Katje adopteren, hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Katje adopteren, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 22:54

Hoi,

mijn collega heeft (helaas wéér) een ongewenst nestje katjes. Deze keer zijn het twee katertjes en twee kattinnetjes. Ze is al 4x met de moederpoes naar de DA geweest om te laten steriliseren (ik was erbij) maar telkens zat de kat al redelijk ver in haar zwangerschap.

Ok, het is alsnog zeker geen excuus en ik heb mijn collega ook aangeraden om deze keer mamapoes in huis te houden tot de kittens wegmogen om haar dan eindelijk te laten steriliseren!

Maar nu de vraag. Ik heb hier een kattin zitten van anderhalf jaar oud. Omdat dit een echte huiskat is en ze elke dag 6 uurtjes binnen en buiten in de (afgewerkte) tuin doorbrengt, lijkt het me misschien prettig voor haar om er een vriendje bij te nemen. Vind het altijd zo verschrikkelijk dat ze alleen moet zitten.

Waarom ik niet direct 2 katten heb genomen? Blitz bleek een beetje schurft te hebben opgelopen en had een ziekte waar we niet van konden maken wat het was. Uiteindelijk blijkt het een stofallergie te zijn, maar we hebben toen geen extra kat genomen om besmettingsrisico te vermijden, als het toch besmettelijk zou zijn.

De kittens zijn nu 6 weken oud dus moeten wel nog even bij mams blijven, maar zou het goed zijn een jong ding bij mijn kat te plaatsen? Zo ja, dan een kater of een kattin?

Aangezien deze katjes anders toch naar het asiel moeten, wil ik het er toch 1tje besparen...

Daihyo

Re: Katje adopteren, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:59

Ik had een kater en en een poes toen ik mijn kitten in huis haalde (poesje). De kater kan er momenteel het beste mee overweg. Maar ook de poes geeft geen problemen. Die accepteert haar ook.

Ik denk dat het bij jouw kat iets lastiger ligt omdat ze al een tijd alleen is. Ze is geen andere katten gewend.
Daarom zou ik voor een katertje gaan. Die zijn over het algemeen iets makkelijk en wat minder kattig dan poesjes. Poes en kater gaat over het algemeen goed samen :j
Uiteraard moeten ze even wennen.

Aan deze site heb ik veel gehad voor wat betreft wennen: http://www.kattenplaza.nl/page/opvoeding.php

Bij mij zijn ze voor het eerst bij elkaar gegaan met eten.
Ze linken het dan toch aan iets fijns. En behalve een paar keer gegrom en geblaas ging het heel goed.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 23:01

dat is inderdaad een fijne tip. Mijn dierenarts zei dat je best geslacht bij geslacht kon plaatsen, maar ik hoor het liefst van mensen die de gelijke situatie al eens gehad hebben. Ik weet ondertussen ook dat er een product bestaat dat je in het stopcontact steekt dat de lucht verstuifd, zodat de katten elk 1 geur dragen en niet die van zichzelf.

Mijn kat zit vaak alleen maar heeft wel regelmatig contact met andere katten, mijn kat gaat namelijk elke ochtend mee de post halen aan het begin van de oprit en blijft daar vaak even hangen met de andere huiskatten van de straat die overdag ook een ommetje maken. Maar aangezien mijn kat een handicapje heeft en niet snel genoeg vanvoor een auto geraakt, hou ik haar liever binnen dan dat er puree van wordt gemaakt...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:05

Persoonlijk neem ik liever alleen nog maar kater die zijn zoveel makkelijker.
Ik heb onverwacht een poes in huis moeten nemen en dat heeft flink wat tijd gekost om het tussen de poezen goed te laten gaan.
Mijn (ex)kater heeft nooit problemen gegeven.

Wat de moederpoes betreft nu laten helpen de kittens eten nu al grotendeels zelfstandig en kunnen wel even zonder hun moeder en dan weet je zeker dat ze nooit meer zwanger wordt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:08

Feromonen :j
Schijnt goed te werken.

Ze is dus wel katten gewend, dat scheelt al de helft! Kijk wel uit dat de nieuwe haar niet gaat pesten. Ik heb ook een gehandicapte en die werd in het asiel behoorlijk getreiterd. Hier gaat het goed. Beide andere katten zijn als kitten hier gekomen en niet anders gewend. Maar is wel iets om in de gaten te houden.

Ik denk dat het weinig uitmaakt welk geslacht. Ik weet wel dat 2 dames bij elkaar niet altijd even goed gaat :+
Kater en poes geeft minder problemen is mijn ervaring. Zeker als beiden straks geholpen zijn, dan heb je ook geen problemen met hormonen enzo.

En verder hielp het bij mij om alles een beetje af te leiden van elkaar. Gewoon net doen of er niks aan de hand is. Die kleine ook niet voortrekken, de ouden een beetje extra aandacht. Ik heb van die hengeltjes waar ze allemaal heerlijk mee spelen, dat hielp ook om elkaar te accepteren. Ze spelen samen, maar zijn afgeleid door het speeltje dus letten minder op elkaar.

En verder gewoon lekker genieten van de kleine frummel :D

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:12

Ik meende me uit je topics te herinneren dat ie chronische niesziekte had?
Maar kan het mishebben.
Desalniettemin is het wel in deze verstandig om de kitten pas met 12/13 weken te halen als ie volledig geent is.
En ongeente kitten kan gaan niesen bij blootstelling aan een kat met gevoelige neusslijmvliezen (en dus een vorm van niesziekte)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 23:32

@crossmonster: ja, ze hadden het eerst bestempeld als chronische niesziekte, maar omdat ze sinds de verhuis amper nog last heeft van haar niezen incl lange gele rekkers, zijn we toch nog eens teruggeweest en hebben ze het maar bestempeld als stofallergie. Omdat de kat nu meer buiten in de vrije lucht zit zou het daar wel eens aan kunnen liggen volgens hen. Ik ben dan uiteindelijk vorige week bij een andere dierenarts terechtgekomen (kwestie van second opinion) en die zei onmiddelijk stofallergie aan het verhaal te horen. Moet in elk geval zeggen dat ik blij ben dat ze er amper nog last van heeft :D Ik ben ook vergeten zeggen, mijn kat heeft een half jaar lang straatkat geweest, weet niet of dat ook negatief kan zijn ivm eigendom verdedigen etc?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:07

Ik meen me uit een eerder topic te herinneren dat je poes weg wilde doen vanwege de klodders snot in huis/omver lopen van spullen en vervolgens je eigen allergie? Waarom zou je er dan een 2e kat bij nemen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:49

omdat alleen maar alleen is en voor de voorgaande problemen oplossingen zijn gevonden :+ 1 moment van zwakte en heel bokt blijft het je nageven :roll:

De vorige poes zit hier nog steeds en zoals te lezen was in mijn vorige post hebben we eindelijk ontdekt wat het probleem was met poeslief en is er een oplossing gevonden. En ik heb heel m'n breekbare hebben en houden maar buitengegooid :+