boos konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

boos konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 18:53

ik heb een konijntje op een zorgboerderij, hij zit daar met nog 2 andere konijnen en 2 cavia's. Nu kreeg ik net een smsje: toen ik jouw konijn net eten wilde geven beet hij me en gromde hij naar mij. Ik heb het direct even opgezocht en kwam tot het volgende: grommen/brommen is boos zijn. Bijten bij voeding is ongeduld. Dus conclusie: hij had heel erg honger en was boos dat het zo lang duurde. (meer info: pb) Update: iets uitgebreidere sms gehad: hij beet tijdens het voeren, stampte en had zijn oren plat.

Ik herken dit helemaal niet als mijn kleine vriend, hij is altijd happy. Het is ook echt ineens, vanmorgen en vanmiddag was hij nog bezig met spelen en druk doen.

Wie heeft een idee waar dit gedrag ineens vandaan kan komen?

-marije-Jarig

Re: boos konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:01

ik heb ook een konijn die gromt enzo als je hem wilt aaien of eten geven! maar dat is echt puur angst/schuw.

waarsijnlijk is je konijn dan minder tam geworden/ en krijgt daar minder aandacht waardoor hij ook iets schuwer is geworden.

maar ik vind het wel raar dat hij zoveel is veranderd!
over het algemeen bijten konijnen niet snel!

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:02

mijn konijn deed dat ook in eenkeer, hij beet en gromde ook. ze zeiden tegen mij dat het dat het pubertijd was. anders weet ik het ook niet.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:08

Vaak zijn het konijnen van formaat "Hollandertje" en dan in de meerderheid ook nog vrouwtjes die dit doen.
In onze opvang hebben we er veel, die zodra je in het hok komt voor voer, water, hooi , stro of wat dan ook, precies dit doen...
Bij de meeste wordt het minder als het lukt ze te koppelen aan een ander konijn.

-marije-Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:13

ik werkte eerst in een konijnenfokker, dat was echt grappig, ik deed het hok open om schoontemaken, ik kom nog maar in de buurt van het hok met vegertje, en gelijk helemaal aanvallen op die veger!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:23

Ik vind dat dus geen grappig gedrag. En als konijnenfokker moet je hier op selecteren vind ik.
Ik fok ook en dieren met dat soort karakter zou ik niet mee fokken. Nu hebben mijn konijnen ook ruime uitloop en zitten voedsters niet alleen en pak ik ze vrij weinig op, iets wat een hoop ellende scheelt.
Dit gedrag kan voort komen uit angst, maar ook territorium gedrag, vaak zie je dit bij voedsters wanneer ze schijnzwanger zijn. Ruimte en koppelen dat kan goed helpen. Eventueel castreren.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 19:26

het is geen voedster ;) en ik wil hem idd op termijn een vast vriendje/vriendinnetje geven, maar omdat er ook nog een verhuizing op stapel staat is hij nu even op de zorgboerderij tot ik gewoon plek heb voor hem. (oh ja, castratie staat ook op de planning :))

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:29

Wellicht dat het dan over gaat. Hier heb ik ook een ram gehad, die je aan viel van de één op andere dag. Deze is gecastreerd en loopt nu met zijn dame in de stal en is het liefste dier wat je kan bedenken.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 19:33

Faniek, je bent mijn redder! Ik hoop echt dat het dan over gaat!

-marije-Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:58

Faniek schreef:
Ik vind dat dus geen grappig gedrag. En als konijnenfokker moet je hier op selecteren vind ik.
Ik fok ook en dieren met dat soort karakter zou ik niet mee fokken. Nu hebben mijn konijnen ook ruime uitloop en zitten voedsters niet alleen en pak ik ze vrij weinig op, iets wat een hoop ellende scheelt.
Dit gedrag kan voort komen uit angst, maar ook territorium gedrag, vaak zie je dit bij voedsters wanneer ze schijnzwanger zijn. Ruimte en koppelen dat kan goed helpen. Eventueel castreren.

ik ben geen fokker, maar ik werk daar, en ze worden niet gefokt op karakter, maar voor shows enzo!
ik vond die konijnen wel grappig maar dat is mijn mening :P overegens zou ik zelf nooit zulke konijne willen!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 20:49

ik heb toch liever een lief lelijk konijn dan een mooie met een rotkarakter :P overigens...mijn kleine mannetje is zooo leuk! Nu dan even niet meer, kan ook stress zijn (is net een nieuw groot hok gebouwd vlak voor zijn neus) maar eerst....menn, hij leek altijd vet vrolijk, alsof hij overal plezier in had. En maar stunten met zijn brug (van takken) en óp zijn huisje ipv er in...:P

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:41

hahahaha dat lijkt op mijn konijn _O- .
die valt je aan als je 'm wil vangen, om terug in zijn hok te zetten, als je eten erin gooit hangt die in je hand maar voor de rest is het een schatje :+:

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:47

Konijn wat ik heb moet ik met voeren met een hand aaien en met de ander het voer in het bakje doen. Doe ik het voer zo in het bakje en is ze net aan die kant van het hok dan valt ze aan. Als ik doe aaien dan is er niks aan de hand.

Verder moet ze uit de buurt zijn als ik het hok schoonmaak, ze is dan boos/bang voor de veger en gaat dan grommen. Verder is het ook best een eenkennig konijn, mijn moeder kan haar niet goed voeren als ik op vakantie ben. Toen ze nog binnen stond kon je echt merken als er een vreemde voor haar was, dan reageerde ze heel anders dan normaal. Als ze meent dat ze aandacht nodig heeft begint ze te stampen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:50

-marije- schreef:
Faniek schreef:

ik ben geen fokker, maar ik werk daar, en ze worden niet gefokt op karakter, maar voor shows enzo!
ik vond die konijnen wel grappig maar dat is mijn mening :P overegens zou ik zelf nooit zulke konijne willen!

Ik fok ook voor de show, betekend niet dat het geen lieve dieren moeten zijn met een goed karakter. Ik vind dat ook KLN fokkers die voor de show fokken op het karakter moeten letten. Het "overschot" gaat toch vaak weg als huisdier en dan heeft niemand wat aan dieren die geen fijn karakter hebben. Ik vind het dan ook een slechte zaak dat er nog zulke KLN fokkers zijn.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 14:00

en weer een sms: meneer gaat gewoon door met zijn gedrag

ik wil er wel heen, maar hoe moet ik hem rustig krijgen als er
- 10000en vliegen rondvliegen (boerderij, afgeschermt deel vd stal) en je zelf dus steeds loopt te zwaaien tegen die beesten
- katten rondlopen die steeds op je willen klimmen en je niet weg krijgt

pff, misschien tijdelijk naar huis halen? Ik weet het niet meer hoor

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:14

-marije- schreef:

Als de keurmeester door zo'n rotzak meteen in z'n flikker wordt gebeten kijkt hij waarschijnlijk onbewust ook met hele andere ogen naar zo'n dier. En inderdaad, je hebt nooit hele nesten vol toppers. De mindere dieren die dan als huisdier gehouden gaan worden mogen best een beetje lief zijn.

Edit: Sorry, hier gaat het topic eigenlijk helemaal niet over! Ts, ik vind de conclusie die je trekt wel een beetje overhaast, en konijn is natuurlijk geen mens. Ik hoop voor je dat het castreren werkt. Maar dan moet je het wel snel laten doen, voordat dit ongewenste gedrag een gewoonte wordt. Succes.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:19

mijn konijn is ook boos als ie in een ander hok moet als ik alles ga schoonmaken
ben eerst altijd 10 minuten bezig om haar te vangen de rest pak je zo op :P

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:23

Mijn konijn van vroeger (allang overleden). Die liep los in de tuin en als je dan eten kwam brengen kwam ze grommend aan en als je niet uitkeek dan krabde ze je of beet ze.

Konijn is ook nooit tam geworden, hoeveel ik er ook mee deed. Ze was gewoon echt een kreng.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 23:24

ik ben er toch maar even heen geweest, en ik zag een heel bang en schuw nijntje zitten ;( zodra ik mijn hand naar hem toe deed deinsde hij terug en deed hij zijn oren plat op zijn rug. Later viel hij een wilgenstokje dat te dicht voor zijn neus kwam aan. Dit gaat veeel geduld en veel rozijntjes etc kosten vrees ik. Ik ben ook achter de reden gekomen, voor info staat mijn pb-box wel open :) verder heeft hij mij niet gebeten gelukkig!

Eerst was hij nooit boos! Echt een stuntkonijn :D en ik hoop echt dat dit allemaal goedkomt!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:21

Misschien is hij door een kindje per ongeluk te hardhandig vastgepakt waardoor hij nu wat schuw is?

Ik zou hem naar huis halen als je die mogelijkheid hebt of ergens anders tijdelijk onderbrengen. Dit is voor jou en voor hem niet prettig!