vraagje aan de kattenexperts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

vraagje aan de kattenexperts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:18

Ik ben niet zo thuis in de verzorging van katten, dus daarom even een vraag hier.

Kennissen van mij zijn enkele weken op vakantie. In tussentijd heb ik hun huis ingepalmd en zorg ik ervoor dat hun beestenboel (2 katten en 2 paarden) niets te kort komt. Tot nu toe is alles probleemloos verlopen. s'Avond crash ik altijd gezellig in de zetel voor de tv met de katten op schoot. En toen merkte ik enkele dagen geleden dat één van de katten een vreemde wonde heeft op zijn onderkaak, net op het tipje aan zijn mondje.
Eerst dacht ik dat hij misschien ergens tegenaan was gelopen ofzo en dat het wel gewoon zou genezen. Maar het blijft er nu toch al enkele dagen lelijk uitzien. Ik denk niet dat het uit zichzelf geneest. Het is niet groot maar het wondje lijkt vochtig en misschien zelfs ontstoken. Net een natte zweer ofzo. :?
Nu wilde ik het ontsmetten maar ik weet niet zo goed met wat ik dat best doe? Het zit natuurlijk net aan zijn mond en als ik er iets op smeer kan hij het er zo af likken. Zou ik er gewoon wat iso-betadine kunnen opdoen of is dat slecht voor hem als hij het aflikt?
Of misschien is het een idee om iets van ontsmettend mondwater of product tegen aften ofzo te gebruiken? (of zijn dat idiote ideeën? }:0 )

Nu wil ik er geen drama van maken of de eigenaars, die genieten van een welverdiende vakantie, hiermee lastig vallen maar ik zou mij wel enigzins bezwaard voelen de kat in deze staat weer aan hen te overhandigen. (Ze komen zondag weer thuis.)

Dus als iemand weet wat dit zou kunnen zijn en wat ik er best aan doe/niet doe, dan hoor ik dat graag ;)

Karenenditty

Re: vraagje aan de kattenexperts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:23

haartjes erom heen weghalen, met koud schoon water en een steriel gaasje schoonmaken, kattebak elke dag schoonmaken, voedselbakjes schoonmaken en DA bellen voor advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:23

Ik zou er geen ontsmettingsmiddel op doen, dat werkt ernstig irriterend op de bek ze kunnen er erg van gaan kwijlen.
Omdat het al ontstoken is (Je zegt zelf al een natte zweer) kan jij niets doen, alleen de DA.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:24

Is het geen abces? In de meeste gevallen klappen die vanzelf open, maar als ik me niet vergis kan dit ook de verkeerde kant kapot gaan.

Ik zou er niet zomaar wat opsmeren. Desnoods eerst even bellen, misschien kunnen ze je telefonisch wat info geven.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:25

Ik gebruik altijd een wattenstaafje en dat gedrenkt in sterilon.
Hiermee wrijf je over de plek, en je zal zien dat het wattenstaafje bruin wordt van vuiligheid.
Je hebt waarschijnlijk ook meerdere wattenstaafjes nodig..

Let wel op, het prikt een beetje en ze vinden het dus niet fijn!
Maarja, wat moet dat moet..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:31

Het is rood/roze en er staat geen haar meer op. Het zou best een abces kunnen zijn.
Moeilijk om te beschrijven hoe het er uit ziet. Het is net een plekje wild vlees op het puntje van zijn onderkaak, maar dan wat roder en nat van het vocht.
Hebben katten zulk dingen wel vaker dan?

Wat is sterilon?

Mmm, niet gewoon ontsmetten dus. Een kwijlende kat lijkt me ook niet alles.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:34

Sterilon is een ontsmettingsmiddel, ook voor mensen.
Juist doordat je het op een wattenstaafje doet, gebruik je nooit teveel.. als je het dan evt met een droog wattenstaafje na wrijft kan het ook niet opgelikt worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:39

Heb je geen afspraak gemaakt met de mensen die op vakantie zijn? Je kan ze toch wellicht even bellen?
Ik zou dr al sik jou was niet in gaan lopen wroeten met een wattenstokje en ontsmettingsmiddel, er zit al een ontsteking, dat betekend dat het dieper zit. Dat haal je niet weg met wat ontsmettinsgmiddel hoor, en je zit ook bij zn bekkie.
Dat zal de kat met zijn sterke reuk en geur niet fijn vinden.
Bovendien kan de zweer naar binnen slaan, of nog erger, is dat al bezig.
Als jij dan dr dan aan gaat zitten wroeten zal dit er niet beter op worden.
Zit gewoon op een rot plek, waar alleen de DA iets aan kan doen.
Wss zit er een nagel oid in en heb je AB nodig.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:43

Juist omdat het je eigen kattebeesten neit zijn gewoon even dierenarts bellen, zullen ze je echt niet kwalijk nemen, alleen hij kan uitmaken wat het is.
Ps heb je al gekeken of er niet toevallig teek in zit?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:48

Tja afspraken.
Over de paarden hebben ze wel gezegd dat ik maar mijn eigen DA moest bellen als ik het noodzakelijk achtte.
Maar poezen heb ik zelf niet, en bijgevolg ook geen DA. ;)
Ik weet ook niet precies wie hun DA is.

Ik denk niet dat ze erop zitten te wachten dat ik hen voor elk wissewasje ga opbellen of dat er een leuke DA-rekening voor hen klaar ligt wanneer ze thuiskomen.
T'is nou ook niet zo'n wonde dat ik meteen op de stoep zou staan bij een DA en de kat ondervindt er ook geen zichtbare hinder van.
Maarja langs de andere kant is het ook niet mijn dier...Moeilijk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:51

Hoe kan jij nu beoordelen of dit een wond is die bekeken moet worden door een DA?
Heb je er zelf voldoende kennis van om te bepalen wat dit is? Als het mijn kat was geweest had ik het je kwalijk genomen als je geen actie had ondernomen, ben erg zuinig op mijn dieren en zo'n wondje kan verkeerd gaan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:52

@ chiqa..
Ik heb het niet over 'lopen wroeten' met een wattenstaafje..
Ik heb het over het schoon maken en schoon houden van de huid..

Overigens kan ik vanaf hier niet beoordelen in hoeverre het ontstoken is.. dat kan alleen de DA..
IK had het alleen over het schoon maken en schoon houden, nogmaals..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:54

Geloof me, een dikke ontsteking op het randje van je mond is NIET lekker.

Als degene het niet op prijs stellen dat je met de kat naar de DA bent gegaan, dan zou ik niet eens voor dat soort mensen willen oppassen ;) Ze hebben jou gevraagd om om te passen, dus dan mag je er ook vanuitgaan dat ze erop vertrouwen dat je weet wanneer er een DA bij moet.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:54

Bel je eigen DA eens en kijkt wat hij zegt.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:56

Ik zou er zeker even mee naar een DA gaan. Overigens vind ik het niet zo'n goede zaak dat er niet een telefoonnummer van een dierenarts is achtergelaten waar je terecht kan in geval van nood.
Als het mijn katten zouden zijn zou ik verwachten dat de verzorgers met iets dergelijks naar een DA gaan, omdat ik dat zelf ook zou doen. Ik weet niet of je die mensen wat kent wat betreft aanmodderen met hun dieren?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:00

ans gewoon even mee naar de da gaan, kost niets in Belgie vergeleken met hier in NL

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 17:04

T'is nou niet dat de etter eruit loopt hé. ;) En groot is het ook niet (kan natuurlijk ook niet want de onderkaak van een poes kan je niet echt groot noemen.) Maar het lijkt mij wel lichtjes ontstoken.
Het viel mij ook alleen maar op omdat de poes tegen mij aan lag in de zetel op ooghoogte.

En over de DA. Ik weet het niet.
1 van hun paarden zetten ze bijvoorbeeld buiten met een kaptoom, erg strak rond z'n hoofd omdat hij anders niet te houden zou zijn. (Jong, groot, vrolijk paard dat amper in de hand is geweest.) Die had van die kaptoom een serieuze wond en dat had hij al als ze vertrokken. En dan toch nog die kaptoom aandoen terwijl het er echt niet mooi uitzag. Ik heb hem de afgelopen weken een halster van één van mijn paarden aangedaan en die wonde is nu bijna dicht. Het zal wel een litteken blijven denk ik. Maar blijkbaar zaten de eigenaar daar ook niet echt mee, want ze moeten dat geweten hebben. En dat gaat dan om dure sportpaarden. (want geloof me, het zijn geen karreknollen.)
Tja, hoe zouden ze dan tegenover een kat staan?

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:10

Je kunt het best even schoonmaken met afgekoeld gekookt water. De haartjes er om heen een beetje weg halen. En dan kijken of het aan de lucht wil drogen.

Het kan best zijn dat de kat een teek heeft gehad en dat het is gaan ontsteken. (zonder de lyme ziekte) Vaak hersteld dat vanzelf.

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:13

kan je er een foto van maken? dan weten we waar je het over hebt..
heb je al in zijn bekkie gekeken?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 17:15

Ja, foto kan ik maken.
Ik zal kijken of ik eentje kan posten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 17:22

Nou, ik heb even een willekeurige DA gebeld. En die vond dat ik het gewoon kon ontsmetten met wat iso-betadine. Het zou geen kwaad kunnen dat de kat het op likt. Als het nou wel nog dik werd of verder ging ontsteken, moest ik maar met hem langs komen voor antibiotica.
Dus, dan zullen we dat maar doen hé ;) (en hopen dat ik een goeie DA te pakken had :+ )

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:50

waarin krijgt de kat zijn voer? sommige katten zijn allergisch voor plastic bakjes en dan krijgen ze ook van die plekjes op hun mond.