Gerbils: Wat ik nog moét weten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nova3

Gerbils: Wat ik nog moét weten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:27

Sorry voor de rare titel, wist niets anders :+

Ik heb dus beslist gerbils te nemen, ik heb zowat alles en we gaan ze maandag ophalen.
Ik wil graag alles in orde hebben en ben nog opzoek naar een goede bodembedekking.
Heb al heel wat site's gelezen en de ene site zegt best houtkrullen de andere best zaagsel.
Wat kan ik nu het best nemen? ;) (ik ga sowieso mengen met hooi)

Mijn inrichting gaat er ongeveer zo uitzien:
Ik heb een aquarium (met zelfgemaakt deksel :Y) ) van 60x40 (voor 2 gerbils) , daar ga ik een baksteen in leggen voor het eten,zandbakje en het drinkflesje boven te hangen. En ik ga een grote tak in de doorsnee van de aquarium leggen.
Verder kan ik nog wc-rolletjes en hooi erin leggen.

Moest er nog iets zijn waar jullie aan denken dat ik absoluut niet mag vergeten of iets wat niet goed is
in de bak. Zeg het maar!

Bedankt!

wreckh

Re: Gerbils: Wat ik nog moét weten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:31

Een ijzeren molentje. Sommige mensen raden het af, omdat hun staart ertussen kan gaan zitten, maar mijn ervaring is dat ze heel veelvuldig gebruikt worden.

Verder had ik als bodembedekking zaagsel met wat zand erdoor gemengt (Schoon geel zand). Daar konden ze beter tunneltjes in graven. Met schoonmaken was het wel wat meer werk moet ik zeggen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:35

ja kan door de ijzerenrad een doekje door weven kunnen de staarten ook niet in blijvenhaken

meelwormen vinden ze erg lekker. Want ook leuk is en wat gerbils ook leuk vinden is. De hok na paar weken verschillend indelen. dan doe je ze bijv. in een reismandje en ga je het hok opnieuw inrichten. Verder vinden ze het ook leuk om voedsel te zoeken. dus dat je bijv de meelwormen verspreid door het hok doe. Of het droog voer zodat ze echt meoten zoeken

ik heb zelf gene gerbils. wil ze wel maar mag ze niet. Maar heb wel veel info over ze gevonden,

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:37

idd, ik strooide ook elke dag gewoon wat voer door het aquarium heen. Een bakje voer werkte toch niet, die gooien ze om of graven ze ondern.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 13:40

wreckh schreef:
idd, ik strooide ook elke dag gewoon wat voer door het aquarium heen. Een bakje voer werkte toch niet, die gooien ze om of graven ze ondern.

Daarom ook dat ik het op die baksteen zou zetten.
Maar als het ze het zo leuker vinden zal ik dit ook proberen.

Over die meelwormen , die mag je toch niet te veel geven?
Hoevaak dan?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 14:38

Ik heb zelf twee gerbils gehad en wat ik zeker zou doen is ze af en toe een zandbadje geven. Ik gebruikte daarvoor een halve kokosnoot (was het enige dat ze heel lieten) en daarin deed ik dan wat fijn schelpenzand. Dit zette ik dan een paar keer per week in mijn bak en ze gingen er heerlijk in rollen, dat vonden ze echt te gek :j

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:46

wreckh schreef:
Een ijzeren molentje. Sommige mensen raden het af, omdat hun staart ertussen kan gaan zitten, maar mijn ervaring is dat ze heel veelvuldig gebruikt worden.

Verder had ik als bodembedekking zaagsel met wat zand erdoor gemengt (Schoon geel zand). Daar konden ze beter tunneltjes in graven. Met schoonmaken was het wel wat meer werk moet ik zeggen.

waarom perse zo'n ijzeren, niet alleen is het gevaarlijk voor de staart maar ook voor de pootjes..
Je kan ook bijvoorbeeld een Silent Spinner nemen, dat is een veilig dicht rad waar ze lekker in kunnen rennen

edit: als zand kan je ook chinchillazand halen in de dierenwinkel

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:19

Gewoon permanent een bakje chinchilla of vogelzand in de bak zetten. :) Die gebruiken ze ook als toilet. Dat kleine bakje is dan het enige wat je regelmatig verschoont, zaagsel blijft 1 a 2 maanden goed.
Ik heb zelf geen ijzeren, maar een houten radje (van karlie wonderland). Die piepen niet en de pootjes/staartjes komen niet tussen de spijlen...want die zijn er gewoon niet. :+

Ik heb zelf ook een heel groot huis (caviaformaat :+ ) in het hok staan, daar slapen ze onder, en het dak is een handig plateau om van alles op te zetten.

Het klopt wel dat gerbils het leuker vinden om hun voer tussen het zaagsel te zoeken. Maar omdat ik toch graag een beetje zicht wil hebben op hun eetgedrag heb ik toch een bakje. Strooi zo nu en dan wel een handje voer los door het aquarium. :)

grovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:24

Ik heb ooit gerbils gehad die in een aquarium met zand zaten. Vonden ze echt te gek. Groeven gangen, legden daar wat hooi en voedsel neer en creëerden steeds opnieuw op die manier een holletje. Die van mij waren toentertijd gek op graven. Het aquarium zat dan ook ongeveer tot de helft gevuld met zand. Verder wat hooi en een bakje met eten en een waterflesje.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 18:53

grovertje schreef:
Ik heb ooit gerbils gehad die in een aquarium met zand zaten. Vonden ze echt te gek. Groeven gangen, legden daar wat hooi en voedsel neer en creëerden steeds opnieuw op die manier een holletje. Die van mij waren toentertijd gek op graven. Het aquarium zat dan ook ongeveer tot de helft gevuld met zand. Verder wat hooi en een bakje met eten en een waterflesje.

Ohh, ik heb veel gelezen dat je best geen zand neemt omdat het erg koud is en niet goed water opneemt?

@ Tenshi en degene daarboven :+ i: Ja , ik ging idd al een zandbakje nemen. ;) Ik kan echt niet wachten tot het maandag is :D
Laatst bijgewerkt door Nova3 op 30-07-09 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:57

absoluut geen ijzeren dingen, die van mij is er tot bloedens toe aan gaan knagen en ik weet niet hij t gedaan heeft maar hij is er ingestikt.

sowieso hoef ik nooit geen gerbils meer want als ze een keer uitbreken krijg je ze moielijk weer te pakken omdat ze vreselijk snel zijn en je moet nog voorzichtig zijn ook want sommigen krijgen dan een aanval en zijn een paar seconden tot minuten knock out

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:02

oow leuk gerbils heb er ook 7 gehad.
Chinchilla zand vinden ze helemaal geweldig. (kun je ook schoonzeven. hoef je niet iedere keer nieuw zand te nemen)
Voer uit je hand geven, worden ze super tam van.
En vooral niet aan de staart optillen.
De staart kan loslaten, en groeit niet meer aan.

Veel plezier ermee!

grovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:10

@ ElineBungle - in de tijd dat ik gerbils had stond het aquarium gewoon binnen en was het zand echt niet te koud. Over het niet opnemen van water weet ik eigenlijk zo gauw niet meer. De tunnels die ze gegraven hadden storten eigenlijk nooit in en het zand werd regelmatig vernieuwd.
Verder zijn ze ook, met het zand, gewoon ruim 4 jaar (weet niet meer precies hoe oud) geworden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 20:13

Ik heb mijn gerbils vroeger altijd in een aquarium gehad met een bodem van tuinaarde, daaroverheen een laagje compost en als toplaag een dek van stro, allemaal verkrijgbaar bij de dierenwinkel of het tuincentrum. Konden ze lekker in graven, holletjes maken (vinden ze geweldig) en spelen. Verder had ik er een rad in (maakten ze nooit gebruik van, heb er vroeger zeker 12 gehad), een "badje" met gewoon zand voor de vacht en natuurlijk goede voer- en waterbakjes. En wat takjes en zo.