Walvis redt duikster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Walvis redt duikster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:53

Citaat:
HARBIN - Een Chinese duikster die in de problemen kwam tijdens een duikwedstrijd, werd gered door een Beloega walvis.

Deelnemers kregen de opdracht zo diep mogelijk in het ijskoude water van het aquarium te duiken en daar zo lang mogelijk te blijven. De 26-jarige Yang Yun kreeg bij haar poging echter enorme kramp en kon niet meer zelf naar boven zwemmen. “Ik begon te stikken en verder te zinken. Ik dacht dat ik doodging. Toen voelde ik dat iets me met grote kracht weer omhoog duwde.”

Gevoelig dier

De witte walvis Mila, merkte dat de vrouw in moeilijkheden was en duwde haar naar boven. “We zagen dat Mila het been van de vrouw in haar mond nam en dat ze haar naar boven duwde,” aldus een woordvoerder van de wedstrijdorganisatie. “Het is een gevoelig dier dat veel met mensen samenwerkt. Ik denk dat dit meisje haar leven aan Mila te danken heeft." Een fotograaf legde de reddingsactie vast.

Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/4503 ... tml?p=18,1

Wat grappig zeg! Zou die walvis echt hebben aangevoeld dat die vrouw in gevaar was?

Prrrr

Re: Walvis redt duikster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:05

NM -> BB

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:08

Beloega's zijn wel geweldige dieren :+:

Ik denk wel dat een walvis aan kan voelen dat ze in gevaar was. Ik neem aan dat het meisje in paniek raakte, en dat zal de beloega het vast hebben opgemerkt ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:09

'k Zag pas op tv hoe een walvis voor zijn kalf zorgt, en denk dus ook wel dat dit mogelijk is bij een mens :j
Echt mooi.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:11

mooi zeg..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:11

deze dieren hebben bovenzinnige zintuigen die voelen dit indd aan gewldig om te lezen zoiets :)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:14

wat geweldig!!
het blijkt maar weer dat dieren veel inteligenter zijn dan veel mensen denken...
ik zou die foto's nu eigenlijk wel willen zien!

edit: ze staan in de bron

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:10

Heel speciaal. Maar ik ken dit. Of ja, kennen is een groot woord, heb er wel vaker van gehoord. Ook een keer een griend die een vrouw bij haar been pakte en meesleurde naar beneden. Zodra die vrouw het echt moeilijk begon te krijgen draaide het dier om en bracht haar weer naar boven.
En een orka die een zeehond te pakken had, er mee had gespeeld en dergelijk, je zou verwachten dat hij hem opat. In plaats daarvan bracht hij het nog levende, gekneusde maar niet zwaargewonde dier naar de kant, duwde hem op de steentjes en zwom weg. Dat zijn gewoon van die dingen waar wij geen antwoord op hebben.
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 30-07-09 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:13

Pluttersput: Ik heb dat ook gezien, toen was het een griend ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:18

Ok'e, dan wijzig het eventjes :)

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:23

Wow wel heel gaaf..
Al lijkt het me wel eng als je daar zit en zo'n beest komt op je af :P Maar gelukkig heeft ie haar geholpen! :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:37

Wow, mooi om te zien!!! Het enige wat ik me afvraag is waarom ze de vrouw niet eerder hebben geholpen aangezien ze in een groot aquarium dook. Dan staat er meestal toch een duikteam paraat voor calamiteiten?
Gelukkig dat de Beloega aan het opletten was ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:16

Dat van de griend heb ik ook gezien. Mijn man zit al jaren op zee en dolfijnachtigen en vindt ze niet per definitie altijd lieve en vriendelijke dieren, alhoewel hun glimlach anders verteld. Naar andere dieren schijnen ze niet zo vriendelijk te zijn, hij heeft een aantal akelige dingen gezien.
Ik zal eens navragen wat het ook al precies weer was.
Het zal ook wel schelen dat dit een aquariumbeloega betreft en geen wilde.

Een beloega is toch geen walvis maar een dolfijnachtige??

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:51

Mindim: De beloega hoort tot de orde van de walvissen, tandwalvissen om precies te zijn. Maar deze wordt ook wel witte dolfijn genoemd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:00

Dan ben ik in de war, excuus. Hij wordt ook wel witte dolfijn genoemd, vandaar misschien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_dolfijn

Even op wikipedia gekeken, verwarrend hoor,

Beluga, ook wel witte dolfijn genoemd, ook wel witte walvis genoemd, behoort tot de tandwalvissen, meer bepaald tot de grondeldolfijnen. Verwarrend hoor zo'n beest :D

En de grondeldolfijn:
De grondeldolfijnen (Monodontidae), ook wel witte dolfijnen of narwalachtigen genoemd, vormen een groep van grote, sociale dolfijnen. Alle soorten hebben een soepele nek een een beweeglijke, stompe kop. Ze vormen een familie uit de onderorde der tandwalvissen (Odontoceti).

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:38

Wat leuk om te lezen!

Vind het wel raar dat de walvis de vrouw moest redden, vermits het een "proef" was waarvan je op voorhand weet dat het gevaarlijk kan zijn , zou je verwachten dat andere mensen de vrouw toch zouden helpen?

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:39

Oh wat fantastisch!

IK geloof wel dat de walvis het heeft gevoeld. Niet te vergeten zijn dieren heel erg gevoelig voor hoe wij ons voelen. Als wij gestresst zijn, hun ook. ZIjn wij angstig, hun ook. Zijn wij relaxed, hun ook.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:44

Kippenvel verhaal.
Al lijkt het me wel vreselijk eng, als je zo'n grote walvis op je af zit komen en in je been bijt.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:46

Zo heel groot zijn belugas niet, heb ze in het echt gezien. Ze zijn wat groter dan dolfijnen :j

Echt bijzonder, zo blijkt maar weer hoe gevoelig die beesten zijn :)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:09

Geweldig hè...
Ik vind het gewoon ontroerend.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:46

Beloega's worden 'slechts' 4 tot 5,5 m lang, dolfijnen (tuimelaars) worden tot 4 meter lang.

Ikzelf heb ook ooit een beloega mogen bewonderen (van heeeel dichtbij). Ik kreeg echt kippenvel van hem. Dat was in de Zoo in Duisburg, de beloega heette Ferdinand. We (mijn broertje, een vriendin en ik) mochten eerst in een bootje waarbij Ferdinand ons voort trok. Maar ik - die deze show al meerdere keren had gezien en geen duits sprak - wist dat we hem ook een kusje mochten geven. De oppasser vraagt dus in het duits aan ons "En wat geven we als beloning" en ik dus "Een kusje!" in plaats van een vis :+ Eerst mochten wij alle drie Ferdinand een vis en daarna een kusje gegeven. Die man daarna "En nu mogen jullie ook dit doen...". Hij hangt voorover boven het bassin en opeens komt Ferdinand omhoog en neemt het hoofd van de oppasser in zijn mond en blijft zo even met zijn kop boven water, laat dan los en de oppasser naar ons "Wie wil?". En uiteraard wilde ik meteen :D Dus ik als 'bederfster van de show' mijn hoofd boven het bassin waarbij Ferdinand mijn hoofd in zijn mond neemt. Zeer gaaf om te doen :o We hebben het ook op video

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 15:49

coowl :D hebook wel eens iets gehoord over een groep dolfijnen dieeen zwemmer hadden gered die te ver uit de kust was geraakt... echt mooi :P