Pillen bij panische kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Pillen bij panische kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:18

Bij mijn kater is vandaag blaasontsteking geconstateerd. Hij heeft een injectie met pijnstiller gehad en een kuurtje pillen.
3x een halve pil per dag.
De dierenarts deed het voor en de pil zat zo. Dat ging wel lukken volgens hem.

De 1e pil vanmiddag was al een drama. Ik lig echt helemaal open. Kat totaal in paniek.
Ik heb alles geprobeerd. Voorzichtig tussen de tanden frommelen, in de houdgreep, handdoek er omheen. Alle gebruikelijke trucs dus.
Totaal in paniek! Met alle gevolgen van dien. Plassen van de stress, ik helemaal onder de halen. Hij heeft zelfs geprobeerd te bijten.

Nu heb ik vanavond de pil in zijn voer kunnen verstoppen. Beetje blikvoer ging er wel in.
Maar het is geen makkelijke eter en ik vrees dat dit niet elke keer gaat lukken (uiteraard ga ik het wel proberen, is alleen maar fijner zo stressloos).
Wie heeft er handige tips!

Laika

Re: Pillen bij panische kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:25

Pilletje in een stukje kaas, leverworst, desnoods een stukje biefstuk. Ik krijg al de pilletjes er op die manier gewoon in. Pilletje desnoods doormidden breken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:27

Hij moet zoiezo maar een halve, dus ze zijn niet groot.
Deze handige jongen eet en likt het eten er normaal omheen af. :+
Net niet, dus ik ga dat zeker elke keer met eten proberen. Gaf een stuk minder stress.
Kaas is hij wel gek op. Heb ik niet in huis, maar dat is wel een goede. Vaak is dat hap-slik-weg. Morgen meteen even halen :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:29

met zn 2en lukt het ook niet? vrij strak in een handdoek rollen, en pil snel achterin de keel stoppen... evt met een pincet.
lastig hoor! veel succes.
anders bij de da vragen of de pil niet in injectievorm gegeven kan worden??

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:30

Als het zo'n handige is die het lekkere erom heen weg eet kun je het pilletje kneuzen tussen 2 lepels en de poeder door wat smeerkaas roeren. :j Of smeerworst, leverpastei of gewoon wat kattenmelk. Wel de originele kattenmelk, geen gewone melk geven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:32

Laika: thanx!

juval: ik ben maar alleen. En 3x per dag iemand vragen is onmogelijk momenteel. De handdoek heb ik al geprobeerd, maar levert veel te veel stress op. Wat ook de reden is van de blaasontsteking.
Injectievorm heb ik niet aan gedacht, maar is ook nog een optie mochten de pillen niet lukken :j

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:34

Ooh, hoe herkenbaar! Ik heb ook zo'n drama-queen in huis als er tabletjes uitgedeeld moeten worden. Ik doe precies hetzelfde als jou: in de houdgreep, handdoek eromheen en allerlei andere handigheidjes. Het resultaat is dan ook: ik zit onder de schrammen en krassen en wonden van het bijten en krabben en het tabletje ligt ergens onvindbaar op de grond.
Tips? Moeilijk. Die van mij eet ook z'n eten niet als ik er een tabletje fijn maak en erdoor roer.
Meestal trapt ze 1 keer in een trucje. Dus de ene keer in een stukje leverworst, de tweede keer wil ze de leverworst al niet meer. Tonijn uit blik is erg lekker, behalve .... met een tabletje erdoor. hiervoor geldt het zelfde als de l.w. De eerste keer trapt ze erin. enz. Ik heb ook een tijdje druppeltjes moeten geven met een spuitje. Als ze mij maar zag, was ze al weg. Na de laatste operatie kreeg ik ook tabletjes mee. Toen waren al haar kiesjes getrokken en ik moest haar tabletjes voeren. Zie je het voor je? Een kreng van een kat, net geopereerd aan haar bekje (AUW, AUW, AUW!!!!) en ik moet daar tabletjes inproppen. toen trapte ze wel in het trucje met de tonijn. gelukkig maar. wat ze toen wel lekker vond was een beetje vanillevla, ook daarin een fijngemaakt pilletje. Als ik nu nog met haar naar de DA moet, wil ik geen pilletjes meer voor haar. ooit had ze AB nodig en ik kreeg dat er met geen mogelijkheid in. we zijn toen 5 dagen lang, elke dag naar de DA gereden, zodat ze de AB gespoten kreeg. Maar misschien elke dag langs de DA voor een spuit is ook een optie. en minder stress (voor jou in ieder geval).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:35

Antibiotica heb je nu ook in injectievorm die 14 dagen werkt. *\o/*
Daar zou ik alsnog naar vragen eerlijk gezegt, niet geschoten, altijd mis.
Echt een uitvinding bij dit soort katten.

Dat bestaat nog niet super lang, maar het is een zegen voor die katten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:38

Is dat zo? Handig om te weten!

Lastige is dat mijn eigen dierenarts op vakantie is. De vervanger was niet beschikbaar, dus ik moest nu naar een andere praktijk.
Waar ik geen fan van ben en die me 2x zoveel kost.
Begrijp me niet verkeerd, als het nodig is dan is het nodig. Maar als het niet hoeft en het is anders op te lossen, dan liever niet :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:42

Ook een manier om hem kleiner te krijgen:

In een eierdop en dan stampen met de achterkant van een lepel oid (wel een ronde achterkant). Dan minibeetje (warm) water erbij om het een beetje op te lossen en door het voer. Proeven ze het doorgaans niet meer en weg is het ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:45

Kan ik mij voorstellen, het is iets duurder, maar dan ben je wel van het gezeur af.
Hier krijgen mensen altijd de keuze, of prikken of pillen.
De meeste laten wel prikken, dan hoeven ze verder ook die dieren niet onnodig te pesten.

Waarom de dierenarts dit wel of niet gedaan heeft geen idee, precieze info over dit middel heb ik ook niet.
Ik ben nl geen dierenarts of dierenartsassistente, ik ben er wel eens per week vandaar dat ik het weet.
Zelf heb ik ook geen katten ofzo. :+

Wat Leonoor zegt: Daar trappen de hardnekkige gevallen echt niet in.

Over 2 keer zoveel kosten gesproken.
Ik kwam zaterdag terug van vakantie en er lag een van mijn cavia's te stuipen.
Smorgens nog niks aan de hand, inneens iets fout in het koppie.
Dus DA gebeld, er heen en het beessie is ingeslapen.
wat rekenen we af: 7.50 >;)
En dat op zaterdag!
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-07-09 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:46

Mijn bengalen zijn anders behoorlijk hardnekkig en Panacur bijvoorbeeld behoorlijk smerig, maar toch trappen ze er in ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:48

O god, panacur.
ook zo leuk.
Fijn dat het werkt, mijn ervaring is helaas anders.. :+
Bengalen zijn niet makkelijk nee.

Metacam gaat er hier wel zo in over het algemeen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:50

De prijs maakt me nog niet eens zo heel erg uit. Maar de service die ik er voor krijg is een stuk minder. Het is gewoon met minder gevoel, meer klinisch. Wil niet zeggen dat ze slecht voor de dieren zijn hoor, maar heb er gewoon geen fijn gevoel bij. Plus dat ik mensen ken waarbij er flinke fouten zijn gemaakt. Mijn eigen dierenarts is zo ontzettend fijn! Het zal wel wennen zijn. En als het nodig is, dan is het nodig en twijfel ik ook geen moment.

Hij heeft het helemaal niet over een prik gehad verder, dus had er geen idee van dat het bestond.
Ja, een pijnstiller, die heeft hij wel gehad. En de pillen dan.
Nou ja, morgen nog 2x proberen en als dat niet werkt dan bel ik gewoon de dierenarts weer voor een spuit.

Leonoor: dat moet hij niet. Het enige wat bij hem werkt is iets zoeken wat hij naar binnen schrokt en daar de pil in doen. Dat is soms blikvoer. Of dingen als kaas. Alleen heb ik geen kaas in huis, dus dat moet ik morgen even halen. Maar als hij al denkt dat hij iets ruikt dan laat hij het staan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:13

Dat kan ik me zo goed voorstellen.. :=
Je moet niet het gevoel hebben dat je een nummertje bent.
Daar kan ik mij nu al druk om gaan maken.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 00:01

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 07:51

Ja, die had ik al gevonden. Maar dat gaat vooral over katten die echt niet willen.
De mijne is panisch. Raakt compleet in paniek.
Dingen als in een handdoek wikkelen is geen optie. Zo'n pillenschieter ook niet.
Dus ik dacht, misschien heeft er iemand dé tip voor een kat met zo'n angst.
De mayonaisetruc met op pootje smeren wilde ik ook proberen (staat ergens op de laatste pagina). Maar zodra ik hem maar vastpak raakt hij compleet in paniek.

Het gaat overigens goed met hem. Hij heeft vanochtend goed gegeten. Pil zat er ook weer zo in met een beetje worst. Ook is hij op de bak geweest. Ik hoop dat dit verder gaat lukken.
Zag wel dat hij een smetplek heeft van het likken van de stress. Even in de gaten houden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:39

Een klein beetje blikvoer, pilletje pletten tussen 2 lepels en het poeder door het blikvoer roeren, gaat vaak erg goed :j Wel opletten dat je voer gebruikt dat ook goed is voor de PH waarde van de urine.

Of gaan injecteren... zorgt hier in huis voor minder stress en dan daarna belonen met iets dat ze heel lekker vinden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:45

De pil aanbieden door voer (wat dat ook moge zijn, smeerkaas, leverworst, blikvoer, rundergehakt, etc) helpt waarschijnlijk wel als je kat echt honger heeft. Dus geen brokjes gedurende de dag, maar 3x medicatie en pas na de laatste ronde beperkt voeren (dus weer weghalen).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:09

Brokjes krijg ze hier toch niet. Ik voer 3x per dag vers (Haaksbarf of Carnibest) met af en toe een zakje blikvoer voor het lekker, dus het kan met de voerbeurten mee. Handig, want dan heeft hij inderdaad honger :j
Pletten werkt niet helaas. Dan moet hij het niet. Denk dat hij het dan toch ruikt ofzo. :+
Wat ik nu heb gedaan is een pil, beetje vlees er omheen vouwen en dat uit de hand geven. Dat slikt hij zo door zonder te kauwen.

Injecteren is wel een oplossing. Maar het reizen naar de dierenarts levert ook nogal wat stress op. Wil ik als noodoplossing achter de hand houden, maar als ik het thuis in alle rust kan oplossen liever zo.

Met de andere katten is medicijnen geven geen probleem. Leuk vinden ze het niet, maar het gaat wel.
Solo is zo stressgevoelig. Het is net een soort autisme. Totaal van slag als er iets verandert in zijn omgeving (heb een paar maanden terug een nieuwe bank gekocht, duurde 3 weken voor hij weer normaal in de woonkamer durfde). En wanneer er grote druk op hem gezet wordt (bijvoorbeeld dwingen met pillen) dan raakt hij echt in blinde paniek.
Gisteren liet hij zijn plas lopen van de stress. Dat is al sneu, maar zeker als je bedenkt dat hij extreem zindelijk is (spuugt zelfs op de bak...).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:15

hoe vaker je het doet hoe handiger je word.

Ik heb in 2 tellen een pil erin.
Gewoon even in de greep en poef pilletje erin, even over keeltje aaien en slikken kreng :D

In het eten is ook prima, wel wisselen met eten en goed kijken of ie m niet uitspuugt .

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:25

Amanda, wij injecteren zelf (of nou ja, mijn vriend dan, ik doe het niet).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:27

Ik werd net op dit topic gewezen want mijn kitten van 3,5 maand heeft erge nierproblemen en daar hebben we 3 verschillende soorten medicijnen voor gekregen, die elke dag (en 1tje 2x per dag) gegeven moeten worden en mn kat reageert net zo als die van jou!

Gister heb ik uiteindelijk (na een hoop gedoe) smeerkaas gehaald, de pil echt helemaal fijn gemaakt (gelukkig zijn ze heel erg klein) en dat in de smeerkaas gestopt en de smeerkaas uitgesmeerd over haar poot. Ze is een gigantische poetser, dus ze likte het allemaal op.

Gewoon in het bekkie stoppen is hier ook echt geen optie, ze is razendsnel en ze bijt gewoon door, inmiddels ben ik een geperforeerde nagel verder ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:41

crossmonster schreef:
hoe vaker je het doet hoe handiger je word.

Ik heb in 2 tellen een pil erin.
Gewoon even in de greep en poef pilletje erin, even over keeltje aaien en slikken kreng :D

In het eten is ook prima, wel wisselen met eten en goed kijken of ie m niet uitspuugt .

helemaal mee eens!
Kat links naast me op de bank met dr billen tegen de kussens en onder mn linkerarm geklemd, met 1 hand bekkie open en omhoog en dan pil achterin laten vallen en slikken maar!
zo gepiept! het kost me meer tijd om de kat te vangen dan de pil erin te doen. En er zijn er 2 bij die aardig kunnen ontploffen en uit kunnen halen als ze niet willen maar met pillen ben ik zo klaar, kwestie van vaak doen dan wordt je wel handig.
Handdoek werkt bij mij niet dan heb je pas echt een ontploffing, gewoon oppakken en op de bank zetten, zorgen dat de pil al klaar ligt en dan is het zo gebeurd.

Wat ook wel werkt is een zakje met lekkere brokjes, die ze normaal niet krijgen, kopen en dan paar brokjes geven van bovenaf zodat ze omhoog moeten kijken om het brokje te pakken. Dan laat je het brokje in hun bekkie vallen. Na 3 brokjes pak je een brokje met het pilletje samen en dan laat je ze samen vallen, grote kans dat het pilletje zo meeverdwijnt naar binnen. Wel weer een brokje extra erna geven... ;)

In het eten doen werkt hier niet, de brokjes truc wel!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 05:07

Een kat die bang is pak je niet zomaar even op om er een pil in te proppen. Het vrouwtje bij ons is ook heel bangig en schuw en ook nog eens errug kieskeurig met eten, haar een pil geven is ook een regelrechte ramp. Bij onze 2 heren gaat het makkelijk met zo'n schietgevalletje maar dat zijn toch al knuffelkonten die permanent om aandacht verlegen zitten. Pil erin stoppen zien zij als aandacht.

Maar ons vrouwtje kan je niet zomaar even oppakken om er een pil in te proppen, dan krijg je haar gegarandeerd wekenlang niet meer te zien. Lees: dan zit mevrouw wekenlang letterlijk te bibberen onder de bank. Bij haar, zij ontleed haar voer ook altijd zorgvuldig, kent de truc van het verstoppen van pilletjes inmiddels wel, verstoppen we wat lekkers in de kamer en sturen de heren een uurtje naar boven. En in dat lekkers en bijzonders een fijngemalen pilletje verstoppen werkt wel. Doordat je het lekkers verstopt heeft zij het idee dat ze iets doet wat niet mag (en daar is bijna elke kat gevoelig voor!) en vreet het zo op. Alleen maar omdat ze denkt dat het niet mag. Wij zijn trouwens redelijk streng normaal gesproken. Ze mag absoluut niet op de tafel springen, op het aanrecht zitten en zo.

Dat lekkers kan trouwens van alles zijn, wij varieren ermee. Soms pindakaas, soms tonijnsalade, soms smeerkaas, dat soort dingen. Het moet in elk geval bijzonder zijn voor de kat en daardoor de interesse opwekken. En als ze de "normale" smaak niet goed kennen weten ze ook niet hoe het hoort te smaken waardoor de smaak van de pil niet opvalt.

Let er wel goed op dat de kat niet ziet dat je de pil erdoor mengt! Als onze dame ziet dat we iets erdoorheen stoppen vreet ze het ook niet meer!