Kitten met nierproblemen, wie is hier bekend mee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Kitten met nierproblemen, wie is hier bekend mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 20:05

Onze kleine Fuzzy (kitten die op dit moment 3,5 maand jong is) was een tijdje terug helemaal niet lekker. Vanuit het niets was ze heel erg lusteloos, braakte ze alles op wat erin ging, wou niet meer eten en drinken. Dit begon 's avonds en de volgende dag ben ik gelijk naar de DA gegaan, want ze voelde wat uitgedroogd, verder geen koorts. Daar waren ze het met me eens, ze was idd wat uitgedroogd, ze hebben haar toen een gigantische vochtinjectie gegeven en een middeltje tegen het braken. Ook voelde ze iets in de buik, waarschijnlijk de nieren of een verstopping in de darmen. Gelukkig knapte Fuzzy gelijk op na het bezoekje bij de DA. De volgende dag moest ze nog op controle komen, maar alles ging prima, dus we waren zo weer weg.

1,5 week later (afgelopen vrijdag) begon ze opeens weer plotseling met braken, ik had er gelijk een slecht gevoel bij, want ze hield weer niets binnen en ik vond haar er weer duf uitzien. Gelijk weer de thermometer erbij gepakt en ze had koorts (39,6), dus wij weer naar de DA. Ze vertrouwde het ook niet, ook zij dacht aan een verstopping door een haarbal of een speeltje, of in het ergste geval iets met de nieren. Fuzzy kreeg een spuitje tegen de misselijkheid en wij kregen ook iets mee tegen de misselijkheid en een pasta tegen haarballen. Als er wat in haar zou zitten, zou het er met dat middel uit moeten komen. Voor de zekerheid nam ze ook wat bloed af, om er zeker van te zijn dat de nieren in orde waren.

Na het bezoekje aan de DA, was Fuz, net als vorige keer weer helemaal opgeknapt. Vandaag belde ik nog even voor de zekerheid naar de DA om te horen hoe het met het bloedonderzoek af was gelopen. Ze konden het niet gelijk zeggen, want de kaart lag niet voor het grijpen, dus ik zou later terug gebeld worden. Min of meer ging ik er vanuit dat het gewoon in orde was, dus ik schrok best toen ik de DA aan de telefoon kreeg. De nierwaarden waren niet zo goed en Fuzzy moest op een nierdieet gezet worden. Het liefst wou ze ook medicijnen geven, maar omdat ze nog zo jong is, wist ze niet of dat wel kon. Het dieet is ook alleen voor volwassen dieren, maarja, je moet wat! Dus ik moest vandaag even langs komen om het voer op te halen.

Net naar de praktijk geweest om het voer op te halen en toen vroeg de assistente ons om nog even te wachten, want we kregen ook medicijnen mee. Ik was er nogal verbaasd over, omdat ze me vanmiddag verteld hadden dat dat eigenlijk wat heftig zou zijn voor zo'n jong katje. Uiteindelijk heeft ze 3 verschillende soorten medicijnen gekregen, ik zou niet eens precies weten wat. De DA vertelde toen dat de bloedwaardes echt heel hoog waren en dat we er nu alles aan moesten doen om het omlaag te krijgen. Heel wat heftiger dus dan ik vanmiddag had gehoord! Ik zag toevallig de kaart van Fuzzy op tafel liggen met de waarden erop (van de creatine en ureum), de ene was 24,nogwat en het andere 340. Ik weet niet hoe ernstig dit is, maar ik heb er in iedergeval geen goed gevoel bij... Het was in iedergeval een acuut iets en het kan veroorzaakt zijn door een infectie, maar ze weten op dit moment eigenlijk helemaal niets zeker. Het schijnt ook vrij uitzonderlijk te zijn bij zulke jonge katten. Over 1,5 week moeten we weer terug voor een nieuwe bloedtest...

Zijn er meer mensen hier op bokt die bekend zijn met nierproblemen bij kittens? En hebben jullie nog goede tips om de pillen naar binnen te krijgen, want mevrouw is er helemaal niet blij mee en ik krijg ze pas na een heel gevecht naar binnen en ik wil haar niet teveel stress bezorgen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:22

Een paar jaar geleden hadden we een opvang nest kittens hier in huis. Ze waren 6 weken oud en een poesje was ook slechter als de rest. Ze at slecht, was uitgedroogd, dus wij naar de DA. Het wurm kreeg ook vocht toegediend en een beetje AB. Later op de dag nog een keer naar de DA voor vochtinjecties en wat AB. En de dag daarop ook. De DA schrok wel, want ze had hele grote nieren. de ene was zo groot als een knikker, ook voor mij duidelijk te voelen. Uiteindelijk heeft klein Lapje dit avontuur wel overleefd, maar is uiteindelijk overleden aan kattenziekte. Daarvoor was er ook al 1 overleden aan katteziekte (hersenbeschadiging). Uiteindelijk bleek het hele nest (6 stuks) katteziekte te hebben. ik weet niet of jouw kitten is inge-ent tegen katteziekte. We hebben nooit een bloedonderzoek gedaan bij kleine Lapje, maar als ze niet was overleden aan katteziekte was ze zeker niet zo heel oud geworden met zulke slechte nieren.

joyce2

Re: Kitten met nierproblemen, wie is hier bekend mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:28

Ik weet niet waar ze haar allemaal op onderzocht hebben, zowieso nieren, maar misschien hebben ze toen ook al wat andere dingen gechecked.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:09

En worden die nierwaarden niet veroorzaakt door iets anders?
Ik zou voor een second opinion gaan voordat je je ukkie volstopt met medicijnen.

In ieder geval veel sterkte ermee!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:06

Waarschijnlijk word het dus veroorzaakt door door een infectie die langs de nieren is gegaan. Dus we hebben antibiotica en ontstekingsremmers meegekregen en iets om de nieren op te peppen. De DA waar we nu zitten schijnt erg goed te zijn, dus we kijken het heel even aan en anders gaan we voor een second opinion.