Verharend konijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Verharend konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 19:25

Heb even gezocht met de zoekfunctie maar kan er niets recents over vinden, dus toch maar even een topic eraan wijden.

Mijn konijn (een gecastreerd mannetje van een jaar of 2) verhaart op dit moment ontzettend. Hij is verder wel gewoon 'normaal' zichzelf, drinkt en eet niet anders dan normaal. Wel heb ik het idee dat hij bij het wassen een beetje last heeft van de plukken haar die in het rond vliegen en die hij vermoedelijk ook binnenkrijgt - ontlasting is over het algemeen goed maar af en toe vind ik toch wat een troepje kleinere, wat zachtere keutels. Het is geen diarree te noemen, zeker omdat het maar af en toe is, maar toch wil ik even aan de experts hier vragen of ik niet toch iets moet ondernemen.
Ik ben vooral benieuwd waarom een konijn in godsnaam eind juli gaat verharen? En of meer konijnen dit doen?

Uiteraard ga ik met 'm naar de dierenarts als blijkt dat het toch niet normaal is, ik heb nooit zo op zijn verhaarpatroon gelet met het idee dat de natuur het zelf regelt en het wel beter zal weten, maar ik vind toch wel een vreemd tijdstip. Afgezien van de flinke plukken haar die in het rond vliegen ziet zijn vacht er verder netjes uit, geen kale plekken, bultjes o.i.d.

Ik borstel hem nu dagelijks, wat me overigens altijd al is aangeraden in de verharingsperiode, om hem een beetje van de ergste losse haren af te helpen. Hij blijft dan verder rustig zitten, af en toe wordt hij er even kriegel van - geen enorm knuffelkonijn - maar hij reageert er niet bijzonder op.

Liselot

Re: Verharend konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:27

die van mij haren momenteel ook en niet te zuinig :D

ik borstel ze om de dag met een viltkammetje

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:28

De dagen worden weer korter dus dieren beginnen met verharen. Daar is dus niets vreemds aan. Als er verder niets aan de hand is zou ik me geen zorgen maken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:33

Klopt, mannetje van 1 verhaart hier ook. :j

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:41

Zijn die zachte keutels in trosjes bij elkaar? Dan zijn het blindedarmkeutels, die horen ze op te eten om bepaalde vitamines binnen te krijgen. Als ze die regelmatig laten liggen betekend dat je konijn of te veel biks/gemengd voer/snoep krijgt, dat kan direct leiden tot het niet eten van de blindedarmkeutels of indirect als je konijn te dik is om die keutels te kunnen op eten. Soms komt het ook voor als konijnen wormen hebben, dat ze dan die keutels laten liggen.

Van haren binnen krijgen kunnen ze namelijk juist last krijgen van verstopping, haren zijn geen oorzaak van diarree/zachte keutels.

Een van mijn konijnen verhaart ook al, konijnen schijnen namelijk 4 keer per jaar te verharen, behalve de twee zware verhaarrondes daartussen ook nog twee lichtere.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 20:27

Gelukkig, ik vond het zo'n raar tijdstip om te verharen maar als meerderen het nu doen klopt het dus wel. Hij heeft inderdaad ook weleens lichtere verhaarperiodes.

Inderdaad, ik vind af en toe een ''trosje'' van die keutels. Hij is niet te dik (wordt regelmatig gewogen en in de gaten gehouden) maar ik zal het eens in de gaten houden.

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:29

Mijn nijn is ook al aan het verharen,
die pluk ik af en toe eventjes gewoon want het steekt er gewoon uit.
Vind ze wel handig,
als ik aan het plukken ben gaat ze zichzelf lekker wassen en proberen mee te plukken.
Helaas kan ze er niet altijd even goed bij,
maar daar ben ik voor.
;)

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:52

De mijne verhaart ook ontzettend!
Ik kam hem nu met een borsteltje om hem te helpen :)

gappiekabaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 10:55

ik heb ook 2 konijnen en die verharen ook enorm de plukken vliegen in het rond.