Wat ik me afvraag over konijnen en hun vriendjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Wat ik me afvraag over konijnen en hun vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:29

Ik zat gister naar ons stelletje konijnen te kijken en vroeg me wat af waar ik zelf niet echt uitkom en hopelijk ook nog niet aan de orde is.

Vorig jaar hemelvaart heb ik met het uitlaten van de honden een allerschattigst hangoordwerg vrouwtje gevonden die gedumpt was. Omdat ik zelf allergisch ben voor konijnen was mijn eerste reactie de opvang bellen. Die zat vol en kon haar dus niet op komen halen. Omdat we wel al eerder dezelfde konijnen hebben gehad hebben we toen besloten om haar toch maar zelf te houden ondanks de allergie. De leeftijd van deze dame was niet echt te schatten maar ze leek niet zo oud te zijn. Wel wat knorrig en vaak schijndrachtig maar eten, drinken en bewegen gaat goed. na onze vakantie hebben we een mannetje via de opvang erbij gezet en met zijn 2en hebben ze de grootste lol. Onze voorkeur ging uit naar een ouder ventje maar de 3e koppeling met een in de opvang geboren knulletje ging dus pas goed.

In het najaar hebben we haar laten sterisileren omdat ze continue schijndrachtig bleef en last had van haar hormonen. Tijdens de operatie zijn een aantal dingen ontdekt. Zowiezo zat haar zwaar ontstoken baarmoeder al vol met tumoren waardoor de dierenarts haar minimaal 4 plus schatte kwa leeftijd. Ook bleek dat haar baarmoeder geen eigen uitgang had maar in verbinding stond met haar blaas waardoor ze haar hele leventje al urine in haar baarmoeder heeft gekregen die dus was ontstoken en ze daardoor zo knorrig was. De hele boel is hetsteld, de blaas is zo gerepareert dat hij weer netjes dicht is gemaakt met de baarmoedermond als stopje. Al met al een erg zware operatie die lang herstel heeft gekost. Maar door deze dingen zal ze waarschijnlijk niet stok oud worden.

Op dit moment gaat ze heel erg lekker maar het valt me wel op dat ze zo af en toe al wat minder vlot de opstapjes opkomt en wat minder actief is voor haar doen. Oftewel de leeftijd begin je wel te zien. haar vriendje is van maar vorig jaar dus nog jong.

Nu dus de vraag waar ik niet uit kom. Bij honden en katten wordt vaak al een jong dier aangeschaft als het oudere nog leeft maar wel al echt oud wordt zodat ze nog een tijdje met elkaar kunnen optrekken. Maar ik heb dus geen idee of dat ook zo werkt bij konijnen. Wat doe je als een van de 2 echt oud of versleten begint te worden (wat nog niet het geval is gelukkig). Is het dan fijner voor de toekomstig achterblijvende mannelijke partner dat er al een 2e vrouwtje is als zijn 1e vrouwtje nog leeft en kan meekomen. Of is het verstandiger om met het mannetje naar de opvang te gaan meteen nadat zijn vrouwtje is overleden maar hij dan wel even partnerloos is en daardoor nog meer verdriet zal hebben van het verlies?

Ik kom hier niet uit en ben benieuwd naar meningen van anderen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:43

Als je er nu een nieuw konijn bij zou koppelen zou dat allereerst toch wat stress opleveren voor voedster, kan ze dat nog aan? Bovendien moet je er wel aan denken dat een groepje van drie minder stabiel kan zijn dan een koppel, onder andere omdat soms twee erg close zijn en de derde er maar wat bij bungelt. Een groepje van drie kan ook erg goed gaan, maar je moet er wel over denken.

Opvangen hebben altijd konijnen genoeg zitten, dus wanneer je voedster overlijdt kan je snel genoeg je ram een nieuw maatje bezorgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:47

Zowiezo houden we het nu bij 2 gewoon, ze kan nog wel een tijdje mee. Was meer een overdenking eigenlijk. De opvang heeft idd meer dan voldoende konijnen zitten.
Maar ik vraag me gewoon af wat voor het achterblijvende konijn het fijnste is even alleen achterblijven of een tijdje met zijn 3en omdat ze in de natuur ook in grotere groepen leven.

En wat stress betreft Fiona is geen stresskonijn :P Houdt alleen niet van dominante opdringerige mannetjes. En Roy houdt niet van opdringerige dominante vrouwtjes, daar moet toch een zachtaardig vrolijk meisje bij, geen kenau met handtas en stoeptegel..

SecretLIN

Re: Wat ik me afvraag over konijnen en hun vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:33

Gewoon zo houden, mocht je konijntje komen te overlijden dan kijken voor een ander vriendinnetje voor je mannetje

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Wat ik me afvraag over konijnen en hun vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:49

Ik denk dat het fijner voor de konijn die overblijft kan zijn wanneer die een maatje heeft, dus 3 konijnen.
In praktijk werkt het alleen niet zo makkelijk en gaat het vaak niet goed. Daarom is het beter als de ram in dit geval eventjes alleen is en zodra het kan meteen een voedster erbij te plaatsen.