graafmogelijkheden voor konijn in huis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

graafmogelijkheden voor konijn in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:08

Ik woon op een flatje en heb 2 superleuke konijntjes in huis rondhuppelen. Grote kooi (2 aan elkaar) waar ze enkel in zitten als ik niet thuis ben of slaap. Ze vermaken zich kostelijk met het slopen van lege dozen, de gouden gids en hebben overal dingen liggen om aan te knagen (wat ze graag doen) en mee te spelen.

Het gaat al 2 jaar erg goed zo, maar 1 ding blijft een klein probleempje: vooral mn dame is dol op graven (ze is gesteriliseerd btw dus geen nestdrang) en de vloerbedekking is dan vaak het slachtoffer. Ook de gouden gids en de dozen zijn wel graafbaar volgens haar maar af en toe blijf ik bezig met mn huis aanpassen om te voorkomen dat mn vloerbedekking volledig eraan gaat... :+ Blijkbaar is de behoefte aan graven erg groot dus zal ik toch meer opties daarvoor moeten geven. Een bak met papiersnippers e.d. vind madam niet interessant. Losse tegels vloerbedekking hebben ze ook gehad maar ook hier werd niet naar omgekeken.

Hebben jullie misschien de ultieme tip voor mijn nijntjes? Het moet dus uitvoerbaar zijn in een woonkamer met vloerbedekking (een bak aarde is dus niet echt wat bijv...)

Aciree

Re: graafmogelijkheden voor konijn in huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:10

Kattenbak met wat (hout) korrels er in doet wonderen bij m'n zwager thuis ;)
Die hebben ook zo'n graafgraag konijn. Die van ons heeft er niet zoveel mee.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:10

En bak bv van de katten bak (onderbak) waar ze makkelijk in kan springen, vullen met zand?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:13

Wat wij hier gedaan hadden binnen is de kooi waarin niet gepoept en geplast wordt vullen met zand ipv stro of wat ook. Daar werd altijd fanatiek in gegraven en nooit in gepoept of geplast. Eventueel zou je aan de onderkant van de spijlen een stukje dicht kunnen maken om het zand op te vangen. Dan kunnen je nijnen naar hartelust graven en spitten.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:34

Alleen de onderbak van een kattenbak of een kooi zou hier veel te weinig zijn, mijn konijnen hebben een onderbak van een kattenbak als hun toilet, maar daar graven ze makkelijk het strooisel uit. Een kattenbak met kap kan dan misschien wel of waar ik over na denk is een opbergbak met deksel en daar aan de zijkant een gat in maken met een stukje pvc-buis er door zodat ze er in en uit kunnen maar niet te veel zand er uit kunnen gooien. En natuurlijk een stel luchtgaten in de deksel maken.
Alleen de afgelopen drie weken hebben ze op op het vakantieadres een simpele bak zand ter beschikking gehad, maar na enige dagen speelplezier werd dit toch vooral een tweede toilet vol keutels en weinig gegraaf meer. Dus ik twijfel nu er of ik die hele constructie voor ze ga maken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:39

de bak met houtkorrels ga ik proberen, dat zit sowieso al in hun poepbakken en hier graven ze idd wel eens in! Had ik nog niet eens aan gedacht :D

Ik heb in 1 kooi (degene waar idd niet in gepoept word) al een laag hennepvezel met daarover het stro. Hier graven ze ook al graag in maar blijkbaar weer niet leuk genoeg! Hetzijn echt een stel verwende nesten!

Zand vind ik niet echt een optie omdat ze echt heel heftig kunnen graven (al eens geprobeerd namelijk) en echt heel veel eruit werken... ook met hoge randen e.d. nog... dus toen had ik gelijk het halve huis eronder... en met papiersnippers en dat soort dingen vind ik dat niet zo erg, maar het zand loop je het hele huis door.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:42

Een aquarium voor de helft vullen met zand? Daar in zetten en dan laten graven en er weer uithalen? :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:43

Dan scheppen ze wel heel fanatiek. Houtkorrels heb ik gehad maar dat is ook geen succes met graven. gaf meer rommel. Die vallen uit elkaar en heb je je hele huis met houtstofjes liggen en het stoft gigantisch als ze er in graven. In papiersnippers oid graven ze zowiezo niet, de werden opgegeten.

De kooi vullen met zand en een opstaande rand werkte hier afdoende. Of eventueel zo'n foute bijna dichte kooi erbij zetten en daar een gat aan de zijkant in maken waar ze net doorheen kunnen. Ik bedoel die een bovenbak hebben van doorichtig plastic en alleen bovenop wat spijlen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:44

Zo'n duna/anti-rommelkooi bedoel je?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:49

geen idee hoe die dingen heten eigenlijk kan best. Ik vind ze vooral zielig voor de dieren die erin moeten zitten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 13:20

hmmm iets gaan maken wat 'rotzooiproof' is, is nog wel een goed idee! Mn kereltje gaat dat wel prachtig vinden, die kruipt overal in/over/achter/door! Madam echter wat minder dus kans dat ze er niet in durft als ze het te gesloten vind. Maar ik ga het proberen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:37

Je zou het in het begin iets heel lekkers in kunnen leggen. Dan is mischien de eerste schrik eraf als HIJ wel iets staat te smikkelen en zij "vergeten"wordt. Dat werkt hier wel tenminste. Beetje jaloers maken :D .

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 14:02

Dat zou inderdaad wel kunnen helpen. Als meneer er dan niet continu uit springt omdat zn vrouwtje niet mee-eet althans :D Hij kan niet rustig smikkelen als zn meisje niet erbij is, hoezo ze zijn dol op elkaar?

Tnx voor de al zeer nuttige tips iedereen! Wie weet komen er nog wel andere briljante ideetjes :D