Kitten gaat de bak niet op????

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marcha1987

Kitten gaat de bak niet op????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 23:10

Nou ja, als ze net wakker wordt of gaat slapen niet.
Dan doet ze op de mat of gewoon lekker bij ons op bed...... Als ze s' ochtends wakker wordt en ze wil er bij komen liggen is het eerste wat ik doe haar p de bak zetten (hebben een kleintje boven bij) dan pas doet ze wat, doe ik dat niet kan ik er donder op tegen zeggen dat ze het op het dekbed doe.

Iemand hier die hier ervaring meeheeft en een oplossing weet??

(En ja een kat mee naar boven is niet echt lekker maar we hebben geen mogelijkheid haar beneden te laten)

patserke

Re: Kitten gaat de bak niet op????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:16

regelmatig op de kattenbak zetten... hoe oud is die, misschien te jong bij de moeder weg.
voor de urine geurtjes weg te krijgen zal ik de groene biotex aanraden

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 23:18

Elke keer als ze wakker wordt, na het eten en tijdens het spelen even op de bak zetten.
Kittens zijn net kleine kinderen ze denken niet zo aan plassen je moet ze er even op wijzen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:52

Inderdaad een paar keer per dag op de bak zetten. Voor het eten, na het eten, tijdens spelen, als ze wakker wordt.
Na het eten ook even over de buik wrijven, dat doet de moederpoes ook en brengt de stoelgang op gang.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:31

Ik denk dat je er goed aan doet om in elk geval je dekbed te vervangen. Als ze eenmaal ergens meerdere keren geplast hebben, dan gaan ze die plek als een soort kattenbak zien omdat het naar hun eigen plasje ruikt. Voor ons misschien niet meer waar te nemen vanwege wasmiddelen ed., maar katten hebben een goede neus en als ze eenmaal een plekje gevonden hebben dan blijft het meestal niet bij 1 keer.
Ik zou proberen om die spullen te vervangen en een nieuwe start te maken. Dan inderdaad heel consequent zijn met de kattenbak. Het is veel werk, maar jonge poesjes hebben nu eenmaal wat aansporing nodig om hun behoefte op een bepaalde plek te doen. Vaak naar de bak brengen dus, en met een beetje geluk heb je over een tijdje een zindelijk katje in huis :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:34

Hoe oud is de kitten?

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 18:26

Nou het dekbed is dezelfde avond nog ververst hoor haha ;)

Lola is 12 weken, maar ook bij der vorige huis was er steeds eentje die soms naast de bak deed.
Vond gewoon ff vreemd omdat de rest er geen problemen mee heeft gehad en ze gewoon langs de bak op loopt terwijl ze dus eigenlijk nodig moet.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:18

misschien als ze in de kattenbak iets heeft gedaan goed belonen.
en misschien vies maar zo leerde ik mijn kitten van 3 weken oud die ik vond tussen de schot van de binnenbak.

het poepje dat ze naast de kattenbak legt. in de kattenbak leggen. en dan elke keer na eten of spelen of slapen erop zetten. dan ruikt ze dat poepje en dan denkt ze oh ik moet het hier doen... wie weet helpt het

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 19:55

Ik weet niet of je zo'n overdekte kattenbak heb, maar sommige katten vinden dat helemaal niet prettig.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:03

in het begin had ik gewoon een doosje daar knipte ik dan aan de voorkant een vierkant uit zodat die erin kon...
of een soort puzzeldoos met grit erin....
misschien idee om nog een kitten te nemen of een volwassene die hem gezelschap houd en hem dingen leert

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:14

Wij hebben de kattenbak eerst zonder kap erover gedaan, dan kan ze het beter ruiken en durven ze er makkelijker in. Bij onze vorige kat hebben we zelfs een paar handdoeken op elkaar gelegd, dat ze er makkelijk in kon lopen, want de rand was nogal hoog. En regelmatig op de bak zetten! Zorg ook dat de bak makkelijk te vinden is, dat ze niet eerst een heel parcours hoeft af te leggen voordat ze er is.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 22:41

Daar hadden ze eerst zonder kap en later met maar zonder deurtjel.
Heb beneden een met kap zonder deurtje en boven een zonder kap. Op zich heb ik al niks meer gevonden.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 22:47

hmm... moeilijk! Kittens bij mijn ex vriendje zijn nu 5 week en waren met 3,5 / 4 week zindelijk. Zijn moeder zet ze zodra ze miauwen op de kattenbak. Ook nog eens meerdere malen per dag. Ook wrijft ze over de buikjes en zet ze er daarna in. Werkt prima. Maar voor zulke problemen... nee, geen ervaring mee. Wel heel veel succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:52

ze is nu 12 weken maar hoe oud was ze toen ze bij dr moeder wegging? en hadden ze daar een kattenbak tot hun beschikking of is het een boerderijkatje? Wat voor grit gebruik je?
misschien moet je eens een ander bakje met ander grit ernaast zetten want vind ze het grit niet fijn aanvoelen.
Kittens (en ook volwassen katten) vinden een zachte ondergrond fijn om op te ontlasten, het liefst hebben ze zachte tuinaarde maar dat is niet praktisch, dus dat ze op het dekbed plast is niet gek.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:56

vervelend dat je kitten het doet...

Miss is het een idee om de kattenbak eens uit te boenen met chloor en daar dan weer je grit overhen te doen. Chloor is een zeer aantrekkelijk luchtje voor katten!

Dus ook NOOIT De plekken waar ze naast de bak heeft geplast/gepoept met chloor schoonmaken!

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 17:47

bak wordt altyd met chloor gedaan. Uhm, ze was un week of 11. Daar hadden ze indd andr grit. Maar tot nu toe heb ik niks meer gevonden. Dr grote zus heeft zich ook nu wat over haar ontvermd.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:23

Ík hoorde toevallig dat valeriaan ook aantrekkelijk is voor katten. Dus als ze iets niet willen een druppeltje valeriaan er op of in (krabpaal, kattenbak) en daar worden ze dan mee gelokt! Niet een half flesje natuurlijk :')

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:34

Zo te horen doe je er alles al aan, en is de kitten niet te vroeg weggegaan bij de moeder.

Soms kan het duiden op gedragsproblemen, of op een kleine , gevoelige blaas.

Het juiste grit gebruiken is heel belangrijk, een van mijn kittens scheet bij de nieuwe baas ook op de aanrecht omdat die ander grit had :')

Is overigens helemaal goedgekomen hoor haha.

Ik vind het trouwens niets raar hoor dat de kat mee naar boven gaat.
Gezellig juist !
Ik word snachts altijd heerlijk gewekt door luid gespin en getrappel van poezenbeesten. Beter dan een snurkende vent hoor.

Maar goed, de plekken waar ze geplast heeft goed schoonmaken met azijn. En evt wat citroenolie druppelen.
Azijn neutraliseerd de geur en citroen hebben de meeste katten een hekel aan.

In de bak kun je idd wat valeriaan druppelen, die geur zijn ze dol op.