Kiora straks laten dekken of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Kiora straks laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 23:00

Kiora is een prachtkatje. Momenteel nog maar 13 weken oud, dus is nog niet aan de orde.
Maar ik krijg steeds meer de vraag of ik niet een nestje ga fokken.
Zowel hier op bokt als in mijn omgeving. Zelfs bij de dierenarts zijn ze enthousiast.

Kiora is 1/8 Maine Coon, 1/8 Noorse boskat en 3/4 Europees korthaar. Een kruising dus, naar lijkt wel een Maine Coon.
Ikzelf ben er op zich wel enthousiast over, maar wil wel serieus op zoek naar een kater en niet zomaar even buiten gooien.
Als er een kater op komt dan is het een Maine Coon dekkater, wat automatisch betekent: test op Fiv en Felv.
Uiteraard ben ik toch wel nieuwsgierig aan het rondkijken en heb besloten dat het een rode of een cyper (geen idee hoe de kleur binnen het ras heet) wordt. Om ook de kleur te kunnen behouden.

Maar dit is natuurlijk wel vermeerdering. Stamboomloze katten, kruisingen. Die mensen ook uit het asiel kunnen halen.
Aan de andere kant ben ik ze wel zo kwijt. Vind ik het leuk om een keer een nestje te hebben van mijn eigen kat.
En Kiora is gewoon een prachtkat!

Wat vinden jullie? Ik hoor graag de voors en tegens.

De kleine in kwestie
Afbeelding

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 01:53

Persoonlijk? ik zou eerst eens kijken hoe de kleine uitgroeid :j blijft ze even leuk van karakter, zit ze goed in elkaar qua verhoudingen,... en misschien, heel misschien zou ik dan nog eens durven denken aan een nestje.
Daarvoor zou de gedachte mijn hoofd nog niet binnen mogen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk ;)

Het is wel een leuk ding trouwens.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 03:24

Tsja, je noemt zelf eigenlijk de tegens al Amanda, en daar kan ik alleen maar in meegaan :)
Een nestje fokken bij je eigen poes zonder stamboom/papieren is in mijn ogen inderdaad vermeerdering. Nu ben ik er wel vrij zeker van dat jij in tegenstelling tot veel anderen die aan 'vermeerdering' doen het beste met je poes en de kittens voor hebt. Je hebt het immers nu al over het uitzoeken van een goedgekeurde, gezonde kater, en dat is al heel wat. Al vraag ik me af of de echte fokkers hun kater een poes zonder papieren zouden laten dekken, maar dat zou je even moeten navragen :)

Ik vind dat als je fokt met dieren, je verantwoordelijk bent voor waar het 'kroost' terecht komt, en met kittens ben je daar nooit zeker van, de kattenpopulatie is immers al zo enorm groot hier in NL. 'Echte' fokkers zijn trouwens net zo goed verantwoordelijk voor hun kittens natuurlijk. Ik ben geloof ik sowieso niet zo happig op het fokken met katten ;)

Alleen fokken omdat je poes zo mooi is vind ik geen goede reden. Meer redenen haal ik namelijk niet uit je verhaal. :) Ik ben het met je eens dat Kiora een plaatje is :+: ik vind mijn eigen poezels ook schoonheden (en daarin ben ik niet de enige) maar ik kan daar prima van genieten door gewoon naar ze te kijken en weg te zwijmelen, ik heb daar geen nageslacht voor nodig :D
Ik heb ook weleens met de gedachte gespeeld hoe het zou zijn als een van mijn meisjes moeder zou worden. Ik zou helemaal in de zevende hemel zijn :j maar voor mij stond al lang van te voren vast dat ik ze zou laten steriliseren, dat heeft gewoon zo veel voordelen. Ik noem bijvoorbeeld een verminderde kans op kanker, de garantie dat mochten ze ooit bij ons weg gaan dat niemand ooit nog een nestje bij ze kan fokken, ze worden niet drachtig als ze een keer per ongeluk ontsnappen, ze worden niet meer krols wat voor zowel poes als baasje een hoop gedoe scheelt, etc. Wij hebben soms nog wel last van de kittenkriebels hoor, en we fantaseren ook over een langhaarkitten (dat ziet mijn vriend wel zitten :)) ) maar mochten die kriebels echt te erg worden dan nemen we er gewoon eentje uit het asiel, of we nemen een pleegnestje in huis, net zo leuk :j

baroen

Re: Kiora straks laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 06:16

leuk om een keer een nestje te hebben, dat is waarom de asielen en Mp zo vol staan, en tuurlijk behoor jij daar niet toe ( sorry wat sarcasme, dat zegt iedereen nl.)

ik vind het een mooi katje, maar dat is niet voldoende, zelfs het testen van haar en eventuele partner is niet voldoende.

wil je echt zo graag fokken? start dan goed, met een dier wat ook gefokt is met de juiste bedoelingen en bekendheid.
fokken is geen kinderspel en oh wat leuk, heel veel mensen vinden hun eigen dier de meest leuke en geweldige, en dat mag ook, maar fokgeschikt is wat anders.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 06:25

Kiora is inderdaad een erg mooi katje, maar ik ben het met mijn voorgangers eens dat dit niets anders zou zijn dan vermeerdering.

Bovendien moet je er rekening mee houden dat de kittens een grote kans lopen om gewoon kortharig te worden. Met een kruising heb je nou eenmaal totaal geen garantie en dan komt er nog eens bij dat er geen papieren e.d bij zitten. Daarnaast zijn alle kleintjes natuurlijk prachtkatten als je er even objectief naar kijkt.

Ik snap dat je met zo'n schatje wilt fokken, maar dan zou ik toch denken over nog een poes in de toekomst, en dan eentje met papieren en ras, zodat je meer zekerheid hebt over hun achtergrond, stamboom, ziektes die in de familie voorkomen en de toekomst. Een cyperse (red tabby, creme point etc) erop zetten geeft trouwens absoluut geen garantie tot behoud van kleur helaas.

Mijn moeder heeft vroeger hobbymatig gefokt met haar maine coon cattery en ik heb even vergeleken en Kiora lijkt qua oren inderdaad wat op een maine coon, maar de vacht is (in vergelijking met maine coons van dezelfde leeftijd) niet lang genoeg en in het koppie zitten toch ook heel wat verschillen.

Het is een leuk kitten maar in dit geval moet je wel realistisch blijven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 07:56

Ashkerlon: Uiteraard kijk ik eerst hoe ze uitgroeit. Ik moet er 100% achter staan, anders gebeurt het gewoon niet.

ZW: Er zijn katers die een kat zonder papieren dekken. Katers die nog jong zijn en net beginnen bijvoorbeeld. Jij noemt precies de voors en tegens waar ik ook mee in mijn hoofd zit. Lijkt me ontzettend leuk om een nestje van een eigen poezel te hebben. En geholpen wordt ze toch. Voor of na een nestje. Het zou ook maar bij 1 nestje blijven overigens als het gebeurt. En verantwoordelijkheid om een goed huisje te zoeken neem ik zeker. Compleet met ontvlooiing en enting.

baroen: iets minder sarcastisch mag wel. Als ik zou willen vermeerderen (al dan niet bewust) zou ik hier geen topic openen hè ;)
Ik snap je standpunt en ben het er ook mee eens. Maar het lijkt me ontzettend leuk om een keer een nestje te hebben. Ik ga er wel doordacht mee om, vandaar dit topic. Ik begrijp ook heel goed de tegens. Er zijn genoeg katten die in het asiel belanden (overigens heb ik daar ook een exemplaar van thuis lopen en 1 gehad). Maar met de onverantwoordelijkheid van een ander heb ik niet zoveel te maken.

Cayenne: ik ben het zeker niet met je eens dat alle kleintjes prachtkatten zijn. Ja, schattig zijn ze zeker. Maar er zijn er maar weinig die op mij echt indruk maken. Een aantal kortharig had ik nog niet eens over nagedacht. Goed punt. Realistisch ben ik zeker. Anders had ik geen topic geopend ;)
Garantie tot kleurbehoud weet ik ook. Maar die kleuren geven wel de meeste kans en blijven in ieder geval in de buurt van haar kleur.
Wel apart wat je zegt van de verschillen tov Maine Coons. Ik heb mensen gesproken met een Maine Coon cattery en die vertelden me juist dat ze er wel heel veel van weg had.

Overigens wacht ik zoiezo hoe alles zich hier gaat ontwikkelen. Ik heb nog een kater en grote kans dat hij gaat sproeien zodra ze krols wordt. Dan gaat het ook zeker niet gebeuren. Ze wordt geholpen, dat is zeker. Alleen wel of geen nestje is dus even de vraag.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:37

Wat een ontzettend leuk en wijs ding, Amanda. Echt een plaatje :))

Over fokken heeft iedereen z'n eigen mening en ik dus ook. Als mensen graag een kind willen dan wordt er ook niet gevraagd of er een stamboom bij zit, en het wordt ook zelden ontraden omdat er elders op de wereld tig kinderen zonder ouders rondlopen. Persoonlijk vind ik het je eigen verantwoording. Als jij zou besluiten om een nestje te fokken, er goed voor zorgt en ze zelf houdt of al een goed adresje hebt, dan ben ik van mening dat er helemaal niets mis mee is. 't Is in elk geval je eigen keuze en dat recht heb je nu eenmaal. Dat anderen andere keuzes maken is prima en (ook) hun goed recht.

Mocht je serieus de stap willen zetten dan zou ik in jouw geval wel proberen om de vererving wat verder uit te pluizen. Door de achtergrond van je kat lijkt het toch een soort toevalstreffer dat er zo'n geinig modelletje uit gekomen is. Ik heb zelf geen verstand van hoe zich dit gaat ontwikkelen als je ermee gaat fokken, en wat de kansen zijn dat de kittens ook zo zijn. Er zijn vast mensen die daar wel kaas van gegeten hebben :) Ik zou in elk geval vooral het karakter mee laten spelen. Een mooie kat is leuk om naar te kijken, maar als ik zou mogen kiezen tussen een mooie of een lieve kat dan zou ik toch voor het laatste kiezen. Maar misschien hoef je die keuze wel helemaal niet te maken, ze kan natuurlijk ook mooi en lief tegelijk zijn :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 08:43

Lief is ze zeker! Niet bang aangelegd, maar ook niet brutaal. Ze is heel sociaal opgegroeid en laat dit ook echt zien. Met mijn 2 katten klikt het ontzettend goed. Ze is erg mensgericht. Speelt graag, maar kroelt ook heel graag. Ik weet niet wat ze gaat doen als ze groter wordt, maar qua karakter is het de makkelijkste die ik hier rond heb lopen. Dus daar maak ik me niet zo zorgen om :D

Vererving is zeker wel iets om me in te verdiepen. Is nog leuk ook. Fokken is gokken wordt er altijd gezegd, maar als je voorbereid bent zal de verrassing minder groot zijn. Overigens zijn de andere uit het nest van Kiora ook (half)langhaar. Rebel van Leo en nog 1. Behalve Skylar, die is weer korthaar. Dus ja, een gok is het wel en verdiepen is geen overbodige luxe :)

Ik ga zeker afwachten hoe alles zich ontwikkelt. Zowel met Kiora als met de andere katten. Zowel qua uiterlijk (misschien groeit ze wel uit tot een lelijk mormel :D) als qua karakter.
Maar informeren en verdiepen van tevoren kan geen kwaad lijkt me :D

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:03

Wat een onwijs mooi poesje...wow...

Tja, over het fokken...het blijft een moeilijk topic...erg dubbel...

Over de vachtlengte...Het is een kitten...Ook bij raskittens in 1 nestje komen
ook verschillende vachtlengtes voor. Dat wil niet zeggen dat ze geen lange vacht
krijgen. Bij sommige katjes duurt het wat langer, anderen hebben met 13 weken
al een weelderige vacht. Heel verschillend. De ene heeft als volwassen kat ook een
vollere bos haar als de ander.
Ik heb inmiddels zoveel foto's gezien van Coon kittens...Daar kan echt veel verschil
in zitten.
Als je weet wat voor een kleuren je wilt fokken kun je er een kleur kater bij zoeken.
In theorie:
- Rode kater x schildpadpoes: rode en zwarte katertjes, rode en schildpad poesjes
- Zwarte kater x schildpadpoes: zwarte en rode katertjes, zwarte en schildpad poesjes

Je zegt, er zijn katers (van fokkers) die poezen zonder papieren dekken. Als ik dat
van een cattery zou weten, zou ik daar geen kitten vandaan willen. Als fokker moet
de verbetering van een ras belangrijk zijn. Het dekken van een 'rasloze' poes behoort
daar niet toe. Ik vind dat niet serieus serieus fokken met een ras.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:12

Ik zou het persoonlijk niet doen.. Het is erg leuk, maar het is ook heel veel werk. Tuurlijk is het leuk om een zooi van die mini terroristen rond te hebben rennen!! :D Maar ja, in mijn ogen zou het inderdaad vermeerderen zijn. Dit omdat Kiora, hoe scheetig ze ook is :+: "gewoon" een kruising is en geen raskat ;)

Dus mijn persoonlijke mening: Nee, ik zou het niet doen! :) Maar ik ben jou niet, dus je moet het zelf weten :P

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:25

Tja, ik heb helaas ook geen positief antwoord voor je. Mijn mening is niet doen. De asiels zitten echt overvol met katten en nu ook kittens. Ook daar zitten hele mooie poezen. Gewone mooie europees korthaar maar ook gedeeltelijke raskatten. Van het weekend heb ik weer diverse gedumpte kittens, waaronder ook een 3-tal kittens van een bokker hier die ze had gered, opgehaald en naar de opvang gebracht. Gisteren heeft er weer een gedumpte zwangere poes een nest met de meest prachtige kittens geworpen.

Kiora is een prachtig katje maar om het kattenoverschot trachten te verminderen zou het echt beter zijn als alle mensen die graag een kat of kitten willen hebben eerst naar het asiel gaan waar er vele prachtige katten hoopvol zitten te wachten op een liefdevol huisje. Ik hoop dat je dit in je overweging meeneemt en anders eens in een plaatselijk asiel in jouw buurt gaat kijken. Ik denk dat je waarschijnlijk dan wel begrijpt waarom dit advies wordt gegeven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:43

Ik zou het niet doen... mocht je een keer graag de ervaring hebben van een nestje, dan kun je ook een poes van de straat plukken (daarom had ik er ineens 4 (!!) katten bij) of je opgeven als opvangadres bij het asiel, krijg je ook poezen in de opvang die nog moeten bevallen of die jongen hebben. Waarom zou je nog meer katten produceren...? Het blijft dweilen met de kraan open...

En het is een leuk kitten om te zien, maar dat zijn alle kittens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:54

Zou het ook niet doen, of je poes moet gezond zijn, en tevens de kater die je dr op zet. Zolang jij niets weet van de bloedlijnen en hun verefingen met bv nier en hartfalen, zou ik mijn handen er van aftrekken...
Je zadelt iemand anders namelijk op met andermans ellende. Fokken zou ik persoonlijk alleen overlaten aan mensen die jaren lang de bloedlijnen hebben gevolgt en er verstand van hebben.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:56

Theoretisch gezien heb je gewoon een Europees korthaar. Dat is geen ras in NL. Alle rasloze katten behoren daarbij.
Maar dat even ter zijde.

Tja wat zal ik er over zeggen. Het is idd vermeerderen. Maar als je er zeker van bent dat je evt. alles verkocht hebt, scheelt je die zorg ook weer. Verder blijft het een risico voor je kat en evt. kittens. Het kost je veel tijd.
Je moet je kat laten testen etc. En dan nog iemand die haar raszuivere Main Coon kater op een kruising kat wil zetten.
Dat vind je ook niet vaak.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:50

Mijn advies: niet doen.

Het is - zoals je zelf ook al aangeeft - gewoon vermeerderen en geen fokken.
Natuurlijk is het allemaal leuk en aardig een nestje, maar er komt zoveel meer bij kijken.
Heb je er al eens aan gedacht wat er allemaal mis kan gaan?
En heb je je wel gerealiseerd wat dit allemaal zou gaan kosten?
Een zichzelf respecterende Maine Coon fokker zal overigens nooit en te nimmer zijn/haar kater aanbieden voor een dekking met jouw poes (hoe mooi en lief ze ook mag zijn).

Kijk eens bij deze link op het Maine Coon Forum:

http://www.mainecoon.nl/nl/interactief/ ... 359&page=1

daar vind je een soortgelijke discussie en kun je echt alle redenen vinden waarom je het gewoon echt niet moet doen.

Ik raad je echt aan hier een kijkje te nemen !!!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:22

Ik zou er echt heel goed over nadenken... Het blijft een kruising, dus idd vermeerderen..

Ook komen er helaas meer testen bij kijken als alleen felv/fiv iig HCM en wellicht ook PKD ik weet niet wat gebruikelijk is bij maine coons. Bij sphynxen is het ook van belang bloedgroep te bepalen maar weet ook niet of dat speelt bij de maine coon.

Ook weet je verder echt niet wat erachter zit dus blijft gokken...

Ieder zn eigen keuze natuurlijk, ik persoonlijk zou het niet doen.:)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:26

Helaas, ook ik zeg : niet doen !!

Er komen al zat leuke kruisingen in de asiels terecht.
Fokken alleen met raskatten,waarvan de voorouders bekend en getest zijn. Alleen dan ben je aan het "fokken" .
Fokken zonder papier blijft vermeerderen , omdat je niets van de ouders en voorouders weet.