Egel vol teken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Egel vol teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 22:13

Gisteravond reed mijn vader naar huis en toen zat er een egeltje vol met teken op de weg.
We willen de teken allemaal gaan verwijderen en hem vervolgens weer loslaten.
Maar nu ben ik bang dat hij door de vele teken misschien wel ziekte van lyme
heeft. Wat is nu verstandig? Teken verwijderen en hem weer loslaten in het bos? (Hij zat nu in een woonwijk).
Of naar het asiel brengen. Ik heb geen egelopvang gevonden in de buurt van Tilburg.
Dus wie weet er wat we het beste kunnen doen?

Thats_Me

Re: Egel vol teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:19

Sowieso of zelf de teken verwijderen of naar een asiel brengen. Hoe langer de teken blijven zitten hoe meer kans op bloedarmoede etc.

Zoek eens op vogelopvang die vangen vaak ook wel egels op.Zou wel kijken naar een opvang en dierenambulace bellen kan natuurlijk ook gewoon (kan nu ook nog). Veel succes ermee.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:00

Teken eraf halen, kattenvoer geven, misschien wat water (absoluut GEEN melk!), en dan kan je hem morgen (vandaag dus) waarschijnlijk weer loslaten. Volgens mij komt lyme bij egels nauwelijks voor. Egels zitten nl altijd onder de teken :) Even kijken hoe hij verder is trouwens voordat je hem loslaat. Rolt hij zich goed op? Is hij overdag niet wakker? Dat soort dingetjes. Als je er geen verstand van hebt is het bij nader inzien misschien toch beter hem ergens naartoe te brengen :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:33

Rolt de egel zich wel gewoon op?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:35

Als er een egelopvang in de buurt zit kan je hem het beste daarheen brengen. Die weten wat het beste is voor een egel.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 15:02

Hij rolt zijn eigen wel op. Ik wist niet dat het normaal was dat ze vol teken zitten. Gisteren at hij ook gewoon, dus ik denk niet dat hij ziek is. Ik maakte me voor al zorgen om die teken, maar als dat normaal is dan verwijderen we die en dan brengen we hem naar het bos.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 15:42

Zitten er alleen teken op of ook vliegeneitjes?
ze hebben altijd wel vlooien en teken maar natuurlijk geen 20 tegelijk ik weet niet hoeveel teken de egel heeft/had?

anders ga je toch voor controle even langs een opvang (mits die in de buurt zit) en kunnen zij even kijken als die toch niets mankeerd neem je hem weer mee om uit te zetten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:09

Mag ik even vragen waarom je vader hem heeft meegenomen? Als die egel verder gewoon gezond is laat hem dan vrij. Dieren uit het wild zitten altijd onder de teken, is dus niks bijzonders.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:10

Als de wiedeweerga terugbrengen naar de plek waar je hem gevonden hebt. Ik neem aan dat jij niet kunt beoordelen of het een mannetje of vrouwtje is, maar als hij/zij zich oprolt, alert reageert, goed eet en geen vliegeneieren of maden op zich heeft moet je er in deze tijd van het jaar vanuit gaan dat het een vrouwtje betreft die een nest zou kunnen hebben, of drachtig is. Heel snel weer naar haar vertrouwde plekje terugbrengen dus!!

Die teken zullen hem/haar een worst wezen, die vallen er vanzelf wel af.