Waar koop je een gezonde jonge hamster? (Gr)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphaan

Waar koop je een gezonde jonge hamster? (Gr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 17:59

Hallo!

Mijn vriend en ik hebben blij besloten om een hamstertje aan te schaffen.

Ik heb toen ik jonger was een hamstertje gehad, diertje was heel lief, beet nooit, liet zich zo oppakken, en is drie jaar oud geworden. Dat was een Russische Dwerghamster met een wildkleurtje. Die had ik bij de Intratuin in Assen gekocht, op aanraden van een kennis van ons. Maar goed, die is weg :)

Vandaag was ik bij een dierenspeciaalzaak (ik zal geen namen noemen) daar hadden ze hamstertjes van een half jaar oud die gromden en piepten en zich niet lieten aanraken. Ik wist niet eens dat hamsters die geluiden konden maken. :P

Nu ben ik op zoek naar een plek waar ze gezonde hamsters verkopen, die het liefst nog vrij jong zijn zodat ze nog een beetje tam te maken zijn. Ik woon in Groningen en heb een auto, dus ik ben redelijk flexibel qua afstand.

We zijn op zoek naar een Russische Dwerghamster met een wildkleur. :)

Als iemand me een goed adres kan geven, of nog tips heeft voor de aanschaf waar ik op moet letten, laat dan hier een berichtje achter. Dat zou me heel erg helpen :)

Kooi, speeltjes en kennis over wat ik moet kopen om een hamster goed te verzorgen is dus wel aanwezig, ik moet enkel weten waar je een leuk gezond beestje kan kopen.

_Tara_

Re: Waar koop je een gezonde jonge hamster? (Gr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:48

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:33

he super! ik heb net een berichtje gestuurd, er was net een nieuw nestje geboren! hopelijk lukt dit :)

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:37

Goed dat je je gaat oriënteren!! Inderdaad via een fokker.. :)
Ik hoop voor je dat het gaat lukken met een leuke hammie uit dat nest :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:39

oh ik zie net dat er een error komt van dat contactformulier :?
hmm, vervelend. Ik had een fokker in hoogeveen gevonden, en weet nu niet of dat bericht is aangekomen :P

ja ik hoop ook dat het lukt, ik heb ooit dus heel erge mazzel gehad met een leuke hamster, maar schrok dat het dus ook heeeeel anders kunt. Ik durfde er een niet eens aan te raken omdat hij gromde naar mijn hand :P

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:41

Het is (vaak) beter om een hamster via een fokker te kopen dan via een dierenwinkel. Bij een fokker zijn ze toch al vaker in handen geweest en dus makkelijker tam te maken.
Kijk inderdaad eens op www.dehamster.nl/forum daar is veel informatie te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:44

Volgens mij zijn er geen echte russen met een wildkleur ;) . Die worden wel heel veel met campbelli's gekruist om die goud/wildkleurtjes en witte kleuren (syberisch) erin te krijgen. Maar dat zijn dus geen zuivere russen. Wij hebben jaren russen gekweekt en ook echt alleen russen, ook al waren ze saai grijs en hadden mensen liever een kleurtje. Ik vind de campbelli's namelijk niet zo prettig qua temperament (uitzonderingen daar gelaten). Heb nu nog 1 rusje zitten, een mannetje, en dat is zo'n schatje. Hij was met een paar dagen tam en laat zich moeiteloos uit zijn mega bak (50x40) halen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:57

oh haha, dat wist ik allemaal helemaal niet. Ik heb erg eentje gekocht ooit die er zo uitzag http://knaagdieren.punt.nl/upload/images.jpeg

en heb gegoogled en las dat die kleur zo heette :P ik ben een hamsterleek qua rassen en geschiedenis en zo :P ik weet alleen hoe je ze blij en gezond houd en dat het geniale beestjes zijn ;)

heb me nu bij de hamster variant van bokt aangemeld en geprobeerd de fokker daar een berichtje te sturen (ik voel me nu stalker eerste klas)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:08

Dat lijkt op een rus (zie langer neusje, kort lichaam en kleine oortjes). De campbelli's zijn wat langer gebouwd, hebben een stompe neus en veel grotere oren. Hier rechts een rus en links een campbelli. http://www.dierz.nl/knaagdier/article216471.ece/verschil-tussen-russische-en-campbelli-dwerghamster

Jammer genoeg is er inmiddels zoveel gekruist dat het moeilijk is om een zuivere rus te vinden. Daarvoor zal je bij een rasfokker moeten zijn. Op zich is een kruising ook niet zo verkeerd maar dan moet je extra goed letten op het karakter en dus nooit de felste uit het nestje pakken ;) .

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 21:44

ik heb via het forum de fokker weten te bereiken, er zijn nog hamstertjes! dus wie weet dat dit gaat lukken :)

hm ja daar zal vast wel wat inzitten juliette, ik denk trouwens dat dat met veel van dit soort beestjes het geval is. Vaak hebben mensen echt geen idee waar ze mee bezig zijn volgens mij :)
gelukkig zijn er uitzonderingen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:20

mocht je nog een leuke zoeken wij hebben er een in de opvang zitten is gedumpt..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 09:22

oh dat is wel zielig! maar ik heb nu contact met die fokker en heb daar een reservering staan :)

hopelijk vind je gauw een baasje voor de hamster. zijn zulke leuke beestjes!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:25

Het beste kan je denk ik nog op het hamsterforum (forum.dehamster.nl) kijken bij Vraag en Aanbod, of daar een oproepje plaatsen. Die fokkerslijst was namelijk niet meer helemaal up to date dacht ik..