Opbouw stelling.....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Opbouw stelling.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 22:50

.....voor mijn garnalen gekte :o

Ik kweek al een tijdje met verschillende soorten garnalen, had grote bakken staan tot ik ging verhuisen.
Nog 1 bakje, steeds wisselend met soorten want ik vond het een uitdaging om verschillende soorten te kweken.
Gedroomd van een mooie stelling maar ja, ik woon klein, waar ging ik dat ding laten?
Stoute schoenen aangetrokken, vader lief aangekeken of hij wou helpen om een kast op maat te maken, nog liever gekeken en het voor elkaar gekregen :D

In het begin, het frame klaar en besig met schilderen:
Afbeelding

Heel lang lopen dubben hoe ik het afwerken van de kast ging oplossen boven de bakjes.
Aangesien er aardig wat licht boven komt te hangen wou ik niet alles de kamer in laten schijnen, maar wou wel alle ruimte hebben om in de bakken te kunnen. Schuifdeurtjes was niet handig i.v.m. oversetten van ene naar andere bak, deurtjes heb ik een hekel aan want daar stoot ik tegen aan, en een plank omhoog sag ik ook niet sitten want dat kost teveel ruimte.
Gelukkig kreeg ik de geweldige tip van iemand die totaal niet met aquaria besig is om rolgordijntjes te gebruiken, die ook nog eens tegen water kunnen :D
Het resultaat:
Afbeelding

En de plek waar de kast staat:
Afbeelding

Het sal waarschijnlijk nu meteen duidelijk sijn waarom ik niet so maar een willekeurige stelling kwijt kon :))

Met de electra heb ik nog even rusie, het werkt niet soals ik wil dat het werkt, dus er hangt bij de bovenste plank nog maar 1 TL boven, hopelijk van de week 2 soals het plan was.
3 bakjes helemaal schoongemaakt en geschilderd, helaas heb ik mijn dekruitjessysteem niet op de foto geset.
Sand spoelen, voor 1 bakje water + filter uit draaiende bak gebruikt en vullen maar :D

Afbeelding

De linker is gevuld met oud water + filter, hier sitten al wat visjes is, tevens de enige vissen die ik heb.
Over een aantal dagen ga ik bak 2 enten met oud water om so bakje voor bakje op te starten :)

Overigens sou ik in eerste instantie 8 bakjes van 20x40x40 krijgen en is de kast hier op gemaakt.
Helaas ging die deal niet door maar heb ik andere leuke bakjes van 25x40x25 kunnen bemachtigen, vandaar de ruimte aan de sijkanten. Ooit komen die andere bakjes nog wel :j

Joyckuh

Re: Opbouw stelling.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:20

Ziet er gaaf uit! Welke garnalen wil je gaan kweken?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 00:47

i.i.g. de Caridina serrata (bijtje), Neocaridina heteropoda var.red (vuurtjes, solang ik se nog niet allemaal kwijt ben), Caridina cf. cantonensis CR (Crystal Red), Caridina cf. cantonensis Tiger Blue (Blauwe tijger), Neocaridina heteropoda var.yellow (Citroen garnaal) en de Neocaridina cf. zhangjiajiensis var.blue of white (White Pearl of Blue Pearl.
Garnalen die ik graag wil maar nog niet 100% seker weet welke het worden: Harlekijntjes of Kardinalen (Sula soorten hebben nog geen latijnse benaming), Caridina Multidentata (Japonica) of de Caridina gracilirostris (Roodneus).

Verder heb ik nog aan visjes de Heterandria Formosa sitten, en aan kreeften de Procambarus Vasquezae, Cambarellus Patzcuarensis var.orange (CPO) en de Cambarellus diminutus.

Oeps, kom er nu achter dat ik eigenlijk best veel heb, al is het grootste gedeelte nu niet in mijn eigen bak maar bij vrienden onder gebracht. :o

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:04

ziet er gaaf uit! Wat ga je er mee doen? verkopen? voor consumtpie?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:01

Er zitten echt moooi soorten tussen! En leuke uitdagingen! Maar dus ook visjes en kreeften kweken? Moet er dan niet nog een stelling komen :P

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 10:12

Rana voor de verkoop :j
Al is het so dat er echt een heleboel garnaaltjes in 1 bakje passen, dus ik wil eerst mooie groepen hebben voor ik aan verkoop begin :)

Joyce ik denk niet dat ik alle kreeften ga houden in de stelling.
De CPO's laat ik lekker sitten waar se nu sitten, diegene vind se leuk en scheelt mij een hoop ruimte. De dimi's wil ik wel weer in mijn stelling maar het sijn er maar 2 dus moet ik stiekem gaan hopen dat se niet te snel gaan kweken :+
De P. Vasq. krijgen ter sijner tijd een grotere bak, worden uiteindelijk net iets te groot (voor mijn gevoel dan) om in een 40cm bakje te houden.

Dus ja eigenlijk moet er wel nog een stelling bij, mocht iemand sich geroepen voelen om te sponseren? :+

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:18

Nou nee :P We zijn net zelf bezig om een kweekstelling te maken en zoeken zelf nog sponsoren voor de vissen :P

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 16:09

Hmm ik wil best sponseren met garnaaltjes maar met vissen gaat me niet lukken :=

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:09

Dacht ik even een topic te openen over hoe jij de stelling opbouwt bij je paard zodat hij goed buigt en weet ik veel wat. ;)

Ik vind het er hartstikke mooi uitzien. Is het hebben van vissen op deze manier niet erg tijdrovend? Moet zeggen dat ik niet zo weg ben van vissen, maar dit ziet er heel strak uit. Mooi gedaan. :D

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:11

Nee, garnalen gaan we niet kweken, dan houdt het op :P Ik kan je tzt wel sponsoren met onze nakweekvissen, al denk ik niet dat ik jou daar dan weer blij mee maak :P

Maar het ziet er gaaf uit :j Ik ben benieuwd wanneer de 2de stelling komt!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:11

ik dacht al "mens gebruik nu toch de z ipv de s" en toen las ik je onderschrift. :=

zitten er dan zoveel verschillen in die soorten garnaaltjes ? (ken er niets van)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:02

Dejavu ja op dese manier kost het behoorlijk wat tijd, maar buiten het onderhoud om sit ik graag gewoon in de bakjes te loeren en ik weet niet waar ik langer mee besig ben :+

Jokari sie het als paardenrassen, ieder soort garnaal heeft andere eigenschappen in kleur, formaat maar ook in gedrag :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:14

leuk, ik ken alleen de Noordzeegarnaal van bij ons aan de kust. :)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:21

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 07:38

mooi ! :j

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:06

haha inderdaad dat dacht ik ook.. Maar toen zag ik staan beestenboel in the picture dus dacht al dat het wat anders zou zijn.
Wel leuk om te zien.. Niks voor mij alleen vergat me goudvis ook altijd eten te geven ;)(A)