Koppelen konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Koppelen konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 23:32

Hallo!

Voor het koppelen van mijn konijnen zoek ik hulp :D Niemand hoeft langs te komen maar heb wel wat tips nodig!

Laatst is onverwacht mijn vrouwtje overleden (zie link onderschrift) na net opgeknapt te zijn van een cunciculi besmetting.. Ze kreeg het ineens heel hevig terug en toen heb ik haar moeten laten inslapen.. Nu kan mijn gecastreerde ram niet zo goed alleen zijn! Toen mijn vrouwtje ziek was zat zij binnen en hij buiten en daar heeft hij wel schade van ondervonden, hij at slecht en vond er niets aan!
Nu was mijn idee om dus een nieuw vrouwtje te halen en dan het liefst weer een hangoortje. Mijn ram komt uit de opvang en daar ben ik dan ook naar op zoek gegaan. Helaas is de opvang waar hij vandaan komt gesloten en zat er geen geschikt vrouwtje hier in de buurt. Nou weet ik wel, wat is een auto rit op een konijnenleven?! Maar op korte termijn ging dat niet lukken en op korte termijn wilde ik hem weer gelukkig met een vrouw!

Dus! Marktplaats afgestruind want er zijn een hoop konijnen op zoek naar een nieuwe baas zo voor de vakantie... Uiteindelijk uitgekomen bij een voedster hier in de buurt die nog prima welkom was maar waar niet zoveel aandacht voor was als ze wilden. Nou dier meegenomen en ook haar eigen hokje erbij zodat ik ze ook apart kon houden. Eerst even laten wennen bij ons in haar eigen buitenhok en daarna een ren op het gazon gebouwd en ze daar samen ingezet (met allemaal obstakels waar ze in/ op/ achter konden gaan zitten (geen geurtjes van een van de konijnen!) Mijn mannetje was enthousiast en is dan een beetje wild, maar mijn vrouwtje vond alles alleen maar gigantisch eng!!! Rennen en stilzitten, doodeng vond ze het! Nou ja die durfde zich niet te bewegen dus maar weer uit elkaar. Daarna haar in het hok voor samen gezet met gaas tussen de etages, wel ruiken en zien maar niet bij elkaar. Hij wil erg graag naar haar toe maar ik vertrouw hem niet 100% al zijn er tot nu toe alleen nog maar haren in de rondte gevlogen.
Omdat zij andere dieren zo verschrikkelijk eng vond (maar enorm aanhankelijk naar mij is!) wilde ik kijken hoe ze zou reageren als ze m'n cavia's zag (zitten apart van de konijnen normaal!) Dat ging even goed maar deze vond ze al snel ook heeel eng! Alleen nog maar in een hoekje zitten en wegrennen als de cavia in de buurt kwam :+ Dus toen maar weer apart gezet..
Mijn mannetje voelt zich nu niet zo happy.. Mijn vrouwtje heeft de bovenste twee etages van het hok en mijn mannetje de onderste en de ren (zie link voor foto's hok) maar mijn vraag is wat nu? Toen ik net thuis kwam zat mijn mannetje ineens bij mijn vrouwtje (gaas met daarop een kleine pallet weggeduwd!!!). Zij weer rennen en stil in een hoekje zitten en hij gewoon geinteresseerd. Zij heeft een klein kaal plekje op haar oor nu maar dat kan ze ook zelf gekrabd hebben (heeft pipetje Stronghold gehad, komt wat troep uit).

Ik vermoed dat zij zo'n konijntje is wat heel jong bij de ouders is weggehaald en altijd alleen gezeten. Ze heeft geen idee van konijnengedrag!! Hij daarentegen is een halve wilde (gokje :D ) en wil gewoon een vriendin! Wat moet ik nu doen? Als ik ze eten geef dan wil ze alleen maar met mij knuffelen.. Maar dat mag ze dus juist met d'r man doen!

Zal ik nu elke dag hem erbij laten een minuut of tien ofzo?

Het hok heb ik overigens helemaal geschrobt en alles wat erin stond ook om een ander luchtje te creeeren toen ze er inkwamen.

Mijn mannetje zolang in haar hokje zetten is geen optie want dan is ie weg! Ons grote hok is hermetisch afgesloten (ook gaas in de bodem van de ren) want hij springt omhoog of graaft zich uit.. Hij is een keer ontsnapt (deurtje open laten staan :o )maar ging gelukkig de tuin niet uit maar onze nieuwe tuin is nog niet hermetisch dicht :+

Wie heeft er veel ervaring mee en heeft tips?

Alvast bedankt! Alleen al voor het lezen van mijn lange verhaal!

Pluttersput

Re: Koppelen konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:40

Ik zou ze ergens zetten waar ze allebei nog niet geweest zijn. Bijvoorbeeld de badkamer ofzo. Dan heeft het mannetje misschien niet alleen interesse in haar, maar ook in andere dingen.
Houd er rekening meer dat konijnen gewoon moeilijk te koppelen zijn :)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:36

Bedankt voor je reactie! Tja de vorige keer zijn ze bij de opvang gekoppeld (had voedster toen mee). Nu had ik het in haar hok gedaan omdat ze alles al zo eng vond. Dit was een vreemd hok voor hem en op het gras met van alles wat reukloos was erbij in. Dus op zich afleiding genoeg! Alleen moet zij leren dat hij heel leuk en lief is en dat ze met hem kan knuffelen! Haha

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:59

Waarschijnlijk duurt dat wel even :) Wij hadden hier ook 2 konijnen die we op een veld gezet hebben, en die moesten eerst ook niets van elkaar weten. We hebben ze gewoon bij elkaar gelaten, konden alle kanten op, dat wel. Na een weekje begonnen ze meer naar elkaar toe te trekken, en nu zijn ze altijd bij elkaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:56

misschien haar eerst even laten wennen aan haar nieuwe thuis, zodat ze iets minder gestressed is. Van konijnenren, naar konijnenhok en dan weer naar de cavia's. Das best veel voor een konijn.
Toen ik mijn 2 voedsters heb gekoppeld, zaten ze allebei in een apart draadhok naast elkaar. eerst mocht de een een paar uur los en daarna de andere. Ze zochten elkaar op. Toen beide hokken maar eens open gegooid en op wat haargevlieg na ging alles goed. Overdag mochten ze los bij elkaar en in de avond ging ieder weer in eigen hok. Op een gegeven moment lagen ze al bij elkaar in het hok te pitten, dus heb ik dit maar zo gelaten.

Deze konijnen moesten bij mijn andere oudere konijnen in de buitenren. Dus grote ren afgezet op neutraal terrein, 1 doos middenin, das genoeg, niet meer obstakels er in zetten. Ze moeten elkaar wel kunnen zien en niet de hele tijd voor elkaar verstoppen dat heeft geen nut.
Zet alle konijnen er in en tuurlijk zal er wat haar vliegen, geeft niets. Spuit eventueel met plantenspuit voor ongewenst gedrag. Haal ze niet te gauw uit elkaar. Zoalang er niet tot bloedens toe gevochten wordt, laat ze dan even. Geef het wel de tijd en haal ze niet na een kwartier al weer uit elkaar. Zet ze elke dag wat langer samen en dan uiteindelijk samen in de ren waar ze uiteindelijk in gaan. Loop er niet te veel mee van hot naar her. Kies voor iets en probeer dat eerst goed uit. Niet van ren, naar hok, naar cavia's en dan weer naar hok, zo'n beestje wordt enorm gestressed daarvan en dat zal de zaken zeker geen goed doen. Laat haar eerst even wennen aan haar nieuwe huis en probeer het dan nog es.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 20:54

Ze is hier al bijna een maand :D Heeft voor elke stap een week kunnen wennen! Snap dat dat niet blijkt uit mijn verhaal, sorry daarvoor.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:27

Met elke dag 10 minuten kan je agressie opwekken. Zolang er geen echt vechten bij komt op neutraal terrein en ze eet en drinkt gewoon (in ieder geval overdag). Laat ze dan lekker wennen. Begin 's ochtends vroeg.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 22:25

Oke doe ik dat :)) Wacht ik nog weer heel even tot ik weer iig twee dagen vrij ben. Vind het eng om te doen als ik weg ben! Thanks voor de tip!