Rabiesinenting 3 jaar geldig, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Rabiesinenting 3 jaar geldig, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 22:38

Na aanleiding van deze topic; [BB] gemiddelde prijs enting hond open ik dit topic met een vraag.

Citaat:
Je dierenarts is zowiezo een aflegger want jaarlijks enten hoeft alleen met de ziekte van wijl. Met 11 maanden als je het echt goed wilt doen.
Vraag bij je enting om nobivac, deze is standaard 3 jaar geldig, ook volgens de fabrikant. Dierenarts moet die geldigheid in je paspoort aangeven.
Voor rabies is er Rabisin, ook 3 jaar geldig volgens fabrikant, dus hetzelfde verhaal.
Helaas heb je aan deze tips nu niets meer, tenzij je da wel met deze vaccins heeft geént, dan moet hij de geldigheid aanpassen in je paspoort.

Ik zie nu dat mijn dierenarts vorig jaar Rabisin Merial L215283 heeft gegeven aan mijn hond tegen Rabies en dat dit 3 jaar geldig is volgens bovenstaande topic.
Nu heb ik een afsprakenkaart gekregen om mijn hond dit jaar hier nogmaals tegen in te enten. In de paspoort staat ook dat het maar 1 jaar geldig is.
Hoe kom ik erachter dat deze stof 1 of 3 jaar geldig is aangezien mijn dierenarts erg gericht is op geld verdienen?
Wat kan ik hier het beste mee doen? Kan hij het nog aanpassen in de paspoort als het 3 jaar geldig is want ik ga dan niet 2x geld uitgeven als het niet nodig is.
En zouden jullie bij deze dierenarts blijven als hij de boel oplicht of op zoek gaan naar een ander?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 22-07-09 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Flappie30

Re: Rabiesinenting 3 jaar geldig, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:51

Ik zou even navragen hoe of wat, want kan goed zijn dat deze vorig jaar effectief nog maar voor 1 jaar geldig was. De nobivac rabies enting is ook nl pas dacht 3 jaar geleden officieel goedgekeurd voor 3 jaar en alhoewel de enting hetzelfde is gebleven was deze tot voor 3 jaar ook maar 1 jaar geldig.

Het hangt er dus vanaf wanneer de rabisin enting officieel voor 3 jaar is goedgekeurd en dat kan voor rabisin zijn dat dit pas dit jaar is. Dan moet je dit jaar wel nog enten voor rabisis.

Gewoon even navragen hoe of wat bij je dierenarts en er bij vermelden dat je weet dat deze 3 jaar geldig is nu dus waarom na 1 jaar een herinnering ?

Succes

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:53

Je hebt entstof die een jaar geldig is maar ook 1 die 3 jaar geldig is ;) dus even na laten kijken welke jouw hond heeft gehad

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 23:07

Flappie30 schreef:
Ik zou even navragen hoe of wat, want kan goed zijn dat deze vorig jaar effectief nog maar voor 1 jaar geldig was. De nobivac rabies enting is ook nl pas dacht 3 jaar geleden officieel goedgekeurd voor 3 jaar en alhoewel de enting hetzelfde is gebleven was deze tot voor 3 jaar ook maar 1 jaar geldig.

Het hangt er dus vanaf wanneer de rabisin enting officieel voor 3 jaar is goedgekeurd en dat kan voor rabisin zijn dat dit pas dit jaar is. Dan moet je dit jaar wel nog enten voor rabisis.

Gewoon even navragen hoe of wat bij je dierenarts en er bij vermelden dat je weet dat deze 3 jaar geldig is nu dus waarom na 1 jaar een herinnering ?

Succes

De Rabisin-inenting is iig in 2005 officieel goedgekeurd voor 3 jaar (gelezen op internet).

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:23

Het zou te maken kunnen hebben met de leeftijd van je hond ten tijde van de vaccinatie. Jonge honden hebben eerder een herhaling nodig dan oudere honden dacht ik.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 08:38

Daarnaast is het inderdaad zo dat de rabies entingen die tegenwoordig gebruikt worden inderdaad 3 jaar geldig is maar dat geldt bijvoorbeeld niet voor Engeland en nog een paar landen. Als je daarheen gaat met je hond moet hij gewoon elk jaar geënt zijn en is een enting die in 2007 bijvoorbeeld gezet is en in 2010 dus afloopt niet geldig in die landen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:46

Maar dan moet de dierenarts toch gewoon 3 jaar in de paspoort schrijven aangezien dit niet voor alle landen geld.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:26

Dat klopt, maar als hij nog niet de nieuwe entstof heeft gebruikt natuurlijk niet....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:29

Veel dierenartsen houdengewoon 1 jaar aan daar dit in veel landen zoals Duitsland verplicht is en ook veel mensen honden meenemen en hier geen rekening mee houden.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:34

Is het in Duitsland ook verplicht? Dacht dat het daar voor 3 jaar mocht.
In laten enten met Nobivac Rabies is dus niet handig omdat ze het volgend jaar ook weer moet?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:37

@ Wilawander, als ik met mijn Nederlandse hond naar Duitsland ga en hij heeft een rabiësenting die 3 jaar geldig is, is deze gewoon geldig hoor! Alleen Engeland, Noorwegen en Zweden hebben geloof ik een uitzondering op de regel en daar moeten ze wel gewoon een jaarlijkse rabbies enting hebben gehad.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 12:51

Klopt Angeloflove, Geld alleen voor Engeland, Noorwegen en Zweden zie ik net op internet staan.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:57

Ik heb duidelijkheid gekregen. Bleek dat deze inentingsstof voor 1 jaar is. Laat maandag mijn hond inenten met Nobivac Rabies voor 3 jaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:54

Novibac hebben we hier ook gehad. Het enige dat je moet doen met een 3 jaars enting is wel ieder jaar de gezondheidsverklaring in je paspoort laten bijwerken. Anders krijg je in het buitenland wel problemen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:43

Ik heb al contact gehad met de da, dit is maar bij een aantal landen verplicht en na geen van die landen ga ik met mijn hond.
Het is dus voor mij niet van toepassing.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:48

C_arola schreef:
Na aanleiding van deze topic; [BB] gemiddelde prijs enting hond open ik dit topic met een vraag.

Citaat:
Je dierenarts is zowiezo een aflegger want jaarlijks enten hoeft alleen met de ziekte van wijl. Met 11 maanden als je het echt goed wilt doen.
Vraag bij je enting om nobivac, deze is standaard 3 jaar geldig, ook volgens de fabrikant. Dierenarts moet die geldigheid in je paspoort aangeven.
Voor rabies is er Rabisin, ook 3 jaar geldig volgens fabrikant, dus hetzelfde verhaal.
Helaas heb je aan deze tips nu niets meer, tenzij je da wel met deze vaccins heeft geént, dan moet hij de geldigheid aanpassen in je paspoort.

Ik zie nu dat mijn dierenarts vorig jaar Rabisin Merial L215283 heeft gegeven aan mijn hond tegen Rabies en dat dit 3 jaar geldig is volgens bovenstaande topic.
Nu heb ik een afsprakenkaart gekregen om mijn hond dit jaar hier nogmaals tegen in te enten. In de paspoort staat ook dat het maar 1 jaar geldig is.
Hoe kom ik erachter dat deze stof 1 of 3 jaar geldig is aangezien mijn dierenarts erg gericht is op geld verdienen?
Wat kan ik hier het beste mee doen? Kan hij het nog aanpassen in de paspoort als het 3 jaar geldig is want ik ga dan niet 2x geld uitgeven als het niet nodig is.
En zouden jullie bij deze dierenarts blijven als hij de boel oplicht of op zoek gaan naar een ander?

Nobivac Rabies is 3 jaar geldig, echter de Rabisin van Merial niet.

Kijk maar eens op : http://repertoriumonline.fidin.nl/displ ... atieId=289

Ik vrees dat je hem toch moet halen, tenzij je niet naar het buitenland gaat...

Edit: Ik zie dat je al antwoord hebt... sorry :+
Laatst bijgewerkt door izzy1985 op 23-07-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt