Verstopping bij cavia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Verstopping bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 18:46

Hoi allemaal :)

Ik wil graag de knaagdierenliefhebbers om wat advies vragen.
Mijn caviaatje (beertje op leeftijd) heeft nl. de laatste tijd wat problemen met zijn stoelgang. De onsmakelijke verhalen zal ik jullie verder besparen ;)
Ongeveer een maand geleden merkte ik dat hij echt helemaal verstopt zat. Hij voelde zich niet goed en de verstopping was duidelijk te zien, z'n kontje was helemaal opgezet. Arm diertje. Mijn man had toevallig een vrije dag en is meteen met hem naar de DA gegaan, daar hebben ze hem leeg gedrukt en het probleem was weer verholpen.
De DA had eigenlijk geen idee hoe het zo gekomen was. Het kon aan z'n eetpatroon liggen, maar evt. ook aan ouderdom.
Het ging een paar weken goed en daarna weer hetzelfde weer. Manlief weer met de caaf naar de DA, zelfde ritueel, probleem weer opgelost. Weer geen idee wat de oorzaak was, het verhaal bleef hetzelfde (voeding of ouderdom).

Nu ben ik sinds het eerste incident wat aan het expirimenteren met z'n voeding. Volgens de DA moest ik gewoon maar uitproberen wat het beste zou werken. Daar ben ik nu dus mee bezig, maar ik heb geen idee of ik op de goede weg zit en misschien zijn er hier wel bokkers die ongeveer hetzelfde meegemaakt hebben en me een stukje op weg kunnen helpen :)

Mijn caaf krijgt elke dag een flinke hoeveelheid hooi, dit heb ik tijdens het expiriment ook nooit weggelaten (evenals de vitamine C). Met ruwvoer en vitamine C wil ik eigenlijk ook niet expirimenteren omdat dit imo. gewoon onder de basisbehoeften hoort.
Daarnaast krijgt hij 3 keer per dag groenvoer. In elk geval 1 keer andijvie (daar is ie het meest dol op) en daarnaast wat andere dingen zoals een stukje winterpeen, witlof, komkommer, appel, mandarijntje etc. In elk geval geen kool en sla.
Ook elke dag een schepje brokjes (zonder vitamine C want die voer ik apart).
Ik ben dus vnl. aan het knutselen geweest met het groenvoer, maar tot nog toe heb ik de veroorzaker niet kunnen vinden.

Heeft er iemand tips?
Mochten er nu bokkers zijn die dit ook meegemaakt hebben en weten dat het van ouderdom komt, dan hoor ik het ook graag want dat weet ik dat ik niet meer met voer hoef te rommelen ;)

graafstra

Re: Verstopping bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:50

een beetje sla olie proberen te geven met een spuitje dat wil ook wel is helpen als ze moeilijke ontlasting hebben.

succes er mee

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:00

Andijvie & komkommer, is niet goed om vaak te geven ! er zit teveel vocht in en geeft te dunne ontlasting.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:11

Maar die dunne ontlasting is bij deze cavia juist misschien wel gewenst, niet echt diarree natuurlijk, maar dunner dan het nu is.

Je zou dus kunnen experimenteren of hij dingen eet die een beetje laxerend werken, zoals dus andijvie, witlof, pruimen enzo...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:22

Pruimen en je kunt in dit geval best ook wat sla geven :j Als je dit in kleine mate doet, dan is het sowieso niet schadelijk (hier zijn de meningen eigenlijk ook wel enigszins over verdeeld) en het laxeert enigszins.

Bij oudjes komt dit vaker voor, heel vaak hoopt de ontlasting zich in de anuszak op, dit kun je er zelf ook wel uitdrukken overigens. Je hoeft maar een klein beetje te helpen en dit is niet pijnlijk hoor voor een knaaf :n :D

Of zit de verstopping verderop?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:03

Bedankt voor het meedenken :)

Nickeltje, de andijvie en witlof krijg hij al regelmatig (elke dag wat andijvie en witlof per 'toerbeurt'), maar aan pruimen had ik nog niet gedacht. 't Is daar nu de tijd voor, dus dat ga ik zeker eens proberen :j

Xono, ik zal ook eens een paar blaadjes sla gaan proberen :)
Sla en kool heb ik eigenlijk nooit gedaan omdat ze me daarvoor gewaarschuwd hadden, en omdat er zoveel alternatieven zijn heb ik het eigenlijk nooit uitgeprobeerd. Maar bedankt voor de tip, ik ga het zeker meenemen :)

De verstopping was trouwens vanaf de buitenkant duidelijk te zien. Je kon echt zien dat hij een soort toeter op z'n kontje kreeg, zag er erg vreemd uit. Ik mocht er ook absoluut niet aankomen, maar ik weet niet of dat iets over de pijn zegt. Hij heeft nl. nogal veel gevoel voor drama, als je naar hem wijst dan begint ie al te piepen (tenzij je iets lekkers bij je hebt, dat verandert de zaak meestal wel :D). Nagels knippen ed. is ook altijd een probleem, hij begint al te joelen als ie het tangetje aan ziet komen, terwijl ik echt 100% zeker weet dat ik nooit in het leven geknipt heb of z'n pootje pijn gedaan heb. Lastig dus, want doordat ie zich zo aan kan stellen is het ook best lastig om te ontdekken wanneer hij pijn heeft of wanneer ie weer eens een dramamomentje heeft ;)

Heb jij misschien enig idee hoe het komt dat oudere caafjes er vaker last van hebben? :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:22

Het komt vaker voor bij oudere beertjes Oscar, geen idee wat de reden ervan is. Misschien kun je eens googlen op 'verstopping endeldarm cavia' en kun je meer info achterhalen. Er is niets aan te doen, behalve hem een handje te helpen door het leeg te maken, eventueel met behulp van vaseline.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 20:17

Dat zal ik zeker eens gaan doen, bedankt voor je advies :)
Mocht het nu weer voorkomen dan probeer ik in elk geval zelf met mijn caafje naar de DA te gaan. Als ze me dan een keer voor willen doen hoe ik dat onsmakelijke klusje kan klaren, dan kan ik het hopelijk voortaan zelf wel. De vorige keren kwam het toevallig zo uit dat mijn man een vrije dag had en dat ik moest werken, dus toen was het vrij voor de hand liggend dat hij met de caaf naar de DA zou gaan. Doet ie gelukkig ook met alle liefde hoor, maar het nadeel is dan weer dat hij totaal niet kijkt/verder vraagt ;)

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:25

Ons oude caviaatje had hetzelfde. Wij hielpen hem erbij. Dat was bij ons ook het advies van de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:01

Bij mijn oudere beertje moet ik de boel een beetje weghalen met een wattenstaafje, dat werkt ook wel goed. Als het echt verstopt zit, kun je bij de DA ook een microlaxje halen. En inderdaad veel vocht blijven voeren, volgens mij doe jij alles volgens het boekje.

Hoe het komt? Daar zijn de meningen over verdeeld, maar waarschijnlijk komt het omdat oudjes vaak wat minder gaan eten, dus minder vocht binnen krijgen, en ook meer slapen en dus (nog) minder bewegen. Sowieso bewegen ze in een hokje minder dan in het wild natuurlijk. Zit je caaf samen met een andere caaf? Dat zorgt vaak al voor wat meer beweging. Meer kun je eigenlijk niet doen.

Succes ermee, en mocht je een tovermiddeltje vinden hoor ik het graag ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:40

Ik weet niet zo goed of het bij cavia's ook helpt maar je kan het volgende eens proberen:

De cavia in een bak met lauwwarm water zetten en dan zijn buik wat masseren, als het goed is begint het na een paar minuten weer te lopen.

Dan is de verstopping als het goed is helemaal weg. Ik heb daarnaast ooit in een van mijn boeken hierover iets gelezen, zodra ik weer thuis ben dan zoek ik het even voor je op.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 15:30

Weer bedankt voor het meedenken! :)

De laatste weken heb ik een soort dagboekje bijgehouden om een goed beeld te krijgen wat caaflief zoal naar binnen werkt. De veranderingen hou ik daar ook in bij, net als mijn vermoedens van evt. verstopping. Met een beetje geluk kan ik er een patroon in ontdekken en rolt er uiteindelijk een soort van oplossing uit.

Het goede nieuws is trouwens dat het sinds het openen van dit topic heel erg goed gaat met m'n caafje, ik heb geen enkel symptoom van evt. verstopping waar kunnen nemen :)

Er is nog wel iets waar ik mee geknutseld heb in de tussentijd. Het viel me nl. op dat hij al een tijd lang zo weinig (soms zelfs dagen niets) drinkt. Ik heb altijd gedacht dat het kwam omdat hij zoveel groenvoer naar binnen werkte. Gewoon water is natuurlijk ook niet echt interessant (hij haalt er z'n neus voor op :)) ) en nu doe ik zijn vitamine C door het drinkwater heen. Hij is dol op z'n vitamine C-tabletjes en ik heb nu een vloeibare vorm genomen. Hij drinkt nu een kwart fles per dag, in tegenstelling tot voorheen (bijna of helemaal niks). Wie weet zit hier wel een stukje oplossing in :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:45

Ja, dat zou kunnen. Ik weet eigenlijk ook niet wat normaal is, die van mij drinken ook nauwelijks. :D Ze krijgen wel veel groenvoer. Misschien is te veel water ook niet goed. Als ze dorst krijgen, drinken ze vanzelf wel denk ik :P

Die van mij krijgen ook redelijk wat komkommer (als ze het gewend zijn, is dat geen probleem). We weten allemaal dat komkommer enorm veel vocht bevat en ik denk dat zij o.a. daaruit het merendeel van het vocht halen.

Maar van het extra vocht, daar wordt de ontlasting vast niet dikker van, denk je wel?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:05

Dat denk ik inderdaad ook niet :)
Vooralsnog pakt het allemaal goed uit, dus ik denk dat ik het maar even bij dit programma houd ;)

Komkommer zit hier ook in het assortiment (je wilt echt niet weten wat meneer allemaal in z'n groentela heeft liggen :D). Mijn caaf eet soms ook een stukje watermeloen, dat vindt ie ook heel erg lekker :)
Andijvie is altijd vaste prik, dat is z'n lievelingskostje en hij werkt elke dag een flinke pluk weg. Al van jongs af aan trouwens, 't is altijd al een grote andijviefan geweest.

Ik ben in elk geval heel erg blij dat het de laatste tijd weer zo goed met hem gaat. 't Is toch een mannetje op leeftijd en gemiddeld gezien is ie eigenlijk al 'over de datum' ( :)) ), maar ik hoop toch echt dat hij nog een tijdje zonder al te veel problemen bij ons blijft.
Als de nood aan de man komt dan scheuren we natuurlijk gewoon weer richting DA, maar ik hoop dat het niet teveel nodig is. 't Is toch telkens een stuk stress (de DA zit een eind verderop en autorijden is niet caafs' grootste hobby) en je hoopt toch voor je beestjes dat ze 'vredig' oud worden, zonder al dat gerommel.......