Hond in laten slapen als hij blind wordt aan beide ogen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sannnn

Hond in laten slapen als hij blind wordt aan beide ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 14:03

Hee mede bokkers!

Vorige week kreeg zondag kreeg onze hond een steeds dikker oog. Hiervoor hadden we al gezegd dat hij steeds zo uit zijn mond stonk, maar we vonden niets. Nu weten we het dus wel, maar goed.
Zijn oog werd steeds dikker, maandag dus gelijk naar de DA gegaan. DA gekeken, en medicatie voorgeschreven en afwachten, woensdag terug komen. De da dacht dat hij iets gegeten had en dat zoiets was blijven steken ergens en dat hij daardoor een onsteking kreeg die door gegaan is naar zijn oog. Woensdag terug gekomen, het leek in orde en stabiel. Maar als het erger werd dan moesten we gelijk bellen.

De hond is echt het vriendje van mijn zusje. Die gaan voor elkaar door het vuur. Maar mijn zusje zou die maandag op vakantie gaan, eerst wou ze niet. Maar uiteindelijk is ze toch gegaan met de afspraak dat mocht het erger worden dat we dan zouden bellen.

Donderdag werden we wakker en toen had hij zo'n dik oog. Zijn hele oog was weggedrukt naar achteren en hij piepte alleen maar, ondanks de pijnstilling die die had. Als er een vlieg in de buurt kwam begon hij al te piepen. Verder was hij zo rustig als het maar kan. Het is een labrador maar daar leek het echt niet meer op. Nooit meer naar buiten willen en alles. Je kon gewoon zien dat het beestje echt pijn had.
Wij gelijk naar de da. Zij schrok ook en gaf hem paar spuiten en nog wat. Als het morgen niet beter zou zijn, zou die naar wageningen of utrecht moeten.

Nou hebben mijn moeder en ik na lang twijfelen toch mijn zusje opgebeld. Dat hadden we beloofd. En als hij echt geopereerd o.i.d. moest worden dan wou ze erbij zijn.
Zij is toen gelijk terug gekomen. Haar vriendinnen snapten er niets van, ze vinden het belachelijk.
Gelukkig is alles goed gekomen en is hij niet naar Utrecht of wageningen gegaan. Maar dat is achteraf.. Het had ook anders kunnen lopen. Dus nu zijn die vriendinnen beetje boos en teleurgesteld in mijn zusje... Is toch niet raar dat ze terug komt?

Maar we hadden het er toen over. Mijn zusje wou dat, mocht hij aan beide ogen blind worden, dat hij ingeslapen zou worden. Ze zei, het is geen leven voor hem. Hij is altijd gewend lekker los in het bos te rennen, elke week mee naar training, buiten in de wei bij de paarden en alles.
Maar nou zeiden heel veel tegen haar dat ze dat belachelijk vinden en dat een hond ook blind nog een leuk leven kan leiden..

Wat vinden jullie? Is het echt belachelijk dat mijn zusje dan wou dat hij ingeslapen werd?

Ben benieuwd naar jullie mening :)

tessyke

Re: Hond in laten slapen als hij blind wordt aan beide ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:05

onze vorige hond heeft nog een goed leven gehad terwijl hij blind en doof was.

mijn ene hond nu is voor 85% blind en hij red zich ook goed

een hond past zich echt wel aan, het is ronduit belachelijk om een hond te laten inslapen als hij enkel blind is

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:08

Het hangt heel erg van de hond af. Ik ken een hond die aan beide ogen blind is, maar verder erg gelukkig lijkt te zijn. Loopt in een roedel honden gewoon achter haar voorganger aan, weet waar de spullen in huis staan, waar eten en drinken te vinden is etc. Alleen als je iets verplaatst of ergens stilstaat wil ze weleens tegen je aanlopen, maar dat lijkt ze geen probleem te vinden, gewoon 2 stappen achteruit en een andere weg proberen :)
Maar mocht je hond het plezier in z'n leven halen uit door het bos tussen de bomen door rennen, of in het weiland tussen de paarden, dan is het misschien een ander verhaal, dan heb je kans dat hij op den duur echt wegkwijnt. Maar ik zou dat persoonlijk altijd afwachten en niet bij voorbaat al in laten slapen.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:09

Mijn moeder heeft een cocker spaniel van 15 jaar oud en die is sinds 3 jaar doof en blind.
Echter gaat ie nog elke dag mee naar de boomkwekerij en heeft het toch nog naar zn zin.
Spullen in huis verzetten is er niet meer bij,hond loopt dan overal tegenaan.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 14:11

Nou moet ik ook wel zeggen. Ze zei dit wel in een emotionele bui, dan zeg je wel gauw dingen, en mocht het toch zover gekomen zijn, dan weet ik ook niet wat ze echt gedaan zou hebben.
Ik denk dan toch dat mijn ouders en ik gezegd hadden dat we het eerst maar gewoon aan moesten kijken..
Maar ik vroeg het me af wat jullie vonden :)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:14

Tja, ik denk dat het dier best een goed leven kan lijden dan. Beetje nadenkend opruimen en niet te veel veranderen op de grond en dan sprinten ze nog fijn door het huis heen.

Voor buiten, honden passen zich makkelijk aan, het kan zijn dat als je altijd hetzelfde stuk loopt, dat hij zich prima kan redden, maar je kan het ook over een andere boeg gooien en jezelf omvormen tot een blindegeleidemens voor je hond. Dan kan hij nog enorm veel meepikken in beweging(ook goed voor jou conditie).

Een hond zijn zicht is eigenlijk maar een beperkt deel van zijn leven. Gehoor en geur zijn veel belangrijker.

Inslapen kan altijd nog.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:27

Ten eerste vind ik het helemaal super dat je zusje ervoor naar huis is gekomen. En die vriendinnen die dat niet snappen zijn geen knip voor hun neus waard! :n

Wat betreft het blind worden, dat hangt helemaal van de hond en niet in het minst, zijn omgeving af. Je kan idd voor blindegeleidemens spelen. Geen spullen in huis verplaatsen en zorgen dat het pad wat je hond gewend is te nemen in huis, vrij is van obstakels. Wat het bos betreft is het voor de hond het belangrijkste dat zijn reuk goed is. Zolang hij lekker naast jou kan lopen snuffelen zal hij best gelukkig kunnen zijn.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:47

Vergeet niet dat een hond meer ziet met zijn neus dan met zijn ogen!
Onze 1e hond was 14 toen hij volledig blind was.
Ging nog mee naar het strand en naar het bos.
Voor hem was het niks anders. Soms alleen voor ons even wennen omdat meneer soms iets erg lekkers rook en dan vervolgens de vekeerd kant op ging.
Tja, hij was toen ook stokdoof, dat was af en toe even lastig.

Maar ik denk niet dat het nogig is om hem in te slapen. Hoe oud is de hond?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:56

ik denk dat je zus vooral de keus voor inslapen maakt omdat ze niet wil dat de hond lijd. Dat vind ik persoonlijk iets heel goeds en moois. Ook dat ze naar huis is gekomen heb ik heel veel respect voor! Ik zou me laten voorlichten door de d.a. niet alleen met betrekking tot het blind zijn maar ook betreft evt pijn, weet niet wat de oorzaak is? Op zich kan de hond nog best een ok leven hebben

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:01

Ik zou de hond niet laten inslapen.. Het zal zowel voor hond en baas wennen zijn maar ik denk dat het als iedereen gewend is die hond nog een prima leven kan leiden!
Vind het wel heel lief dat je zusje voor jullie hond teruggekomen is!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:01

Ik snap de beredenering van je zusje wel,
maar een hond kan echt een goed leven hebben zonder zicht.
;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:05

Als ik zou merken dat mn hond na een (lange) periode nog steeds heel ongelukkig zou zijn door het blind worden zou ik inslapen toch wel heel serieus overwegen..
Maar eerst natuurlijk hopen dat de hond zich nog aan kan kan passen en deze hierin de tijd geven

Sterkte met jullie hond :(:)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:49

Onze hond was ook blind. Was nooit een probleem, liep gewoon los in het bos en is nog nooit ergens tegen aan gelopen. Ook binnen niet.

Loslaten bij de paarden zou ik niet doen. Die bewegen natuurlijk en dan zal hij misschien niet op tijd doorhebben waar ze zijn. Maar ik zou me er verder niet te druk om maken hoor. Mensen zijn heel visueel ingesteld maar bij een hond is dat anders. Zij "zien" de wereld vooral in geuren. En dan heeft ie zijn oren ook nog.
Komt vast goed! :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:09

Fijn dat de hond weer beter is. :) Het is altijd schrikken als ze iets mankeren..

Ik vind jouw zusje wel lief. Terugkomen van vakantie als de hond niet in orde is, klinkt mij heel logisch in de oren. Dat is gewoon bezorgdheid. Haar vriendinnen begrijpen dat niet omdat ze misschien nog niet die speciale band met een hond hebben gehad zoals jouw zusje met jullie labrador. :)

Stel, jullie lab zou blind worden, en al het vuur verdwijnt in de hond, en hij is totaal niet meer zichzelf, dan zou ik hem laten inslapen en daarin begrijp ik je zusje wel. Een hond moet wel zichzelf kunnen zijn en als hij zich niet kan neerleggen bij zijn lot 'een blinde', dan is het ook voor hem het beste.
Als hij naast zijn handicap wel gelukkig kan zijn, en zijn blindheid accepteert en nog lekker kan genieten, dan zeg ik: laat maar lopen.
Het is verschillend per hond. Als ik nu naar mijn honden kijk, ben ik bang dat zij zich nooit kunnen neerleggen bij een eventuele blindheid. Mijn honden zijn energiek. :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:10

Ik ben het eens met Dejavu, het verschilt per hond. Ik heb een abonnement op het soort honden die je dan moet laten inslapen.

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:28

Mijn franse bull had nog maar 1 oog en aan dat oog had hij behoorlijke staar. Hij zag nog wel verschil in donker en licht, maar dat was het dan ook wel. Toch deed hij nog spelen met onze andere hond en vloog hij regelmatig het veld over :-)
Thuis hadden we wel vaste rondes die we liepen met uitlaten zodat hij wist waar hij was en dan kon hij ook lekker los lopen. Maar zelfs op vakantie in het bos ging het goed.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:33

Ik heb geen idee of het voor deze hond een optie is maar ik heb de keus voor een kat gemaakt. Ogen zijn eruit en hij leeft nu dus al een aantal jaren zonder ogen. En geloof het of niet hij kan alles, zelfs buitenlopen. Je staat ervan te kijken hoe dat beest zich aangepast heeft! *houd soms mn hart vast als hij weer eens midden op straat ligt te rollen....*

Dat je zus is teruggekomen van vakantie kan ik helemaal begrijpen, maar ik zou de hond niet meteen in laten slapen. Wie weet heeft hij nog een heel leuk leven ook al is hij blind. Het is vaak meer het baasje wat zich er rot onder voelt :)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 09:00

Met kris gaat het inmiddels gelukkig weer goed. Zijn oog is niet meer dik, alleen het witte is nog rood zeg maar. De da was blij en ze zei dat het nog weekje ongeveer zou duren voordat die weer helemaal de oude was. Dus pak van ons hart :) We zijn ons idd rot geschroken.

Maar idd wat hier vaker wordt gezegd mijn zusje wil dat onze hond niet lijdt. Het is nu gewoon zo'n vrolijke, leuke, lieve hond. Echt een allemans vriend. Ze wil niet dat dat veranderd, dat zijn karakter anders wordt.
Er is gelukkig geen sprake van geweest, in laten slapen of niet. Maar ik was benieuwd naar ervaringen en alles, vandaar mijn post.
Ik denk zelf ook niet dat we hem gelijk hadden laten inslapen. De hond is dan wel van mijn zusje, maar mijn ouders en ik zijn ook gek op hem.
Dus wij hadden wel eerst gezegd dat we moesten aankijken.
Het klopt denk ik wel dat je je als baasje juist rot voelt omdat je hond ineens blind is. Terwijl hij zich zelf wel goed kan redden.

Maar bedankt voor jullie reacties. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:33

Mijn Duitse herder heeft een afwijking aan de ogen waardoor ze binnen afzienbare tijd bling wordt (ze is nu 4 jaar oud). Ze ziet nu nog maar de helft. Het is een zeer actieve hond waarmee we africhting doen. Iets wat ze helemaal gewend is en ze draait door als we haar thuis zouden laten. Wij denken er vaa over na hoe het zal zijn als ze niks meer ziet. We wachten het maar gewoon af, we speuren ook met haar dus de neus gebruiken kan ze goed, dus we zullen zien hoe ze zich redt. Mocht ze echt ongelukkig hiermee zijn dan zullen we een beslissing moeten nemen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:10

Och joh, da's flink waardeloos :(:)
Zou het idd even aankijken, maar wat moeilijk voor je......

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:57

Wilawander schreef:
Mocht ze echt ongelukkig hiermee zijn dan zullen we een beslissing moeten nemen.....

Precies dat heb ik dus een paar weken geleden moeten doen...onze oudste BC van ruim 12 jaar hebben we laten inslapen.
We hebben dat over maandenlang aangekeken, maar de hond werd steeds ongelukkiger. Ging in de bench liggen en wilde er niet meer uit, is uitgevallen naar mij, mijn man, de andere honden. Was al geen gemakkelijke en erg onzekere hond uit de rescue...en nu ging het dus echt niet meer. Kon buiten steeds minder meelopen met de rest en werd ook daar diep ongelukkig van. Ging dan in een bocht onderuit omdat ie zich verschatte, liep al redelijk slecht en durfde op het laatst echt alleen nog maar mee te sloffen...en dat voor een Border Collie |( Kijk, ik kon binnen nog wel alle meubels precies op hun plek laten staan, maar als zo'n hond echt niet meer uit de bench wil, wat heeft ie dan nog voor een levenskwaliteit? Viel zelfs uit naar zijn liefste vriendinnetje...die begreep er ook niets meer van. Je merkte dat ie heel vaak schrok, gewoon omdat ie je niet meer kon zien, en opeens voelde dat je er was. Hielp ook niet echt veel tegen hem te praten. Nee het was gewoon zielig, je zag hem met de week onzekerder worden.
Ben blij dat hij hier nog 4 goeie jaren gehad heeft de arme schat....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:09

Ja dat zullen wij dan ook moeten bekijken. Nu redt ze zich er prima mee en doet ook nog gewoon pakwerk enz. Alleen in het donker met lampen op het veld heeft ze problemen met inschatten. Maar hoe snel het allemaal gaat weten we niet. Ze is vorig week onderzocht en vergeleken met Januari was er niet echt verschil dus hebben we misschien nog even.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:18

Super zus heb jij! Ik had waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan.

Mijn hond zou ik waarschijnlijk in laten slapen. maar misschien (als ze geen pijn heeft) eventjes aankijken hoe het gaat.

Onze vorige hond werd doof en blind (was wel 18!). Hij werd heel angstig hierdoor.
We hebben hem in laten slapen om een andere reden, maar denk niet dat we hem nog een erg leuk leven hadden gegeven.