Hond uit asiel of puppy?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

classic_life

Hond uit asiel of puppy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 12:19

Ik wil dus graag nog een hond erbij. De hond die ik al heb is nu 14 maanden, gecasteerd reutje, erg sociaal en vriendelijk.
Maar nu zou ik erg graag een hond uit het asiel halen. Ondanks dat je veel goede verhalen hoort, zijn er ook slechte tussen, deze honden hebben toch al wel een verleden waar je 'niets' van weet.
Dus nu mijn vraag; zal ik eentje uit het asiel te halen of een pupje nemen uit het nest?
Alvast bedankt :)

XoNo

Re: Hond uit asiel of puppy?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:22

Zoek even op 'herplaatser of pup'. Dan kom je al heel wat topics tegen waar je misschien wat aan hebt.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:23

Ik denk dat je eerst voor jezelf moet beslissen of je een pup wil of een volwassen hond. Dat maakt natuurlijk nogal een verschil in je thuissituatie. Verder zou ik zeggen, ga gewoon eens kijken in een asiel en maak kennis met de honden. Ook in een asiel hebben ze regelmatig puppies trouwens.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:26

Over het algemeen worden pups sneller geaccepteerd dan volwassen honden als je al een hond hebt. Een reu en een teef is meestal de beste combinatie bij 2 honden. Ik zelf zou gaan kijken in het asiel omdat er niet altijd honden zitten die super vals zijn maar ook honden zitten die door bijvoorbeeld allergie of een scheiding in het asiel terechtkomen. Een voordeel van honden uit het asiel tegenover pups is dat de meeste honden al een redelijke opvoeding hebben gehad (bijvoorbeeld: zijn zindelijk, kunnen alleen blijven). Bij een pup ben je veel tijd mee kwijt met zindelijk maken, alleen leren blijven. Met een herplaatser (hond uit asiel) zou ik ook gewoon een cursus volgen hoor, is goed voor de gehoorzaamheid van de hond en de band met de baas. En ik ben ook van mening dat je beter de honden uit een asiel een 2de kans kunt geven dan je op te geven bij een of andere fokker die weer voor jou (en andere mensen) nog meer honden op de wereld zet. Als ik jou was zou ik gewoon eens op http://www.dierenasiels.com kijken en dan zoeken naar een teefje dat met honden kan (hoeft niet natuurlijk, reu kan ook, ik weet niet wat je voorkeur is :D) Voordeel van een pup is dat je hem naar je eigen hand kan zetten, maar het kost je wel veel tijd.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:27

Wij hadden de toeval dat er een labrador van 6 maanden in het asiel zat. We wilden ook geen puppy, dus dit was ideaal. Mooi zindelijk en alles.

Wij zitten er nu ook over te denken om er een hondje bij te nemen. Omdat ik geen puppy wil (is wel heel leuk natuurlijk, maar kost ook veel tijd), wil ik dan echt een iets oudere hond, dat de rangorde direct duidelijk is.

Dusja.. goed bij jezelf nagaan wat je wilt en hoeveel tijd je hebt etc. En dan kun je beslissen wat voor jou het beste is.

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:28

Persoonlijk zou ik voor een asielhondje gaan, maar het is jou keus.
Ik denk altijd zo;
In het asiel zijn er wachtrijen honden voor een baasje.
Bij puppy's (fokker) zijn er wachtrijen baasjes voor een hondje.

Door die gedachte was bij mij al snel de keuze gemaakt om een hondje uit het asiel te halen :) Die huppelt hier nu al weer 4 jaar hier rond.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:32

Het ligt er ook een beetje aan hoe jou persoonlijke situatie in elkaar steekt. Een pup past zich namelijk sneller aan jou manier van leven aan dan een volwassen hond die vaak al wat heeft meegemaakt. Spreek uit eigen ervaring.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:34

Ik doe vrijwilligerswerk in het asiel en hier in het asiel is het niet toegestaan om alle honden ''te bekijken''. Wij hebben een paal in het asiel waarop alle honden vermeld staan en op basis hiervan ga je keuzes maken om wie je graag zou willen zien/beter wilt leren kennen; dit omdat sommige honden zichzelf niet zo goed presenteren in de kennel.

Verder; ik heb ook een hond uit het asiel, ontzettend lief dier, was zindelijk, sociaal.. Ontzettend gaaf beest en ik heb er absoluut geen spijt van dat we haar hebben genomen! :)

Succes met je keuze.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:35

Ik zou zelf voor een asielhond gaan, maar ja dat ben ik dan weer.
Ik heb zelf geen zin om een pup helemaal zindelijk te maken en dergelijke. Ik kan het wel, maar ik wil liever een volwassen hond die al weinig kansen heeft, zodat die niet zijn laatste jaren in een hok hoeft te slijten.
En er zitten echt niet alleen maar probleemhonden of honden met een heftige geschiedenis in het asiel. Ook honden waar afstand van gedaan is door wat voor omstandigheden dan ook, die hoeven echt geen problemen te hebben.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:35

Zelf heb ik 2 duitse herders!

Eentje hebben we als pup gekregen en dan zelf opgevoed. De andere hebben we een half jaar geleden uit het asiel gehaald, ze was toen ongeveer een jaar oud. Ze was een vondeling..
Het is een super lief beestje! Erg sociaal.. en erg hyper af en toe!

Het nadeel is dat we haar niet van jongs af aan hebben opgevoed. Gelukkig was ze nog heel jong dus we hebben haar wel veel kunnen bijleren! Ik ben erg blij met haar!

Het nadeel van een pup is dat je er constant bij moet zijn etc. Je moet er erg veel energie in steken..

dus sjah.. ik vind eigenlijk beiden wel leuk (en beiden hebben zo hun nadelen!) zoek gewoon een hondje waar je helemaal verliefd op bent!! dan maakt het niet uit waar die vandaan komt!

succes!
kus

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:49

Als je een hond uit het asiel wilt neem dan een hondengedragsdeskundige mee.
Niet elk asiel is namelijk objectief en soms houden ze info achter, wij hebben een slechte ervaring met het asiel.
Een hondengedragsdeskundige helpt je te beoordelen of de hond bij jou en je omgeving past.
Door hun enorme kennis kunnen ze het karakter van de hond veel beter inschatten als jij zelf.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:52

een hond reageert in een asiel altijd anders als dat ze in een rustige omgeving thuis zullen doen, dus een gedragsdeskundige heeft niet zo heel veel nut. En uiteindelijk moet je zelf de hond kiezen waarvan jij denkt dat hij bij je past, en waar je wat mee hebt.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:05

diessel schreef:
Niet elk asiel is namelijk objectief en soms houden ze info achter, wij hebben een slechte ervaring met het asiel.
Een hondengedragsdeskundige helpt je te beoordelen of de hond bij jou en je omgeving past.
Door hun enorme kennis kunnen ze het karakter van de hond veel beter inschatten als jij zelf.

Ik weet niet bij welk asiel je bent geweest maar bij ons is er ook de mogelijkheid om het dier binnen twee weken kosteloos weer terug te brengen.. Uiteraard niet de bedoeling maar de mogelijkheid is er wel.. Én de eerste twee weken dat je het dier uit het asiel hebt kun je kosteloos op consult bij de dierenarts op 't asiel.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:15

Wij zijn overigens begonnen met een herplaatser en hebben er een pup bijgenomen. Volgende hond wordt waarschijnlijk weer een herplaatser. Ook omdat wij niet zo snel weer zin hebben aan het hele opvoedingsproces :)) Herplaatser hoeft ook niet altijd meteen goed opgevoed of zindelijk te zijn, maargoed, dat is dan een keus die je maakt. Een pup is in de meeste gevallen sowieso onzindelijk :P

Ier_ : opzich handig, maar ik weet uit ervaring dat ik een hond die ik eenmaal in huis heb, niet snel meer afgeef. Onze hond hadden we 2 dagen toen de problemen begonnen, maar ik kon haar er niet voor terugsturen, ik was verliefd :+: En ben het nog steeds :D

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:28

Hallo,
Ik zou zeggen pak een pup of een nog jonge hond uit het asiel.
Deze kun je nog naar je hand zetten, en je hebt de hond en het asiel geholpen..
Het is nu vakantie periode dus de asiel's zitten overvol.
Maar dat is wat ik zou den. Zou zeggen vraag het niet hier wat je moet nemen, maar ga na wat jij wilt en kunt.

Want de asiel's zitten al vol genoeg met beesten waar niet goed over nagedacht is.
En misschien kan het asiel je hierbij helpen.

Groetjes kim
Laatst bijgewerkt door kimpy op 22-07-09 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:31

Ier_ schreef:
diessel schreef:

Ik weet niet bij welk asiel je bent geweest maar bij ons is er ook de mogelijkheid om het dier binnen twee weken kosteloos weer terug te brengen.. Uiteraard niet de bedoeling maar de mogelijkheid is er wel.. Én de eerste twee weken dat je het dier uit het asiel hebt kun je kosteloos op consult bij de dierenarts op 't asiel.

Dat is ons ook verteld, als hij niet bevalt breng je hem toch weer terug :?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:51

rockwitch schreef:
een hond reageert in een asiel altijd anders als dat ze in een rustige omgeving thuis zullen doen, dus een gedragsdeskundige heeft niet zo heel veel nut. En uiteindelijk moet je zelf de hond kiezen waarvan jij denkt dat hij bij je past, en waar je wat mee hebt.

Uiteraard zal er verschil in zitten hoe de hond zich thuis en in het asiel gedraagt.
Maar daarom is het nog geen onzin om een gedragsdeskundige mee te nemen.

Natuurlijk moet je een hond kiezen waarbij je denkt " ja, dit is hem"
Een hond is net zoals een paard het kopen van emotie, dan kan het geen kwaad een deskundige naast je te hebben staan die nuchter naar de hond kijkt.

Een gedragsdeskundige heeft veel kennis van de rassen en welke problemen daar eventueel vaak bij voorkomen, daardoor kun je gerichter vragen stellen.
Een gedragsdeskundige ziet veel meer aan een hond in vergelijking tot de doorsnee hondenhouder.
(die zichzelf vaak overschatten)

Het is maar een tip, de TS moet zelf weten wat ze doet

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:00

XoNo schreef:
Wij zijn overigens begonnen met een herplaatser en hebben er een pup bijgenomen. Volgende hond wordt waarschijnlijk weer een herplaatser. Ook omdat wij niet zo snel weer zin hebben aan het hele opvoedingsproces :)) Herplaatser hoeft ook niet altijd meteen goed opgevoed of zindelijk te zijn, maargoed, dat is dan een keus die je maakt. Een pup is in de meeste gevallen sowieso onzindelijk :P

Ier_ : opzich handig, maar ik weet uit ervaring dat ik een hond die ik eenmaal in huis heb, niet snel meer afgeef. Onze hond hadden we 2 dagen toen de problemen begonnen, maar ik kon haar er niet voor terugsturen, ik was verliefd :+: En ben het nog steeds :D

Ik werd dezelfde dag nog gebeten...
Mijn pony de dag daarop..
De dag daarop liep de hond van huis..
Dezelfde week nog zat de hond achter de schapen aan..

We riepen heel hard dat de hond onmiddelijk terug zou naar het asiel, nadat we een halve dag met man en macht op zoek waren geweest naar de hond. Vervolgens kwam de hond aanlopen en moest hij toch nog maar een kans hebben :D

Onze instelling was, een hond is geen pak suiker wat je even gaat ruilen.
Hij heeft tijd nodig om te wennen, heropvoeden doe je niet in 2 week.....

Wat een verdriet hebben we er van gehad, en dat terwijl het asiel achteraf bleek te weten dat de hond deze agressie problemen e.d. had -:(-

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:57

Neem eens een kijkje op de site van 'Honden zonder toekomst'.
Wij hebben herplaatsers in alle soorten en maten en......pups!!
Iig geval succes met je zoektocht!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:16

kimpy schreef:
Hallo,
Ik zou zeggen pak een pup of een nog jonge hond uit het asiel.
Deze kun je nog naar je hand zetten, en je hebt de hond en het asiel geholpen..
Het is nu vakantie periode dus de asiel's zitten overvol.
Maar dat is wat ik zou den. Zou zeggen vraag het niet hier wat je moet nemen, maar ga na wat jij wilt en kunt.

Want de asiel's zitten al vol genoeg met beesten waar niet goed over nagedacht is.
En misschien kan het asiel je hierbij helpen.

Groetjes kim

Dat is echt zo'n bullshit. Ook een pup en een jonge hond hebben gewoon een eigen, aangeboren karakter.

Alles wat je kunt doen is goed opvoeden en goed begeleiden. En daar houdt het ook al weer op. Naar je hand zetten kun je helemaal niets, en dat moet je ook niet willen imo. Een hond is zoals hij is, en zó moet je van hem houden, en niet anders. Niet hem willen veranderen.
Je maakt hem zindelijk, je leert hem om zich sociaal en vriendelijk te gedragen (als dat erin zit, anders kan dat niet) en je begeleidt hem zó, dat hij een stabiele hond wordt die zeker is van zichzelf.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:12

Persoonlijk zou ik voor een herplaatser gaan, maar dat is per persoon verschillend.
Kijk in de asiels, of op herplaatsingsites op internet (zie o.a. mijn onderschrift). Ook daar zitten regelmatig pups en jonge honden trouwens.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 13:17

Tsja ik zou idd ook een hond uit het asiel halen.
Genoeg mensen willen wel een pup, maar die honden in de asiels blijven maar zitten.

Er zijn vast ook honden die daar zitten wegens overlijden baasje, scheiding.. dat soort redenen. Het zijn niet allemaal hondjes die weg moesten wegens problemen met het dier.

www.dierenasiels.com

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:11

moeilijk hoor,maar ik zou zelf absoluut voor een asieldier gaan,een dier een 2de kans geven vind ik zelf echt super.
en je hebt jonge en wat oudere honden,keuze genoeg.

puppy's vind ik ook superlief,maar die vinden meestal wel sneller een thuis als een asieldier.

succes!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:37

Er zitten ook pups in het asiel.

Als je op http://www.dierenasiels.com kijkt zie je dat er nu zelfs een nest met 9 kruizing-labraborpups in een van de asielen zit. ;)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:42

ik ben voorstander van een hond uit het asiel halen
al mijn honden zijn herplaatsers en ik heb ze altijd wel bij moeten schaven qua opvoeding en gedrag e.d. maar wat is het toch practig dat je een dier hebt kunnen redden en een 2e kans hebt kunnen geven en dat het dier jou ook zo dankbaar is
wij hebben nu sinds 15 juli weer een hond uit het asiel geadopteerd
de hond was hoogstens een jaar oud en achtergelaten in de bossen; waarschijnlijk omdat hij een cherry eye had en hieraan geopereerd moest worden
wij en onze andere hond zijn helemaal blij met onze rocky; zie voor het gehele verslag het topic in mijn onderschrift