Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
XoNo schreef:Ik denk dat het in bepaalde mate wel erfelijk is, maar dat de manier waarop je je hond opvoedt, uiteraard van invloed is.
zij schreef:n.a.v. dit topic vraag ik mij af hoe jullie er precies over denken..
Er wordt in dat topic namelijk gereageerd dat de puppies vast de agressie van de ouders geërfd hebben. Ik denk eerder dat de puppies de zelfde `opvoeding` en levensomstandigheden krijgen als de ouders, en daardoor mss hetzelfde worden.
Een hond is een hond, en (welk ras dan ook) van nature hebben ze een bepaald gedrag. Ze worden geboren met een karakter, maar dit is toch vooral te vormen door de opvoeding en omstandigheden waarind die opvoeding en opgroeiing plaats vindt?
Nifinao schreef:Ieder hondenras heeft zijn eigen karakter kenmerken. Mensen maken hier al vele jaren lang gebruikt van (jacht, politie, bewaking e.d.) Helaas zijn er ook mensen die misbruik maken van het karakter van een hond.
Naar mijn mening wordt een hond nooit vals geboren, maar vals gemaakt.
ikdoemaarwat schreef:Nifinao schreef:Ieder hondenras heeft zijn eigen karakter kenmerken. Mensen maken hier al vele jaren lang gebruikt van (jacht, politie, bewaking e.d.) Helaas zijn er ook mensen die misbruik maken van het karakter van een hond.
Nikki__ schreef:Agressie zal bij sommige honden wel in het bloed zitten, altans, de aanleg tot.
Hoe de baas er vervolgens mee omgaat, geeft naar mijn mening de doorslag!
HBvisser; muilkorfen die hond! Hij vreet bijna die teckel op!
Nee hoor, ik geloof dat jij nog zo'n agressiefe hond kan nemen, met jouw wijsheid zullen ze allemaal uitbloeien tot wereldhonden!
Zoolgangster schreef:Wat erfelijkheid betreft: erfelijkheid speelt wel degelijk een rol in de aanleg voor bepaald gedrag. Teckels zijn onafhankelijk, en nergens bang voor, want ze moesten ooit in hun uppie de dassenholen in om dassen te lijf te gaan.
Retrievers apporteren, en zwemmen bijna allemaal graag, herdershonden waken, shelties lopen zonder training in cirkels om schapen en mensen, omdat het hoedgedrag erin gebakken zit. Newfoundlanders springen hun eigenaren nogal eens achterna als die willen gaan zwemmen... Een vriendin van mij werd door haar onhandige Newfoundlander zelfs onder water geduwd, die had de klok horen luiden, maar hoe je nou precíes mensen uit het water moet redden...
Maar als er iets gebeurt met een hond die tot een vechthondenras behoort, dan "ligt het helemaal aan de opvoeding" door de eigenaren en kan kan het niet aan de erfelijkheid van de aanleg voor vechtgedrag liggen. Hmmm.
Even iets anders: waarom zou je een hond willen herplaatsen die alleen door experts veilig is te houden? Ik zie zo vaak staan: "kan niet bij gezinnen met kinderen jonger dan 12 jaar geplaatst worden."
Ik heb dan wel eens zin zo'n asiel aan te schrijven, en te vragen hoeveel èchte kluizenaren ons land tegenwoordig nog telt. Van die kluizenaren waar wèrkelijk nooit iemand langs komt, en zeker geen kinderen
Nifinao schreef:Ieder hondenras heeft zijn eigen karakter kenmerken. Mensen maken hier al vele jaren lang gebruikt van (jacht, politie, bewaking e.d.) Helaas zijn er ook mensen die misbruik maken van het karakter van een hond.
KiWiKo schreef:karakter is erfelijk....... echter is het de mens die bepaald in hoeverre het karakter zich ontwikkeld in de nare sfeer door middel van opvoeden