Voer alleen voor dwergkonijnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lins_Vetra

Voer alleen voor dwergkonijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 18:53

De winkel had 'mijn' merk konijnenvoer niet meer, dus pakte ik een ander merk.

Nu, na het al een paar dagen te hebben gegeven, zie ik op de zak staan in redelijk kleine lettertjes dat het speciaal voor dwergkonijnen is.

Ik heb konijnen van redelijk groot formaat, dus ik ben benieuwd of het erg is dat ik ze nu dit geef (is een zak van 2.5 kilo, dus ik kan nog wel ff vooruit). Denk dan aan de vitamines en dergelijke. Ze vinden het overigens heerlijk, de bakjes waren helemaal op, terwijl dit met mijn eigen merk niet altijd het geval is.

O ja, ze krijgen naast dit voer ook gewoon konijnenbiks.

Dusss... moet ik dit voer nu weggooien en mijn normale merk elders kopen, kan ik het opmaken, of kan het geen kwaad en kan ik dit voer sowieso blijven geven (mijn merk verdwijnt uit het assortiment)?

Alvast bedankt!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:50

hmm... ik snap niet helemaal wat je met het voer bedoelt. Dat is misschien duidelijker om erbij te zetten. Want je zegt ook dat je daarnaast nog bix geeft, wat is dat dan voor voer? Hooi of gewoon lekkers? Want dan zou ik gewoon stoppen ermee en 2x per dag een beetje bix geven (25 gr. per kg. lichaamsgewicht) en verder de hele dag hooi erbij en voor het lekkers andijvie, witlof, loof van de wortel enz. geven!

Sting

Re: Voer alleen voor dwergkonijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:23

Vraag me ook af waarom ze biks én andere brokjes krijgen. Gewoon biks is voldoende :).
Maar als het voor de lekker voor erbij is en je dus niet héél veel voert dan kan het geen kwaad hoor :D.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 10:50

@ Sunny-love: Het is het "lekkere" voer van vitakraft en met konijnenbiks bedoel ik dit http://members.casema.nl/d.walther/Rive ... s/biks.jpg het is een plaatje van google, maar ter illustratie.
Ze krijgen veel groente. :j

@ Sting: Inderdaad, ik geef de brokjes gewoon voor de lekker. Ze krijgen sowieso weinig brokjes/biks omdat ze heel veel hooi, fruit en groente krijgen (als ik sta te koken staan ze te bedelen! slimpies!).

Het kan dus geen kwaad, bedankt, ik kan het dus gewoon blijven geven.

kaj

Re: Voer alleen voor dwergkonijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:32

Begrijp ik het goed: je konijnen eten de gewone biks niet helemaal op en je geeft ze daarnaast nog een bakje met dat verwenvoer?
Dat zou ik absoluut afraden. Zeker aangezien ze de gewone biks niet opeten....

Alleen de gewone biks is zeker voldoende. Hoe meer van dat "lekkere" spul ze krijgen hoe slechter ze de gewone biks eten. Veel hooi, klein beetje konijnenbiks is voldoende. Wat lekkers qua groente en fruit is prima daarnaast hoef je echt niet nog meer lekkere snoepspul te geven.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 13:03

Nee hoor, ze krijgen meer biks. Dit waren ze vanuit het asiel gewend en het andere voer is gewoon voor de lekker. Ze eten ook het biks helemaal op :j

Maar het is sowieso niet veel wat ze aan droogvoer krijgen. Meer ruwvoer en groente e.d.

Ik begreep dat er in dat lekkere voer veel suiker zit.

Maar het maakt dus niet uit dat het lekkere voer speciaal voor dwergkonijnen is. :)

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:34

Ik snap het nog steeds niet, maar goed. Mijn konijnen krijgen dit voer Science Selective Rabbit. Het beste voer voor de konijn. Wordt ook aangeraden door de dierenarts

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:36

Voer speciaal voor dwergkonijnen is onzin, het is toch ook gewoon een konijn. Vaak maken ze het nog bonter door er op te zetten dat het voor jonge konijnen en dwergkonijnen is, alsof een dwergkonijn een jong konijn is.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 08:16

Cryssie schreef:
Ik snap het nog steeds niet, maar goed. Mijn konijnen krijgen dit voer Science Selective Rabbit. Het beste voer voor de konijn. Wordt ook aangeraden door de dierenarts

Wat begrijp je dan niet precies :)

Manou schreef:
Voer speciaal voor dwergkonijnen is onzin, het is toch ook gewoon een konijn. Vaak maken ze het nog bonter door er op te zetten dat het voor jonge konijnen en dwergkonijnen is, alsof een dwergkonijn een jong konijn is.

Nah inderdaad :?

Oké bedankt voor je reactie :D

Ik blijf het voer gewoon geven.