Tips gevraagd: Onze stal-hond sloopt alles

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DraakjeII

Tips gevraagd: Onze stal-hond sloopt alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 14:21

Even een opmerking vooraf: Het betreft hier niet mijn eigen hond, maar de hond die bij ons in de pensionstal wordt gehouden.

Sinds een paar maanden hebben wij dus een hele lieve nieuwe stal-hond (de vorige was overleden).
Het is een Mechelse herder (vrouwtje) van nu ongeveer 10 maanden oud. Ze was gefokt voor pak-werk maar ze was niet bijt-vast en dus wilden de fokkers haar niet meer.

Ze is rechtstreeks vanaf de fokker naar onze stal verhuis. Is dus gelukkig nooit gewend geweest om constant mensen om zich heen te hebben. Nu is het zo dat er zo'n 3 á 4 x per dag meerdere uren mensen aanwezig zijn op stal, maar met name 's nachts is ze alleen (met de paarden) op stal.

Om welke reden ze zaken gaat slopen is lastig na te gaan, of ze doet het uit verveling of omdat ze het niet leuk vindt om alleen te zijn. Feit is dat alles waar ze bij kan gesloopt wordt.

We hebben inmiddels alles hoog weggeborgen, maar soms lukt het haar toch door te springen om toch iets te pakken te krijgen en dan is er weer een dekje, halster of deken kapot.
Het is verder een hele lieve hond met heel veel energie.

Ik ben op zoek naar tips of trucs om te voorkomen dat ze dit doet.

Zelf ben ik ook geen voorstander van het houden van een hond, terwijl ze meerdere uren achtereen alleen zijn. Maar het is mijn hond niet, dus daar heb ik dan weer geen invloed op.

Liezel1

Re: Tips gevraagd: Onze stal-hond sloopt alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:24

Onze mechelaar doet het ook, die trekt alles uit elkaar, en sloopt alles als ze alleen zit... De oplossing bij haar is bezig houden en bij je laten zitten.

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:26

ik denk dat ze beter een andere hond er bij kunnen halen....of iemand moet haar in huis nemen en elke keer als ze iets pakt wat ze niet mag pakken, foeii zeggen en haar eigen speeltje pakken.
Als ze dit goed doet en niet meer aan je-jullie spullen komt kan ze gewoon terug naaar de stal... Zo had ik het geprobeerd, en ik ben ook geen voorstander van het houden van een hond, terwijl je weet dat ze meerdere uren alleen gaat zijn.
Zelf hadden wij op de manege 2-3 jack russeltjes en dat ging erg goed! misschien dat een idee?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:26

Wat geven wat wel gesloopt mag worden. Grote botten van de slager bijvoorbeeld.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:27

Mmm toch wel erg lastig, ook omdat ze gewoon losloopt e.d. Is het niet mogelijk om een afsluitbare ruimte voor dat soort zaken te hebben (kweet niet hoe jullie qua zadelkamer zitten?)

Voor de rest gewoon goed bezig houden met botten en veel aandacht!

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 14:34

@ Liezel1: Misschien is het een eigenschap van het ras ? De vorige hond was een Duitse herder (dacht ik) en die deed het niet.

@maxipaxixx: Ja een andere hond kan misschien helpen. Maar het zou ook kunnen dat we dan 2 Tazmanian Devil's in huis hebben }> Als er iemand ervaring heeft met Mechelse herders die met z'n 2-en zitten dan houdt ik mij aanbevolen voor informatie.

@Anne_GTI: Je wil niet weten wat er allemaal voor speeltjes, botten, etc. in die mand liggen.

@Mariska1989: Dat is de uiterlijke maatregel die ze willen nemen: óf een hele groete bench maken in de stal, waar ze dan 's nachts in zou moeten. Of dat ze 's nachts *(buiten de stal) in een speciale hondenverblijf moet. Een soort hondenhok buiten met ren zeg maar.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:05

Mij is altijd geleerd dat de meeste Mechelse herders slopen totdat ze anderhalf jaar oud zijn.
Nog 7 maanden te gaan dus.. :D

Onze mechelse herder heeft de eerste anderhalf jaar ook ontiegelijk veel gesloopt ~~}>
Niets was veilig voor haar, paardenspullen, kleding wat aan de waslijn te drogen hing, de jassen aan de kapstok in de schuur, gereedschap, haar hondenhok wat in de kennel stond, planten, het grasveld, autosleutels, schoeisel, wasknijpers, de containers, emmers en ik heb haar zelfs eens betrapt met een volle fles terpentine die op een plank in de schuur stond:=

Mijn enige tip is alles wat je wilt houden goed op te bergen buiten haar bereik en niets te laten slingeren.
Ook je poetskist moet je goed in de gaten houden, want als je 2 seconden de andere kant uitkijkt ben je zo 3 borstels lichter O:)

Mocht de hond slopen terwijl jij aan het rijden bent dan zou ik de hond zolang even opsluiten in de box van je paard met een kluif, dan hoef jij je geen zorgen te maken over je halster en touw, deken, jas, poetskist en zadelhoes.

Eigenlijk zou de staleigenaar haar beter in de gaten moeten houden en anders vastleggen of opsluiten in een kennel.

Een mechelse herder heeft heel veel aandacht/uitdaging nodig en gaat daarom ook vaak uit frustratie slopen.
Als de hond uit werklijnen komt heb je waarschijnlijk ook nog grote kans dat ze straks te waaks wordt.
Naar mijn idee niet zo'n slimme zet van je staleigenaar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:09

Haha... welkom in de wondere wereld! Die van ons is ook een hel geweest. Hij is nu een jaar en wij hebben hem nu van die openhaardblokken gegeven. Daar voelt hij zich stoer mee ;)

Bij mij is ook alles gesloopt. Laarzen, borstels, halsters, handschoenen... alles waar hij bij kon, pakte hij.

Verder zou ik gewoon een kast neerzetten. Ben het ook met Diessel eens wat betreft de laatste alinea. Let er heel goed op dat je ze in de gaten houdt!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:13

Een duidelijk kauwbot oid geven waar hij wel aan mag knabbelen en een stel borstels oid een keer niet hoog wegleggen maar gewoon normaal en dan met flink sambal insmeren. (water toch even enkele uurtjes wegzetten) Succes gegarandeerd.

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 16:44

@DL_: Dat lijkt me niet nodig. Als ze een borstel pakt waar ik bij sta en ik spreek haar streng toe dan laat ze 'm direct los. Het lastige is alleen dat we haar niet kunnen corrigeren als er niemand bij is.

@Ceasar & diessel: Dank voor de informatie. Nu weten we in ieder gevel dat er nog hoop is als ze wat ouder wordt.

Tijdens het rijden (aleen als er verder niemand op stal is) leggen we haar buiten aan een lange ketting, zodat ze niet de bak in komt stormen. Ze wil namelijk erg graag bij je in de buurt blijven en dan is een bak van 60 meter toch nét te lang. Is er iemand anders op stal, als je aan het rijden bent dat blijft ze fijn rond die persoon huppelen. Spullen slopen tijdens het rijden is dus geen probleem.
Het gaat echt om de momenten dat ze alleen op stal is.

Ze heeft zelfs een hele koelkast gesloopt 8-)

Dat van die houtblokken is misschien een idee, maar is dat niet gevaarlijk i.v.m. splinters ?

De ruimte van de stal is niet heel groot (ongeveer 4 x 12 meter),waar ook ruimte moet zijn voor de zadelkasten, een paar balen hooi en zaagsel (die we steeds van de zolder halen) en die gebruikt wordt als poetsplaats. Mischien dat aan de ketting of een kennel toch de beste oplossing zal zijn. Tot ze een beetje volwassener geworden is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:56

Draakje, die houtblokken die wij hebben, zijn eigenlijk te groot om te splinteren. Toen wij aan het sjouwen waren ging hij ermee lopen slepen toen de deur van het houthok openstond. Op die momenten bleef hij van de andere dingen af. Nu hebben we gewoon standaard de deur open van het hok en kan hij gewoon slepen. En hij sleept het het gras op en mijn moeder maait 2x pw het gras, dus dan legt ze alles weer terug, dus echt de kans om zo'n blok tot splinters kapot te bijten krijgt hij niet. Verder hebben wij onze hond 's nachts in de bench. Het is een zoeker, dus hij gaat op onderzoek uit als hij zich verveelt.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:38

Wat wordt er met hem gedaan? Een mechelaar is een pure werkhond, deze blijkbaar ook nog uit de echte werklijnen. Een werkhond zonder werk, die zoekt iets om zich mee bezig te houden, anders verveeld ie zich dood... Begrijpelijk dus. Werk aanbieden dus..

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:44

Kan je niet gewoon iets anders aanbieden wat ze wel mag slopen? :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:49

gewoon alles zo opruimen dat die er niet bij kan......... een lege stal omtoveren tot zadelkamer en die dan afsluiten.....

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:52

Wij hebben ook een mechelse herder. Voorheen ook waakhond op een grote stal en niet in huis gewend. Sloopt ook alles als ze niks te doen heeft. We hebben haar wel in huis en tot nu toe heeft ze niks vernield omdat ik haar van die grote kauwbotten geef. Daar is ze uren zoet mee en dan laat ze de tafel en stoelpoten e.d. wel met rust. Zelfs de sloffen en schoenen die naast haar mand liggen raakt ze niet aan.
Ook laat ik haar meerdere keren per dag lekker rennen met een grote lekke bal zodat ze haar energie goed kwijt kan.
Wellicht kun je die kauwbotten eens proberen?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:53

DraakjeII schreef:
Even een opmerking vooraf: Het betreft hier niet mijn eigen hond, maar de hond die bij ons in de pensionstal wordt gehouden.

Sinds een paar maanden hebben wij dus een hele lieve nieuwe stal-hond (de vorige was overleden).
Het is een Mechelse herder (vrouwtje) van nu ongeveer 10 maanden oud. Ze was gefokt voor pak-werk maar ze was niet bijt-vast en dus wilden de fokkers haar niet meer.

Ze is rechtstreeks vanaf de fokker naar onze stal verhuis. Is dus gelukkig nooit gewend geweest om constant mensen om zich heen te hebben. Nu is het zo dat er zo'n 3 á 4 x per dag meerdere uren mensen aanwezig zijn op stal, maar met name 's nachts is ze alleen (met de paarden) op stal.

Om welke reden ze zaken gaat slopen is lastig na te gaan, of ze doet het uit verveling of omdat ze het niet leuk vindt om alleen te zijn. Feit is dat alles waar ze bij kan gesloopt wordt.

We hebben inmiddels alles hoog weggeborgen, maar soms lukt het haar toch door te springen om toch iets te pakken te krijgen en dan is er weer een dekje, halster of deken kapot.
Het is verder een hele lieve hond met heel veel energie.

Ik ben op zoek naar tips of trucs om te voorkomen dat ze dit doet.

Zelf ben ik ook geen voorstander van het houden van een hond, terwijl ze meerdere uren achtereen alleen zijn. Maar het is mijn hond niet, dus daar heb ik dan weer geen invloed op.

nou..dan is dat heel simpel alles wat die hond sloopt vergoed die pension houder en anders een kennel? of dan leggen ze die hond maar vast?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:08

tantjeuh schreef:
Wat wordt er met hem gedaan? Een mechelaar is een pure werkhond, deze blijkbaar ook nog uit de echte werklijnen. Een werkhond zonder werk, die zoekt iets om zich mee bezig te houden, anders verveeld ie zich dood... Begrijpelijk dus. Werk aanbieden dus..

Onze hond volgde ongeveer vanaf de 6e t/m de 20e levensmaand het KNPV programma en als extraatje tegelijkertijd IPO.
Dat zijn in totaal heel veel uurtjes werken en toch heeft ze kans gezien in die tijd voor wel 10.000 euro te slopen :o Je kon nog geen 10 sec. de andere kant opkijken.... ~~}>

Vanaf dat ze anderhalf was begon het slopen duidelijk af te nemen en nu sloopt ze eigenlijk helemaal niet meer, terwijl we niet eens meer fanatiek trainen.

Ik denk dan ook dat het voornamelijk de leeftijd is, als ze 2 is dan sloopt ze vast niet meer zoveel.

Verder ben ik het wel helemaal met je eens dat een mechelaar uit werklijnen daar hoogstwaarschijnlijk niet op de juiste plek is.
Het zijn honden die je niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk moet uitdagen, maar dat kan TS niet helpen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:10

diessel schreef:
tantjeuh schreef:

Dat zijn in totaal heel veel uurtjes werken en toch heeft ze kans gezien in die tijd voor wel 10.000 euro te slopen :o Je kon nog geen 10 sec. de andere kant opkijken.... ~~}>

at die diamanten ofzo? _O-

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:30

Nee, al zou je haast denken van wel :D
De lijst is gewoon eindeloos lang :o

Op een zondagochtend heeft ze eens het volgende gesloopt in 2 uurtjes tijd

Bekapschortje
Doosje hoefnagels + een aantal autobanden omdat ze het doosje geleegd had op het grind van de oprit
Renetten, handvatten eraf gekauwd dus onbruikbaar
Handvat van de vijl
Aantal zooltjes
Jas
Witte rijbroek
Witte blouse
Stropdas
Leren laarzen
Wedstrijdjasje
Cap, klep er afgekauwd
Shabrak
4 Stoelkussens
6 hortensia's uitgegegraven en versnipperd
3 mandjes met bloemen, was ook niets meer van over
emmer
gat gegraven in het gazon

Totale schade ruim 1500,- als het niet meer is%)

Mijn vriend had de dag tevoren een jachtrit gehad en had zijn kleding uitgetrokken in de schuur en neergelegd op de werkbank, en hij had nog even een ijzer ondergezet. Was een drukke dag en hij had geen puf meer om op te ruimen ;)
De volgende ochtend wilden we beide graag nog even blijven liggen :O , dus de hond naar buiten gedaan zodat ze haar behoefte kon doen }:0

Was niet zo fijn wakker worden :oo

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:47

diessel schreef:

Bekapschortje
Doosje hoefnagels + een aantal autobanden omdat ze het doosje geleegd had op het grind van de oprit
Handvat van de vijl
Aantal zooltjes
Jas
Witte rijbroek
Witte blouse
Stropdas
Leren laarzen
Wedstrijdjasje
Cap, klep er afgekauwd
Shabrak
4 Stoelkussens
emmer

Mijn vriend had de dag tevoren een jachtrit gehad en had zijn kleding uitgetrokken in de schuur en neergelegd op de werkbank, en hij had nog even een ijzer ondergezet. Was een drukke dag en hij had geen puf meer om op te ruimen ;)
De volgende ochtend wilden we beide graag nog even blijven liggen :O , dus de hond naar buiten gedaan zodat ze haar behoefte kon doen }:0

zo ik had die hond een graf voor zichzelf laten graven XD

net terug van de honden uit laten ik aai de pup en de andere hangt zo in me hand die idioot, dat heeft die echt nog nooit gedaan in die 3 jaar dat we hem hebben, mafkees ze standen stuke door me hand heen me hele hand voelt verdoofd :(

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:18

Ben ik even blij met een bench!
Misschien geen oplossing voor een stalhond, maar anders idd in een stal/kennel. Ze slaat wel aan als ze wat hoort denk ik :).
En flink in beweging houden, veel zoekspelletjes.
Waarom nemen ze een hond van dit ras, zo jong, en doen er dan niks/te weinig mee? Zonde...

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 09:35

aisie schreef:
Wij hebben ook een mechelse herder. Voorheen ook waakhond op een grote stal en niet in huis gewend. Sloopt ook alles als ze niks te doen heeft. We hebben haar wel in huis en tot nu toe heeft ze niks vernield omdat ik haar van die grote kauwbotten geef. Daar is ze uren zoet mee en dan laat ze de tafel en stoelpoten e.d. wel met rust. Zelfs de sloffen en schoenen die naast haar mand liggen raakt ze niet aan.
Ook laat ik haar meerdere keren per dag lekker rennen met een grote lekke bal zodat ze haar energie goed kwijt kan.
Wellicht kun je die kauwbotten eens proberen?

We doen wel meerdere malen per dag met haar spelen (met de bal, vindt ze helemaal geweldig) en dan legt ze heel wat meters af. Die kauwbotten, bedoel je dan die van buffelhuid ? Daar hebben we wel kleinere van, maar die vindt ze niet lekker (of leuk). Ik zal een keer een grote halen misschien dat ze dat wat vindt.

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 09:51

diessel schreef:

Bekapschortje
Handvat van de vijl
Aantal zooltjes
Jas
Witte rijbroek
Witte blouse
Stropdas
Leren laarzen
Wedstrijdjasje
Cap, klep er afgekauwd
Shabrak
4 Stoelkussens
emmer

Wow, dan is die gesloopte koelkast bij ons nog niets :=

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 09:54

roybrit schreef:
nou..dan is dat heel simpel alles wat die hond sloopt vergoed die pension houder en anders een kennel? of dan leggen ze die hond maar vast?

Dat wordt inderdaad ook wel vergoed, maar ik vindt het gewoon vervelend en dacht vraag hier eens om tips.
Waar ik er inmiddels al een aantal goede van heb ontvangen.

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 09:56

Sting schreef:
Waarom nemen ze een hond van dit ras, zo jong, en doen er dan niks/te weinig mee? Zonde...

Onwetendheid denk ik. Vorige hond was ook een herder en dat ging goed. Blijkbaar zit er veel verschil in karakter tussen die 2 soorten herders.