Hulp gezocht voor franse zwerfhond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

Hulp gezocht voor franse zwerfhond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:55

Mijn moeder is op vakantie in Frankrijk en daar heeft een zwerfhond haar 'geadopteerd'. Ze wil hem meenemen naar nederland en hier een huis voor hem zoeken, wat zowiezo al niet makkelijk zal zijn. (eigenlijk wil ze hem houden maar daar is nogal wat weerstand tegen thuis). De dierenarts in Frankrijk zegt dat honden en katten zonder eigenaar daar worden afgemaakt, dat wil ze natuurlijk niet!

Heeft iemand een goed idee????!!!! Het liefst om hem in Frankrijk te kunnen laten. Ik ben al op zoek naar de franse dierenscherming, maar mijn Frans is niet zo goed! Ze zegt dat hij hardstikke lief is! :)

Sting

Re: Hulp gezocht voor franse zwerfhond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:53

Tja, een van de weinige opties is een frans asiel. Hoe ze in frankrijk met dieren omgaan weet ik niet eigenlijk...
En anders idd meenemen, daar kan de franse DA wel voor zorgen, want dan moet je wat certificaten hebben en entingen enzo :).

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:55

Mijn ouders hebben een hond van een franse markt meegenomen vanuit frankrijk onder de benen van mn moeder. Nu rijd je zo de grens over en kan je hem hier meteen laten enten en chippen ed.

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:58

ik zou hem gewoon mee nemen naar huis en in nederland een goed plekje voor hem zoeken, als zwerfhondje leven is ook niks. en weet niet wat ze doen in frankrijk daarmee. wat voor hond is het klein/ groot? een kleintje kan je makkelijk onder de benen mee hebben naar huis :P

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 19:42

Het meenemen zou nog wel lukken hoor ik net, je kan hem daar laten chippen en zo. Maar hier een nieuw baasje vinden? De asiels zitten niet voor niets al zo vol! :(

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:47

Bedenk ook even dat je een potentiele besmettingsbron van hondsdolheid meeneemt. (kans is klein maar toch)
Dat je het risico loopt van aangehouden worden, met hond.
Dat je in Nederland niet zomaar een hond naar het asiel kan bregen, maar dat dat 1.) geld kost, 2.) er vaak wachtlijsten zijn.

Dus als je hem al mee neemt (oke, niet jij, maar praat makkelijker)
Aldaar laten enten en chippen, dan hopen dat termijn die de vakantie nog duurt lang genoeg is om hem legaal mee te nemen.
(weet niet waar in Fr. maar testen op babesia, leischmania etc. is ook nog een optie)

Of aldaar huis voor hem zoeken.
Dan wel hem zelf houden (wat geen optie schijnt te zijn)

Sorry voor het negatieve, maar in Nl zitten de asiels ook al vol met leuke honden,
die moeten wachten op een plekje, al voor het asiel en dan nog op een baasje.
En ja, ook hier in Nl worden nog honden in het asiel ingeslapen, als echt niemand ze wil hebben.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:49

Jammer dat jullie hem zelf niet kunnen/willen houden.. dat was natuurlijk het makkelijkste geweest.. verder sluit ik me aan bij Sjolvir.. ;)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 20:27

Ik heb dezelfde bezwaren, maar ja, ik ken m'n moeder en die gaat hem niet daar laten als ze hem in laten slapen. Heb ook al gevraagd of hij niet op de camping kan blijven, wie weet. En de dierenbescherming gevraagd of zij ideeen hebben.

Hoor net dat het een griffon nivernais is, reu en max 4 jr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:35

Niet meenemen, je weet niet of die hond iets onder de leden heeft, en zo ja, wat.

Ik sluit mij volledig aan bij Sjolvir.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 21:46

Ze is er mee bij de dierenarts geweest dus ik neem aan dat hij of getest heeft, of het advies gegeven dat te doen. Zal het nog wel even zeggen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:25

Ik zou 'm laten testen en indien gezond mee naar huis nemen. :)
Maar goed, dat mag niet van de rest van je familie.

Het is een beetje jammer, maar het lijkt me erg lastig om een goed tehuis te vinden in Frankrijk. Ik weet persoonlijk ook niet wat je moet. Misschien is het een idee om 'm op de foto te zetten en een paar posters te maken voor hem. Die kun je ophangen op de camping en in het dorp en je legt er een paar neer op het postkantoor/kruidenier/bakker. Doe dat in het Frans, Engels en Nederlands, en wie weet is er iemand die voor die lieve kop valt.

Oh ja, nog iets. Mocht er niemand geïnteresseerd zijn in hem, laat je moeder hem dan gewoon meenemen. De kans dat de rest van het thuisfront ineens voor hem valt, is groot. Onbekend maakt onbemind. :)

(Als het een man is die erop tegen is, dan moeten jullie je niet zo'n zorgen maken. Geen enkel soort op deze aarde gaat zo gemakkelijk overstag als de man. Grote bek achter een hek, maar als ze het betreffende dier zien, smelten ze. Even een paar dagen nergens over hebben, vervolgens zeggen dat je heel hard op zoek bent naar een goed tehuis, en dan zegt ie vanzelf 'ach, het is wel een schat, he?')

Ik moet leren om voor mezelf te praten. :o

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:31

Wij hebben ook een hondje van vakantie meegenomen,
een zwerfhondje van Kreta die hoogzwanger was en die wij dus bijvoerden.
Ze lag elke ochtend bij ons voor de deur, we hadden echt een band gekregen.
Voor ons vertrek hebben wij haar naar de WSPA gebracht,
daar zijn haar puppies geaborteerd [leefden niet meer] en een weekje later hebben wij haar laten overvliegen,
en in huis genomen.
Het is echt de moeite waard. Zulke hondjes blijven je hun hele leven dankbaar.
:)

Breng het hondje naar een goede en betrouwebare opvang,
waar het de zorg krijgt die het hondje nodig heeft.
Daar krijgt het vast wel een plekje.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:35

dejavu dat laatste stukje, zoooo waar :D

tja, altijd moeilijk zoiets
zeker als je hem zelf niet wil hebben

ik zou zelf nooit een hond overnemen uit het buitenland zonder een stichting ertussen
ik zou hem dan waarschijnlijk toch naar een asiel brengen in het land zelf

wat je moeder verder nog zou kunnen doen is een paar goede foto's naar jou mailen zodat jij die alvast op marktplaats kan zetten met het verhaaltje erbij
misschien meldt iemand zich wel die graag zo'n hond wil hebben

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:10

Zij moet hem zeker niet naar een frans asiel brengen....de condities zijn daar ronduit slecht te noemen! En ze slapen ze daar meestal na 4 weken in als zij net geadopteerd zijn!!!!!!!!!
Laat haar toch die arme stakker meenemen en er op haar gemak hier een baasje voor zoeken!
Hij kan er toch niets aan doen dat hij daar geboren is en in de steek gelaten?
Wij kunnen er wel wat aan doen en als je met hem naar een DA bent geweest weet je ook dat hij geen 'enge' ziekten heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 06:10

Een klinische keuring is niet genoeg om ziektes als rabiës uit te sluiten, hoor.
En sorry, maar als je de hond meeneemt, neem je wel risico's met de honden van andere mensen. Ik zou op zijn zachtst gezegd er niet bepaald gelukkig mee zijn als iemand bij mij in de buurt dat zou doen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:43

Tja, theoretisch gezien zou ik meegaan met iedereen die 'nee' zegt, maar als ik diegene zou zijn die de hond had gevonden, zou ik hem ook niet zomaar kunnen achterlaten. Dus ik denk dat je moeder zelf weet wat haar gevoel zegt... en daar zou ik dan naar luisterren.
Dus ik zeg eigenlijk meenemen en zelf houden, in ieder geval tijdelijk tot je een nieuw baasje hebt gevonden. Maar niet naar een asiel brengen, niet in frankrijk en niet in nederland.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:46

Gewoon lekker meenemen, een huisje vinden komt wel goed en wie weet willen je ouders hem toch zelf wel houden :)

Ik heb vorig jaar een kat uit Frankrijk meegenomen, heeft heel wat zorgen met zich mee gebracht, maar ben echt gek op het dier.

Gewoon doen!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:54

bnb schreef:
Zij moet hem zeker niet naar een frans asiel brengen....de condities zijn daar ronduit slecht te noemen! En ze slapen ze daar meestal na 4 weken in als zij net geadopteerd zijn!!!!!!!!!Laat haar toch die arme stakker meenemen en er op haar gemak hier een baasje voor zoeken!
Hij kan er toch niets aan doen dat hij daar geboren is en in de steek gelaten?
Wij kunnen er wel wat aan doen en als je met hem naar een DA bent geweest weet je ook dat hij geen 'enge' ziekten heeft!

Klopt als een bus. In Frankrijk zitten honden niet jarenlang te wachten op een baasje. Die worden vroegtijdig ingeslapen als zich niet snel een nieuwe baas meldt. En de omstandigheden in een asiel in La France zijn echt te erg voor woorden. Althans wat ik ervan gezien heb. Er was een hele tijd terug een documentaire over op tv. Meenemen en hier een baas zoeken is de beste optie. Een DA kan hem verder checken of hij wat onder de leden heeft.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:59

Yamcha schreef:
Een klinische keuring is niet genoeg om ziektes als rabiës uit te sluiten, hoor.
En sorry, maar als je de hond meeneemt, neem je wel risico's met de honden van andere mensen. Ik zou op zijn zachtst gezegd er niet bepaald gelukkig mee zijn als iemand bij mij in de buurt dat zou doen.

dit is zo'n onzin en bang makerij! :(
de meeste ziektes die daar heersen zijn helemaal niet overdraagbaar van hond naar hond
leismania komt van een rotmugje en een andere van de teek, die trouwens hier ook al voorkomt
Trouwens tig mensen in die landen hebben dezelfde ziektes ook, zullen we die dan ook maar eerst testen voordat ze Nederland binnen komen?

als je een dier meeneemt uit het buitenland
ga daar naar een goede DA , laat bloed testen, controleer bij een teefje of ze niet drachtig is
bij bepaalde ziektes en gradaties moet je je afvragen of je zo'n hond wil meenemen want dan zit je wel altijd aan kosten en als je hem zelf niet wilt houden, vind je dan wel iemand die dat wel wil betalen?

neem anders contact op met een stichting in Nederland die buitenlandse honden opvangt en kijk of zij dit voor je kunnen regelen

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:19

Hoe is het met de hond? Heeft je moeder een geschikt baasje kunnen vinden? Ben benieuwd. :)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:33

De eigenaar is toch nog gevonden, die zei dat hij pas een paar dagen weg was (hij was er al anderhalve week en kwam broodmager aan)
Hij zou de dierenartsrekening komen betalen maar ze heeft hem nooit meer gezien... hij leek niet erg blij dat zijn hond weer terecht was. Hij stond ook niet geregistreerd als vermist.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:37

In ieder geval fijn dat ie (weer) een baasje heeft. :) Wel sneu voor je moeder. Het lijkt mij lastig om weer afstand van het dier te nemen als je er gehecht aan bent.

Thuisfront was zeker wel opgelucht toen het baasje op kwam dagen?! ;)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 20:46

dejavu schreef:
In ieder geval fijn dat ie (weer) een baasje heeft. :) Wel sneu voor je moeder. Het lijkt mij lastig om weer afstand van het dier te nemen als je er gehecht aan bent.

Thuisfront was zeker wel opgelucht toen het baasje op kwam dagen?! ;)

Haha ja dat wel, alleen m'n moeder vond niet dat het een goed baasje was, gezien de staat waarin hij aan is komen lopen na 'een paar dagen weg te zijn'. Mijn moeder d'r frans is aardig goed, dus waarschijnlijk heeft ze hem dat ook wel verteld... :P

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:22

Heel goed van je moeder om er (waarschijnlijk) iets van te zeggen! Alles begint met voorlichting, als het gaat om hoe sommige landen/mensen met dieren omgaan! :D