Konijn valt ander konijn aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Konijn valt ander konijn aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 16:13

Ik heb met sinterklaas twee konijntjes gekregen, een manntje en een vrouwtje. Ze hebben tot januari bij elkaar gezeten, daarna in aparte kooien gezet omdat we geen jonkies wilden, en pas geleden (5 maanden later) hebben we het mannetje laten castreren. Nu is de wond genezen en alles, en mochten ze weer bij elkaar. Eerst op onbekend terrein; de eerste paar minuten ging het goed, daarna begon het vrouwtje aggressief te doen, en hele plukken haar uit te trekken bij t mannetje. Het mannetje is ontzettend lief, doet geen vlieg kwaad, en is nu doodsbang voor het vrouwtje. Vanmorgen nog eens geprobeerd.. zelfde verhaal, vrouwtje gaat er achteraan en valt hem flink aan.

Is hier nog iets aan te doen? Ik durf ze niet meer te lang bij elkaar te laten, en vind het ook zielig voor het mannetje.
Of kan ik het vrouwtje beter wegdoen, en kijken voor een ander konijntje (of zat zelf aan een cavia te denken, omdat die ook meestal lekker rustig zijn)

sunny_l0ve

Re: Konijn valt ander konijn aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:52

Geen cavia erbij doen, dat zijn totaal verschillende dieren dus dat is niet zo handig. Je kunt beter konijn-konijn hebben en cavia-cavia.
Het koppelen van konijn kan nog wel eens heftig er aan toe gaan, maar zolang ze nog niet bloeden, moet je ze niet uit elkaar halen. Dit is gewoon een kwestie van rangorde bepalen, en dan kunnen vrouwtjes nogal fel zijn.
En als het echt niet lukt is het misschien een optie om of het vrouwtje of het mannetje weg te doen en er een nieuw konijn bij doen. Of je moet 2 koppeltjes maken... dan kun je proberen ze wel bij elkaar te doen met z'n 4en. Als je dan een pittiger mannetje erbij hebt en een rustiger vrouwtje wil het ook nog wel goedkomen.
Hadden ze wel genoeg ruimte tijdens het koppelen? Want dat kan ook heel wat uitmaken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 09:41

Hij was wel wat aan t bloeden aan zijn oortje ja.
Ze hadden de ruimte, de hele huiskamer, en het mannetje ging in de ene hoek zitten, vrouwtje huppelde rond aan de andere kant van de kamer.. En als t mannetje een beetje de kamer in kwam dan ging ze weer achter hem aan..

Ik heb ondertussen een mail gestuurd naar de konijnenopvang, kijken of we daar het vrouwtje kunnen ruilen tegen een liever vrouwtje. En anders, als een cavia ook niet mogelijk is, dan moet ie helaas alleen blijven. Heb helaas niet te geld om nog een nieuw konijntje te kopen en te laten enten en castreren en alles, en dan nog niet de zekerheid dat t klikt.
Dus ik hoop dat de konijnenopvang ons kan helpen.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:54

geef ze de tijd. Bij mij duurde het ook wel een aantal maanden voordat ze echt bij elkaar konden. Ik had precies het zelfde. Mijn fransehangoor man heeft nu ook een gat in zijn oor wat niet meer dicht groeit. Maar haal ze met echt vechten uit elkaar en probeer het later dan nog een keer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 10:00

Maar ik ben eigenlijk bang dat het lieve konijntje er een trauma ofzo aan overhoudt. Hij is echt lief, gaan helemaal plat liggen als die andere er aan komt, met grote oogjes.. en dan snuffelt die andere er even aan, en springt er dan als een gek bovenop..
Lieve konijntje heeft straks totaal geen vertrouwen meer. Het duurde nu uren voordat ie weer naar me toe durfde te komen, terwijl hij normaal vrolijk op me af rent en geaaid wil worden.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:20

Het kan misschien ook weer zo zijn dat de ruimte dan weer te groot was en dat het vrouwtje zich daardoor wel erg vrij voelde. Tja, en anders echt een nieuwe erbij zetten. Als ik het zo hoor is het vrouwtje erg fel en het mannetje te onderdanig. Misschien dat het wel nooit een goeie combi word.
Ik zou hem in ieder geval absoluut niet alleen houden, maar echt een vrouwtje erbij zoeken. Op marktplaats staan ook genoeg konijnen die gratis of heel goedkoop zijn, en de opvang zal ook vast wel willen helpen als het een goeie opvang is.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:37

De konijnenopvang kan je altijd helpen met een andere voedster, zou het ook eerder daar kopen dan in een dierenzaak. Zij kunnen je ook helpen met het koppelen.
Ik zou een konijn niet alleen gaan houden of met een cavia; de eerste omdat het groepsdieren zijn, de 2e omdat ze een totaal andere lichaamsstaal hebben en daar verwarring in kan komen.
Je kan het nog even afwachten, kijken hoe het gaat en mocht het niet gaan contact opnemen met een konijnenopvang bij je in de buurt.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:37

heb je al mail terug van de opvang? Misschien dat zij de konijnen nog kunnen koppelen voor je?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 09:14

Ik heb gisteren een mail terug gekregen van de opvang:
Ik moest even de site doorlezen, zij kunnen konijnen proberen te koppelen.. Er staan geen tips ofzo, wel staat op de site dat je de konijnen langs kan brengen voor 2 weken, dat kost 70 euro >;) Nou ja, dat is me toch wat te veel.. Zeker omdat ik echt het gevoel heb dat het nooit een goed koppel gaat worden. Het vrouwtje is echt te fel, en het mannetje té onderdanig. Ik denk dat het vrouwtje eens op de plek moet worden gezet, maar mijn mannetje kan dat gewoon niet, en laat zich steeds maar weg jagen en aanvallen. Hij is ook nog eens een stuk kleiner.

Ik heb dus nu een nieuwe mail teruggeschreven, of ik het vrouwtje kan ruilen bij hun. En zo niet, wat het dan kost om het vrouwtje daar af te staan (kost normaal 30 euro, maar mijn vrouwtje is al geënt, en dan haal ik wel een nieuw konijntje van marktplaats ofzo)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:34

het is echt maar heel zelden dat een mannetje en een vrouwtje niet samen kunnen, kijk voor tips voor het koppelen anders eens op www.konijnen.nl onder aanschaf en verzorging, daar staat 2 konijnen koppelen misschien heb je daar nog wat aan.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:29

Ik heb ook een heel fel vrouwtje en een lief mannetje. De eerste keer dat ze bij elkaar kwamen vlogen de haren ook in het rond. Vrouwtje bleef ook maar op het mannetje rijden.

Mannetje ging heel plat in een hoekje liggen en bewoog verder niet meer. Zodra het vrouwtje in de buurt kwam ging hij plat liggen.

Toch is dat helemaal goedgekomen. Ik heb ze eerst in een ren gezet (ong. 1 à 2 m2) en toen dat goed ging heb ik ze samen in het hok gezet (erg groot) eerst ging mannetje helemaal aan de andere kant van het hok zitten maar al gauw hadden ze elkaar toch gevonden.
Ze zitten nu heel graag bij elkaar. Vrouwtje likt het mannetje nu regelmatig helemaal af.

Ze blijft wel de dominantste van het stel want zodra ik kom om wat lekkers te geven ofzo gaat ze weer op hem rijden. Maar het mannetje accepteert dat gewoon en als hij er genoeg van heeft loopt hij weg.

Ik zou het toch nog eens proberen dus.
Ik zou ze niet in de hele kamer laten maar in een wat kleinere ruimte (of evt een ren). Zet er dan ook iets van een doos in met een gat waar het konijn evt onder kan gaan zitten (dat ze elkaar uit de weg kunnen gaan). Geef ze wat hooi of evt wat speeltjes en zie maar hoe het gaat. Grijp niet te snel in. Mijn moeder dacht in het begin ook dat het nooit goed zou komen maar na de eerste strubbelingen ging het eigenlijk perfect. Ze liggen nu constant samen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:40

Wat kan helpen om ervoor te zorgen dat de voedster minder dominant is de voedster sterilliseren, hierdoor worden ze vaak veel rustiger en minder dominant.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:41

Bedankt voor de link naar de site..

Zo te zien gaat het toch niet lukken tussen die twee..
Er staat oa:
Citaat:
let goed op het verschil tussen dominantie en agressie. Dominantie wordt meestal geuit door op elkaar te rijden. Dit is normaal gedrag.

Als er tekenen van agressie zijn - oren schuin naar achteren, staarten omhoog, spanning - moeten de konijnen uit elkaar gezet worden. Het ziet er niet naar uit dat dit een goed stelletje zal worden. Als twee konijnen elkaar niet mogen zullen ze gaan vechten, en gevechten moeten te allen tijde voorkomen worden. Dus bij agressie kun je deze kennismaking beter stoppen

en:
Citaat:
Er zijn namelijk verschillende soorten gevechten.
- De ergste is het "ik haat je" gevecht, waar het ene konijn op de ander afgaat met de bedoeling om aan te vallen. Vaak liggen de oren schuin naar achteren en de staart staat omhoog. Als je nog een konijn moet uitkiezen als toekomstige partner dan is dit konijn geen goede keus.

En het konijn van mij heeft nog niet een keer proberen te 'rijden', maar gaat net zoals hier beschreven staat vanaf een afstandje staan kijken met de oren plat, staart omhoog, en bij de kleinste beweging van het mannetje rent ze eropaf en begint hem te bijten en weg te jagen.
Lijkt me dus geen dominantie, maar echt agressie.

Kleinere ren hebben we ook al geprobeerd, met als gevolg dat het onderdanige konijn geen kant uit kon, plat liggen deed hij ook maar het vrouwtje valt dan echt aan, een flink geschreeuw en de plukken vlogen door de hele ren totdat ik ingreep..

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:45

Mijn konijnen vochten elkaar ook eerst 2 weken de tent uit, maar daarna waren ze onafscheidelijk.
Het ziet er algauw heel heftig uit, maar zolang er geen verwondingen zijn en ze de ruimte hebben om elkaar te ontwijken moet het geen probleem zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 16:49

Er zijn wel verwondingen ja.. aan het oortje en de rug (dacht dat ik dat al had geschreven, sorry :) )

Bleven ze bij jouw ook elke keer weer agressief aanvallen zodra een van de twee bewoog?
Twee weken.. jee! dan is mijn konijntje lek gebeten en kaalgeplukt ben ik bang! Heb je ze gewoon twee weken lang samen in een ren gezet?

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:25

MysticTinker schreef:
Er zijn wel verwondingen ja.. aan het oortje en de rug (dacht dat ik dat al had geschreven, sorry :) )

Bleven ze bij jouw ook elke keer weer agressief aanvallen zodra een van de twee bewoog?
Twee weken.. jee! dan is mijn konijntje lek gebeten en kaalgeplukt ben ik bang! Heb je ze gewoon twee weken lang samen in een ren gezet?

Ik had het zo gedaan dat ze 's nachts in een nachthok verbleven (wat absoluut niet groot was) en 's ochtends tot 's avonds mochten ze in de tuin vrij rond lopen.
Hier was vooral het mannetje agressief, die was niet gecastreerd omdat het een kween was (dat betekent dat hij niet vruchtbaar is).
En ze zaten wel te etteren, maar verwondde elkaar niet, de plukken vacht vlogen wel in het rond... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:11

Het vrouwtje ruilen bij de opvang. Als je het rammetje alleen wil houden, dan liever ook bij de opvang achterlaten. konijnen horen niet alleen en zeker niet met een cavia. Dat is bijna het zelfde om een mens met een nijlpaard uit eten te sturen en hopen dat er wat opbloeit, dat werkt niet. Lijkt voor jou een goede oplossing, maar voor de beestjes is het wat minder geschikt.

Bij de opvang kun je een voedster nemen, aangezien je mannetje al is gecastreerd. Rammetjes zijn duurder bij de opvang, omdat die standaard worden gecastreerd bij een goede opvang. De vrouwtjes worden meestal niet gesteriliseerd en zijn daarom goedkoper. Bij de opvang hier in de buurt kost een ram 30 en voedster 15 euro, geent en al.
Je kunt ook een afspraak maken dat je je voedster omruilt en gelijk je ram meeneemt en daar kijken welke klik er is met een andere voedster. Volgens mij kost dit geen geld.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:21

Je hoort verhalen van konijnen die niet alleen kunnen zijn en niet kunnen samen leven met cavia's. Ideaal is het misschien niet maar mijn konijn en cavia hebben het jaren heerlijk gehad samen tot ze overleden. Ze likten elkaar af en trokken echt naar elkaar toe. Zo ook met de geit en het paard van een kennis, echte maatjes geworden. Ik zou zorgen dat je eerst doet wat goed is voor jou konijn (het mannetje) en voor het vrouwtje een goed adres zoeken. Dan zou ik op zoek gaan naar een maatje, of dit nou een cavia is of een konijn. Je hebt, begreep ik uit je verhaal een lief konijn en het zou jammer zijn als hij straks als een angstig konijn bij het vrouwtje moet gaan leven. Stress is ook niet goed, zeker voor een konijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 15:13

Vandaag bij de opvang geweest, en nu zit mijn mannetje fijn samen met Tracie, een vrouwtje van de opvang, in zijn hok ^^ Het gaat super, klikte direct :)
Tracie is heel onderdanig, beetje kleiner dan Milkshake, en ongeveer een jaar oud. Ze zou op straat worden gezet omdat de eigenaar haar hok wilde verkopen.. En zo kwam ze in de opvang.

Dropshot heb ik bij de opvang gelaten. Daar wordt ze in de groep gezet, beetje opgevoed, en kan dan later worden herplaatst.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 16:59

Afbeelding

:D

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:05

D
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 18-02-22 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 17:21

De voorste is Milkshake, dat is mijn eigen mannetje.
Rechts zit Tracy, dat is het nieuwe vrouwtje :)
Ik vind dat ook leuk, van die grappige namen :D Haha, inderdaad, ik krijg ook altijd te horen dat ze de namen zo leuk vinden!
Ik weet niet of ik Tracy nog een andere naam geef.. Zat te denken aan iets anders leuks wat erbij past.. Caramel :+ of Ice-cream.. of ook een leuke; Kumquat _O- dat vind ik ZO'N leuk woord! maar die zijn eigenlijk oranje :Y)