Hoelang pauze tussen 2 nestjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmes

Hoelang pauze tussen 2 nestjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 23:23

Wij hebben onlangs een nestje gefokt met onze (silver tabby) poes. De kleintjes zijn nu 14 weken.
Sinds vanmorgen is moeders weer krols. We willen graag nog een nestje fokken van dezelfde kater, daar dat een erg mooie combinatie was.
Maar het lijkt me nu nog wel erg vroeg, om haar alweer naar de kater te brengen.
Bij fokmerries is het gebruikelijk, dat de merrie de eerstvolgende hengstigheid alweer gedekt wordt.
Maar hoe zit dat bij katten? Daar moet toch zeker wel een poosje tussen zitten? Ze is naar mijn idee nog helemaal niet bekomen van dit nestje :n Sterker nog, 2 kleintjes drinken nog steeds.
Mijn vraag is dus vooral aan de kattenfokkers onder ons; hoeveel tijd laten jullie tussen 2 nestjes?

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:31

Goed dat je niet meteen de poes weer laat dekken, dat is echt niet verstandig!

Mijn moeder fokt katten, en die heeft gemiddeld per poes 1 nestje per jaar. Als je lid bent van een vereniging (zoals mijn moeder) dan mag je ook niet meer dan 3 nestjes per 2 jaar bij 1 poes fokken bij de meeste verenigingen.

Het is heel normaal dat de poes alweer krols is, bij mijn moeder zijn ze dat soms nog wel eerder. Gewoon negeren, zorg dat er absoluut geen kater bij in de buurt kan komen (dat ze dus niet stiekem de deur uit glipt). Ze wordt vanzelf over een tijd weer krols, en dan kun je het altijd nog een keertje proberen.

Wat ik me wel afvraag, heb je zomaar een keer een nestje voor de lol of ga je echt fokken (met stamboom ed)?

zonnebloem18

Re: Hoelang pauze tussen 2 nestjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:44

Ik geloof dat er het beste minimaal 6 maanden tussen kan zitten maar ik zou zeker 10 tot 12 maanden wachten en de poes in de tussentijd op de pil zetten.