[BB]Inrichting hok jonge grasparkiet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tjalk

[BB]Inrichting hok jonge grasparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 16:47

Hallo,

na een aantal probleempjes wil ik een jong grasparkietje er bij kopen voor mijn volwassen grasparkiet man.
Een aantal weken geleden had ik een nieuwe vogel gekocht bij de Boerenbont die na helaas 2 weken weer overleed. Hij leek niet 100% gezond maar ik dacht dat dat wel bij zou trekken.

Nu na veel dingen lezen over de grasparkiet toch weer gaan proberen om een vogeltje er bij te nemen.

Het vogeltje die ik wil gaan nemen (bij een hobby fokker) is net uit het blok (als ik hem ga halen).

Wat is de beste inrichting voor het hok? Ik doe hem eerst een tijdje apart zodat hij/zij handtam voordat hij bij mijn andere vogel gaat.

en welk eten adviseren jullie voor een jonge parkiet?

ik ga er zowiezo nog meer overlezen voordat hij in huis komt

Wilawander

Re: [BB]Inrichting hok jonge grasparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:56

Neem a.u.b geen vogeltje net uit het blok. Jonge parkieten horen zeker tot 8 a 9 weken bij de ouders voor het bijvoeren en opvoeding. Vroeger gaat helaas zo vaak mis.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:35

Ik kan ook vragen ofdat ze het vogeltje reseveren.. Is dat een optie? Is het dan nog makkelijk om de vogel tam te maken?

Ik heb trouwens gemailt wanneer het beestje weg zou kunnen. Ik heb nog geen reactie terug miss doen ze ze nog niet weg voor die tijd ;)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 20:55

Ik zou ook geen parkietje nemen die nog niet zelfstandig is. Die moet je lekker bij mams en paps laten.
Daarbij is het tam maken een stuk moeilijker als je er al 1 hebt ( die niet tam is?)

Ik heb er ook twee, en ze trekken echt ontzettend naar elkaar toe. Nou heb ik er ook twee omdat ik liever heb dat ze lekker met z'n tweetjes kunnen schreeuwen en knuffelen dan dat ik 1 tamme parkiet heb :D

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 21:38

Natuurlijk neem ik er eentje die gewoon zelfstandig eet.

Ik doe ze de eerste paar weken apart. en dan tam maken en dan gaan ze bij elkaar ;)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 02:17

Dat is fijn :D

En verder qua inrichting... ik heb ze veel speeltjes gegeven, schommeltjes, speeltouwen, ringen enz.
eerste week deden ze er weinig mee.. nu zijn die dingen heilig voor ze. Erg leuk om ze te zien rommelen met z'n tweetjes!

Ik heb hiervoor twee aga's gehad, en die heb ik als kleine vogeltjes een nestkastje gedaan, daar sliepen ze 's nachts altijd in, maar ook met gevolg dat als ze bang waren ofzo ze meteen daar in gingen zitten.
Dat heb ik dit keer dus niet direct gedaan.

succes met je vogeltje :D!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:07

Ik zou geen broedkast egevn, zeker niet als het een man en pop is. Stel dat ze gaan leggen en het popje is veel te jong dan is de kans op legnood zeer hoog. Pop+man + nestkast is bij grasparkieten eieren. :D

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:45

Mja dat hoopte ik ook, maar mijn parkietjes snappen de bedoeling van t nestkastje niet :P hij staat er al 'n maand in maar er bovenop zitten is al te eng :D

Maar voor die jongen idd geen kastje