Hond heeft Spare-ribs gegeten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Hond heeft Spare-ribs gegeten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 19:30

Ten 1ste,

de DA is al gebeld.

Ik moet even mijn hart luchten.

Mijn ouders zijn op vakantie, en dan gebeurd er altijd wel iets, zo banketstaaf als het is.
Gisteravond heeft onze hond door een stom iets, een spare ribje opgegeten.
Voordat we er erg in handen was het hele ding al weg.
Hond deed verder normaal, dus de nacht goed doorgekomen.
Vanochtend ook niets aan de hand, maar het zat mij toch niet lekker.
Hondje laat niets merken, is nog even speels, rennerig en vrolijk als normaal.
Niets te voelen aan zijn buik, geeft ook nergens pijn aan bij druk van buitenaf. Eet, plast en poept (helaas is dat laatste bij hem altijd een probleem, verschilt altijd van structuur)
Uiteindelijk de DA gebeld omdat ik bang was voor splinters e.d.
Deze gaf aan dat ik me niet direct zorgen hoefde te maken. Als het echt mis gegaan zou zijn, was de hond meteen binnen enkele uren doodziek geworden, en veel aan het braken geweest. Moest gekookte aardappelen en ontbijtkoek geven om de resten iets in te kapselen en de boel beter te laten doorstromen.

Ik vertrouw op het oordeel van mij DA, maar vind het toch nog wel eng hóór, en de hond, die snapt er niets van dat ik hem iedere keer zo aankijk. Als ik alle verhalen e.d. hóór en lees op internet over botten, Gadsie, durf haast niet meer te slapen.

Zo, ik ben mijn verhaal even kwijt.
Iemand ervaring hiermee o.i.d.??

mirjamvdkamp

Re: Hond heeft Spare-ribs gegeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:32

Nou, dat hoeft echt niet altijd kwaad te kunnen hoor. Hij heeft er maar 1 op. Bij ons thuis eten de honden altijd alle botjes op die wij overhebben en er is nog nooit wat gebeurd.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:35

Zouden wolven dan ook allemaal dood gaan? :)

Ik zou me er totaal geen zorgen over maken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 19:36

Nou, het schijnt dat die botten als ze (gekookt,gebakken,gebbqt of gebraden) veel harder zijn en veel makkelijker splinteren.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:38

CarolShadow schreef:
Nou, het schijnt dat die botten als ze (gekookt,gebakken,gebbqt of gebraden) veel harder zijn en veel makkelijker splinteren.

Dat zou best kunnen, maar mij is dat dan alleen eens verteld over gevogelte.
Maar of dat ook zo is weet ik niet.

Bij ons eten ze dus ook regelmatig een sparerib.
Nog nooit geen last van gehad.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:39

Tja het is nu wat aan de late kant, maar met dit soort dingen de hond meteen zoete koek geven. Trouwens dat een hond er meteen ziek van wordt is onwaar. Ik ken een Basset die een plastic speelautootje had opgegeten en die werd pas na een paar dagen goed ziek en moest met succes geopereerd worden..

Van die wolven is onzin, zolang je een hond rauwe botten geeft is er niks aan de hand, gekookt of gebraden is wel een probleem. Ook kan je rustig kippenpoten geven, zolang ze maar rauw zijn.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:40

CarolShadow schreef:

Precies. Maar ik ken alleen het verhaal dat ze geen kippenbotten mogen. Maar wat het verschil is tussen een kippen en een runderbot, geen idee. }:0

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:40

Sowieso moet je een hond geen varkensvlees geven.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:43

Als je het niet vetrouwd, stop er een paar plakke ontbijtkoek in. Deze kapselen scherpe voorwerpen in. Ze vinden het vaak érg lekker en het kan sowieso geen kwaad!

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:44

Barvrouwke schreef:
CarolShadow schreef:

Precies. Maar ik ken alleen het verhaal dat ze geen kippenbotten mogen. Maar wat het verschil is tussen een kippen en een runderbot, geen idee. }:0

Het verschil is dat die veel harder zijn, runderen zijn veel grotere dieren, daarom nooit dragende rubberbotten geven, kan verstopping veroorzaken en gebroken kiezen
Kippenbotten zijn veel zachter, die kan je zelfs met met de handen breken

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:45

Het vergelijk was inderdaad niet hemaal zo handig.

Nikka schreef:

Waarom dat dan weer niet?

Ik heb het idee dat er tegenwoordig niets meer mag.
Vroeger at de hond de restjes van wat de pot schafte op.
Ik zeg daarmee niet dat dat perse goed is.
Maar een keer wat anders is echt geen ramp.
Er wordt naar mijn idee tegenwoordig alles wat overtrokken.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:45

vorame schreef:
Het vergelijk was inderdaad niet hemaal zo handig.

Nikka schreef:

Waarom dat dan weer niet?

Ik heb het idee dat er tegenwoordig niets meer mag.
Vroeger at de hond de restjes van wat de pot schafte op.
Ik zeg daarmee niet dat dat perse goed is.
Maar een keer wat anders is echt geen ramp.
Er wordt naar mijn idee tegenwoordig alles wat overtrokken.

Kans op de ziekte van Ausjenzky, of hoe je het schrijft :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:46

mijn honden eten al jaren spare ribs..nooit problemen mee gehad... :n

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 19:47

Hij heeft vandaag al wat plakken ontbijtkoek gehad van me, dus dat zit er al wel in. Wat ik me afvraag, ben ik niet te laat met ontbijtkoek? Overigens heb ik op advies van mijn DA ook een gekookte aardappel voor hem neergelegd, maar daar kijkt die niet naar (terwijl die normaal heel lekker vind, maar het is nu koud)

Ik wist dat je als je gebraden kippenpootjes o.i.d. hebt, de hond dit niet mag hebben, i.v.m splinter.
Heb op de verpakking gekeken en ze zijn trouwens van het varken. RAUW varkensvlees kan dodelijk zijn i.v.m. één of andere dodelijke ziekte, al gebeurd dit bijna niet, omdat het vlees tegenwoordig beter gecontroleerd wordt (las ik op internet)

Hondje krijgt hier altijd wat van de pot mee.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:48

Maar hoe vaak zal een varken Aujeszky hebben?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:51

Ziekte van aujeszky, oftewel pseudo rabies. Dodelijke ziekte voor de hond. Hele akelige dood.
Komt weinig voor, maar het zal je hond maar zijn. Beter voorkomen dan niet meer kunnen genezen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:53

Nikka schreef:
Ziekte van aujeszky, oftewel pseudo rabies. Dodelijke ziekte voor de hond. Hele akelige dood.
Komt weinig voor, maar het zal je hond maar zijn. Beter voorkomen dan niet meer kunnen genezen.

Het komt alleen voor als de hond besmet vlees eet of bij besmette varkens komt.
Die kans is vrijwel nihil.

Tot voor kort werd er in NL voor ingeent, nu niet meer omdat het toch eigenlijk niet meer voor komt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:00

Allemaal niet te druk om maken.
Gekookte botten houden idd wel een risico in maar het hoeft niet gelijk fout te lopen.

Onze hond krijgt ook restjes van tafel en die speelt alles in een mum van tijd binnen zonder ooit ergens last van te hebben. Botjes van ribbetjes krijgt ze ook, na een stuk of 6 vind ze het zelf wel goed geweest en moet ze ze niet meer hebben.
Ze heeft ook al eens een volledig skelet van een braadkip verorberd, geen problemen mee gehad (maar dat geven we haar nu toch ook niet meer).
Vandaag hebben we vis gegeten en mevrouw heeft de koppen verorberd.
Die hond speelt echt alles binnen en het ergste dat ooit al gebeurt is, was dat ze zich toch overeten had en de volgende dag niet wou eten. Was met een dagje vasten ook genezen.

Aujezski komt niet meer voor bij Belgische en Nederlandse varkens, de kans dat je hond aujezski krijgt is dus zeer klein. Of je moest oost-europees varkensvlees geven maar zowel Belgïe als Nederland hebben meer dan genoeg varkens voor de eigen markt en voeren ook varkensvlees uit, lijkt me sterk dat ze hier verwegistan-varkensvlees gaan invoeren.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:02

Juist het stoppen van vaccinatie bij varkens zorgt voor meer kans op uitbraak . Kans is erg klein bij de hond, maar het komt nog wel eens voor. Goed, ik kies ervoor mijn hond het risico niet te laten lopen , hoe klein het ook is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 20:05

Nou ja, hondje krijgt ook nooit meer botten hóór. Vind dit al erg genoeg. Maar hoeveel dagen zou ik ongeveer hem in de gaten moeten houden?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:06

Ze stoppen met vaccineren omdat de ziekte simpelweg niet meer voorkomt. Voor een uitbraak moet er toch eerst een besmet varken zijn en dat zal dan ingevoerd moeten worden.

Je hond mee op vakantie nemen naar Spanje is nog gevaarlijker dan hem varkensvlees geven, een hartworminfectie is ook geen lachertje.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 20:26

Nou, voor de ziekte ben ik niet bang, wel voor splinters.
Hoop dat het de komende dagen nog goed gaat.
En anders ben ik rap bij de DA te vinden.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:14

De spijsvertering van een hond gaat redelijk snel. Als hij er goed op gekauwd heeft, dan moet alle eventuele gevaar met een dag zeker wel bekeken zijn. :j Het verhaal van de basset hierboven is mogelijk, maar waarschijnlijk is dat autootje dan ergens blijven hangen en heeft later pas voor problemen gezorgd.

Maar eeh, we zeuren allemaal op mensen die hun dieren half dood laten bloeden voor ze de DA bellen, dus bij deze ook eens een positieve reactie: goed gehandeld! :j +:)+

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:44

Nikka schreef:
Juist het stoppen van vaccinatie bij varkens zorgt voor meer kans op uitbraak . Kans is erg klein bij de hond, maar het komt nog wel eens voor. Goed, ik kies ervoor mijn hond het risico niet te laten lopen , hoe klein het ook is.

Ze zijn juist gestopt omdat de kans voor uitbraak hier nihil is.
Anders waren ze gewoon blijven enten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 21:50

XoNo: bedankt voor je compliment. Wad wel bang dat ik helemaal afgebrand zou worden etc.
Het is nu zo ongeveer 24 uur geleden. Hij heeft niet geschrokt ofzo, dat kan die niet op de 1 of andere manier. Dus kauwen doet ie zeker wel. Maar dan zou ik het ook niet in zijn ontlasting terug kunnen vinden? (Dacht harde stukken bot misschien terug te vinden)