Hond durft niet meer te zwemmen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Hond durft niet meer te zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:16

Wij hebben sinds Januari 2 labradorpups in huis genomen het zijn 2 broertjes

Na een tijdje kwamen we bij een plas (toen ze iets van 6 maand oud waren) en ging 1 Faelan lekker zwemmen toen ging Sandor ook..

Sandor is een keer zo vanaf de kant het diepe water ingestapt hij dacht dat het nog gras was er lag echt een onwijs dikke laag kroos/planten op dus hij had zich verstapt

Sinds die tijd krijgen wij hem niet meer aan het zwemmen hij gaat tot hij nog kan staan en verder gaat hij het water niet meer in terwijl zijn broertje er meteen invliegt zodra hij water ziet ;)

We hebben al samen met hem in het water gezeten en hem heel voorzichtig meegenomen en toen losgelsten hij zwemt dan echt prima en hij lijkt het weer leuk te vinden maar hij wil er uitzich zelf niet meer in wie weet wat we het beste kunnen doen? we weten dat hij zwemmen normaal heel leuk vind.

Het is dus niet zo dat ik PERSE een zwemmende hond wil maar vind het zo zonde hij was altijd zo dol op zwemmen zou dit vanzelf terug komen of?

Afbeelding
Het slachtoffer

Afbeelding
tot zover en niet verder (zijn broertje erachter zwemt dus wel heel veel en ver)

Afbeelding
Nadat we hem verder het water in hebben begeleid en je ziet dat hij het wel leuk vind

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:19

hij is nog heel jong. Komt wel goed. Waarschijnlijk moet hij er weer even vertrouwen in krijgen. beetje helpen af en toe zal geen kwaad kunnen, als je maar niet gaat dwingen.

Pluttersput

Re: Hond durft niet meer te zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:03

Inderdaad, hij is nog jong. Mijn hondje wilde vroeger ook absoluut niet het water in. Wel als ik met hem mee ging, of als het niet te diep was. Nu springt hij fleurig in het diepste stromende water bij wijze van achter een stok aan. Heb geduld ;)
En inderdaad, niet dwingen. Ik ken honden die nog nooit het water in zijn geweest en dat ook gewoon niet doen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:07

Mijn hond durft wel te zwemmen als je een sloot hebt met aan beide kanten wal. Misschien is dat een oplossing om te oefenen door een bal in het midden van het water te gooien en die hond het op te laten halen?
En het is nu mooi weer, dus zelf lekker in het diepe zwemmen en je hond een beetje gek en vrolijk roepen, dan komen ze ook heel snel en zijn ze helemaal blij als ze bij je zijn.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:37

Bind dan wel een touwtje aan die bal. als 'ie hem niet wil halen ben je hem niet meteen kwijt.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:39

Mijn hond gaat ook net zover tot ie kan staan en die heeft nooit zichzelf verstapt oid. Als hij zwemt (als ik hem idd meeneem oid) dan vind hij het wel heel erg leuk. De laatste tijd gaat ie steeds meer uit zichzelf erin. Met een beetje vertrouwen terugwinnen in het water kom je al enorm ver.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:43

Toen wij onze hond gingen halen zij de fokker al hij houdt van water. Ging altijd met z'n poten al in de waterbak liggen. (het is een kooiker is ook een echte waterhond). Wij komen thuis met de pup, en het eerste wat hij doet is naar de vijver rennen en er met vier poten tegelijk in springen. Daar is hij zo van geschrokken denk ik. Als hij nu water ziet gaat hij er nog wel in maar idd. wel zover dat hij de grond nog kan raken. Stokken en ballen wil hij heel graag ophalen maar hij durft echt niet verder, gaat dan ook met z'n poot naar die stok grijpen enz.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:47

Gun de hond nog wat tijd, hij is nog jong. Met veel geduld en ongedwongen zijn gang laat gaan kom je denk ik al een heel eind. Motiveren is altijd goed, maar let wel op dat geen pushen wordt.

Wij hebben zelf een toller (ook een retriever) die gek is op zwemmen. Hij is als pup een keer in de vijver van mijn opa gevallen, gelukkig heeft hem dit nooit van zwemmen weerhouden.

edit; typfout

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:51

Niet pushen, komt vanzelf wel weer goed.
Onze hond heeft dit ook een tijdje gehad, wat we wel deden was bv. het balletje steeds een klein stukje verder gooien en dan debiel blij lopen doen als ze die gehaald had (mensen zullen wel gedacht hebben).

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:58

Mechelfan schreef:
hij is nog heel jong. Komt wel goed. Waarschijnlijk moet hij er weer even vertrouwen in krijgen. beetje helpen af en toe zal geen kwaad kunnen, als je maar niet gaat dwingen.

Dwingen doen we ook absoluut niet hoor hij moet er verder geen angst voor krijgen tis echt zonde dat hij niet meer zoals in het begin lekker gaat zwemmen maar hoop dat het nog weer komt.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 13:00

sunny_l0ve schreef:
Mijn hond durft wel te zwemmen als je een sloot hebt met aan beide kanten wal. Misschien is dat een oplossing om te oefenen door een bal in het midden van het water te gooien en die hond het op te laten halen?
En het is nu mooi weer, dus zelf lekker in het diepe zwemmen en je hond een beetje gek en vrolijk roepen, dan komen ze ook heel snel en zijn ze helemaal blij als ze bij je zijn.

Dat doet hij dan dus ook niet hebben we ook geprobeerd ;)
Dan wacht hij net zolang tot zijn broertje hem ophaald haha en pas als die vlak bij de kant is pakt hij de stok af :P

Als wij het water in gaan gaat hij ook maar tot zover als hij kan staan verder komt die echt niet haha

* typfout
Laatst bijgewerkt door SecretLIN op 17-07-09 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 13:01

we moeten het gewoon maar afwachten dus, vind het zo jammer haha zijn broertje springt er zo in en zwemt gewoon rondjes

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:02

SecretLIN schreef:
sunny_l0ve schreef:

Dat doet hij dan dus ook niet hebben we ook geprobeerd ;)
Dan wacht hij net zolang tot zijn broertje hem ophaald haha en pas als die vlak bij de kant is pakt hij de stok af :P

Als hij het water in gaan gaat hij ook maar tot zover als hij kan staan verder komt die echt niet haha

Tja dat hebben wij ook met die andere hond, maar dan moet je gewoon even de andere hond vasthouden. Even afwisselen dus. Dan moeten ze uiteindelijk wel, als hij echt gek is van een stok of een bal. En als hij het echt niet wil gewoon die andere hond het laten halen, maar die keer daarna weer eens proberen. Het heeft tijd nodig ;).

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 15:09

ja dat hebben we ook geprobeerd de andere hond vasthouden ik moet zeggen toen werdt hij wel net iets actiever om erin te gaan dan wanneer ze beide los zijn dus dit kunnen we zeker nog wat vaker gaan herhalen :D

Zou zo leuk zijn als ze beide weer zwommen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:36

heeft hij geen dingen waar hij gek op is? een bepaald snoepje of koekje, of idd een speeltje? moet wel blijven drijven natuurlijk :+ onze honden wilden eerst ook het water niet in.. 1 van de 2 vind het nu geweldig om snoepjes van de bodem van de schelp te halen (soort kinderbadje van plastic, hier een hondenbad haha) zodra we die dingen er in gooien zit zij er in.. de andere wil nog steeds niet, die vind het eng..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 15:38

ook dat hebben we geprobeerd haha hij laat het dan maar gewoon drijven ;)
normaal is het een dikke vreetzak maar dan hoeft het van hem ff niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:57

oke jammer :+ dan zal je er idd mee in moeten haha, misschien kan je hem een snoepje of koekje geven als hij al in het water is, zodat hij het echt leuk gaat vinden, maar als hij wel gewoon zwemt als je hem er in zet dan vraag ik me af of dat gaat werken..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:07

Gister weer met de honden weggeweest meneer wou nog steeds niet verder het water in haha :D wat is het toch ook een mietje he :D
kwamen een leuke andere hond tegen die wel lekker zom, onze Faelan ging ook wel dr achteraan het water in maar Sandor niet