Vragen over kittenvoer en wondjes.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuzert

Vragen over kittenvoer en wondjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 17:07

Een van de kittens heeft onder zijn kin, bij zijn keel een wondje. Zijn haar is daar weg en er zit een heel klein beetje aangekoekt bloed. Vermoedelijk door de andere kitten, gezien ze erg ruw spelen en de ander een beetje een kreng is. Wat smeren jullie op zulke plekjes of liever helemaal niets? Iets om het schoon te houden oid? En dan het liefst iets zonder water natuurlijk, want ze krabben me helemaal open als ze in bad moeten haha.

Daarbij heb ik kittenvoer voor ze maar ze blijven janken om eten. Zodra de kittens eten krijgen vallen ze aan alsof ze al drie weken niets op hebben. Daarom heb ik nu een beetje van de harde normale brokjes van onze volwassen kat neergezet, kunnen ze daar af en toe van eten. Wat geven jullie het liefst aan jullie kitten en hoeveel per dag? Wat voor merk kan ik nu het beste kopen? In de supermarkt hier hebben ze maar 1 merk kittenvoer, en we hebben geen dierenwinkel waar ik even heen kan lopen.

Wellicht is er nog iets extra's dat ik ze kan geven, ze hebben namelijk ook een beetje dunne poep.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:10

Ik gaf mijn kittens toen ze drie weken waren en moederloos, gewoon geweekte kittenkorrels van Royal Canin en kittenmelk ook van RC. Daar hebben ze het allebei heel goed op gedaan :j
Ook nu krijgen ze nog steeds RC maar dan voor de volwassen versie natuurlijk ;)

Voor het wondje, gewoon ontsmetten zou toch moeten volstaan, denk ik?

Edit; Ooh ja, ik gaf de kittens onbeperkt voeder, aangezien ze geen moedermelk kregen.
Ik weet niet of dit het beste was, maar een dier eet toch naarmate ze het nodig hebben?
Als ze steeds honger hebben op dit merk, zou ik toch overwegen om over te schakelen.
Laatst bijgewerkt door whisperramse op 16-07-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:11

Ik zou de wondjes enkel een beetje in de gaten houden....als het te erg wordt even langs een DA.

Qua voer....ik zou nat voer proberen (wel een degelijke kwaliteit uiteraard).....bv A/D van Hills of de zakjes van IAMS.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 17:13

Ontsmetten met dat rode spul? Ben even de naam kwijt. Dit wondje hoef ik verder niets aan te doen ik kom er net pas achter en hij is al dicht. Maar in het vervolg wellicht handig om iets in huis te hebben.

Daarbij durf ik ze geen kittenmelk te geven. Ze zijn nu 9 weken oud en toen ze van de moeder af kwamen hadden ze heeele dunne poep. Nu is dat een stuk minder maar alsnog krijgen ze van nat voer diaree. Ik ga zo in ieder geval voor kittenbrokjes (harde) kijken. Geef je ze alleen dat of ook zacht voeder?

Paintlinger

Re: Vragen over kittenvoer en wondjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:15

Die van is nu 4 weken en begint al een beetje zelf te eten.....maar ik hou het wel bij hele kleine beetjes.'

Dunne poep hebben ze waarschijnlijk altijd al gehad (ook met moedermelk) maar toen at te moeder het altijd nog op.

Ik zou ze langzaam laten wennen zodat de darmen het niet te zwaar krijgen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:16

Mijn kitten krijgt 's ochtends kittenbrokken van de whiskas met een half zakje natvoer eroverheen. En als het op is krijgt ze weer nieuw erbij. Ik heb nog 2 katten rondlopen die ook wel eens ervan snoepen natuurlijk, maar die kleine eet ook gerust wel eens wat voer van de volwassen katten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:18

oppervlakkig wondje bij de kat : niets aan doen !
Een kat maakt het zelf goed schoon, is het een diepe wond, dan even de dierenarts raadplegen.

Zo wat ik van je begrijp voer je je kittens alleen nat voer??
Misschien moet je eens een boek lezen over het opgroeien van kittens.
Natvoer alleen is niet voldoende, dat is voornamelijk water met wat slecht vlees.

Een kitten moet onbeperkt goed kwaliteit droogvoer hebben zoals royal canin.
Maar ook de iets goedkopere merken volstaan.

Diarree bij kittens is geen goed teken. Maar als jij ze idd alleen natvoer geeft vind ik het niet vreemd.

Verdwijnt de diarree niet een week na het overgaan op droogvoer, dan kan het giardia zijn , en moet je dus even langs de veearts.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:19

Ik lees nu dat ze al diarree hadden.

Laten testen op giardia dan !!

Zijn ze overigens ontwormt?
Zal wel niet, gezien de leeftijd waarop ze bij de moeder zijn weggegaan.
Ontwormen is ook ontzettend belangrijk voor een kitten.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:20

rockwitch schreef:
Mijn kitten krijgt 's ochtends kittenbrokken van de whiskas met een half zakje natvoer eroverheen. En als het op is krijgt ze weer nieuw erbij. Ik heb nog 2 katten rondlopen die ook wel eens ervan snoepen natuurlijk, maar die kleine eet ook gerust wel eens wat voer van de volwassen katten.

Ik zou werkelijk nooit Whiskas gaan voeren aan kittens... Ook niet aan volwassen katten natuurlijk :D

Whiskas is gewoon té zout, té vet, té veel granen (wat een kat al niet goed of helemaal niet kan verteren).
Vergelijk het met een kind dat iedere dag naar de Mc Dondalds gaat. Hij zal het heerlijk vinden, maar is het gezond?
Whiskas zorgt trouwens ook voor heel wat blaasgruisproblemen en een stinkende bek.

Mijn katten kregen als kittens enkel en alleen korrels, net om de reden die je aanhaalt. Ze kregen van natvoeder hier ook diarree, en vind het bij zo'n klein hummeltje nogal gevaarlijk voor uitdroging en dergelijke.
ALS je dan toch weer beslist natvoeder te blijven geven, koop er dan van Hill's of zo, waar je ook echte stukjes vlees in ziet liggen. Bij de supermarktmerken heb je maar te gokken wat dat stukje vlees allemaal wel niet kan zijn :+

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 18:23

Katten zijn helemaal nagekeken omdat ik hier nog een kat heb lopen en geen ziektes wil laten overbrengen op hem. Zijn ontwormt en zijn verder absoluut gezond. Diaree kwam volgens de DA door het voer dat ze kregen bij de verkoper, die voerde ze namelijk volwassen natvoer.

Ik heb ze in het begin droge brokjes gevoerd met een beetje water eroverheen. Droog aten ze het helemaal niet en met water aten ze ook zeer weinig. Heb de DA toen gebelt en deze zei me dat ik ook voor een periode alleen op natvoer verder kon gaan, en dan met kleine beetjes harde brok er doorheen. En dit zo opbouwen, zodat ze het leren eten. Dus dat ben ik nu aan het doen. Echter bedacht ik me daarbij dat ik nu de verkeerde harde brokken geef, want op de zak stond dat het voor volwassen katten was. Daar heb ik niet op gelet.

Ik ben net naar de supermarkt gereden en daar hadden ze niets voor kittens. Alleen junior en dat is vanaf een paar maanden zag ik. Dus ik ga morgen richting de dierenwinkel. Suggesties voor goede merken zijn zeer welkom, gezien er bij de een teveel vetten in zit, de ander is weer veeel te zout..de keus vind ik echt heel moeilijk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:27

Op zich kan volwassen droogvoer geen kwaad, alleen hebben kittens meer voedingsstoffen nodig.

Ik zou persoonlijk overstappen op Royal canin kittenbrokken.
Is de dierenzaak te ver weg, dan heeft de dierenarts deze ook wel.

Verder is koolvis goed voor kittens en kun je ook een kittenpapje maken, de ingredienten hiervoor staan ergens op internet.

Een dierenarts kan niet zonder onderzoek bepalen of de diarree van voer komt of giardia.
Bij diarree die langer dan een week duurt gaan er bij mij giardia belletjes rinkelen!!
Ook kan een dierenarts geen wormen uitsluiten bij een klinische keuring.

Slipnesten worden meestal niet op de juiste wijze ontwormt...

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 18:38

`Wat is een slipnest?

Ze hebben hun ontworming gehad en ze zijn júíst onderzocht. Anders had ik ze niet in huis genomen hier. Diaree word wat dikker maar blijft wel aanhouden. DA zei me daarbij dat het lag aan verkeerd voer.

Ik ga eens googlen naar dat papje, en koolvis heb ik nog wel liggen. Zullen ze vast lekker vinden.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:39

katten moet je ten eerste nooit in bad doen! ze houden zichzelf schoon, en hoeven dus nooit in bad ;)

mijn kittens zijn nu 13 weken, en krijgen vanaf het begin dat we ze hebben (met 6 weken) onbeperkt kittenbrokjes van whiskas. ze eten met zn tweeën ongeveer een bakje per dag en hebben al best een bolle buik :P. 1x in de week geef ik ze voor de afwisseling een portie nat voer, en heel af en toe krijgen ze kittenmelk.

die van mij hebben ook af en toe wondjes, van het spelen inderdaad. ik doe er niks aan, als ze er echt last van hebben laten ze dat wel merken, maar zolang er gewoon korstjes op komen en het doet geen pijn doe ik er niks aan ;)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 18:41

Mijn katten heb ik met de bus meegenomen in een reismand. Ze hebben zichzelf toen helemaal ondergescheten. Dus sorry, maar ik heb ze in bad gegooid, poep laten weken en daarna van top tot teen ingesmeerd met speciale shampoo.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:43

tsja dan snap ik het opzich wel. ik zou al nooit jonge kittens op hun eerste reis in de bus meenemen (bussen zijn vies, vol met bacterien, en de kittens zijn vaak nog niet geënt) maar dat is natuurlijk jouw keuze. dan snap ik wel dat je ze 1x in bad hebt gedaan, neem aan dat je ze in het vervolg zelf laat wassen ;)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 18:46

Behalve als ze zichzelf weer onder poepen. Ik ben niet zo'n meut hoor, als mijn katten een beetje vies zijn dan zijn ze dat maar, echter komen ze niet buiten dus dat is al niet van toepassing. Maar zitten ze onder de stront dan gaat er bij mij toch echt een handschoentje over mijn handen en hebben ze even pech. Vinden hun niet leuk, maar ik vind een gore bank ook niet leuk.

En wat betreft de bus, tja ik ben wat dat betreft een makkelijk mens. Ik moest ze meenemen en dat was de enige optie. Ze vonden het niet eng en hebben er niets aan overgehouden. De auto van mijn pa zit ook onder het zand en modder van zijn werk. Dus daar til ik niet zo zwaar aan moet ik zeggen. Het was eenmalig en de dag erna had ik een afspraak bij de DA hier.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 18:47

Suuzert schreef:
Behalve als ze zichzelf weer onder poepen. Ik ben niet zo'n meut hoor, als mijn katten een beetje vies zijn dan zijn ze dat maar, echter komen ze niet buiten dus dat is al niet van toepassing. Maar zitten ze onder de stront dan gaat er bij mij toch echt een handschoentje over mijn handen en hebben ze even pech. Vinden hun niet leuk, maar ik vind een gore bank ook niet leuk.

En wat betreft de bus, tja ik ben wat dat betreft een makkelijk mens. Ik moest ze meenemen en dat was de enige optie. Ze vonden het niet eng en hebben er niets aan overgehouden. De auto van mijn pa zit ook onder het zand en modder van zijn werk. Dus daar til ik niet zo zwaar aan moet ik zeggen. Het was eenmalig en de dag erna had ik een afspraak bij de DA hier.

Edit: Wie verteld mij wat een slipnest is? Haha.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:52

Een slipnest is een nest zonder papier ;)

Dat zijn geen fokkers maar vermeerderaars.
Een fokker laat testen doen bij de ouderdieren, en zorgt dat ie de sterke punten van het ras verbeterd.
Ook worden de kittens dagelijks gewogen en 3 a 4 keer ontwormt.
Een goed fokker zorgt dus voor gezonde ouderdieren, waarbij mogelijke besmettelijke en erfelijke aandoeningen getest worden.

Een dierenarts kan niet in een bezoek zien of de kittens 100 % gezond zijn.
Hij kan idd zien of de klinische conditie goed is.
Maar wormen kan ie niet uitsluiten, evenals giardia niet.

Niet elke dierenarts is ervaren met het grootbrengen van kittens.
Natvoer is echt heel slecht van kwaliteit.
Vraag maar eens hier in de poezenfora dezelfde vraag, daar zitten aardig wat kattenfokkers of mensen die kittens hebben groot gebracht.

Ook zij zullen je waarschuwen voor giardia.
En het natvoer afraden.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 18:56

Ah op zo'n manier. Daarom noemde ze ik ook verkopers, inplaats van fokkers. Helaas hebben deze mensen zelf niet geweten dat er kittens waren gezien ze volledig van buiten kwamen. Met hun moederpoes op het land, deze poes is waarschijnlijk ergens in de stallen gaan liggen toen ze kwamen en kittens kwamen al niet binnen. Volgens de DA zijn ze nu zo'n 9 weken, en ik heb ze dus zonder niks meegenomen. Kittens kwamen zelf aanlopen toen de moederpoes alweer de hort op was. Niet mijn manier van doen, het zijn een paar overburen van mijn moeder dus zo ben ik eraan gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:23

duChambre schreef:
tsja dan snap ik het opzich wel. ik zou al nooit jonge kittens op hun eerste reis in de bus meenemen (bussen zijn vies, vol met bacterien, en de kittens zijn vaak nog niet geënt) maar dat is natuurlijk jouw keuze. dan snap ik wel dat je ze 1x in bad hebt gedaan, neem aan dat je ze in het vervolg zelf laat wassen ;)

Dit snap ik even niet, je bent zo te zien heel voorzichtig met je kittens, klasse :)
Alleen je voert ze wel whiskas, die twee kan ik niet echt rijmen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:54

Heeft je dierenarts je dan niet op zn minst Finidiar meegegeven voor de diarree? Het kan ook zijn dat ze een bactieriële infectie hebben en die kan ook lang aanhouden. Giardia is geen fijne ziekte, kijk daar mee uit!

Als ze geen harde brokjes willen eten kun je ze wat zachter maken met lauwwarm water, dan komen de geurstoffen vrij en eten ze het makkelijker. Kittens van die leeftijd mogen zoveel eten als ze willen, als ze elke keer op hun voer aanvallen krijgen ze dus te weinig.

Kijk of je Royal Canin, Hills, Iams, Eukanuba of een nader premium merk kittenbrokjes kunt vinden (of meerdere soorten doorelkaar) er zijn genoeg soorten te koop. Daarvoor moet je echter wel naar een dierenspeciaalzaak of naar een grote bouwmarkt (die verkopen ook vaak kattenvoer, heel gek maar wel handig)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:06

Ik heb op het moment een kitten in huis die droge brokjes wilt eten, je hebt van Royal Canin kitten 34 brokjes die je kan weken, die krijgt ze nu, vind ze heerlijk :)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 20:57

Hoi,

Ik heb bij de dierenarts een merk gehaald want ik kon geen tijd vinden om naar de dierenwinkel te gaan. Was wel prijzig zeg, heb nu 1 zakje om te proberen maar ze aten het goed. Daarbij hebben de kittens hier nu onbeperkt voer staan. Ik geef ze toch nog wel een beetje zachtvoer, omdat ze het lekker vinden. Mijn andere kat krijgt het ook al vanaf kleins af aan. De dunne poep is niet meer zo dun hoor, een van de kittens heeft een droge poep, de ander is nog wat nat. Maar het is geen diaree meer te noemen, dit hadden ze verleden week nog wel, dus het gaat de goede kant op. Ik denk alleen dat ik voor dat wondje toch langs de DA ga..hij was vandaag weer open en zit zo onder de kin dat ze er niet bij kan denk ik.

Die zakken van de DA zijn trouwens wit met een plaatje. Merk zou ik morgen moeten bekijken ben nu niet thuis.

Edit: Ik heb even gegoogled naar de namen die hierboven gegeven en volgens mij heb ik nu een zakje van hills in huis. Echter dacht ik daar in het verleden iets slechts over te hebben gehoord, weet het niet meer zeker. Dit was het enige merk kattenvoer dat ze verkochten.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 21:02

Ik zit net prijzen te vergelijken en als het goed is heb ik een site gevonden waarbij je de zak die ik heb voor 17 euro nog wat kan kopen, ik was voor dezelfde zak als ik mij niet vergis in het merk, 25 euro kwijt.. Dus in het vervolg eerst prijzen vergelijken bij de dierenwinkel denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:04

Met dit voer zul je uiteindelijk stukken goedkoper uitzijn Suuzert, je hoeft minder naar de DA en je heb er ook velen malen minder van nodig en hoeft niets meer bij et voeren.
Het is immers compleet :)