honden willen maar niet afvallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

honden willen maar niet afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 08:57

Hallo,

Ik heb 2 honden, een kruising herder/labrador vermoeden we, en een cocker spaniel.
Nu zijn deze honden dus te dik, en ik wil ze graag weer een beetje normaal krijgen. Superslank zullen ze nooit meer helemaal worden, maar het zou fijn zijn als ze bij de flanken iets meer invallen en je de ribben al iets beter gaat voelen. We hebben nu dus 'dieetvoer' van Carocroc, maar het helpt voor geen ene meter. Ik geef gewoon de benodigde hoeveelheid wat er op de verpakking staat, ik heb zelfs een maatschep erbij. Ze eten hun eten gewoon goed op, dus ze krijgen ook niet teveel.
Aangezien de ene hond nogal een lastige eter is, doen we er dus ook een beetje vlees bij van smuldier. Met 1 zo'n pakje doen we 4 dagen dus we verdelen een kwartje over 2 honden.
Ze krijgen tussendoor in de middag ook nog een koekje, en dan krijgen ze ieder 1,5 koekje, van die reepjes. 's avonds krijgen ze er meestal ieder ook nog 1.

Wie kan mij tips en advies geven hoe deze honden het beste kunnen afvallen? De koekjes laten vervallen is in ieder geval geen optie, aangezien ze dat altijd al gewend zijn en ik ook nog ouders en zusjes in huis heb ;). Eventueel overstappen op ander voer kan wel, maar het moet echt niet te duur zijn aangezien mijn ouders het niet zo breed hebben.

Ohja, de honden zijn alletwee gecastreerd en gesteriliseerd, het zijn een teefje en een reu van 2 en 3 jaar.
De reu krijgt momenteel 100 gr. brokken 2x op een dag.
De teef krijgt 75 gr. brokken 2x op een dag.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:20

Hoeveel lopen jullie met de honden? Krijgen ze veel de mogelijkheid om los te rennen?
Kunnen ze misschien aan de fiets meelopen?

Aan de koekjes zal het in ieder geval niet liggen, onze honden krijgen ook dagelijks wel iets lekkers en die zijn in perfecte conditie.

XoNo

Re: honden willen maar niet afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:22

De aanbevolen hoeveelheid op de zak is vaak al te veel. Ik zou er 1/3 afhalen, verder goed bewegen en misschien kun je die koekjes tussen de midden én 's avonds (waarom kun je die eigenlijk niet laten vervallen?) in stukken breken en ze dus eigenlijk een heel klein stukje geven.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:23

sunny_l0ve schreef:
Hallo,

Ze eten hun eten gewoon goed op, dus ze krijgen ook niet teveel.

Dat gaat voor labradors niet op hoor, als ik 5 kilo voer neerzet eet tie het ook op ;)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:23

denk eraan dat de voedingsadviesen die op dezak staan vaak niet kloppen, je kan ze gerust veel minder geven.
Je moet kijken dat ze op gewicht blijven, zoveel hebben ze nodig als ze iets afgevallen zijn, voor het afvallen pak je daar dus nog wat vanaf.

De koekjes die je geeft en al het andere, moet je ook bij het dagelijkse voer rekenen.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:26

Op het oog gaan voeren en je niet houden wat er op de verpakking staat. Als de honden te dik zijn krijgen ze simpelweg te veel voer. Wat extra beweging door bv. ze stukjes naast de fiets mee te nemen of zwemmen is natuurlijk altijd prima. Rustig aan beginnen en steeds beetje uitbouwen.
Laatst bijgewerkt door Faruba op 15-07-09 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:26

Je kunt een deel van het voer vervangen door sperciebonen, hebben ze wel de buikvulling maar niet de caloriën. Verder meer bewegen zoals al is gezegd.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:28

JE hebt je honden geleerd dat ze op dat moment een koekje krijgen. Of dat 2 koekjes zijn of een halve, dat maakt de hond niet zoveel uit.

Hoe vaak speel je met de honden? Hoe vaak en hoe lang gaan ze uit? Dat zijn allemaal factoren die met de voer hoeveelheid te maken hebben. De aanbevolen hoeveelheid op de zak is vaak voor honden die redelijk aktief zijn. Een hond die niets uitvoert kan met bijna de helft makkelijk toe.

Dus ik zou minder voeren, maar vooral: Meer doen! Ga lekker spelen, rennen en gek doen. Als ze op streef gewicht zijn kun je ze dan altijd meer voer geven zonder dat ze te veel krijgen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 09:40

Het voer wat je geeft is een goede brok, honden die gecastreerd zijn kunnen 1/3 minder gevoerd worden om dik worden te voorkomen. Ik zou dus gewoon minstens 1/3 van de voerhoeveelheid af halen. Verder lekker laten bewegen.
Op die manier wordt het voeren dus zelfs nog voordeliger.;)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:18

En koekjes van dat 'maaltijd' afhalen..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:22

Koekjes halveren, ongeveer 1/3 van het voer eraf en meer wandelen. Die beweging overigens ook met zo'n "balletjeswerper". Dan wordt je zelf niet zo moe, maar de honden vinden het vaak geweldig!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:47

Yep, ballenwerper is de uitvinding van de eeuw! Je hoeft niet te bukken, en IK gooi de bal minstens 10 keer verder weg dan zonder werper. Vooral een flinke zwieper met veel wind in de rug is verbazingwekkend hoe ver die bal komt. ;) Ballen koop ik via marktplaats met 100 tegelijk. Kan ik minstens 1 jaar mee voort.
Je hond moet het ballen halen wel leuk vinden natuurlijk, anders moet je zelf er achter aan _O-

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:58

Offtopic, maar Laika, waar koop jij die ballen dan?
Mijn herder kauwt er net zolang op tot ze 2 helften heeft, ik betaal me blauw aan balletjes.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:00

Gewoon op marktplaats zoeken op tennisballen. Het zijn meestal gebruikte ballen van een tennisclub die niet meer aan tennis voorwaarden voldoen. Ik betaal doorgaans 25 a 30 euro voor 100 ballen. Dan kan je er ook eens 1 weggeven aan ballengekke-honden die je tijdens je wandeling tegenkomt.:D

edit, let wel op dat het tennisballen zijn. De "reclame" ballen zijn van matige tot slechte kwaliteit, die krijgt mijn JR ook in 1 dag stuk. Ik heb nu echte tennisballen en daar heeft ze er nog geen een van stuk gebeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:20

idd minder gaan voeren zelf kijken naar wat ze nodig hebben en niet te veel op de zak af gaan, kijk je naar het gewicht van de hond nu? of wat het gewicht moet zijn? koekjes minderen en meer laten bewegen, spelen apporteren en wandelen, je zou ze eventueel nog kleine stukjes naast de fiets kunnen laten lopen als ze dat kunnen, en laten zwemmen is ook goed voor ze..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:33

ik ga mee met t bovenstaande, niet voeren wat er op de verpakking staat, maar op t oog..je honden vallen niet af, dus ze krijgen te veel voer in verhouding met wat ze verbruiken/verbranden.
hoe oud zijn beide honden?
wij hebben ook 2 labradors, perfect op gewicht.. en die krijgen best wel veel te 'snoepen' over de gehele dag..
ze krijgen regelmatig koekjes als we bijv met ze oefenen. om 10 uur (koffietijd) krijgen ze een bot..(wat we na een kwartier weer afnemen, anders eten ze t helemaal op en worden ze er ziek van), vaak krijgen ze dan overdag ook nog een stuk fruit of groente (wortel of appel). savonds na de laatste wandeling krijgen ze nog een stuk gedroogd brood en een koekje..

Verschil is wel dat onze honden tijdens t wandelen altijd aan 1 stuk door rennen en ze hebben dus ook een ijzeren conditie. (zijn echt niet moe te krijgen).
wat voor de beweging wel geweldig is is om met je honden in een groep te gaan wandelen met andere honden die allemaal actief zijn. die van ons zijn natuurlijk sowieso al actief, ook zonder andere honden erbij, maar als ze nog eens 5 speelvriendjes hebben staan ze werkelijk geen seconde meer stil.
bij ons gaan ze op maandag altijd naar de uitlaatservice.. van oorsprong omdat mn moeder op maandag werkt en ik en mn broertjes op school zaten overdag..maar inmiddels is er vaak wel iemand thuis om ze uit te laten maar gaan ze nog steeds met de uitlaatservice mee. waarom? ze vinden het geweldig! lekker een uur a anderhalf uur lang spelen, rennen, zwemmen, met alle andere honden daar.. als ze terug komen gaan ze in de mand liggen dutten en hebben ze altijd hele drukke dromen (dromen waarin ze kwispelen en blaffen enz). altijd leuk om te zien, dus behalve dat ze t daar geweldig vinden krijgen ze ook nog eens flink beweging!

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:40

Ik zou ze idd ook minder brokken (gewoon dat ze net voedingsstoffen krijgen) en meer beweging. Wat je ook nog kunt doen zodat de honden toch nog wat meer binnenkrijgen en jij er zelf ook een beter gevoel aan overhoudt ;) is ze sperziebonen uit blik geven. Wel goed afspoelen van te voren. Dit mogen ze in principe onbeperkt hebben, want er zit nauwelijk wat in aan kalorieen. Veel honden vinden het echt lekker dus kan je het ook geven ipv een koekje. Een koekje op zijn tijd kan geen kwaad, maar houd dit echt aan als bijzondere beloning. Kauwkluiven doen ze lang mee en er zit ook weinig in, beter dan een koekje!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:42

Een dier valt af als het meer verbruikt dan dat het binnenkrijgt, dus meer bewegen en minder voeren.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:45

Gaan zwemmen met je honden :) Mijn golden retriever heeft een beetje overgewicht (3 kilo), en ze krijgt ook dieetbrokken, maar dat moet wel gecombineerd worden met extra beweging ook.

Zwemmen is niet zo belastend voor de gewrichten, maar ze verbranden er wel veel caloriën mee. En verder natuurlijk wandelen, spelen,...

Je hoeft de snoepjes niet weg te laten, maar je kan wel een heel klein stukje snoep nemen. Het gaat erom dat ze iets krijgen, of dat veel of weinig is maakt ze niet veel uit (dat is toch de logica bij mijn honden :P )

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:50

Voeren op streefgewicht en niet op huidig gewicht. Zelfs dan kan je er nog wat onder de hoeveelheid zitten. Beweging blijft belangrijk. Koekjes is allemaal extra, en ik vind dat je best veel geeft per dag. Je kan beter meerdere (kleine) porties brok op een dag geven dat stimuleerd de verbranding. Je hebt waarschijnlijk nu een light-voeding van de dierenwinkel, carocroc is opzich een goed merk maar waarschijnlijk niet voldoende om af te laten vallen. Je kan eens overwegen om over te stappen op 'echt' dieet voeding wat bij de dierenarts te krijgen is. (deze zorgen met kleine porties vaak voor een goed verzadigt gevoel en zelfs van deze dieet-lijnen is ook blik verkrijgbaar!! ) Laat ze daar ook regelmatig wegen. Dat stimuleerd jou weer om vol te houden!

Succes!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:49

Wat izzy zegt idd, veel mensen voeren naar wat ze nu wegen en dat schiet niet op, je moet ze voeren naar wat ze moeten wegen, of nog ietsjes minder. Anders krijgen ze voer binnen voor een zwaardere hond, en dan zal je nooit resultaat zien.
Je kan ook met ze fietsen en dan vooral laten draven, niet harder, draven is beter voor de gewrichten.
Zwemmen is ook goed.
Ik zou zelf alleen eigenlijk naar de DA gaan om daar zo'n dieetprogramma te volgen, tenminste dat doen ze bij onze DA, dan wordt alles in een grafiekje bijgehouden enzo.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:58

bij labradors moet je eigenlijk aanhouden: liever te weinig voer dan teveel!
je kan beter iets minder voeren dan iets te veel..
(is wss bij alle honden zo maar omdat labradors en vaak ook labradorkruisingen van die enorme vuilnisbakken zijn waar geen bodem in lijkt te zitten en waar je oneindig voer in kunt blijven gooien is t bij labradors extra goed om daar op te letten^^).

nog een dom verhaal: onze overbuurman kreeg een nieuwe hond (oude was overleven) uit t asiel. voer erbij gekregen, helemaal top.. hond is een kruising golden retriever/nogwat. op de voerzak stond een aanbevolen hoeveelheid voer bij elk gewicht/leeftijd. onze buurman heeft dat netjes aangehouden.. en na een tijdje had hij een moddervette hond..hij snapte er niets van want hij voerde precies wat er op de verpakking stond..
wat bleek nu.. op de verpakking stond bij die leeftijd/gewicht/enz een aanbevolen hoeveelheid " x gram" (Weet niet meer hoeveel). Deze hoeveelheid is natuurlijk bedoeld voor de HELE DAG en niet PER MAALTIJD.. wat mijn buurman dus dacht, die voerde die hoeveelheid per maaltijd, 3 keer per dag (Want ja, hond was nog een pup en kreeg 3 keer per dag eten).
zucht...... wat een domme actie :P

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:41

Ben ook benieuwd hoeveel je met de honden wandeld en wat er mee gedaan wordt.
Denk erom dat de hoeveelheid voer die op de verpakking staat gebaseerd is op dat de hond echt álleen maar die brokken krijgt, verder niks!
Je geeft al aan dat jouw hond veel snoepjes krijgt.
Minder brokken en misschien wat meer beweging?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:19

Sorry ,ik was verder de hele dag weg, ik zie dat er nogal wat gereageerd is. Ik geef nu al veel minder aan de honden dan dat er op de verpakking staat, dus daar ligt het niet aan.
Beweging krijgen ze ook zat, we lopen 3x per dag met ze, en 's middags krijgen ze een wandeling van 3 kwartier ongeveer. Daarbij spelen we ook met ze, alleen is de hond van 3, de kruising niet zo speels.
Ze gaan 3x in de week naar het bos, waar we ongeveer 2 tot 3 uur met ze lopen. Daar rennen ze veel, ze zwemmen - teminste, de cocker zwemt en gaat achter de bal aan en de ander zwemt alleen in een slootje met aan 2 zijkanten wal, dus niet in een meer - en ze spelen ook veel met elkaar. Ze hebben ook een goeie conditie, die cocker ook steeds meer, dat ze bij ons kwam had ze helemaal geen conditie.
's ochtends doen ze hetzelfde rondje als 's middags, alleen dan spelen ze minder en is het echt meer om hun behoeftes te doen.
's avonds doen we een rondje van 10 minuten, echt alleen om hun behoeftes te doen.

Ik weet niet of ik nog vragen over het hoofd heb gezien, anders moet je het heel even herhalen.

edit:

Ik voer al naar het streefgewicht.

Mijn ene hond is echt geen schrokop zoals een echte lab, maar eet echt niet meer als hij genoeg heeft. Hij kreeg eerst 150 gr. per voerbeurt, maar toen liet hij een hoeveelheid staan, dus toen hebben we het al verminderd naar 100 gr. Dus hij vreet zichzelf niet helemaal vol, die cocker wel ;). Die wil het liefst zijn eten ook nog opeten.
Laatst bijgewerkt door sunny_l0ve op 15-07-09 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:20

Zwitsal schreef:
bij labradors moet je eigenlijk aanhouden: liever te weinig voer dan teveel!
je kan beter iets minder voeren dan iets te veel..
(is wss bij alle honden zo maar omdat labradors en vaak ook labradorkruisingen van die enorme vuilnisbakken zijn waar geen bodem in lijkt te zitten en waar je oneindig voer in kunt blijven gooien is t bij labradors extra goed om daar op te letten^^).

nog een dom verhaal: onze overbuurman kreeg een nieuwe hond (oude was overleven) uit t asiel. voer erbij gekregen, helemaal top.. hond is een kruising golden retriever/nogwat. op de voerzak stond een aanbevolen hoeveelheid voer bij elk gewicht/leeftijd. onze buurman heeft dat netjes aangehouden.. en na een tijdje had hij een moddervette hond..hij snapte er niets van want hij voerde precies wat er op de verpakking stond..
wat bleek nu.. op de verpakking stond bij die leeftijd/gewicht/enz een aanbevolen hoeveelheid " x gram" (Weet niet meer hoeveel). Deze hoeveelheid is natuurlijk bedoeld voor de HELE DAG en niet PER MAALTIJD.. wat mijn buurman dus dacht, die voerde die hoeveelheid per maaltijd, 3 keer per dag (Want ja, hond was nog een pup en kreeg 3 keer per dag eten).
zucht...... wat een domme actie :P

Dit vind ik helemaal niet zo dom, ik kan me die man goed voorstellen.