Geen woorden...zit even helemaal stuk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

Geen woorden...zit even helemaal stuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 18:10

Ook wij zijn in het bezit van één van de meest geweldige honden die er op deze aardbol rondlopen....namelijk Djuno.
Hij is met recht mijn/ons derde kind te noemen....maar Djuuntje wordt oud en kwakkelt de laatste tijd steeds meer. De laatste paar weken begon hij steeds erger te hoesten. Eerste verdenking was vocht achter de longen en hebben daarvoor plastabletten gekregen. Maar hierdoor liet hij zijn plas lopen wat Djuun erg ongelukkig maakte...dus na 3 dagen gestopt. Aangezien het hoesten in onze beleving steeds erger werd de afgelopen 2 weken hadden we voor vanmiddag een afspraak met de DA voor een echo van het hart (Djuun is nl. ook een hartpatient).
Maar alvorens een echo te maken is er eerst een foto van zijn borstkast gemaakt....en de diagnose vernietigend....Djuun heeft een tumor zo groot als een tennisbal tussen hart en longen |( |( |(

Ben nu even het padje kwijt...hebben Prednison gekregen om te kijken of de tumor iets zal slinken waardoor dat kloteding minder op zijn longen zal drukken en hij niet zo hoeft te hoesten. Maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in en is het aftellen begonnen. Want lijden c.q. aftakelen zal nimmer gebeuren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hebben Djuun al vanaf 7 weken en vorige week zaterdag is hij net 9 geworden.

Anoniem

Re: Geen woorden...zit even helemaal stuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:14

Och meis toch, wat zul je kapot zijn........
Ik weet hoe je je voelt, echt. Ik denk idd ook dat het aftellen voor je begonnen is, niet meer mee aanmodderen nu.
Prednison kan goed helpen, maar het is een rotmiddel, tast van alles aan. Of je dat moet willen weet ik niet.......
Zoals ik het lees zou ik hem laten gaan. Sorry als ik hard klink, ik bedoel het zo niet.

Sterkte meis :+:

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:14

Ah wat rot zeg! Je hoopt natuurlijk altijd dat je beesten gezond oud worden. Ik zou zeggen probeer die prednison, en als het niet werkt moet je denk ik toch een moeilijke beslissing maken. Kunnen ze de tumor niet weghalen met een operatie?

Nou heel veel sterkte hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:16

Djuno is een hartpatient, of de narcose wel veilig is voor hem, denk ik niet.......

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:18

Wat een ongelooflijk rotte diagnose zeg, bah! :(:) Kan me goed voorstellen dat je helemaal van de kaart bent.
Heel erg veel sterkte de komende periode, ik hoop dat jullie Djuno niet hoeft te lijden en dat hij uiteindelijk kan rusten..

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:19

Heel veel sterkte, wat een nare situatie............ sterkte met wat je moet gaan beslissen......

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 18:34

@Yamcha...ik weet dat je het niet zo bedoeld hoor.

Tumor zit op een niet-operabele plek.

Tjah...mijn gevoel t.a.v. de Prednison is ook dubbel maar wil dit toch proberen. Zodra we zien/merken dat het geen verschil maakt zal de beslissing vallen. Gvd....hak nog liever mijn rechterarm eraf :( |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:39

djuno schreef:
@Yamcha...ik weet dat je het niet zo bedoeld hoor.

Tumor zit op een niet-operabele plek.

Tjah...mijn gevoel t.a.v. de Prednison is ook dubbel maar wil dit toch proberen. Zodra we zien/merken dat het geen verschil maakt zal de beslissing vallen. Gvd....hak nog liever mijn rechterarm eraf :( |(

Ik ken het, meis........ ik sla mijn armen om je heen in gedachten, en ik leef met je mee...... en huil met je mee.......

Probeer de Prednison maar. Maar kijk goed, informeer je goed, en wacht neit te lang, klamp je niet vast aan strohalmen meis :(:)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:33

Tja, vreselijk bericht natuurlijk. En 9 jaar is ook weer niet zó oud. Maar je zegt het zelf:
Citaat:
Maar eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in en is het aftellen begonnen. Want lijden c.q. aftakelen zal nimmer gebeuren!

En als je eerlijk en minder geëmotioneerd kijkt is dit aftakelen/lijden natuurlijk een paar weken geleden al begonnen, toen je voor het eerst met hem naar de DA ging.
Mij advies: (wat makkelijk is want ik sta er niet zo dicht bij als jij) een paar dagen prednison, verwen hem die dagen helemaal te pletter en laat hem dan lekker thuis, op zijn eigen vertrouwde plekje, gaan.
Zowiezo wens ik je heel veel sterkte, maar ook wijsheid in je oh zo moeilijke beslissing.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 20:20

Staan hier nu toch voor een dilemma v.w.b. de Prednison. Wij beiden hebben er geen lekker gevoel bij en van de bijwerkingen wordt je al helemaal niet vrolijk.
Djuun heeft GEEN pijn, is nog vrolijk, eet/poept/plast ook nog goed, wandelingen zijn ingekort naar wat hij aankan, spelen kan helaas niet meer en dat is iets wat hij niet begrijpt. Maar koekjes eten, de laatste restjes van een Magnum aflikken of wachten totdat de oven piept dat de gebakken broodjes klaar zijn....brengt hem nog veel vreugde.
We neigen toch heel sterk om het einde dichterbij te laten komen zonder Prednison.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:23

Maak de keus die voor de hond het beste is.......

Ik kan me dat laatste heel goed voorstellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:26

bijwerkingen zijn er pas na lange tijd gebruiken....probeer het gewoon,misschien reageert hij er goed op...verder veel sterkte met djuno! en met die hele moeilijke beslissing....

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:29

Verschrikkelijk om z'on diagnose te moeten horen. Ook al is het waar, je wil het niet weten. Heb het op stage ook meegemaakt, toevallig ook met een boxer met een tumor op die plaats. Die heeft toen heel snel al aangegeven dat het voor haar genoeg was, dat ze op was. Toen hebben ze haar laten gaan.
Bekijk hoe het gaat met de prednison en alvast veel sterkte met de beslissing die je waarschijnlijk veel te snel moet maken...
Edit: Bijwerkingen zijn er meestal pas na langere tijd, maar sommige honden reageren er erg gevoelig op.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:45

verdorie djuno,wat een vreselijke diagnose...dat wil je wel als laatste horen...

wat een verdriet,en ik moet zeggen,voor een korte periode is prednison helemaal niet zo heel erg,ik heb een argentijn met lymfeklierkanker ook 3 maanden op pred gehad,en die deed het er prima op...

als de hond zich nog goed voelt,ja,dan gun ik ze de tijd dat ze zich nog lekker voelen,dan maar met wat prednison extra tijd pikken :)

heel veel sterkte en knuffel hem maar heel veel extra...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:54

Verschrikkelijk he om zo'n keus te moeten maken..ik weet wat je voelt..misschien ken je hem al maar het heeft mij destijds geholpen;

Als ik straks oud ben, ziek en zwak ,
en pijn verjaagt de slaap .
als onrust neemt van mijn bezit .
Doe dan wat onvermijdelijk is
en laat me gaan .
De laatste goede daad.

Beslis voor mij en wees niet laf .
Past eigenliefde bij de vriendschap die ik gaf.
of uitstel tot het beter past bij een verloren strijd ?
ik ben niet bang tijdens die laatste gang,
jij loopt niet weg , jij kijkt me aan.
jij houd mij stevig vast en noemt me bij mijn naam.

vandaag voor het laatst groet ik je met mijn hondenstaart
wat jij liet doen deed jij voor mij ,
je hebt mij nog meer pijn bespaard ,
voor zinloos lijden mij bewaard .

een zwaar besluit , nee huil nu niet.
een wijs besluit dat werd gegrond .
op een oud en uniek verbond.
jij bent mijn baas en ik jouw hond

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:09

Wat verschrikkelijk om te lezen.
Heel veel sterkte, ik hoop dat Djuno nog een tijdje mee kan genieten en dat die vervelende tumor niet te snel groeit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:16

Verschrikkelijk, is zo'n bericht.
Heel veel sterkte en geniet zoveel mogelijk van hem.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:41

Wat erg, heel veel sterkte.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:44

Alleen jij kan beslissen welke keuze je maakt.
Persoonlijk zou ik de Prednison proberen, maar jij kent je hond het beste.
In elk geval heel veel sterkte.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:51

Prednison is natuurlijk een grof middel, mijn jack krijgt het ook steeds tijdelijk vanwege ernstige allergieen.
Dit is voor hem het enige middel dat hem een beetje jeukvrij houd.
Hij heeft er gelukkig weinig tot geen bijwerkingen van, dus het kan ook meevallen.
Heb het er eens met je dierenarts over, vaak kan hij/zij je gerust stellen over dit soort dingen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:13

Ach meis, wat vreselijk.......ik weet hoe jij leeft voor je beestjes, je gaat helemaal voor ze. Ik weet dus ook zeker dat je de juiste beslissing maakt voor Djuuntje. Heel veel liefs!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 23:07

Thanks allemaal voor de lieve berichtjes (ook die via pb!).
Na alle adviezen toch besloten om morgen met de Prednison te starten...om Djuun toch trachten die verlichting te geven (meer lucht). We zullen hem (bij wijze van) onder een vergrootglas in de gaten houden. We kunnen hem niet zomaar laten gaan zonder toch enigszins verantwoordelijk (!!) die rottige tumor tegengas te geven.

@ Inge....in de komende 2 a 3 weken krijg jij visite ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:44

had ik ook gedaan hoor ,eerst maar eens kijken wat dat voor hem doet :j

als hij zo toch nog een paar vrolijke weken kan hebben,lekker genieten van hem :)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:19

Mijn hond is gestorven aan lymfeklierkanker, ook wij hebben 2 kuren prednison eraan gewaagd. Deze zijn goed bevallen. Er waren eigenlijk amper merkbare bijwerkingen. Ze heeft nog een goed en vrolijk kwalitatief leven gehad met geslonken klieren (die werden extreem groot door de kanker). Met behulp van de prednison heeft ze nog ruim een jaar vrolijk en 'goed' doorgeleeft.

Heel veel sterkte met de behandeling, je merkt gauw genoeg of het voor hem het juiste is om te doen ;)

:(:)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:25

Een bijwerking die je op korte termijn wel kan krijgen is dat ze meer gaan drinken en plassen. Ik heb een Jack met kanker gehad en die kreeg op het laatst nog wat prednison. Ik moet zeggen dat hij toen toch nog een korte opleving heeft gehad, ik moest hem alleen 's nachts wel een keer extra laten plassen.