Meest humane manier van euthanasie bij dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Meest humane manier van euthanasie bij dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:30

Hallo bokkers,

wat vinden jullie?
Je hebt verschillende manieren van euthanasie bij dieren.
Zo heb je de wel bekende DA spuit (die zowel direct in het hart kan worden gegeven, als in het buikvlies).
De 'kogel', wat vaak bij grotere dieren gedaan wordt.
En het zelf euthanaseren van een dier, wat vaak wordt gedaan dmv een harde klap op de kop.
Volgens mij zijn dit wel de meest gebruikte methodes?

Welke zijn jullie nou voorstander van? En bij welke dieren zouden bepaalde dingen niet meer kunnen en bij welke nog wel?

Dit topic graag respectvol naar elkaar houden, probeer je mening goed te onderbouwen.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:40

Als ik die keuze voor mijn eigen dieren zou moeten maken zal het altijd een spuit zijn bij de DA.
De reis er naar toe is niet heel stress vol voor ze, maar al zal dat wel zo zijn, zal ik voor de meest vriendelijk manier van (grof gezegd) 'dood maken' kiezen.
Ik zou nooit zelf een dier een klap kunnen geven. En dat zal ik voorkomen om altijd op tijd naar de DA te gaan, als ik een slecht gevoel heb bij iets bel ik de DA meteen op.
Liever te vaak naar de DA, dan te laat. :j

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:42

Ik zou het rustig door de dierenarts laten doen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:43

Ik zou het bij al mijn dieren ook zo doen dat de dierenarts een spuitje geeft.
Mocht het dier door wat voor reden niet bij de da kan komen dan laat ik hem/haar thuis inslapen. Dit is bv ook gedaan bij mijn Berner Sennenhond, dat vond ik geruststellend.
Hij is rustig ingeslapen thuis en toen heb ik nog afscheid van hem kunnen nemen totdat de dierenambulance hem kwam ophalen om naar de crematorium te brengen.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:43

Kleine huisdieren, deed/doet mijn vader altijd in een bakje met wat ether.... dan sliepen ze altijd heel rustig in.

Edit; denk aan parkietje of ratjes.

Honden/katten gaan naar de dierenarts voor een spuitje.
Paarden in principe een pin, maar dat is afhankelijk van hoe/wat/waar.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:46

Ik heb mijn vorige tinker naar de slacht gebracht. Dat vond ik heel diervriendelijk. Ik heb haar vastgehouden t/m het schieten, ze stond ontspannen naast me aan een los touwtje en smikkelde juist een snoepje op toen het schot viel.

Voor mij een afschuwelijke ervaring, zo'n paard wat in een fractie van een seconde neerstort, maar voor haar het meest vriendelijk.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 12-07-09 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:47

Ik ben zelf geen voorstander van een spuit maar ik ben ook te schijterig om een dier zelf dood te slaan! Dus moeten de dieren maar uit zichzelf gaan... :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:47

MamboBeach schreef:
Ik ben zelf geen voorstander van een spuit maar ik ben ook te schijterig om een dier zelf dood te slaan! Dus moeten de dieren maar uit zichzelf gaan... :)

Dan ontloop je je verantwoordelijkheid als eigenaar.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:48

Wat als het dier erg veel pijn heeft en niet uit zichzelf dood gaat?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:48

Er zijn idd verschillende manieren. Het meest humane is een snelle dood en daarvoor heb je vaak een bekwaam of ervaren persoon voor nodig.

Een klap op de kop kan heel snel en efficïent zijn bij kleinere dieren als de slachter/jager goed weet waar en hoe hard te slaan. Een pin door het hoofd vind ik persoonlijk ook een vrij goede manier om vee te doden.
Inspuiten met een dodelijk middel kan in sommige gevallen ook een 'vredige' dood geven.

Ongeacht de methode kan het nogal verschillend verlopen.
Bij de pin heb ik al dieren zien neergaan nog voor ze wisten wat er aan de hand was, maar ook al een keer gezien dat het dier op het laatste moment wegtrok en opnieuw geschoten moest worden.
Bij inslapen met de spuit heb ik ze al 'vredig' zien weggaan met een zucht en een plof maar laatst ook een paard gezien dat er enorm tegen begon te vechten, tegen het plafond sprong en pas na 3-dubbele dosis stierf.
Als het mis gaat is het geen pretje om te zien.

Persoonlijk ben ik wel voorstander van een spuitje, mits voorafgegaan door een sedatie zodat ze het niet te bewust voelen werken.

Voor onze eigen dieren: katten en honden krijgen een spuitje. Bij paarden zou ik op het moment zelf een afweging maken tussen spuit of pin.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:49

beantsje schreef:
MamboBeach schreef:

Dan ontloop je je verantwoordelijkheid als eigenaar.

Waaruit maak je dat op?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:49

Al mijn huisdieren heb ik tot nu toe in laten slapen wanneer het nodig was. Wanneer ik in een situatie zou zijn wanneer er acuut gehandeld moet worden, zou ik kort en krachtig een klap geven waardoor het snel voorbij is. Boeren of mensen die echt weten hoe een dier correct af te maken, zonder lijdensweg heb ik ook begrip voor.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:50

C_arola schreef:
Wat als het dier erg veel pijn heeft en niet uit zichzelf dood gaat?

Dan toch een spuitje omdat ik ze niet dood durf te maken!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:50

Het hangt van de situatie af. Maar ik heb er totaal geen moeite mee als je een dier zelf uit zijn lijden verlost, als je zeker weet dat je dat snel en pijnloos kunt doen (zoals een rat of hamster een harde klap op de kop geven).

@MamboBeach: dat kan lang duren en dat vind ik dan wel weer jammer. Op het moment dat je ziet dat een beest niet snel uit zichzelf zal gaan maar wel ondraaglijk beroerd is, moet je er een eind aan maken, op welke manier dan ook.

Bramasole

Re: Meest humane manier van euthanasie bij dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:52

Veel dieren hebben een hoge pijn grens. Wanneer een dier signalen toont zoals niet eten en drinken of blijven liggen op dezelfde plek is toch echt wel het moment om niet af te wachten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:52

Blue_Eyes schreef:
Het hangt van de situatie af. Maar ik heb er totaal geen moeite mee als je een dier zelf uit zijn lijden verlost, als je zeker weet dat je dat snel en pijnloos kunt doen (zoals een rat of hamster een harde klap op de kop geven).

@MamboBeach: dat kan lang duren en dat vind ik dan wel weer jammer. Op het moment dat je ziet dat een beest niet snel uit zichzelf zal gaan maar wel ondraaglijk beroerd is, moet je er een eind aan maken, op welke manier dan ook.

Wat bedoel je nou? Wat vind je jammer?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:53

MamboBeach schreef:
Blue_Eyes schreef:

Wat bedoel je nou? Wat vind je jammer?

Dat kun je raden - om te wachten tot het beest vanzelf maar doodgaat:
MamboBeach schreef:

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:55

Less schreef:
Veel dieren hebben een hoge pijn grens. Wanneer een dier signalen toont zoals niet eten en drinken of blijven liggen op dezelfde plek is toch echt wel het moment om niet af te wachten.

Vorig jaar is mijn komijn dood gegaan en was binnen een paar uur dood, diertje was gewoon op!
Bleef liggen, at niet meer en wilde niet meer drinken en ging zo hemelen. Ze is overleden met andere konijn erbij, we moeten ook niet te snel handelen, een dier moet ook uit zichzelf kunnen overlijden, vind ik.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:56

Dan heeft knijn mazzel gehad. Het had ook drie dagen kunnen duren - had je dan ook afgewacht?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:57

Blue_Eyes, je vat het nu zo op dat ik niet met een dier naar de DA zou gaan, dat doe ik wel want ik durf ze niet dood te slaan. Dat zie je toch in mijn vorige bericht...
Maar een dier moet wel de kans krijgen om natuurlijk te overlijden...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:59

Nee, zo vat ik het niet per se op. Maar ik vraag me wel af hoe lang je dan zou afwachten. :)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:59

Het is prettig dat het relatief snel is gegaan, een dier zien lijden moet je niet willen. Ik vind wel dat je snel moet handelen, of naar de da om te kijken of je het dier nog kunt helpen. Wanneer je weet dat het dier 'op' is dan maak je er een einde aan.

Waarom zou een dier natuurlijk moeten overlijden? Zie de meerwaarde er niet van in.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:00

de huisdieren zoals mijn hond en katten, die gaan een spuitje krijgen als het zover is.
Paard krijgt de kogel.
Je hoort vaak dat beesten zo bang zijn bij de da, dus als het zo bij ons zou zijn, dan zal ik vragen of de da thuis kan komen en een spuitje kan geven. Om een hoop stress te voorkomen voor het beestje. Maar ja, en dan? Wat gebeurd er met het lichaam(pje) van het beest(je)? Bij de da laat ik het achter, maar zou dat thuis ook kunnen? (dat de da het mee neemt?)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:00

Dat is per dier verschillend, daar kan ik je geen zinnig antwoord op geven!
Ligt aan de toestand!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 23:00

Meiden, niet te persoonlijk worden aub, dan moet het topic namelijk dicht.

Wat ik me af vraag, mensen die vinden dat een knaagdier met een tik op de kop ingeslapen kan worden, waarom zou dit dan niet bij honden kunnen? Of wordt er gelijk een probleem over gemaakt?