konijn krijgt epileptische aanval....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tientjeblij

konijn krijgt epileptische aanval....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:39

Ik ben me zo ontzettend rotgeschrokken vandaag, het gebeurde een paar uur geleden. Ik liep langs het hok van ons geliefde konijn en ineens vliegt ie als een gek door zijn hok heen, hij ramde echt heel hard tegen de tralies aan ;( Daarna zat ie doodstil, ik schrok me rot en heb het arme dier even uit zijn hok gelaten en in de kamer gezet (waar hij normaal ook vaak rondhuppeld) Dat ging gelukkig goed, maar hij schrok van ieder geluid en ging dan als een gek in de rondte rennen. Nou had ik dit nog nooit eerder gezien, het was echt blinde paniek.
Dus wij zijn snel (jawel op zondag) naar de dierenarts gereden, in de overtuiging dat het afgelopen was met onze lieve vriend (die inmiddels al 7 jaar is).
Gelukkig (voor hoever je er blij mee kunt zijn) bleek het om een epileptische aanval te gaan.
Nu is onze Ien (zoals wij hem noemen) gelukkig weer gekalmeert.

Ik wil graag weten of iemand dit vaker heeft meegemaakt en wat je dan op zo'n moment doet als zo'n dier in blinde paniek is??
En of het daarna vaker is gebeurd??

Merry98

Re: konijn krijgt epileptische aanval....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:51

ehm.. ja dat is allemaal heel naar zoiets.
maar 1 tip..
je mag een dier wat in epilepische aanval krijgt/heeft eigelijk nooit aanraken.
een dier die dat heeft schrikt ontzettend op zoon moment en alle spieren trekken als een gek samen.
als je dan een geluidje maakt of iets aanraakt dan gaat dat nog erger.
het beste is laten liggen en afwachten tot het voorbij is.
die dieren zelf weten niet wat er na zoon moment gebeurt is.
en zin daardoor wat anders dan daarvoor. schrikkerig of erg bang/niet aanwezig etc.
het beste is dus tijdens zoiets zorgen dat er weinig aanleiding is dat t erger kan worden.
En na afloop even het dier rustig laten zitten.
en het kan inderdaad vaker voorkomen als het een keer gebeurd.

Maar dat is ook bij ieder dier verschillend.

Hoop voor je dat t niet of weinig meer zal gebeuren.

Ga anders even langs bij een dierenarts in de buurt als het je echt hoog zit om extra info te vragen.
succes

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:54

Ik heb een keer zoiets gehad. Mijn konijn schrok ergens van maar werd helemaal gek in haar koppie. Ze sprong tegen de ren tralies op. En renden als een wilde gek door de ren. Ik kreeg haar niet te pakken. Toen had ik haar uiteindelijk en toe begon ze te gillen. Ik heb haar geaaid gekalmeerd met haar gepraat. Toen ik haar hok gedaan en ze bleef nog een dag heel bangig!

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:38

Ik heb wel zoiets soortgeleiks gehad. Ons konijn was al 11 jaar oud en woont in de tuin in een ren met daarin een hok. En nu kwam ik buiten en mijn konijn zat vast in het gaas (wij hadden vrij ruim gaas, maar het leek ons niet te ruim, was ook al 11 jaar goed gegaan, wij denken dat hij het gevoel heeft gehad dat hij dood zou gaan, omdat konijnen dan vaak weggaan om alleen te sterven en dat hij toen dus door het gaas heeft proberen te breken) maar hij zat dus met zijn middel vast en was natuurlijk in paniek. Wij hebben toen snel een tang gepakt en hem uit het gaas geknipt, want anders ging het echt niet werken. Ik heb hem toen geprobeert rustig vast te houden en we zijn direct naar de da gereden in het buurdorp want het was dus ook zondag en dan is die van ons eigen dorp niet open. De da heeft hem bekeken en pijnstillers ingespoten omdat zijn rug ws zwaar gekneust was. We moesten hem snachts proberen warm te houden en hebben hem binnen gehouden met een warme kruik en veel stro. Helaas mocht het niet baten en is mijn konijn de volgende dag op mijn verjaardag overleden.
Dus eigenlijk moet je misschien maar blij zijn dat je konijn nog leeft, al is epilepsie nou niet echt iets om te juichen. Heel veel sterkte voor je konijn gewenst in ieder geval :(:) wel goed dat je direct naar de da bent gegaan +:)+

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:28

het gaat nog niet goed met ons konijn... Gisteravond heeft hij nog wel wat hooi gegeten, maar sinds vanochtend wil hij niets meer eten of drinken. Hij poept of plast ook niet, we hebben hem net al wat babyvoeding dwang gevoerd. en wat pijnstilling gegeven. Meneer zit nu heel zielig in een hoekje, heel hard te knarsetanden, Dat heeft hij nog nooit gedaan! We hebben net de dierenarts weer gebeld, die zei dat het knarsetanden ook een aanval kan betekenen, maar hij doet het nu al meer als een uur. Ik vind het zo sneu voor hem. Als het om half 7 nog niet goed gaat, gaan we weer naar de dierenarts.

Ik vind het zo raar, eergisterenavond heeft hij nog een tijd bij me op de bank gelegen en geknuffeld, en nu herken ik hem qua gedrag niet meer terug..
ik hoop dat hij nog beter word

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:31

ons konijn had ook epilepsie :j

hij zat in zn hok, dan viel hij ineens om en begon ie helemaal te shaken , kreeg hij stuiptrekkingen enzo.

hij heeft het vaker gehad, en uiteindelijk is hij er aan overleden.. :(:)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:31

Knarsetanden? Dat betekend dat je konijn heel veel pijn heeft. Eet hij/zij wel een zacht stukje brood? Mijn konijn had op zijn tong gebeten (heel hard) at alleen hooi, zacht brood. Ging knarsentanden en had veel pijn. De dierenarts heeft in zijn bekkie gekeken en hij had een onstokke tong wat nooit meer goed zal komen (konijn heeft een spuitje gekregen)

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:34

oke, wel vreemd, hij heeft namelijk een jaar of 4 geleden, een soort van maden gehad, die kropen zo naar buiten, toen zat hij alleen heel stil in een hoekje maar ging niet knarsetanden, terwijl dat heeeel erg pijnlijk geweest moet zijn. Ik hoop dat de pijnstilling snel zijn werk gaat doen, ik weet even niet wat ik er nu mee aan moet, hij is ineens heel erg achteruit gegaan. Gisteren heeft de dierenarts niet in zijn mond gekeken, als we vanavond gaan dan zal ik meteen even vragen of ze zijn mond ook even willen bekijken.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:34

hoe oud is ie?

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:36

hij is inmiddels al zeven jaar, ik heb gehoord dat zeven jaar zo'n beetje het maximum is, (het is een dwerg hangoor konijn, hoewel ik het nou niet bepaald een dwerg vind)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:51

is het dan niet eerlijker tegenover het konijn om hem te laten gaan, als hij zoveel pijn heeft...? :(:)

die van ond wat een "gewoon" konijn, hij is ook 7 jaar geworden... (de andere was een grote hangoor, die is 9 geworden. )

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:53

Zoals ik al zei gaan we waarschijnlijk vanavond naar de dierenarts (heeft dan pas plek) nu geven we hem pijnstilling, en we gaan vanavond kijken wat de dierenarts zegt. Eigenlijk wil ik hem niet kwijt maar we moeten realistisch blijven. Als het niet verbeterd zal dat wel de beslissing gaan worden... arm dier

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:57

inderdaad.. ik snap dat het moeilijk is, maar je moet ook aan het diertje denken..

sterkte met je beslissing in elk geval!! :(:)

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 14:03

Ik ben er eigenlijk nog nooit bij geweest als een geliefd dier werd ingeslapen, ik zit eigenlijk heel erg te twijfelen of ik wel mee wil vanavond, misschien krijgt hij een spuitje , misschien ook niet.. lijkt me eigenlijk heel naar om te zien hoe je dier overlijd, hoe hebben jullie dat ervaren?

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:36

Inmiddels is hij opgehouden met knarsen (we hebben hem een half uur geleden pijnstilling gegeven) maar hij voelt zich nog niet goed genoeg om te eten, ik vrees dat het toch een bezoekje aan de dierenarts gaat worden vanavond..

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:40

Ja die van my heeft het ook gehad, en die is er aan overleden
we hadden hem gelyk naar de DA gebracht & die zei datie
al in zn laatste fase was, en in shock was & hy ingeslapen
moest worden ;(

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:41

Je gaat teminste na de DA en dat is heel goed, pijnstilling werkt goed zeker als hij/zij stopt met knarsentanden.

Bij konijnen gaat het snel, de ene dag kom je er achter dag ze iets hebben. Volgde dag is het al heel erg veregerd en dan die dag gaat het niet meer. Zo heb ik dat altijd meegemaakt.

Ik zou voor een spuitje gaan, ik ben er zelf ook nooit bij geweest. Is niet altijd heel prettig. IK herinder me konijnen liever levend.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:48

Je wilt toch het beste voor je dier, daarom gaan we gewoon als het nodig is, en nu is het zeker nodig, ik zie dat de pijnstilling hem zeker goed doet, maarja je weet niet wat ie nu voelt en waarom hij ineens zo is veranderd, er is toch iets beschadigd waarschijnlijk. Ik ga denk toch maar niet meer vanavond, ik zit hier al met tranen in mijn ogen en dan natuurlijk helemaal. Ik merk nu eigenlijk pas hoe gehecht ik aan dat beest ben.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:51

Dat ken ik, als het moment er is dat het kiele kiele is dan weet je pas dat je toch gek op dat beesie bent.

Ga vanavond gewoon mee en als het moment daar is kan je even weglopen. Doe ik ook altijd.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 15:54

Dat is inderdaad ook een goede oplossing, dat ga ik denk ik doen. We hebben hem net weer wat babyvoeding gegeven, toen we het spuitje in zijn mond hadden vond meneer het toch wel erg lekker (begon luid te smakken en de rest naar binnen te lurken) maar uit zichzelf eten doet ie niet. Tis nu afwachten tot vanavond en kijken wat de dierenarts zegt..

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:42

Tot mijn grote verbazing is meneer net gaan eten. Hij had net wat babyvoeding naar binnen gespoten gekregen en blijkbaar vond ie het erg lekker want hij heeft nog 3 spuitjes naar binnen gelurkt. Toen heb ik wat blaadjes lof natgemaakt en voor zijn neus gelekt, daar begon meneer enthausiast aan te knagen. Inmiddels heeft hij 6 blaadjes op en nog wat loof van wortels. Hij blijft nog wel knarsen en ik heb het idee dat zijn zicht niet goed is. Hij stoot iedere keer zijn hoofd. We hadden net weer de dierenarts aan de lijn en die zei dat het toch een hersenbloeding kan zijn, we gaan er om half 7 heen. ik hoop dat het nog goed komt met onze schat, gelukkig voelt ie zich lekkerder, en daardoor voel ik me ook weer beter, maar we wachten het eerst maar af vanavond, misschien heb ik te vroeg gejuichd...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:21

Dit klinkt wel vebeterd! Ik duim voor je!!

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 19:05

Nou bedankt voor het duimen!! het heeft geholpen geloof ik! We zijn net terug van de dierenarts, het dus naar alle waarschijnlijkheid toch een hersenbloeding. Hij heeft nu een prik gehad tegen de zwelling. Ook is ie aan 1 oog blind, en het andere oog doet het nog wel maar hij ziet er niet veel meer mee. Ik heb hem net weer een wortel gevoerd, heeft ie opgesmikkeld. We moeten even aankijken hoe het morgen gaat, en als hij stabiel blijft of verbeterd kunnen we die prik tegen de zwelling nog een keer halen, als hij achteruitgaat dan zit er niks anders op dan hem te laten gaan. Maar zover is het nu nog niet, eerst morgen afwachten en dan weten we meer.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:42

Super dat ie weer eet, dat is heel belangrijk. Blind, ja dat zijn ouderdomskwaaltjes. Hou me op de hoogte!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:53

fijn dat het beter gaat! :)