Rotkat van buren stort zich op nestje babymerels..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Rotkat van buren stort zich op nestje babymerels..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:04

Nou.. :\
Nog geen 2 meter van mijn slaapkamer (benedenwoning) vandaan zitten papa en mama merel heerlijk te broeden op hun alweer tweede nestje van dit jaar.
Het nest zit op ongeveer anderhalve meter van de grond in een spar en er zaten tot vandaag vier mini-merels in waarvan de oudste zo'n anderhalve week oud.

Net ging de spar opeens verdacht veel heen en weer. Ik keek naar buiten en zit er een enorme zwart-witte kat in de spar het nest leeg te roven _-:(
Ik ben als een gek naar buiten gestormd om hem weg te jagen maar het leed is blijkbaar al geschiet. Er missen 2 kleintjes en een van de overgebleven 2 merels heeft bloed aan zijn/haar koppie en een aantal wondjes.

Papa en mama merel kwamen zojuist terug van het foerageren en zijn nu in paniek aan het rondvliegen.

Wat nu? Zullen de ouders de kleintjes gewoon blijven voeren ook al ruikt hun nest nu naar kat?
en wat te doen met het kleintje met de wondjes? Ik weet dat katten bacterien overdragen en de mini-merel dus kans heeft om aan zijn verwondingen te overlijden.

Iemand met ervaring?
Jammer dat mensen hun katten niet in eigen tuin houden ;( Ik was juist zo blij met de merels in mijn tuintje.
Zometeen maar even tussen het zevenblad kijken of ik nog een kleintje kan vinden..
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-07-09 19:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Wendel

Re: Kat van buren stort zich op nestje merels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:07

Mijn ouders hadden ook een nest van merels in de tuin. Ook de buurkat kwam even aan waaien en heeft het nest terroriseert. Dit waren nog maar eitjes en nog geen jonge vogels. Maar de ouders hebben na dit voorval alle itjes uit het nest gekiepeld en zijn weg gegaan.

Weet niet wat de merels doen met al jonge vogels?

sunny_l0ve

Re: Rotkat van buren stort zich op nestje merels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:11

hmm... dit gaat weer een felle discussie worden met het feit loslopende katten. Mja, ik denk maar zo, ieder zijn eigen mening.
Ik zou het met het nestje nog even aankijken wat paps en mams er mee doen en als ze niet meer gaan voeren dan zou ik even een vogelopvang bellen.
Je kunt het ook aan Nickeltje vragen hier op bokt, die hebben thuis een vogelopvang, die zal je er mee kunnen helpen.

Pluttersput

Re: Rotkat van buren stort zich op nestje babymerels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:59

Ik zou de merels laten zitten. Hoe naar het ook is, merels krijgen juist zoveel jongen omdat meer dan de helft crasht.
De ouders komen wel gewoon weer voeren hoor, dat heeft niets met katten lucht te maken. Als het goed is komen ze gewoon weer terug ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:02

ik heb paar dagen terug ook een jonge merel uit de bek van mijn kat, en erna uit de bek van de kat van de buren gered
2 dagen zelf gevoerd ( iom dierenambulace en vogelopvang van een bokker) en helaas toch gestorven

Ik denk dat je ze het beste kan laten zitten, als ze al verwond zijn, en ze zo jong zijn lijkt me kleine kans dat ze het overleven

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:22

Vlak nadat het gebeurde heb ik ze allebei even uit het nest gehaald om ze te controleren. Daarna weer terug in het nest gezet en de ouders zijn op dit moment allebei weer wezen voeren gelukkig!

Ik knijp hem wel nog steeds voor de oudste, die zag er niet zo best uit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:24

kuikens idd niet weg halen, dan hebben ze helemaal geen kans. Op zich is dit ingecalculeerd, als alles zou overleven zouden ze maar 1 ei leggen.
Enige optie die je hebt is een manier verzinnen om te voorkomen dat de kat de boom in kan (draadje spannen oid).
Verder vind ik het wel de natuur, ondanks dat sommige vinden dat een kat niet in de natuur hoort

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:27

Die met die verwondingen zou een AB kuurtje moeten hebben.
Moet nu met spoed weg.
Ben over uur terug met meer tips.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:39

tsja kort gezegd: dat is nou de natuur..
De kat is een roofdier en die vangen nu eenmaal vogeltjes.

Het is heel sneu voor de oudervogels en nog sneuer voor de kleintjes, maar zo gaat dat nu eenmaal.

Mijn kat was ook een jager (hij begint door zijn leeftijd wat af te takelen en verkiest luieren in de zon voor vangen van vogels) en die kwam regelmatig met jonge vogels thuis.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:43

Bedankt Nickeltje!
De ouders zijn terug op het nest en ik wil ze eigenlijk niet storen.
Misschien dat ik er een antibioticakuurtje in kan stoppen zonder hem van het nest te verwijderen?

@Suuskipje, dat het de natuur is ben ik met je eens, maar een huiskat hoort niet in de natuur en ook zeker niet in mijn tuin. Dat doet ie dan maar mooi in z'n eigen tuin ;)
Vorige week had ie ook al een babyegel te pakken..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:48

Cayenne schreef:
Bedankt Nickeltje!
De ouders zijn terug op het nest en ik wil ze eigenlijk niet storen.
Misschien dat ik er een antibioticakuurtje in kan stoppen zonder hem van het nest te verwijderen?

@Suuskipje, dat het de natuur is ben ik met je eens, maar een huiskat hoort niet in de natuur en ook zeker niet in mijn tuin. Dat doet ie dan maar mooi in z'n eigen tuin ;)
Vorige week had ie ook al een babyegel te pakken..

Cayenne, je zou hem die kuur kunnen geven zonder daarbij het boeltje te verstoren, ouder vogels zullen op je mopperen, maar laten zich niet afschrikken door een ander luchtje.
Maar dat zou je 5 dagen moeten doen en je moet die druppels van een DA krijgen, zelf dus even overwegen of het die moeite waard is of dat deze vogels het heel misschien wel op eigen krachten redt.

Tegen die katten kun je proberen of in deze boom een kraag om de stam heen te maken is van kippengaas. Dat voorkomt dat een kat makkelijk omhoog kan klimmen en voorkomt ook dat als de merels straks naast het nest gaan zitten als eerste ontdekkings tocht, dat ze direct beneden zijn, dat moment komt natuurlijk wel, maar stel je zo een beetje uit...

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:55

Maar even on-topic: sneu voor de vogeltjes! Denk dat je het beste alles even kan afwachten want kuikentjes overleven het geloof ik niet zo vaak als je ze zelf probeert te verzorgen. Succes ermee in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door lindake op 13-07-09 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off topic verwijderd

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:46

Moderatoropmerking:
Gelieve de discussie over het al dan niet katten binnen houden en het katteninstinct niet in dit topic te voeren. Dit topic gaat over hoe de TS kan bijdragen in het redden van de vogeltjes. Alvast bedankt voor de medewerking.

Ik heb de offtopic berichten verwijderd.