Moeilijke eter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 18:37

Even een vraagje hier over onze hond (nuja eigenlijk de hond van mijn broer).

Het gaat over een bordeauxdog reu van 4 jaar, groot van formaat (zelfs voor een bordeauxdog), niet gecastreerd en mijn broer heeft hem uit het asiel gehaald.
Bij aankomst was hij gezond maar ook mager en bestempelt als moeilijke eter.
Nu zijn we een paar maanden verder, hij is nog steeds gezond (netjes ontwormd etc) maar ook nog steeds mager en meer eten dan we geven krijgen we er niet echt in.

Hij krijgt 's morgens ongeveer 700gr eten (brokken en blik gemengd) en 's avonds nog eens een dikke 500gr droge brokken. De droge brokken laat hij soms deels staan.
Grotere porties kunnen we niet geven, laat hij gewoon staan. 3x per dag eten geven hebben we al geprobeerd, laat hij staan.
We wisselen regelmatig van merk brokken/vlees en het ene merk gaat al vlotter binnen dan het andere merk maar nog niets gevonden dat hij écht graag lust.
Hij krijgt ook sporadisch hondenkoekjes (is meneer ook kieskeurig in) en verder niets van extra eten.
Hij krijgt z'n eten altijd in een aparte ruimte omdat anders onze teef met zijn eten gaat lopen (en die is al moddervet).
Verder is hij heel rustig van aard en ligt meestal een hele dag te snurken in z'n mand.

Om een idee te krijgen van z'n gewicht (nooit gewogen, maar op het zicht duidelijk te mager):
http://i7.photobucket.com/albums/y290/ngaparou/beestjes/kalfenliliputter018.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y290/ngaparou/beestjes/kalfenliliputter007.jpg
Zo kwam hij een aantal maanden geleden in huis en nu is hij nog steeds niet veel dikker (de voorste ribben hebben nu wel een heel dun laagje spek, maar de achterste steken nog altijd uit).

Iemand ideëen om er wat gewicht bij te krijgen?

sunny_l0ve

Re: Moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:13

Misschien is het een idee om rauw voer te gaan geven? Dat vinden de meeste honden heel lekker na wat gewenning en is volgens velen ook beter.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:22

Steeds wisselen is ook niet goed. Misschien is BARF idd wel een goede oplossing. Is wel meer werk :).
Het klinkt alsof hij een gigaberg eten krijgt, hoeveel zou hij volgens de verpakking voor zijn gewicht moeten krijgen? En hoeveel daarvan eet hij op? Is hij rustiger dan je verwacht? Wanneer voor het laatst gecontroleerd door DA?
Misschien iets om te proberen: De brokken een half minuutje in de magnetron zetten. Meestal eten de dieren het beter als het warm is. Al heb je wel kans dat hij dan alles warm wil hebben :P.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:26

Diepvriesvoer? Dat is een volledige (complete) vleesmaaltijd. Omdat dit goed te verteren is hoeft de hond er relatief maar weinig van te hebben en dus krijgen slechte eters meer binnen. Merken zijn bijvoorbeeld Duck en Energique. Het is een kleinere stap dan echt Barfen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:35

*kijkt even verpakking na*

Er vanuit gaand dat hij 50-60 kg weegt (of toch minstens zou moeten wegen) zou hij van dit merk een dikke 600g per dag moeten krijgen. Hij krijgt dus een pak meer en van dit merk eet hij ook alles op.
Nu voederen wij zowieso eerder op zicht dan echt afgewogen volgens verpakking. Volgens deze zelfde verpakking zou ons teefje namelijk 200gr moeten krijgen. Als we haar die hoeveelheid geven ontploft ze gewoon :P . Zij krijgt 1 keer per dag brokken (een handje, dus pakweg 75 gr) en mag zeker niet meer krijgen.
Laatste controle bij DA was bij aanschaf (in maart). Hij werd toen gezond verklaard, behalve dan het mager zijn, maar was geen directe oorzaak voor te vinden. Werd toen geweten aan stress, mijn broer was de 3de eigenaar op korte tijd. Stress zou nu toch weg moeten zijn en de spekjes zouden toch al stilaan moeten beginnen komen.
Ik vind hem persoonlijk heel rustig, maargoed heb geen ervaring met bordeauxdoggen dus weet niet hoe rustig die normaal zijn.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:40

Mag ik vragen wat voor merk je geeft? Er zit enorm veel verschil in brokken..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:40

Heel herkenbaar! Mijn vorige Bullmastiff kwam ook uit het asiel en had hetzelfde euvel. Het heeft meer dan een jaar geduurd voordat hij op gewicht was.
Ik ben op een gegeven moment carnibest gaan voeren. Dit is vers vlees uit de diepvries. Het is een compleet voer en erg makkelijk te voeren.
Je hebt er ook verschillende soorten van. Wat je ook kan doen om hem op gewicht te krijgen is naast de carnibest extra orgaan en spiervlees voeren. Hier zitten de meeste vetten in.

Google maar eens op carnibest, ik weet bijna zeker dat hij het eet.

Barfen zou ik met een onervaren dogachtige niet doen. Ze zijn nou niet echt voorzichtig met kluiven.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:25

Pens voeren met brokken is ook een idee. Op pens zijn honden gek en er zit ook vet in. Toen ik nog grote honden had haalde ik ze op in het slachthuis en sneed ze in stukjes. Ik weet niet of dat nog kan maar je kunt vrij goedkoop pakken 400 g diepvriespens (gemalen) bij de super kopen. Meng zo'n pak door het andere eten heen, hij mag toch niet ineens overschakelen op ander voer, is ook slecht.