Kat eet vrijwel niets, toch moddervet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaap

Kat eet vrijwel niets, toch moddervet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 16:12

Dit weekend was ik voor t eerst sinds een tijd weer eens bij mijn ouders thuis en toen viel me op hoe ongelofelijk dik één van de twee katten is. Echt letterlijk een worst op pootjes, t is bijna zielig. Poeslief was als kitten al wat mollig, maar het is de laatste maanden echt keihard gegaan tot aan wat t nu is.

Ik vind dit overigens erg vreemd. Ze eet namelijk helemaal niet zo veel. Hoewel er zowel nat als droogvoer aangeboden word en af en toe wat vlees, eet ze alleen brokjes. Ze wil niets anders. Ze komt niet verder dan de tuin dus ik weet zeker dat ze niet door iemand anders gevoerd wordt of hele zwermen vogels eet...

Ik begin me inmiddels zorgen te maken. Kan het komen door het eenzijdige voedsel ? Of is er iets anders aan de hand.... Iemand een idee ?

R0oszs

Re: Kat eet vrijwel niets, toch moddervet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:16

ik denk dat je naar de dierenarts kan gaan voor eventuele advies ;)

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 16:22

Staat ook op de planning ;) Maar ik denk ik vraag hier wat advies, kan nooit kwaad toch ?

Moet wel zeggen dat t bijna onnatuurlijk dik is. Lijkt wel of der vacht helemaal bol staat ofzo, beetje lastig uitleggen. Arm beest :(:)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:10

Mijn Kiddy had ook dit probleem.

Hij is getest op een te langzaam werkende schildklier (dit was het niet) en op cushing, maar van dat laatste hebben we niet de uitslag gehad. We hebben de onderzoeken stop laten zetten, omdat hij in de tussentijd is overleden.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:56

Ik wilde net hetzelfde zeggen als mijn voorganger: Misschien last van haar schildklier. Dieren kunnen dan weinig eten en toch dik worden. Verder zijn er nog meer aandoeningen waardoor hij te dik kan worden.
Is er een mogelijkheid om te meten hoeveel brokjes hij eet? (ook handig voor de DA) En wat voor brokjes krijgt hij?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:59

schildklier was ook mijn eerste ingeving. Het is denk ik idd erg handig om bij te gaan houden hoeveel hij eet. En hem als hij in de tuin loopt af en toe in de gaten te houden wat hij allemaal aan het doen is want mischien heeft hij een stiekem snaaiplekje.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 18:16

Bedankt voor de reacties. Schildklier was ik al bang voor ja. Wel is ze altijd al een beetje een dikkie geweest,maar toch.

Zal eens bij gaan houden hoeveel ze eet, wat ze uitspookt in de tuin.... En inderdaad toch maar even langs de dierenarts....

Vind het gewoon sneu voor t beestje zelf.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:35

Een gemiddelde kat heeft aan 40-50 gram brokjes per dag meer dan genoeg. Dus het lijkt er op dat ie dan meer dan dat binnen krijgt. Staan de brokjes heel de dag klaar? Want dan eten (bijna) alle katten te veel. Het lijkt dan niet veel omdat ze dan iedere x maar een paar brokjes pakken, maar over de dag verdeeld is het toch te veel. Ook het zacht vlees erbij tikt natuurlijk ook aan.

Ik zou 'm voorzichtig (!) minder eten gaan geven, en proberen of je 'm wat meer kan laten bewegen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:32

Een te langzaam werkende schildklier komt maar bij 1 op de miljoen katten voor. Was voor mij wel een reden om het tóch te laten checken, je kat zou maar net die ene zijn.

Mijn kat zat op een blaasgruisdieet, dus ik kon/mocht hem ook niets anders voeren dan zijn dieet en als ik hem nog minder gaf dan ging hij gal overgeven.

Mij is toen aangeraden om verse sperziebonen te koken, te pureren en te mengen met de hoeveelheid voer die hij normaal krijgt en dan de brokjes afbouwen. Dit zou misschien een prima remedie zijn om af te vallen, maar ik heb me wel afgevraagd hoe het dan moet als het overtollige gewicht er eenmaal af zou zijn.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 08:07

Helaas weigert madam om iets anders te eten dan brokjes, dus ik vrees dat ze voor de sperziebonen haar neus ophaalt.

Heb gister even met er op de weegschaal gestaan. Ze is ongeveer 4,5 kilo, wat, volgens internet dan :P , niet eens gek zwaar is voor een gewone HTK kat. Bij nader onderzoek werd ook wel duidelijk dat vooral der vacht ook SUPER dik is waardoor ze een worstje lijkt. Zal eens kijken of ik vanavond een foto kan maken.

De brokjes worden neergezet, en op is op. Drie keer op een dag krijgt ze een beetje, maar misschien is dat inderdaad nog wel teveel ja. Bewegen doet ze genoeg. Rent de hele dag van hot naar her lijkt wel, trap op trap af, achter vliegen aan, spelen, dus dat is t denk ik niet echt. Kan wel kijken of ik actiever met er kan spelen met balletjes enzo :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:08

4,5 kg is netjes hoor :) De kat waar ik het over heb woog op een gegeven moment ruim 8 kg.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:02

Ja daar kwam ik ook achter na wat naspeuren.... maar ze lijkt echt moddervet. Misschien door der vacht ? Als madame straks wat actiever is zal ik eens proberen een foto te maken :D