Uilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hafjegek

Uilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 14:54

Wie heeft er ook een uil?

Wij (mn man en ik) hebben 2 kerkuilen in een buitenvoilerre zitten, ze zijn gering en met papieren erbij, een wilde kerkuil houden is illegaal, en het wildbestand moet gewoon behouden blijven.

waarom hebben we ze? omdat het prachtige dieren zijn om te zien, en ze zijn ook nog eens heel lief.
ze zijn tam en kunnen op je hand zitten, je kan ze voeren enzo, maar los vliegen kunnen ze niet, dan vliegen ze weg namelijk, bovendien is het losvliegen met zulke vogels een kunst op zich waar je veel ervaring voor nodig hebt. en je moet ze regelmatig uithongeren zodat ze weer naar terug komen vliegen enzovoort, dat is niet de manier waarop wij onze beestjes houden.
ze hebben een ruime voilerrie die binnenkort nog uitgebreid word, dus daar hebben ze ook ruimte genoeg om te vliegen.

hierbij wat foto's van heel klein tot volwassen.
Afbeelding
Afbeelding

Frances

Re: Uilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:04

Kerkuilen zijn gaaf :))
Ik zou later zelf ook best een kerkuil willen :j
maar ik woon nu nog thuis, dus dat wordt niks :P

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:06

Ja, ze zijn echt prachtig!
Geweldige beesten om te zien.
Bij mij zou het alleen continue gaan kriebelen om ze los te laten,
omdat ik vind dat ze eigenlijk in de natuur thuishoren.

Hiermee zeg ik natuurlijk niet dat het feit dat jij kerkuilen hebt zielig is,
zo te horen zorg je er goed voor etc. dus dat bedoel ik hier niet mee.
;)

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:10

Hele mooie beesten!! Maar ik heb nog nooit gehoord dat je ze ook als huisdier kunt houden. Maar ja... ook niet van stinkdieren en egeltjes, maar die zie je hier ook voorbij komen.

In wat voor soort buitenverblijf zitten ze? Hoe groot is dat dan, dat ze daar ook rond kunnen vliegen? miss foto?! ;) En hoe groot worden ze?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:12

Zijn dat geen Engelse kerkuilen? Ik vind ze er altijd uitzien als heren van stand :D. Een paar weken geleden ben ik toevallig bij mensen geweest die diverse roofvogels houden, waaronder diverse kerkuilen, oehoes, bosuilen, maar ook een Amerikaanse woestijnbuizerd. Echt een geweldige kans om dergelijke dieren eens van dichtbij te bekijken!
Wat fijn dat ze bij jullie een ruime volliere hebben. Heb je daar toevallig ook een foto van?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:15

@ Tessaar, je kunt ze als huisdier houden ja, je kunt ze ook trainen dus om er mee te vliegen...

Ik vindt vooral de steppe en steen arend erg gaaf :j

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:26

Tessaar schreef:
Hele mooie beesten!! Maar ik heb nog nooit gehoord dat je ze ook als huisdier kunt houden. Maar ja... ook niet van stinkdieren en egeltjes, maar die zie je hier ook voorbij komen.

In wat voor soort buitenverblijf zitten ze? Hoe groot is dat dan, dat ze daar ook rond kunnen vliegen? miss foto?! ;) En hoe groot worden ze?

je kan standaard voilerre panelen kopen, zijn makkelijk in elkaar te zetten en je kan er zoveel aan elkaar hangen als je wilt, zijn van alleminium dus roestvrij.
de vollierre is nu 200x200x220 (lxbxh) maar gaat nog uitgebreid worden naar 400x400x220, is nog net iets mooier en kunnen ze nog iets meer vliegen. vooral omdat ze geen beweging verder krijgen.
kerkuilen zijn niet zo groot ongeveer 40 cm in hoogte?
foto heb ik (nog) niet van de voiliere maar kan ik misschien wel maken binnenkort.

heb deze snel van internet geplukt. hij lijkt hier wel op.
Afbeelding
alleen is onze nog leuk ingericht natuurlijk, met een nachthok, groene nepplanten en halve boomstammen en takken van verschillende diktes met ruige strotouwtjes opgehangen zodat het er allemaal wat natuurlijker uitzie.(waar strotouwtjes al niet goed voor zijn :D )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:28

O wat mooi zeg.
Bij ons in de straat zaten ransuilen, erg mooi om te zien en vreselijk eng als ze je recht aan kijken :=
Maar ze zijn een tijdje geleden vertrokken en ben bang dat ze niet weer komen... :(

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:01

Ik vind ze vreselijk mooi, bij de dierenambulance hebben ze er ook eentje, die tam is. En een oehoe.
Het is niet vervelend naar jou bedoeld, maar ik vind eigenlijk niet dat ze als huisdieren gehouden moeten worden. Begrijp me niet verkeerd, ik vind ze prachtig. Maar ikzelf zie ze liever in het wild ;)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:36

Schitterende dieren! Maar helaas ben ook ik van mening dat die niet in een volière thuishoren, maar in de natuur ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:57

Mijn ouders hebben thuis 2 witgezichtdwergooruiltjes. Hele mond vol. Ik vind het net kleine gremlins...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:01

Wij hebben kerkuilen in een nestkast in de schuur. Hele mooie beesten. Op dit moment 2 jongen geloof ik. Worden elk jaar geringd. We voeren ze niet enzo, ze zijn dus gewoon los.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 19:37

ze horen ook in de natuur vind ik. maar dat neemt niet weg dat je ze ook als huisdier kan houden. paarden horen ook in de natuur, maar ook die houden we ook in een stalletje van 3x3 (om het maar even heel oppervlakkig te zeggen, niet alle paarden staan zo uiteraard, maar het is even een voorbeeld anders moet ik uitgebreid er op in gaan hoe een paard gehouden word enzovoort) ;)

deze uilen zijn speciaal gefokt om als huisdier te hebben, als ik het deurtje open zet vliegen ze wel weg, maar zijn ze binnen een paar dagen dood, want ze hebben nooit geleerd te jagen ofzo.

ik heb ze van mijn schoonzus die heeft ook nog veel meer soorten uilen. ik vind ze gewoon heel erg mooi, en neem ze ook dagelijks even op de hand, anders verliezen ze hun tamheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:17

Ik ben weg van uilen en roofvogels. Mijn schoonouders hebben een jonge sneeuwuil gehad. Die hadden ze gevonden, deze is na enkele tijd naar een vogelopvang in Belgie gebracht. Met de bedoeling hem langzaam uit te zetten.
Ik vind grote vogels in volieres altijd wel een punt hoor. Vliegen kunnen ze er niet in. Misschien van tak naar tak, maar echt vliegen niet. En dat vind ik wel een behoefte van een vogel. Roofvogels als huisdier ala, maar dan moeten ze wel kunnen vliegen, zoals bij de valkerij, anders zou ik er persoonlijk niet voor kiezen.
We waren laatst in Arnhem, Burgers zoo, eigenlijk houd ik er niet van, maar zoonlief wilde graag een olifant zien, dus vooruit. Daar heb ik ook even de roofvogels bekeken. Daar zat een prachtige zeearend(als enige vogel) te zonnebaden in een grote kooi. Zo'n beest hoort te zweven in de lucht, niet hippen van tak naar tak, ik vond het vreselijk om te zien. Ik heb het met alle dierentuindieren hoor, vandaar dat ik eigenlijk ook nooit ga, maar met deze dieren nog het meest.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:26

Wij hebben ooit een jonge ransuil gehad in huis. Ja, in huis :D .
Zo'n expemplaar dat door mensen in het bos gevonden is en zo'n zielig jong ding móet je natuurlijk daar weghalen om vervolgens niet meer te weten wat je er mee moet. }:0
Wij hebben hem een jaar gehad en geleerd dat hij eigenlijk een wilde vogel is ondanks dat hij met de hand is grootgebracht. Na een jaar was hij eraan toe om uitgezet te worden.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:54

Ze zijn natuurlijk niet als huisdier gefokt :P Maar in gevangenschap en hebben door de manier van voeren niet geleerd te jagen, waardoor ze in de natuur geen kans hebben.
DAT is heel iets anders. ;)

En een paard in een box van 3x3 (wat ook niet mijn voorkeur heeft) komt daar normaal gesproken regelmatig uit om zijn benen te gebruiken. Kunnen jouw uilen dat ook? Echt even lekker vliegen? Lijkt mij niet in een voliere.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 17:49

Laika schreef:
Ze zijn natuurlijk niet als huisdier gefokt :P Maar in gevangenschap en hebben door de manier van voeren niet geleerd te jagen, waardoor ze in de natuur geen kans hebben.
DAT is heel iets anders. ;)

En een paard in een box van 3x3 (wat ook niet mijn voorkeur heeft) komt daar normaal gesproken regelmatig uit om zijn benen te gebruiken. Kunnen jouw uilen dat ook? Echt even lekker vliegen? Lijkt mij niet in een voliere.

onze uilen komen er ook dagelijks uit, niet om te vliegen, want dan vliegen ze weg.
maar de voiliere is groot genoeg en word binnenkort nog groter, kerkuilen zijn niet zo heel groot, dus is het niet zo moeilijk om een voliere groot genoeg te maken. voor een zeearend is het een ander verhaal natuurlijk.
bovendien zijn deze soort uilen ook liever lui dan moe, in het wild vliegen ze ook niet zomaar even een stukje om de vleugels te strekken, alleen als het moet om te jagen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:42

je kunt die uilen nooit zo de ruimte geven die ze nodig hebben helemaal niet als je voliere zo klein is. wij hebben ook een Tamme kerkuil in de opvang zitten mensen wouden er vanaf ik vind het gewoon zielig dat mensen die dieren als huisdier houden ongeacht hoe goed jij er ook voor zorgt ze zouden het moeten verbieden ermee te kweken en aan onwetende mensen te verkopen (want ja die heb je er ook bij)

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 00:59

ja onwetende mensen genoeg, maar wij gelukkig niet, ik heb al jaren ervaring in de verzorging van roofvogels, en begin dit jaar besloten dat ik er ook 1, naja eh 2 wil, je kunt ze alleen houden, maar je kan ze ook heel goed samen houden, en dat vind ik dan toch gezelliger voor ze.

uiteraard kun je uilen nooit de ruimte geven die ze in het wild hebben secretlin, maar goed ieder zijn mening, en ik ben heel blij met mijn dieren. ;) en als iedereen de zelfde mening had zou het barsten van de uilen in achtertuinen *D

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:54

heel mooi hok! als je een keer foto's maakt van jouw hok, ben ik zeer benieuwd! :)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:29

SecretLIN schreef:
je kunt die uilen nooit zo de ruimte geven die ze nodig hebben helemaal niet als je voliere zo klein is. wij hebben ook een Tamme kerkuil in de opvang zitten mensen wouden er vanaf ik vind het gewoon zielig dat mensen die dieren als huisdier houden ongeacht hoe goed jij er ook voor zorgt ze zouden het moeten verbieden ermee te kweken en aan onwetende mensen te verkopen (want ja die heb je er ook bij)

Geldt dat ook niet voor parkieten? Papegaaien? Hamsters? Konijnen? Die worden meestal ook te klein gehouden.
Echt, omdat het een keer een ander dier is als normaal MOET het dier in eens altijd vrij zijn. Maar een parkietje in een kooi dat net groot genoeg is zodat ie van de ene naar de andere stok kan hupsen is normaal? Maar die komen er zo nu en dan uit zal het excuus dan wel weer zijn... Parkieten vliegen meer in het wild dan uilen, dit zijn echt luie vogels! Die kun je naar mijnes inziens beter in gevangenschap houden mits ze in een voliere zitten van een grote afmeting dan een parkiet in een klein kooitje.
En ik vind dat geen enkel dier verkocht mag worden aan onwetende mensen. Al acht ik de kans dat een uil aan een onwetend persoon verkocht word kleiner als bij een normaal huisdier. Uilen zijn niet zo goedkoop en de fokker waarbij wij de uilen gekocht hebben, wilde echt weten hoe ze kwamen te zitten. Dat vraagt een medewerker van een dierenwinkel niet.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:32

Ik heb ook uilen,
Maar deze zijn zelf in de schuur komen zitten.

Persoonlijk vind ik het geen huisdieren.

Een parkietje in een kooi vind ik ook niets.
Die hebben ook een flinke voliere nodig.
Net als het konijn of hamster, de hokjes die je bij de welkoop ziet vind ik ook dierenmishandeling.
Dat is een mooi nachthok, meer niet.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:05

Joyckuh schreef:
SecretLIN schreef:

Geldt dat ook niet voor parkieten? Papegaaien? Hamsters? Konijnen? Die worden meestal ook te klein gehouden.
Echt, omdat het een keer een ander dier is als normaal MOET het dier in eens altijd vrij zijn. Maar een parkietje in een kooi dat net groot genoeg is zodat ie van de ene naar de andere stok kan hupsen is normaal? Maar die komen er zo nu en dan uit zal het excuus dan wel weer zijn... Parkieten vliegen meer in het wild dan uilen, dit zijn echt luie vogels! Die kun je naar mijnes inziens beter in gevangenschap houden mits ze in een voliere zitten van een grote afmeting dan een parkiet in een klein kooitje.
En ik vind dat geen enkel dier verkocht mag worden aan onwetende mensen. Al acht ik de kans dat een uil aan een onwetend persoon verkocht word kleiner als bij een normaal huisdier. Uilen zijn niet zo goedkoop en de fokker waarbij wij de uilen gekocht hebben, wilde echt weten hoe ze kwamen te zitten. Dat vraagt een medewerker van een dierenwinkel niet.

Zeg ik dat het niet voor parkieten enz geld? net zo goed geen enkele vogel hoort in een kooitje te zitten

Ik vind Uilen gewoon geen dieren die iedereen zomaar moet kunnen aanschaffen voor vogelopvangcentra zijn er hele strenge regels voor om de gewonde zieke of jonge uilen op de vangen en een particulier zou ze zomaar even via marktplaats kunnen kopen, tja hoe scheef is de wereld

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:06

hafjegek schreef:
ja onwetende mensen genoeg, maar wij gelukkig niet, ik heb al jaren ervaring in de verzorging van roofvogels, en begin dit jaar besloten dat ik er ook 1, naja eh 2 wil, je kunt ze alleen houden, maar je kan ze ook heel goed samen houden, en dat vind ik dan toch gezelliger voor ze.

uiteraard kun je uilen nooit de ruimte geven die ze in het wild hebben secretlin, maar goed ieder zijn mening, en ik ben heel blij met mijn dieren. ;) en als iedereen de zelfde mening had zou het barsten van de uilen in achtertuinen *D

Ik zeg ook niet dat jullie onwetend zijn maar er zijn genoeg mensen die het wel zijn ;)
Daarom zitten wij hier nu met een tamme kerkuil en geen idee waar we met het beestje naartoe moeten (hij verblijft helaas ook in een hele grote buitenvoliere met nachthok) maar ja wij willen hem hier niet zou houden eigenlijks

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:57

Hebben jullie al gekeken naar een uilenopvang? Bestaat zoiets eigenlijk? En anders misschien even kijken naar Opglabeek in België, die vangen ook beren en leeuwen op enzo.. Die hebben het goed voor elkaar..