En dan is je man een vrouw...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

En dan is je man een vrouw...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 21:23

Dan is je man een vrouw en is de echte man de banketstaaf.

Even aan het begin beginnen. Ik heb al ruim een jaar (mei) een beertje (=mannetjescavia) genaamd Geldar en die heb ik toendertijd alleen gekocht. Omdat één toch maar alleen is en ik me er wat verder in heb verdiept moest het er in april dan toch van komen, een tweede cavia. Ik heb de dierenwinkel in de gaten gehouden of ze gladharige mannetjes hadden, maar die kwamen maar niet. April ging voorbij, mei ging voorbij en ondertussen was ik ook wat aan het experimenteren met de bodembedekking die en betaalbaar moest zijn, en niet stoffig, en niet snel stinken (nog steeds trouwens niet gevonden), maar daardoor ging ik ook in een andere dierenwinkel kijken. Op 25 juni. Daar hadden ze ook cavia's, even daar een praatje gemaakt en gevraagd of ze ook beertjes hadden. Die hadden ze, 2 stuks, een bijna helemaal rode gladhaar en een grijze. Die rode vond ik geweldig, dus gevraagd of ze er zeker van waren dat het een man was i.v.m. de situatie thuis (deze ook uitgelegd) en ja, zeker weten een man. Ik naar huis, overlegd, en ik ben hem dezelfde middag nog gaan halen, nogmaals gevraagd, ja het was een man. Hem de naam Altran gegeven en gekoppeld, wel wat gerij maar dat hoort bij koppelen, dominantiegedrag. Altran woog toen 324 gram.

Een week later twijfelde ik al, door het vele geknor naar de andere cavia's toe.
(ik heb nog een beertje van mijn broertje op mijn kamer staan, maar door te laat realiseren konden die niet meer gekoppeld worden. Mijn moeder is overstag gegaan toen ze zag hoe lief mijn twee cavia's samenzaten, dus bij die is twee dagen later ook een man gekomen. Toevallig had mijn gewone dierenwinkel toen 3 mannen (en 15 vrouwen), dus daar gekocht. Die is ook nog echt gekeken, dus die is veel zekerder).

Maar nog eens gekeken, maar ik zag het gewoon niet. Nog een week later ben ik nog meer aan het twijfelen gegaan en heb ik besloten de dierenarts eens te bellen of ze het gratis controleerden. Wel als een assistent kon, en dus had ik een afspraak voor vanochtend half 9. Ik moest vandaag namelijk werken en kon niet later. Ze hadden hamsters opgeschreven, dus dat gaf een korte verwarring, maar cavia's kon ze ook en toen kwam het hoge woord eruit.

Altran is Altra, een zeugje. Direct geinformeerd naar de kansen op dragen, de risico's voor de zeug en de risico's van de beer bij castreren en hoe duur dit castreren is. De kans dat ze al dragend is, is klein. Ze is nu waarschijnlijk 6 weken, de risico's bij een eventuele zwangerschap zijn ook klein, de risico's van een beer castreren zijn klein en de prijs viel mee, 45 euro (het is voor eigen rekening en ik moet er dus wel het geld voor hebben, hoe banketstaaf ook.) Omdat de risico van dragen klein zijn heb ik besloten ze niet uit elkaar te halen, maar de beer aanstaande dinsdag te laten castreren (de eerste mogelijkheid). Mocht er een nestje van komen dan zal ik er waarschijnlijk een aantal tot allen houden, afhankelijk van geslacht en hoeveelheid. Dus er is over nagedacht.

Maar nu de zaak met de dierenzaak. Ik ga in ieder geval langs, de cavia kostte 15 euro en ik heb de situatie meerdere malen uitgelegd, dus ik vind het niet kunnen dat ik een vrouwtje heb gekregen. Ik ga haar uiteraard niet ruilen, want al ben ik niet zo knuffelig met cavia's, ze zijn wel echt mijn maatjes. Wat is redelijk?

Pluttersput

Re: En dan is je man een vrouw...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:28

Ikd enk dat je er niet heel veel mee opschiet. Je ziet het overal bij dierenwinkels, met té weinig kennis.
Een kennis van mij ging een paar maanden terug een konijntje halen. Het zou een vrouwtje zijn. Ik meegegaan, diertje was iets van 6 weken oud, maar volgens mij was het een mannetje. Neenee, ze garandeerde dat het een vrouwtje was.
Tot ik dus eergisteren ofzo keek, en het is dus echt een mannetje, met ballen en al. Ik ben benieuwd, maar je komt niet ver denk ik.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:32

Houdt er wel rekening mee dat het mannetje na de castratie nog enkele weken vruchtbaar blijft

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:35

Om precies te zijn 6 weken. Inderdaad even kijken of ze dan niet al vruchtbaar zijn, anders zit je alsnog met je kleintjes :)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:42

dit gebeurt heel vaak.. het is moeilijk te zien bij jonge dieren..... ik werk bij de DA en laatst kwam een mevrouw met een konijn (voedster) met rare roze plekken op de buik... ja dat waren dus balletjes :')

over de bodembedekkinh: Abiose of hennep strooisel lijkt op wat we bij de paarden als Vlas gebruiken het werkt goed!

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:05

Ja en volgens mij is het zo dat wat je hebt gekregen "niet goed is" en zoals dat met magnetrons ook gaat (sja... wat dat betreft wordt er geen verschil gemaakt in levend of levenloos :\ ) zijn ze hooguit deze "slechte" te ruilen voor een "goeie". Dus ze zullen aanbieden hem te ruilen, maar vanaf daar houdt hun plicht denk ik ook op. Want al zou ze drachtig zijn, en extra kosten hebben... die zou je niet hebben als je haar had omgeruild. Dus ik denk dat als je ze niet wil ruilen, je weinig kan beginnen (tenzij ze aardig zijn bij de dierenwinkel, maar ik denk dat ze je wettelijk verder niet veel verplicht zijn)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 22:58

Ik hou er rekening mee, de kleintjes zijn een mogelijkheid. Maar dat risico neem ik. Ik had het al verwacht dat er alleen ruilen als mogelijkheid was, hoe grof ook. Dan gaat het over. Ik ga er in ieder geval langs.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:03

Ik heb hetzelfde meegemaakt...Alleen heb ik in de dierenwinkel zelf gekeken en
zag ik dat het een vrouwtje was...De verkoopster was er ook 100% verzekerd van
dat het een man was...Ik heb geeist dat de manager zou kijken...en ik kreeg gelijk...
Misschien de volgende keer toch zelf ook even kijken? (moet je natuurlijk wel weten
waar op te letten)

Succes...
PS...ik heb toch echt al eens verhalen gehoord van caviavrouwtjes die op die leeftijd
zwanger zijn geraakt...Dat waren echt niet alleen uitzonderingen...Ik hoop voor je dat
dat niet zo is...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:32

Maar 6 weken oud en dan meteen de risico op zwangerschap. Ik zou ze toch scheiden en in 2 hokjes dicht naast elkaar zetten.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:47

Inderdaad XoNo. De kans is al vrij groot dat ze inmiddels wel gewoon zwanger is, maar ik zou ze nu scheiden om elk risicio te voorkomen. Ook al gaat het vaak wel goed ook al is het zeugje nog erg jong, dit is natuurlijk echt niet goed, omdat het ten koste van haar eigen groei gaat. Ook heb je kans dat ze alsnog overlijdt na de geboorte vanwege uitputting. Omdat ze nog niet volgroeid is, heb je kans dat er binnen in iets blijvend beschadigd raakt. Oftewel, zo snel mogelijk uit elkaar halen!!
Nadat je beertje gecastreerd is moet je ze nog 5-6 week scheiden. Ik heb toevallig 2 week terug één van mijn beertjes laten castreren. Je moet hem een week lang op handdoeken houden, zodat er geen troep (zaagsel,hooi) in de wond kan komen. Hooi dus in een hooibal of bakje doen. Handdoeken moeten 2x per dag verschoond worden en tussendoor de keutels even verwijderen. Ik moest ook een ABkuur (en pijnstiller) van 10 dagen doen uit voorzorg, maar dit verschilt bij iedere da. Ook ervoor zorgen dat je je cavia niet nuchter heenbrengt!! Ik weet niet wat voor narcose ze gebruiken, maar je moet altijd gaan voor gasnarcose (ipv spuitnarcose)! Dit is veel minder zwaar voor een cavia.

Oh, en dierenwinkels hebben over het algemeen weinig verstand van zaken, daarom zou ik daar ook geen cavia's weghalen. Mocht je meer informatie willen, http://www.degrotecavia.nl. Erg handige site! Staat ook veel informatie over zwangerschap op.
Veel succes!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 21:23

Ze is sinds gisteravond gescheiden van de man. Zit nu tijdelijk in een transsportkooi en misschien krijgt ze direct een vriendinnetje ook. Waarschijnlijk is de andere beer die ik gekocht heb ook een vrouwtje. |o
In dat geval gaan die samen bij mijn gecastreerde mannetje en komt er voor de andere beer een echte man. Die wordt dat gekocht onder het mom van, als er niks uitkomt is het geen man. Maar ik twijfel nu wel een beetje. 100% zeker ben ik er nog niet van dat het een vrouwtje is. Ik krijg er niks uit, het is wel de Y-vorm en het lijkt wel op de foto van een zeug op 4 weken maar tja, ik ben geen expert. Zou ik hem/haar dan alsnog bij de zeker weten zeugje zetten? Of zou ik hem/haar dan nog even laten bij de zeker weten man? De kooien zijn nu echt op en ik heb dan nog wel een doos waar zij/hij tijdelijk in kan alleen maar die is wel erg klein, de opties zijn gewoon een beetje op.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 21:30

Kun je een foto maken ervan? Als ik het zo lees is het idd een zeugje, maar je weet maar nooit.. als ze klein is zijn, is het idd nog wat lastig te zien. Ik zou haar(hem) bij het zeugje zetten.
Je hebt je mannetje toch nog niet gecastreerd, kun je niet proberen die te koppelen aan je andere beer? (eerst op neutraal terrein kennis laten maken, met genoeg afleiding (eten) en allebei zelfde geurtje)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 22:08

Nee, hebben we geprobeerd maar ze vlogen elkaar direct in de haren dus dat was geen succes. Ik heb het bij het zeugje gezet, was even rondhipsen maar het zeugje was duidelijk de baas.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:50

Je zou met de dierenwinkel kunnen overleggen dat je de kleintjes daar heen brengt (als ze zwanger is) als je er zelf geen huisje voor kan vinden. Ik heb een zeugje zwanger uit een dierenwinkel gekocht. Bij mij was het waarschijnlijk niet in de dierenwinkel gebeurd want toen ik haar kocht zat ze bij een konijn. Maar de dierenwinkel bood aan om de kleintjes bij hun te brengen als ik er zelf geen baasje voor kon vinden. Nou was het in mijn geval gelukkig maar 1 kleintje, en die is naar een goede vriendin gegaan.

Mijn cavia was ook 6 weken toen ze zwanger was dus het kan wel degelijk. Let goed op haar buik, geef haar veel groenten. Als ze zwanger is moet je ze op een gegeven moment in de buik kunnen voelen bewegen (en zelfs knarsetanden).

Succes!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:17

een caaf kan op 6 weken wel degelijk zwanger worden.... ik heb hier een zeugje die precies op de dag af 6 weken na haar geboorte voor het eerst bronstig was (ze is niet gedekt, ze zat al alleen ivm shows). In een dierenwinkel prutsen ze vaak maar wat aan en denken ze verstand van cavia's te hebben. Ik ben niet voor niets laatst een winkel uitgekeken toen ik vertelde dat hij een Teddy in zijn handen had en geen Texel wat hij eerst zei.

Waarom zou je nog je cavia bij een dw halen als er genoeg fokkers zijn die het wel goed zien en waarbij je een zeer kleine kans hebt (ik ken een fokker waarbij ze met 6 weken ook al drachtig zijn.... maar das een broodfokker) dat ze te laat gescheiden zijn? Of bij een opvang?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 18:05

Ik heb ook bij fokkers gekeken maar er was maar één fokker die in de buurt zat en bonte gladharen fokten, in dit geval hollanders. Maar die had op dat moment niets en mijn moeder vond zelfs die eigenlijk al te ver.
Ik had tot nu toe geen slechte ervaringen met dierenwinkels. Al mijn eerdere cavia's zijn gewoon goed gegaan. Alleen nu is het dus een voltreffer.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:10

_O- :)) _O- := haha, ik las de titel en dacht: 'WAT!?" haha
Gaat het over je cavia :D

Daar heb ik dan weer geen verstand mee, dus succes ermee :D