chihuahua

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vetboltsje

chihuahua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 18:14

hee hee,

ik zou graag binnenkort een chihuahua (tea cup) willen hebben alleen zou ik graag wat info willen hebben.
graag zou ik wat goeie fokkers (sites) willen weten.
en zijn er vaste 'tijden' dat de fokkers pups krijgen of kan dat ook verschillen?
vaak staan er op bepaalde sites ook geen prijzen, dus ik zou graag aan jullie willen vragen, of jullie dat misschien weten? en dan de prijzen voor tea cup langharige en kort harige teefjes (natuurlijk hangt dit af van de stamboom etc, maar misschien dat jullie een schatting weten?)
ik weet zo even geen meer vragen meer haha

xoxoxo

Frances

Re: chihuahua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:26

Misschien moet je beginnen met je te verdiepen in het ras dat je wilt kopen?
De tea cup chihuahua bestaat namenlijk niet.
Er zijn geen vaste tijden dat fokkers pup krijgen.
Onze Friese Stabij heeft 650 euro gekost, maar wat een ras-chihuahua kost zou ik niet weten...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:29

Google eens op de rasvereniging en op de raad van beheer.
Bij de raad van beheer zitten fokkers aangesloten die fokken met stamboom. De raad van beheer is de organisatie die de stambomen af geeft. Op deze site kan je dus fokkers vinden.

Ik heb zelf een Bullmastiff met stamboom en deze kostte 1200 euro.
Zorg dus dat je een flink spaarpotje hebt.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:32

Tea cup is idd geen ras.. Het is echt een hondje wat puur gefokt word om de kleinen lengte die hij draagt. voor zover ik me erin verdiept heb zijn dat geen vriendelijke manieren.. Ik wilde eerst hoe kleiner hoe beter... Nu wil ik een ''gewone'' chihuahua.

Qua sites.. Google eens.. Je vind er een hoop. Maar ik geef toe, het vinden van en goede fokker met verstand is zeeeeer moeilijk te vinden.

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 18:36

nja met 'tea cup' bedoelde ik dus meer de kleinere formaat chihuahua's.
ik zou dan wel het liefst een zo klein mogelijke chi willen eigenlijk.
dat ik een spaarpotje moest hebben wist ik ;) maar je ziet vaak ook goedkopere chi's en ja kzou wel graag willen weten wat nou een redelijke prijs is voor een chi.

xoxox

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:40

Voor een teacup aanzich moet je wel iets meer dan een stevig potje hebben, aangezien ze speciaal op zo lein mogelijk gefokt zijn.
Als ik jou was zou ik daar niet voor gaan. Als je kleiner fokt, daar zijn die hondjes imo gewoon niet voor gemaakt. Een chihuahua is al heel klein, en omdat mensen kleiner schattiger vinden wordt er steeds kleiner gefokt. Net als met pony's.
Maar inderdaad, neem eens contact op met een rasvereniging als die bestaat, en bel eens wat random fokkers op om info te vragen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:41

Ik heb geen verstand van Chi's maar er is een periode geweest dat men de Yorkshire terrier ook als "tea cup" heeft gefokt. Deze werden echter vaak niet ouder dan 7 jaar, en kosten in die 7 jaar een godsvermogen aan dierenartskosten. Om dus maar te zwijgen over het leed wat een dergelijk zwak en ziek diertje moet doorstaan al die jaren.
Ik denk dus dat je gewoon lekker moet zoeken naar een goede normaal gefokte chi, immers met 1,5 tot 2 kilo is een dergelijk hondje toch al klein genoeg?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:42

Zonder stamboom betaal je een stuk minder. Maar......je hebt niets om op terug te vallen. Fokkers die aangesloten zijn bij de raad van beheer zijn verlicht om hun honden te laten testen op bepaalde erfelijke aandoeningen die bij sommige rassen voorkomen.

Ook is er een fokbeleid, er mag niet met teven gefokt worden die jonger zijn dan 18 maanden, er moet een bepaalde tijd tussen 2 dekkingen zitten enz.

Door een pupje zonder stamboom te kopen houdt je tevens de broodfok in stand. Heel veel pupjes worden uit Oost Europa gehaald als ze 5 weken zijn en hier verkocht onder het mom dat ze al 8 weken zijn maar erg klein.
De broodfokkers zorgen gewoon dat ze een teef en reu thuis hebben en zeggen dan dat het nest van die 2 honden is. Later blijkt dit dan helemaal niet zo te zijn.

Pas daar dus heel goed voor op!!!! Het gebeurd regelmatig!!!

Bij een fokker met stamboomhonden kunnen deze praktijken niet voorkomen omdat elke pup gechipt moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:44

Vraagje, waarom ben je op dit ras gevallen, waarom zo'n hondje en geen andere?
Ik hoop dat je naast de aanschafprijs ook je laat informeren over de erfelijke aandoeningen, karakters en een goeie fokker :)

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 18:44

ik kreeg net ook al een pb dat ook vaak de tea cup formaat veel sneller ziek worden, dat moeten we natuurlijk ook niet hebben, ik hoor dus nu wel dat je eter een 'normale' chi kan hebben, ik heb al op google gezocht naar chihuahua rasvereniging en toen kreeg ik een site met allemaal sites met fokkers die zijn aan zijn gesloten bij de ncc. ik ga dus even op die sites kijken

xoxo

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 18:46

Chiqa schreef:
Vraagje, waarom ben je op dit ras gevallen, waarom zo'n hondje en geen andere?
Ik hoop dat je naast de aanschafprijs ook je laat informeren over de erfelijke aandoeningen, karakters en een goeie fokker :)

ik heb al op google gezocht over het ras chihuahua, maar ga nog steeds door met meer info zoeken

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:47

Weet je zeker dat je zo'n kleine chi wil? Deze hebben namenlijk nog sneller kans op gezondheidsprobleme, wil je dat een hondje aandoen? Het is echt niet gezond hoor, zo'n klein hondje..
En bovendien een goede fokker begint in mijn ogen niet aan de tea cup chihuahua...

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 18:52

hierboven heb ik ook gezegd dat ik nu 'rare' verhalen hoor over de tea cup en dat ik dan dus toch beter voor de 'normale' chi kan gaan

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:53

ja sorry, ik lees het nu. je had het gepost terwijl ik aan het typen was :P
maar fijn om te horen +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:55

Tea cups mogen officieel niet eens gefokt worden van de chihuahua vereniging.

Je mag namelijk niet fokken met teven onder de 2kg.

Een tea cup chihuahua is vaak geen gezond hondje, er wordt door tea cup fokkers eigenlijk alleen gekeken naar hoe klein het hondje zal worden. Niet naar andere belangrijke fokdoelen.

Gewoon niet aan beginnen dus.
De rasvereniging verbied het fokken met kleine chihuahua's niet voor niets ;)

Voor de aanschaf van een goede Chihuahua ben je toch al snel zo'n 1.000 á 1.500 euro kwijt.
En dat is alleen de aanschaf prijs.
Je moet er ook natuurlijk inentingen, ontwormingen, ontvlooien, mandje, riempje, poepzakjes, voerbakken, voer, etc. voor kopen.
En denk aan de hondenbelasting die je vaak moet betalen (zo rond de 80 á 90 euro per jaar, gemiddeld)
En als het hondje ziek is moet hij ook naar de dierenarts kunnen.

Een hond is duur.
De aanschaf is vaak 't goedkoopste ;)

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:59

Hoi,
Wat heel belanrijk is dat je bij een goede fokker ( kunnen ook gewoon mensen zijn die voor de hobby een keer een nestje willen ,,,,,,,,dit zijn vaak hele goede adressen) gaat en niet een en of andere handelaar ook al is het goedkoper er wordt veel verdient over de rug van onze dieren en niet altijd even dier vriendelijk...................dat is dan wel het allerbelangrijkste!!!!!!!
Helaas kopen mensen toch nog vaak bij de verkeerde adressen zodat deze mensen nooit op zullen houden met broodfok..
Veel plezier met je keuze en als je goed oplet kom je er best wel aan uit ;)
Groetjes een dierenvriend }:0

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 18:59

dat je geld moet hebben is zeker waar, maar dat is bij alle andere dieren ook zo, alles is tegenwoordig duur ;)

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:01

De Tea Cup zijn over het algemeen expres te klein gefokte chi's. Worden 6x zo snel ziek, en zijn zo zwak als de pest. Als ze dat al niet waren. Ik zou gewoon voor een normale chi gaan. Als je een chi speciaal van een fokker wilt (is wel aan te raden), ben je nog een paar jaar bezig. Fokkers hebben normaal een lijst staan, met klanten. Om op die lijst te komen en op die manier aan een pup te komen, is gewoon heel lastig.

Je kunt het beste zoveel mogelijk internet afspeuren, en geloof me een gezonde chi pup kan je niet kopen voor een euro of 600.
Gezond en wel, inclusief stamboom ligt de prijs toch op een €1000 - 1250 euro...

Als je meer info wilt, pb je maar hoor!

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:01

@angelica2: Weetje hoeveel mensen een hobby nestje fokken terwijl ze er geen verstand van hebben? dit zijn echt niet vaak hele goede adressen hoor.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:03

Misschien is het handig om gewoon in te schrijven bij de rasverening, en dan in de tussentijd een aardig bedrag bij elkaar te sparen en gewoon zoveel mogelijk te lezen over het ras :) ? Als je via de rasvereniging een hond wil zul je toch een tijdje moeten wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:06

Ik zou geen seconde twijfelen en gaan kijken bij een goeie fokker, en ver uit de buurt blijven van de vele pretnestjes di eje op MP ziet staan. Die zijn niet gefokt om jou dr nou zo gelukkig mee te maken, ze weten namelijk geen geschiedenis van de reu.
En voor je het weet zit je met andermans ellende.
Als je naar een goeie fokker gaat kan diegene jou haarfijn vertellen hoe de bloedlijnen zijn, qua gedrag en ziektes.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:07

Daarbij vind ik teacups er ook lelijk uitzien.
Schattig hoor, dat ze zo klein zijn. Maar het ziet er zo abnormaal uit.
Ze worden inderdaad hartstikke snel ziek. Het zijn gewoon geen gezonde hondjes,
en ik vind het erg jammer dat mensen dit soort hondjes toch willen fokken.

Ik zou lekker voor een gewone chihuahua gaan.
;)

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 19:08

Frances schreef:
Misschien is het handig om gewoon in te schrijven bij de rasverening, en dan in de tussentijd een aardig bedrag bij elkaar te sparen en gewoon zoveel mogelijk te lezen over het ras :) ? Als je via de rasvereniging een hond wil zul je toch een tijdje moeten wachten.

hoe gaat dat verder in zn werk dan als je je inschrijft bij een rasvereniging?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:08

HBVisser schreef:
Zonder stamboom betaal je een stuk minder.

Dat is echt niet waar bij de Chihuahua. In de meeste gevallen betaal je zelfs minder bij een fokker die aangesloten is bij de rasvereniging dan bij de mensen die op marktplaats adverteren met kleine honden die ze Chihuahua noemen. Van die laatste groep is 99,9% gewoon een kruising (hetzij in de 1e generatie, hetzij verder weg) waar je veel te veel voor betaald.

De zogenaamde teacups vind je alleen bij broodfokkers/handelaren en particulieren die ook een leuk centje willen verdienen en zijn in veel gevallen pups die jonger zijn dan de verkoper beweerd waardoor ze klein lijken voor de leeftijd.
Ook weet je dan dat je in ieder geval zeker bent van een hond met een lagere gemiddelde levensverwachting, weet niet of dat je doel is?

http://www.chihuahuaclub.nl/
Even de pupinfo bellen (is een hele aardige meid) en die wil je overal bij helpen en kan al je vragen beantwoorden. Is geheel vrijblijvend en kost je behalve de telefoonkosten helemaal niets.
Je hoeft je niet in te schrijven bij een rasvereniging en zelfs geen lid te worden.
Zou ook alleen luisteren naar wat zij te vertellen heeft want er wordt een hoop onzin verkondigd over het ras sinds de hype. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:43

Chiqa schreef:
..., en ver uit de buurt blijven van de vele pretnestjes di eje op MP ziet staan. Die zijn niet gefokt om jou dr nou zo gelukkig mee te maken, ze weten namelijk geen geschiedenis van de reu.
En voor je het weet zit je met andermans ellende.

Dit is wel een héél negatief verhaal.
Natuurlijk zijn lang niet álle nestjes op marktplaats "zomaar" gefokt zonder er bij na te denken.
Er zitten genoeg mensen tussen die heel bewust zelf een nestje fokken en er ook een goede reu bij gezocht hebben.

Het is toch ook niet zo dat bijv. alle veulentjes op marktplaats slecht zijn?
Bij honden is dat niet anders hoor.

Er zitten natuurlijk genoeg "ongeluk" nestjes bij, maar er zijn ook best een flink aantal goede nesten.
Een fokker is niet altijd persé de enige juiste keuze.