Hamstervraagjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Hamstervraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 13:59

Ik ga straks met mijn vriend in een appartement wonen, en het begint eigenlijk wel weer een beetje te kriebelen voor een hamster.
Alleen heb ik er nog een aantal vragen over.
Ik heb vroeger toen ik klein was een russische hamster gehad en die vond ik erg leuk.

Ik weet nog niet zeker of het beestje er gaat komen maar ik wil wel vast wat info hebben.
De hamster die ik toen heb gekregen kwam uit een dierenwinkel, nu wil ik dat niet meer en wil ik hem/haar weghalen bij iemand die echt het beste voor heeft met die beestjes. Nu vind ik wel een aantal 'fokkers' maar ik weet niet welke nou echt het beste met de beestjes voor hebben. Misschien weten jullie een aantal goede fokkers rond noord brabant.

Ook weet ik nou niet precies of ik weer voor een russiche of voor een syrische wil gaan, want ik heb gehoord dat syrische wat 'gemener' zijn en snelle zullen bijten? Iemand die me goed kan inlichten, en wat de voor en nadelen zijn van deze twee?

Verder is het de bedoelling dat wanneer het beestje er echt is, dat hij/zij doordeweeks bij mij in het appartementje is en dan in het weekend (in de trein) mee gaat naar mijn ouders zodat hij/zij niet het weekend alleen zit. Zou dit mogelijk zijn? of is dit te veel stress voor het diertje? Uiteraard heeft het beestje dan twee hokken en gaat het dan in een reismandje oid mee in de trein.

Merk je verder nog veel verschil in het gedrag tussen mannetje/vrouwtje is een bijv. aanhankelijker of meer dominant? en wat is dan de beste keus. Of maakt het vrijwel niets uit.

Ook heb ik hier een kooi staan van 58x36x50 er zitten verschillende plateaus bij, is dit een goede kooi of is ie te hoog oid.
ook heb ik nog een andere kooi dacht ik, die een heel stuk kleiner is en ook veel minder hoog. Wat word me aangeraden?

Hamsters moeten echt speciaal hamster voer he? en een keer in de zoveel tijd moeten ze ook meelwormen of een beetje eiwit toch?
En een zandbakje is wel een vereiste in een kooi toch?

Verder nog dingen die ik MOET weten?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

RelarDevi

Re: Hamstervraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:57

Misschien kun je Wuis eens pben, ze heeft hamsters (gehad) en ze weet er ook wel veel van.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 16:58

Thanks voor de tip zal ik eens even doen :)

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:01

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:15

Ik heb zelf ook wat hamsters gehad dus ik hoop dat ik ze kan beantwoorden. ;)

Ik vind Syren zeker niet 'gemener' dan dwergjes, ik heb alleen syren gehad, maar mijn zusje veel dwergjes en die hingen echt continue aan je hand. Meestal niet echt hard bijten, maar je voelde het wel. Mijn Syrische hamsters beten bijna nooit, als ze het deden was het wel echt doorbijten, maar sommigen hebben mij nooit gebeten, en anderen een keer of twee denk ik.. :)

Ik vind zelf Syrische hamsters leuker, je hebt wat meer om vast te houden zegmaar. Russen zijn over het algemeen slimmer en ik vind ze ook iets te 'teer' zegmaar. Vind het naar om ze op te pakken, ben altijd bang dat ik ze fijnknijp oid. :+ (Maar dat is echt persoonlijk ;) )

Ik denk zelf dat het voor je hamster teveel stress is om hem elk weekend mee te nemen. Met voldoende voer en schoon drinkwater kunnen ze best een weekendje alleen vind ik. :)

Qua geslacht maakt het niet zoveel uit.
Ik heb er iig nooit iets van gemerkt.
Al mijn hamster waren helemaal niet territoriaal oid, ik heb nooit verschil in geslachten gemerkt zegmaar. :)

Ik vind je kooi zeker niet te hoog, dat kan prima. Je zou op de hoogste plekken bijv. hangmatjes oid. kunnen hangen, zodat ze niet zo'n eind naar beneden vallen.

Voor hamster kan je het beste gewoon hamstervoer nemen ja. Ikzelf heb ook wel eens caviavoer gegeven, was precies hetzelfde, het zat alleen in veel grotere zakken.
Meelwormen kan je geven, maar het is niet persé nodig ofzo.
Zandbakje kan, maar is ook niet echt vereist, had het wel in mijn kooien staan, maar ze deden er nooit wat mee. :+

Wat je verder nog moet weten: Géén hamsterwatten gebruiken, die zijn echt heel gevaarlijk voor hamsters! Ze kunnen er bijv. in vast blijven hangen met alle gevolgen van dien.

En voor meer info kan je bijv. op http://www.dehamster.nl kijken of op het forum van die site. ;)

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:25