2 Katten apart voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

2 Katten apart voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 12:13

Misschien ben ik wel wat voorbarig, maar ik hoop komend voorjaar een tweede kat in huis te halen. Ik heb alleen al een 12-jarige Pers in huis. Deze freule heeft een wankele gezondheid, maar de laatste tijd gaat het heel erg goed. Onder andere door het strikte dieet en de dagelijkse medicijnen die ze krijgt.
Nu was ik al aan het dromen over een jonge haarbal erbij, tot ik me bedacht dat dit met voeren natuurlijk een groot probleem gaat worden. De Freule eet met vlagen als een bootwerker in 1 keer haar bak leeg, maar soms doet ze ook rustig 24 uur over alleen haar ochtendvoeding.

Hebben jullie misschien tips/adviezen over hoe ik dit met 2 katten aan zou kunnen pakken? Het dieetvoer van de Freule is niet geschikt voor kittens, dus hetzelfde voer geven, is geen optie.

Of misschien moet ik de droom van 2 katten in de koelkast zetten. ;(

Liesje_Lover

Re: 2 Katten apart voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:16

De ene in de keuken eten geven, de ander in de huiskamer.
Gewoon 'smorgens de bakjes neer zetten en deuren dicht doen. Als ze dan klaar zijn met eten maar het nog niet op is kun je gewoon de bakjes wegzetten, en eventueel 's avonds ofzo gewoon weer even neerzetten.

Zo deden wij het altijd toen een aantal van ons nog dieetvoeding hadden.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:23

Ik heb 7 katten; 5 eten er uit een grote schaal en 2 eten apart. Daarvan krijgt oma (19 jaar) dieetvoer en de ander moet afvallen.
De 5 eten meteen de schaal leeg, die moet afvallen ook, maar oma eet in etappes. Haar bakje staat in de magnetron (katveilig ;) ) en als ze honger heeft, komt ze me halen en dan mag ze eten. Als ze weer uitgegeten is, haal ik het bakje weer weg.
Als je erbij blijft, gaat het prima :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:25

Liesje_Lover schreef:
De ene in de keuken eten geven, de ander in de huiskamer.
Gewoon 'smorgens de bakjes neer zetten en deuren dicht doen. Als ze dan klaar zijn met eten maar het nog niet op is kun je gewoon de bakjes wegzetten, en eventueel 's avonds ofzo gewoon weer even neerzetten.

Zo deden wij het altijd toen een aantal van ons nog dieetvoeding hadden.

Zo deed ik het ook met dieetvoeding.
De katten die ik nu heb eten alle 3 hetzelfde. De 2 volwassenen eten alles netjes op. Mijn kitten is een tragere eter en ook erg snel afgeleid, waardoor ze stopt met eten.
Haar eten gaat gewoon in een kastje, afgesloten, tot ze aan geeft dat ze weer honger heeft.
Ze eten overigens alle in de keuken, 3 voerbeurten per dag.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 12:26

Maar als een kat niet alles in 1 keer opeet en je dus nog een half volle voerbak weghaalt, gaan ze dan leren dat ze het op moeten eten of krijg ik dan een heel magere Freule?
De Freule is ook wel verwend hoor.. Nu ze weer een fase heeft van slecht eten, staan door het hele huis bakjes voer voor haar. Dat vindt ze geinig en dan eet ze dus beter. :+ :o

Oh, ik zie nu ook de post van Kimmes en Amanda. Zou het door haar leeftijd komen dat de Freule zo langzaam is? Dan gaat ze het ook niet meer leren natuurlijk...
Er is niet altijd iemand thuis, maar ik vraag me ook af of ze ons zal komen halen. Ze laat zich ook rustig opsluiten zonder geluid te maken. Pas als we d'r kwijt zijn en we gaan zoeken, komen we er dan achter dat ze in de kast/badkamer of weet ik waar zat. }:0

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:29

Ik denk dat ze dat vanzelf wel door krijgt.
Mijn kitten weet het nu ook en ook bijna alles op.

Ik denk niet dat het bij jouw kat aan de leeftijd ligt, maar aan gewoonte. Ze heeft altijd haar eten staan en geen andere kat dat het op eet. Dus waarom zou je je dan druk maken? :D
Over een uur staat het er nog steeds.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 12:31

Hmz, je hebt d'r snel door Amanda. Druk maken zit niet zo in haar aard. :D

Dat was overigens wel anders toen ze net bij mij kwam. Toen at ze zo snel dat ik haar kleine porties moest geven, omdat ze het anders weer uitkotste...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:39

Zo was mijn ene kat ook. Ik ken het type :D

Tot ik een andere kat kreeg en die haar eten voor haar neus op at.
Dat heeft 2 dagen geduurd en toen besloot ze om het toch maar zelf op te eten :D
Het schrokken doet ook 1 van mijn katten. Daarom voer ik 3x per dag kleinere porties. Dat werkt prima.
Het is even een omschakeling, maar er is hier geen gespuug, geen gevecht en alle bakjes zijn gewoon leeg na een paar minuten.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:22

Wij hadden een broer en een zusje uit hetzelfde nest (broer is sinds een paar maanden weggelopen). In het begin aten ze gewoon gezellig naast elkaar maar de kater was 2 x zo groot dan het poesje en at supersnel zodat er niks overbleef voor zijn zusje. Dus wat deden wij : De dikke vreetzak opsluiten op de wc met zijn bakje voer, deur dicht. En aan de andere kant van de deur het poesje laten eten. Als het poesje geen zin meer had in eten liep ze weg en borgen we haar eten op en lieten de kater vrij (die allang zijn eten ophad) En savonds gewoon precies het zelfde :D Dus je kunt ze gewoon makkelijk scheiden hoor, de een in de kamer en de ander in de keuken of wc ofzo :D

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:14

Ik ga eerst maar oefenen met de freule met het eten weghalen als het na X tijd nog niet op is. We hebben een open keuken en ik wil niet eerst het halve huis doormoeten om een kat ergens op te sluiten om te eten. Vind het ook niet zo fris om in de wc of badkamer te voeren. Maar dat komt doordat de Freule de brokjes eerst naast haar bakje legt voor ze ze opeet...

En zoals gezegd is de Freule al wat ouder en heb ik al heel wat bange momenten met haar bij de dierenarts gehad, dus misschien maak ik me wel druk om niets (al wil ik daar eigenlijk niet aan denken..).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:32

Ik voer allebei de katten dieetvoer terwijl er maar 1 is die het nodig heeft, maar dit zijn wel 2 katten die even oud zijn. Omdat ik onregelmatig werk en mijn man heel vroeg op moet is het voor ons niet mogelijk om ze apart te voeren, en dit gaat prima zo al is het een duur grapje.