wie is hier dierenarts of dierenartsassistente?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

wie is hier dierenarts of dierenartsassistente?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:45

Deze vraag is niet paardgerelateerd, maar weet even niet waar ik hem anders zou moeten plaatsen...

Mijn kat heeft gewrichtsontsteking en artrose, ik heb al 5x een afspraak gemaakt bij de dierenarts voor een consult maar elke keer is de kat niet in huis zodat ik niet met hem langs kan gaan.
Het dier is een buitenkat en ik kan hem onmogenlijk binnen houden om er voor te zorgen dat hij op het juiste tijdstip binnen is...breekt de tent af als ik het kattenluik dicht doe...opsluiten voor een paar uur in een reismand is ook geen optie daar hij blaasgruis heeft...

Nu heeft hij erg last van zijn poot en ik heb cortaphen liggen voor mijn hond...wie o wie weet of ik dit mijn kat kan geven en hoeveel om in ieder geval rust aan het gewricht te geven voor dat ik hem bij de dierenarts heb?
Hij is nu binnen en zou hem graag met minder pijn zien!

Aurora3

Re: wie is hier dierenarts of dierenartsassistente?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:24

Ik zou het niet geven omdat zo'n geneesmiddel in een hond heel anders gemetaboliseert wordt als in een kat. De werking kan daardoor heel anders zijn.

Ik zou het probleem uitleggen aan de DA en vragen of je even mag bellen als de kat thuis is of ze toevallig een gaatje hebben. Vaak zijn er wel uitvallers.

ps: ik ben DA in opleiding, dus nog geen echte DA.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 22:28

Zoiets dacht ik al...

Wat jij voorsteld heb ik ook al besproken met mijn dierenarts maar tot 2x toe was hij binnen, heb gelijk gebeld en toen was er geen plek...
wat ik erg vervelend vind is dat mijn kat bekend is bij de dierenarts met deze kwaal en kan dus geen medicijnen op komen halen...ze moeten hem eerst zien..

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:22

Kan je hem voor de paar uurtjes tot je afspraak opsluiten op de badkamer? Daar valt niet zo heel veel af te breken als je even losse potjes weghaalt. Aangezien het hier toch gaat om geneeskundige hulp denk ik dat de kat het liever nu even een paar uurtjes vervelend kan hebben en dan geholpen worden dan dat het weer een paar dagen duurt. Sterkte er mee!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:14

Verplaatst MD --> BB.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:25

Ik zou een afspraak maken, en hem toch te pakken zien te krijgen. En hem dan bijvoorbeeld toch een halve dag, of dag binnenhouden tot de afspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:52

PeelSlowly schreef:
Kan je hem voor de paar uurtjes tot je afspraak opsluiten op de badkamer? Daar valt niet zo heel veel af te breken als je even losse potjes weghaalt.

Lijkt mij ook de oplossing, dat moet toch wel te regelen zijn?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 23:12

Chiqa schreef:
PeelSlowly schreef:
Kan je hem voor de paar uurtjes tot je afspraak opsluiten op de badkamer? Daar valt niet zo heel veel af te breken als je even losse potjes weghaalt.

Lijkt mij ook de oplossing, dat moet toch wel te regelen zijn?

Zou een oplossing zijn als en dan zeg ik echt ALS hij binnen is....het is echt een buiten kat die niet iedere dag op gezette uren binnen komt wandelen, soms komt hij zelfs een paar dagen helemaal niet binnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:11

Blijft het probleem van het baasje vrees ik, dat kan niet op gezette tijden binnen komt wandelen.

Zou het heel simpel doen.
Als je vrij hebt en hij loopt binnen, op dat moment opsluiten, dierenarts bellen en proberen afspraak te krijgen,
geen plek die dag, kat weer los laten.
Wel plek die dag, kat lekker opgesloten laten zitten.

Is de kat door anderen (lees dierenarts en assistenten) te behandelen? vast te pakken en te onderzoeken?
Of is het dan een soort tijger? In geval van tijger zorg dan dat je de kat nuchter (dus niet gegeten) mee neemt naar de dierenarts.
Anders loop je kans nog een keer te moeten gaan.
(zou hem zowiezo nuchter meenemen, in het geval dat men besluit bv. foto's te willen maken met een kat die niet mee
wil werken, bespaard je ook nog een keer het vangen van je kat)

Bevat corthaphen forte. phenylbutazon, mg dexamethason en mg ascorbinezuur.
NIET aan je kat geven.
(Even of topic betreffende kat, maar voor de hond. Zitten corticosteroiden in, kunnen nogal wat bijwerkingen veroorzaken,
dus neem aan dat de hond die heeft vanwege bijzonder probleem en niet omdat ze vooral goedkoop zijn, dan zou ik kiezen
voor andere groep van medicijnen, vaak wel duurdere medicatie maar zonder die groep van stoffen erin. )

Hoe weet je dat je kat gewrichtsontsteking en arthorse heeft? Is dat al een keer gecontateerd bij de dierenarts?
Dan neem ik aan dat ze niet zoveel problemen hebben met het voorschrijven van medicijnen.

Andere optie zou zijn in overleg met de dierarts de kat op bv metacam (of ander merk met zelfde werkzame stof) te zetten.
Zonder dat hij de kat zien, maar ik lees dat dierenarts dat niet wil, kan ik ook goed begrijpen.

Blijft wel dat alle medicatie bijwerkingen kan geven. (en soms niet geschikt is voor een bepaald dier,
bv kat met nierproblemen (is niet hetzelfde als blaasgruis) etc., dus vraag je dierenarts.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:02

En ondertussen al bij de DA geweest?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 12:34

Sjolvir schreef:
Blijft het probleem van het baasje vrees ik, dat kan niet op gezette tijden binnen komt wandelen.

Zou het heel simpel doen.
Als je vrij hebt en hij loopt binnen, op dat moment opsluiten, dierenarts bellen en proberen afspraak te krijgen,
geen plek die dag, kat weer los laten.
Wel plek die dag, kat lekker opgesloten laten zitten.

Is de kat door anderen (lees dierenarts en assistenten) te behandelen? vast te pakken en te onderzoeken?
Of is het dan een soort tijger? In geval van tijger zorg dan dat je de kat nuchter (dus niet gegeten) mee neemt naar de dierenarts.
Anders loop je kans nog een keer te moeten gaan.
(zou hem zowiezo nuchter meenemen, in het geval dat men besluit bv. foto's te willen maken met een kat die niet mee
wil werken, bespaard je ook nog een keer het vangen van je kat)

Bevat corthaphen forte. phenylbutazon, mg dexamethason en mg ascorbinezuur.
NIET aan je kat geven.
(Even of topic betreffende kat, maar voor de hond. Zitten corticosteroiden in, kunnen nogal wat bijwerkingen veroorzaken,
dus neem aan dat de hond die heeft vanwege bijzonder probleem en niet omdat ze vooral goedkoop zijn, dan zou ik kiezen
voor andere groep van medicijnen, vaak wel duurdere medicatie maar zonder die groep van stoffen erin. )

Hoe weet je dat je kat gewrichtsontsteking en arthorse heeft? Is dat al een keer gecontateerd bij de dierenarts?
Dan neem ik aan dat ze niet zoveel problemen hebben met het voorschrijven van medicijnen.

Andere optie zou zijn in overleg met de dierarts de kat op bv metacam (of ander merk met zelfde werkzame stof) te zetten.
Zonder dat hij de kat zien, maar ik lees dat dierenarts dat niet wil, kan ik ook goed begrijpen.

Blijft wel dat alle medicatie bijwerkingen kan geven. (en soms niet geschikt is voor een bepaald dier,
bv kat met nierproblemen (is niet hetzelfde als blaasgruis) etc., dus vraag je dierenarts.)

het is bekend bij de dierenarts dat hij artrose heeft en gewrichtsontsteking (zijn al foto's gemaakt). Ik heb er een probleem mee dat ze persee de kat moeten zien terwijl er bekend is wat hij mankeerd. Er staat in zijn status wat voor medicatie hij krijgt, lijkt me niet zo'n probleem om een vervolg recept te geven, maar dat vertikken ze...ik moet langs komen.

Kat is gewoon te behandelen door de dierenarts, is een harstikke lief dier dat is dus geen probleem.
Ondertussen is hij nog steeds niet bij de dierenarts geweest, heb hem een paar keer binnen gehad en gebeld en toen was er geen plek...wordt er een beetje moedeloos van...

De cortaphen is voor mijn duitse herder, die heeft dwerggroei..ze krijgt overigens niet dagelijk/wekelijks deze medicijnen. Als ze 1x in de 3 maanden een pil krijgt is het veel, ik geef er één als ze bv erg veel gerend of gespeeld heeft, dan gaat ze slecht lopen en heeft veel last van haar gewrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:37

Een keer een andere DA bellen als je je kat hebt en je eigen DA geen tijd heeft.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:42

Pfff, wel lastig zo'n kat. Jammer dat de dierenarts geen metacam wilt geven als hij zijn anamnese al kent. Is een andere dierenarts eventueel ook geen oplossing als je hem gevangen hebt en hem het verhaal uitlegt?
Gelukkig is mijn dierenarts een stuk makkelijker en kan ik gewoon de metacam voor de kat en rimadyl voor de hond altijd afhalen zonder telkens weer opnieuw met ze naar hem toe te komen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:20

Lastig zeg. Ook jammer van de DA dat ze geen vervolgrecept willen geven. Lang op Metacam is niet fijn, maar het heeft (in verhouding tot cortico's) weinig bijwerkingen. Maar waarschijnlijk willen ze zien of het minder is geworden en het wel/niet aanslaat.
Wel jammer dat je DA niet inspeelt op het feit dat je de kat moeilijk binnen kan houden. Bij mijn DA (waar ik stage heb gelopen) zou je toch wel vaak terecht kunnen. Niet altijd natuurlijk, maar meestal is er wel een gaatje waar je even tussenpast, vooral als het alleen even bekijken is en geen foto's etc.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:12

Ik geef je DA wel gelijk.
De dosis moet misschien wel aangepast worden, of misschien moeten er wel andere medicijnen gegeven worden.
En daarvoor zou ik ook graag de kat zien, om hem even algemeen te onderzoeken. Op hart, ademhaling ed.