Moet lam gespeend worden van moeder ivm slechte uiers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Moet lam gespeend worden van moeder ivm slechte uiers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:44

Een van mijn ooien heeft begin maart een drieling gekregen, twee rammen en één ooi.
Vandaag zijn de twee ramlammeren verkocht en naar de nieuwe eigenaar gebracht. Het ooilam loopt nog steeds bij zijn moeder, omdat we beiden willen houden.
Mag dit? Of moet dat lam gespeend worden van zijn moeder?
Ik heb nl. horen zeggen dat zo'n overblijvertje altijd aan dezelfde kant drinkt en het moederdier daardoor slechte uiers kan krijgen.

Wie weet raad?

Pluttersput

Re: Moet lam gespeend worden van moeder ivm slechte uiers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:51

Volgens mij drinken lammeren niet altijd aan dezelfde kant, dus wat dat betreft zit je denk ik vrij safe. Hier houden overigens de lammeren vanzelf op met zogen. De mams loopt dan gewoon door als ze willen drinken, dus dat komt goed :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:31

Het wel of niet drinken aan 1 kant kan altijd gebeuren. Ken zat tweelingen die het ook doen.

Je kan het zo laten inderdaad, na een maand of 8 / 9 maximaal stopt moeder vanzelf met zogen.
Zelf speen ik wel altijd. Zet moeder echt droog en haal het lam voor ongeveer een maand a anderhalf weg. Zo weet ik zeker dat ze later ook zonder elkaar kunnen. Heb wel moeder/dochter combinaties aangekocht die nooit zonder elkaar konden, daar word ik zelf niet zo vrolijk van.

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:35

Beter is om het lam te spenen. Als je het lam erbij laat, maakt het schaap nog steeds melk aan, aan beide uiers. Vaak drink een lam maar aan 1 kant. Doordat deze maar aan 1 kant drink, kan het uier waar niet uit gedronken worden inderdaad verkeerd worden.
In de praktijk heb je meer verkeerde uiers als je de lammeren er niet allemaal tegelijkertijd bij weg haalt.
Als een schaap eenmaal een verkeerd uier heeft is dit niet meer te genezen. Je wilt niet dat als dit schaap volgende jaar weer een drieling krijgt flessenlammeren hebben omdat het schaap maar aan 1 uier melk produceert. Kortom om een hoop ellende te voorkomen gewoon spenen ;)

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 12:50

Hoe lang moet ik ze scheiden van elkaar?

Ik zou de ooi (samen met een ander schaap) gewoon in een landje apart willen zetten bij onze mini's, met draad ertussen zodat ze niet weg kunnen naar de lammeren. Ze zullen elkaar dan wel nog kunnen zien en horen.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:47

Ze zitten nu apart, maar wat een geblaat naar elkaar. Hoe lang gaat dit zo duren?

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:56

Als ze je 6 weken van elkaar apart houd herkennen ze elkaar niet meer. Ik weet niet of het korter kan.
Dat gebleer kan nog een hele tijd duren. Het beste is om dat de ooi ze niet meer kan zien en horen. Dan is het het snelste over. (paar dagen). Kan je het voor elkaar krijgen dat ze elkaar niet meer kunnen horen?
Kan de ooi of het lam niet door/onder het draad door en heb je er genoeg stroom op? Als ze het echt in hun hoofd hebben kunnen ze dwars door de draden heen. Zelf heb ik wel meegemaakt dat de lammeren dwars door de sloot gingen om naar hun mama te gaan.

Succes!

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 15:34

Enne, nog een vraagje. Vanaf wanneer beginnen de uiers te krimpen (of produceren ze geen melk meer)? Nu zitten ze na een week nog steeds vol en staan ze zelfs een beetje gespannen, maar ze zijn niet groter dan anders. De ooien staan apart op een schrale wei. Ze krijgen wel nog hooi bij en hebben vers water.

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:30

De uiers beginnen ongeveer nu te krimpen. Het zal nog wel even duren voordat de melkproductie helemaal gestopt is. Je mag de ooi dan ook niet melken, maar dat doe je niet zo te lezen.
De uiers blijven wel dikker dan dat ze voorheen waren.
Het is heel goed dat je ze op een schrale weide hebt. Ik weet niet hoe schraal je wei is, anders is het hooi ook niet nodig. Hoe minder ze hebben, hoe sneller ze opdrogen. Wel zielig, maar wel het beste.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:45

Wij laten de lammeren er gewoon bij hoor, nog niets geen rare uiers bij de ooitjes..

Vind het een beetje onzinnig om moeder en dochter te scheiden dochter drinkt vanzelf niet meer bij moeders als ze dr flauw van is in de natuur worden ze ook niet gescheiden

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 14:11

Hoe het precies komt, ik weet het niet, maar één van de twee ooitjes heeft ondertussen een uierontsteking opgelopen (aan één kant). De andere uier is al redelijk slapjes geworden. De dierenarts is al twee avonden op rij wezen kijken naar haar omdat ze er zo mottig bij loopt. Ze had koorts en erge pijn. Hopelijk komt ze er snel door, want het is het liefste schaapje van de hele kudde...

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 14:12

Misschien is het door het hooi dat ze een ontsteking heeft gekregen aan de uier?

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:14

wij fokken al jaren met texelaars...

En zolang jij niet merkt dat het uier slecht is of word kan het lam er gewoon blijven drinken. Zodra er een ontsteking ontstaat wat altijd kan gebeuren en niet altijd door de rede die je net op geeft, dat zet je het lam gewoon appart en geef je zelf de melk. ;)

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:47

Door hooi krijgen ze geen uierontsteking. Hooi is heel goed voor zieke dieren. Dan kan je nooit genoeg hooi geven.
Hoelang heb je ze nu van elkaar gescheiden?

Jammer dat één van de ooien uierontsteking heeft gekregen. Hopelijk komt ze er bovenop. Wat wil je met dit schaap doen als het beter is?

@ cheeky: Spenen is een goed ding om te doen. De ooi geeft op het laatst haast geen melk meer en de lammeren stompen op het laatst zo hard. Daar heeft het uier een hoop van te leiden. Op t laatst zijn de rammen ook geslachtsrijp en dan dekken ze de moeder. Dat wil je niet hebben. Deze lammeren zijn al oud genoeg en hoeven geen melk meer.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:06

Ja, daarom... het kan echt geen kwaad, en ook al zijn ze nog te jong om zonder melk te doen, kan je altijd de fles nog geven. Wij hebben elk jaar wel pap lammetjes ( lammeren zonder moeder) en ze groeien prima zonder echte moedermelk.

Schapen blijven rare dieren, dat beweest zondag maar weer. Mijn vader was weg, en ik was alleen thuis. Komt de over buur man aan de deur die verteld dat er een schaap in de greppel ligt. Ik ben er zo snel mogenlijk heen gegaan, maar wat ik aan trof, daar schrok ik nog wel van. Hij lag gewoon op z'n zij en kon niet meer op staan, regaarde bijna niet ( alleen als je hem aan raakte. ) En draaide met z'n ogen op en neer, snel een kruiwagen gepakt en het schaap uit de wei gehaald. Aan de symptonen was het voor mij duidelijk dat het einde verhaal was en dat het probleem in de hersenen lag. We hebben haar laten eutaniseren...

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:20

Inderdaad cheeky.
Lammeren zonder moeder noemen wij wouters of leb lammeren. Grappig om die verschillende benamingen te lezen.

Minder van jullie schaap! Soms kan een schaap heel veel hebben en soms helemaal niks. Dat weet je nooit.