kat aardig lusteloos, door weer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Malima

kat aardig lusteloos, door weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:16

hallo,

ik heb een vraagje.
Mijn kat is nou net 1 jaar en is al een paar dagen aardig lusteloos.
Alleen maar liggen en slapen.
Ook heb ik het idee dat hij afvalt.
Hoe kan ik erachter komen of hij wormen heeft?
Hij eet namelijk hartstikke goed, maar komt geen grammetje aan.

Ik wou al een afspraak maken bij de dierenarts, ga dit ook doen, maar wou het ook nog even hier op bokt vragen.

XoNo

Re: kat aardig lusteloos, door weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:56

Wanneer heb je voor het laatst ontwormd?

Als het lang geleden is zou ik er voor de zekerheid dan alsnog een wormenkuur in gooien.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:59

Mijn katten zijn 12 en 13 jaar oud, de afgelopen dagen hebben ze beiden als vloerkleedjes overal liggen dweilen. Beiden hielden zich zo rustig mogelijk omdat ze beiden een dikke vacht hebben..

MAAR.. mijn katten eten goed en worden niet dunner, en 's avonds als het koeler is komen ze weer tot leven :D

Als je het niet vertrouwd, gewoon even de dierenarts bellen :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:42

Ik heb ook 2 katten, één ervan is behoorlijk lui, constant binnen. De ander is constant op jacht, maar beiden eten super en vallen niet af.
Maar als je je zorgen maakt, is een bezoekje aan de dierenarts natuurlijk altijd goed :j

aanvulling. Een kat met spoelwormen krijgt een dikkere buik, een kat met een lintworm (wordt mager) heeft vaak eitjes bij de anus zitten. Zien er uit als rijstkorreltjes ;) In beide gevallen dus wel wormen.
Indien beide niet het geval is wil dat nog niet zeggen dat er geen wormen zijn.
Indien de wormenkuur langer dan 2 weken geleden is kan je voor de zekerheid nogmaals ontwormen, neem dan bij voorkeur wel een ander middel. Dit vanwege resistentie van sommige wormsoorten op bepaalde middelen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:47

Met 1 jaar oud hoeven ze niet meer aan te komen hoor ;)

Is zijn ontlasting ook goed, en plast hij gewoon net zo vaak en veel als normaal, of meer/minder? Hij heeft niet gebraakt, en er is ook niet iets anders vreemds aan de hand? Dan denk ik dat het inderdaad door het weer komt. Die twee van mij (twee meisjes van ook 1 jaar oud) liggen ook de hele dag uitgesmeerd op de vloer. Af en toe een paar meter lopen en dan weer neerploffen alsof ze de marathon hebben gerend. :(:)

Ontwormen kan altijd voor de zekerheid, ook als je dat nog niet zo heel lang geleden nog hebt gedaan.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:48

Zwartwitje, aankomen hoeft zeker niet, maar veel eten en mager worden is toch vaak niet in orde :n

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:53

Drinkt, eet, plast en poept hij goed?
Is zijn temperatuur goed? Slijmvliezen mooi roze en vochtig?
Als je z'n vel optilt, gaat het dan snel weer terug of blijft er een plooi staan?
Bij katten kan ook mestonderzoek worden gedaan op wormen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:56

Nee, dat is inderdaad niet goed Laika. Ik zei het meer vanwege de opmerking van de TS 'hij komt geen grammetje aan' ;)

Om zicht te krijgen op z'n gewicht kun je hem simpelweg dagelijks wegen (op de keukenweegschaal als dat lukt, of anders op een personenweegschaal door eerst jezelf te wegen met hem in je handen, en daarna jezelf nogmaals te wegen zonder kat en het laatste gewicht van het eerste af te trekken.
Is het inderdaad zo dat hij afvalt, dan kunnen daar behalve wormen een aantal andere indicaties voor zijn.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:59

Ik heb 2 katten, eentje van 2 jaar en eentje van 3 jaar, Beiden zijn zelfs met dit weer actief en vooral savons komen ze helemaal tot leven.
Ik zou dus de dierenarts bellen als je het niet vertrouwt. Je moet normaal 4 x per jaar ontwormen, dus weet ook niet wanneer je voor het laatst ontwormd hebt? Kittens moeten trouwens nog veel vaker, met 2 weken, 4 weken, 6 weken, 8 weken en 12 weken. Hierna elke 3 maanden.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:24

Nou toen ik dit topic plaatste heb ik ook gelijk de da gebeld en zijn daar net van terug.
hij heeft geen last van wormen, maar wat ik niet in het topic had gezet maar was hij wel heeft is braken.
Daarvoor heeft hij nu een kuurtje en verder was hij helemaal goed.
Hij had zijn entingen op tijd gehad en moet nu in de gaten blijven houden of hij nog braakt. :)
voel me er een stuk beter bij dat ik nu weet dat hij niet zo erg ziek is. :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:37

Super! Bij twijfel gewoon voor de zekerheid naar de dierenarts. Waarschijnlijk is hij door het braken wat slapjes geworden en daardoor ook lusteloos. Neemt niet weg dat het braken natuurlijk ook een oorzaak moet hebben. Beterschap met je katje!