Hondenkennel in een woonwijk starten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Hondenkennel in een woonwijk starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:35

hey,
graag wilde ik middels dit topic vragen of er bokkers zijn die weten welke regels, beperkingen en nodige vergunningen er verbonden zijn aan het starten van een hondenkennel in een rijtjeshuis midden in een woonwijk? (kleine achtertuin, huis is een gezinswoning groot genoeg voor 4 mensen)

Als mensen geinteresseerd zijn in het hoe en waarom van deze vraag mag een pb gestuurd worden, ik wil er openbaar niet teveel over uitwijden :)

Ik hoop dat hier mensen zijn die weten hoe het zit, misschien ervaring hebben!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:37

Ik kan me niet voorstellen dat dat mag...

al die blaffende honden kunnen onwijs overlast veroorzaken.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:38

Hier in België is het verboden. Het geblaf van de honden geeft te veel geluidshinder binnen de bebouwde kom. Misschien dat het mag als je onder een bepaald aantal honden blijft, maar ik twijfel er aan.

Hoe het geregeld wordt in Nederland weet ik echter niet...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:39

Ik heb er geen ervaring mee en het lijkt me ook niet echt een goed idee eigenlijk. Ik zou er niet bepaald blij mee zijn als iemand hier in de buurt een kennel zou beginnen. Geeft toch veel te veel overlast. Ik heb zelf ook honden hoor, maar die zijn rustig. Naast de pensionstal waar ik sta zit ook een hondenhotel. Die wil je echt niet als je buren hoor, met al dat geblaf.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:40

Wij hebben in onze kleine achtertuin (benedenwoning) 2 hondenkennels gebouwd voor prive gebruik. In hoeverre jij dus voor een aantal honden een kennel wilt bouwen weet ik dus niet. De bovenburen keken op de daken van de kennel, maar hadden verder het minste last.

Het enige was dat als ze een kat zagen enorm aansloegen. Verder hadden wij ook het geluk dat de honden overdag sliepen en 's nachts met mijn vriend gingen werken, dus eigenlijk stil waren. We hebben een hond gehad die constant liep te blaffen als we de andere gingen uitlaten. Daar deden we dan uit voorzorg een anti-blafband bij om. Nooit problemen gehad.

Wel wil ik je erop attenderen dat mocht je als soort opvang dienen, dit niet echt handig is in een woonwijk. Teveel onrust onderling bij de honden waardoor ze veel meer blaffen.

mirror666

Re: Hondenkennel in een woonwijk starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:42

ho, sorry
met kennel bedoel ik hier het fokken van honden :)
middelgroot ras :)

ik las op internet iets over een vereiste opleiding als je zoiets wil starten?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:44

Hoeveel teven wil je daar neerleggen dan? Je praat over kleine achtertuin..

Onze kennis fokt ook meerdere nesten per jaar, maar die heeft haar garage helemaal omgebouwd met binnenhok, werpkist en als ze groter zijn een buitenplaats die ze zelfstandig kunnen bereiken.
Laatst bijgewerkt door Caesar op 06-07-09 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:45

de honden kunnen ook in huis natuurlijk :)
(ik ga je een pb sturen voordat heel bokt me voor gek verklaart als ik de situatie zo echt mogelijk ga beschrijven ;) )

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:49

sorry voor me nog al vreemde reactie haha.

Maar ik snap het nu wel :) maar nee, denk dus niet dat dit toegestaan is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:50

Lijkt mij sterk dat het is toegestaan in een woonwijk, maar als je slim bent ga je even langs bij de gemeente :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:51

joh malih, je reactie is letterlijk wat wij denken ;)

de situatie hier is dus ook;
onze buren hebben de kennel
met 4 reuen
en 1 teef
in huis en in de tuin
en wij worden er lichtelijk gestoord van aangezien ze a) niet opgevoed zijn
b) agressief zijn (ja ze halen echt uit..)
c) ze niet voor rede vatbaar zijn (de buren dan he _O- die honden kunnen er ook weinig aan doen :P )

vandaar de vraag.
(anders verklaart heel bokt me straks écht voor gek :+ )

owja; gemeente zegt in dit geval dat het mag...
en daar geloof ik dus geen reet van :x

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:52

Het hangt er vanaf of je papieren nodig hebt. Als je bedrijfsmatig honden wil gaan fokken wel. En dat hangt er vanaf hoeveel nesten je per jaar fokt enz.

Hoe het met vergunningen zit moet je bij de gemeente navragen denk ik, maar ik vraag me af of buren er blij mee zullen zijn als je veel honden wil gaan houden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:53

zie bericht boven je pollewoppy; kan je zeggen
buren zijn niet blij :)) ;)

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:53

Mijn schoonouders hebben ook een kennel en zijn erkende duitse doggen fokker, het verschil is dan wel dat ze op een boerderij wonen en genoeg ruimte hebben en dat anderen geen last hebben van de honden.
Of het in een woonwijk mag dat durf ik je eigenlijk niet zo te zeggen, ik denk dat je dan toch tegen een aantal regels aanloopt ivm het geblaf etc.
Naar mijn weten hoef je geen opleiding te hebben, mijn schoonouders staan sinds 1979 geregiseerd als erkende fokkers, maar hoe dat allemaal precies in zijn werking is gegaan weet ik niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:54

aha op die manier :D hahaha ik snap het ;)
Als ze echt geluidsoverlast veroorzaken, kun je er zeker wat mee doen :j

(onze buren hadden een viskar... en visafval werd achterin de tuin gedumpt. Helaas konden ze stankoverlast niet meten :( Dus denk dat jij wel meer kans hebt :) Alhoewel wij 1 groot geluk hadden: visafval mag je niet in de tuin bewaren :D Dus een flinke boete later is het weg ;) ))
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-07-09 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:54

kan je geen aangifte van geluidsoverlast indienen bij de politie?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:57

Volgens mij heb ik hier iets over geschreven in mijn examendossier :P *gaat even terugzoeken.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 11:58

dat kan
dan wordt er navraag gedaan
rest van het plein is helemaal in love met de inhoud van ons buurhuis.. en zullen overlast derhalve ontkennen..
wij vrezen dus dat dit behalve represailles weinig gaat opleveren

graag frances! :D

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:58

Ik woon ook midden in het dorp en fok dwergschnauzers. Absoluut geen problemen mee ook niet met de buurt. Terwijl ze toch aardig luidruchtig kunnen zijn. Ik houd het wel zelf in de hand en corrigeer als ze zich misdragen. dat scheelt natuurlijk ook. Als je honden zitten te keffen en je zegt er niks van kan ik me voorstellen dat mensen zich eraan gaan ergeren.
Bij mij leven ze gewoon in huis en renne ze gewoon door de tuin. Ze zitten dus niet in kennels.
Je hebt idd een kk1 opleiding nodig en als je een kennelnaam gaat aanvragen komen ze van de RVB kijken of je huis geschikt is en dat je reuen en teven gescheiden vanelkaar kunt houden. Ik heb vrijstelling gekregen omdat ik via het huisdierkennisinstituut mijn hondentoiletteerbedrijf heb gehaald.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:02

* Voor het krijgen van een vergunning voor het opzetten van een kennel is een diploma KK vereist. (Kynologische Kennis)

Er werd iets gevraagt over opleiding ofzo, die heb je niet nodig, maar dus wel bovenstaande.
Over een kennel in een woonwijk kan ik helaas niet meer terugvinden. Maar ik geloof dat ze in ieder geval geen geluid of stankoverlast mogen veroorzaken, dus misschien dat je daar iets mee kunt doen...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:02

Met 1 teef zou ik het geen kennel noemen. Voor de wet geloof ik pas met 10 honden.
Dus je kan het niet op kennel gooien maar wel op gewoon overlast.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 12:04

ze hebben wel een kennelnaam aangevraagd bij raad van beheer
dus zijn kennel volgens eigen zeggen?

en sorr kohtje.. enige ervaring wat 4 reuen willen doen met 1 teef? in een huis of een tuintje van 7 bij 4? doen ze niet zachtjes..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:05

Naaltje schreef:
dat kan
dan wordt er navraag gedaan
rest van het plein is helemaal in love met de inhoud van ons buurhuis.. en zullen overlast derhalve ontkennen..
wij vrezen dus dat dit behalve represailles weinig gaat opleveren

graag frances! :D

hahaha ken het :+
Onze buurman kocht de rest van de buren af met gratis af en toe een visje... :+ Toen wij langs de deuren gingen hadden ze allemaal ook geen last van de stank... maar toen wij de mileudienst hadden ingeschakeld en het visafval weg moest zeiden alle buren: het stonk inderdaad wel.
Fijn zulke buren.... :+ Als je ze nodig hebt, zijn ze allemaal niet thuis ;)

Ik hoop dat je er wat tegen kunt beginnen! Af en toe was last heb je overal, maar continu last is zooo vervelend. wij konden door de geur al niet meer lekker buiten zitten. (geur van rotte vis is zooo misselijkmakend!)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 12:08

geur van 5 honden die hun behoefte doen in een tuin ook wel.. :+
maargoed dat ruimen ze wel eens mee op enzo
maar ze moeten alleen die stembanden de-activeren
als ze nou geen herrie maakten had het ons geen bal kunnen schelen.. al gaan ze dwarsgestreepte groengestipte locokipkachels fokken :+

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:09

Ik denk dat je hiermee toch wel aangifte kan doen bij de politie.
Je zegt zelf al dat de honden agressief zijn en ook over gaan tot uithalen en omat je toch overlast hebt van hetgeblaf.