zwemmen met je hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

delicious_

zwemmen met je hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 08:58

mijn vriendin heeft een nieuwe hond, (1,5 jaar oud), en daar wandelen we altijd mee.
omdat het nu erg warm is, (en de hond is zwart), wouden we met hem gaan zwemmen.
wij gingen dus in het water staan, en we riepen hem.
dat hebben we 5 minuutjes ofzo staan doen, maar hij durfde echt niet.

de volgende dag zijn we er weer heengegaan, maar we gingen niet voor hem het water in.
want we dachten dat hij misschien het water niet in wou, omdat hij misschien aan de toon van onze stemmen hoorde dat het misschien eng was ofzo. :P
ik weet niet of ik het zo goed uitleg hoor.
maar wij liepen dus het water in alsof we het altijd deden, en mijn vriendin moest een klein rukje aan de riem geven, toen ging hij het water in. :)
dat zag er heel grappig oud, hij deed zijn beentjes helemaal omhoog enzo.
we hebben hem ook nog gelokt met snoepjes.

's avonds is mijn vriendin dus weer naar het strandje gegaan, samen met haar ouders, en daar is hij toen gaan zwemmen.
eerst durfde hij niet, dus hield mijn vriendin hem vast, toen durfde hij.

maar het rare is: er is niks engs gebeurt ofzo bij het water, en hij wil nu het water niet meer in...
we hebben hem nooit gedwongen, als hij niet wou liepen we gewoon weg.
en we hebben hem nooit een klap of een schop ofzo gegeven.

weten jullie misschien hoe we hem weer het water in krijgen?
of denken jullie dat hij gewoon niet van water houdt?

Benfan

Re: zwemmen met je hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:04

Laat die hond maar lekker met rust als het hier om gaat, als hij er niet van houd dan houd ie er niet van en als hij niet durft dan gaan ze op gegeven moment heust wel op onderzoek uit. Je zou eerst als je hiermee verder wilt met en tak kunnen gaan spelen en die een halve meter het water in kunnen gooien zodat hij alleen zijn voorpootjes het water in hoeft te doen. Als hij dat durft en zonder aarzeling het water in rent om die tak te pakken kun je een stapje verder gaan.

Zelf hebben wij een hond die er gewoon niet van houd, die wil wel erin lopen maar absoluut niet zwemmen. Dwingen gaat niet werken en hem iets laten doen wat hij liet leuk vind is nergens goed voor. Ik zou zeggen, pruts niet teveel en maak er wat leuks van! het moet interessant worden om het water in te kunnen en niet een vervelende langdradige les omdat de baas wil dat je moet zwemmen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:05

Wat kan helpen is om met nog een andere hond erbij te gaan zwemmen, die zelf heel graag zwemt. Soms worden ze door het enthousiasme van de andere hond meegesleept en gaan ze dan graag het water in.

Ik heb zelf 2 honden, de golden is totaal waterverslaafd, de koningspoedel gaat alleen als we hem erin gooien ^^ Hij komt uit het asiel als 3-jarige dus heeft het waarschijnlijk nooit geleerd, maar hij loopt niet eens graag door plassen, dus hij houdt gewoon echt niet van water. We laten hem dus meestal maar gewoon doen (hij achtervolgt de andere hond, tot hij met zijn voetjes in het water staat, dat vind hij ver genoeg ;) ). Enkel als het heel warm is, en hij verkoeling kan gebruiken, nemen we hem gewoon mee=> 1 hand onder zijn borst/buik, 1 hand achter zijn billen, en zo stapje voor stapje in het water, tot hij echt zo diep staat dat hij kan zwemmen. Dan laten we hem los en zwemt hij snel terug naar de over ;)

Ik zou het dus eens proberen met een andere hond die hij kent, en die water heel leuk vindt.

delicious_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 09:19

Solleke_Noah: deze hond komt ook uit het asiel, en andere hondjes vindt hij ook erg leuk. :) dus ik denk dat het wel gaat helpen. we moeten nog even iemand zoeken die met ons mee wil gaan met een andere hond.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:31

Mijn hond moest nooit iets hebben van water, maar het komt vanzelf wel joh. Mijn hond gaat nu al zover in het water als hij kan staan, maar durft nog niet echt om te zwemmen, volgens mij vind hij het gewoon eng om niks onder zijn pootjes te hebben. Waarschijnlijk komt het vanzelf wel joh :) Ik denk dat je je er niet teveel op moet gaan fixeren, want dan wordt het voor de hond niet echt leuker... Een speelmaatje meenemen die van water houdt is wel een idee :j

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:44

Laat die hond het gewoon lekker zelf uitzoeken :)
Mijn ene hond wil alleen pootje baden :j Nou, als ze dat prima vindt en leuk vindt, dan hoeft ze van mij echt niet verder hoor :n

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:57

Als ze niet verder willen gaan dan zou ik het er ook bij laten. Als het te warm word en de hond wil gaan zwemmen dan probeert hij het vanzelf wel uit. Niet dwingen dan krijgen ze er vaak toch een slechte ervaring van.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:04

Angst voor water is redelijk natuurlijk.
Onze Lab ( ja ja, dan heb je een lab die niet zwemt :+ ) zwom ook niet.
Met veel geduld, een hoop snoepjes, is ze nu het water niet meer uit te slaan.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 18:40

Ik zou ook niets forceren hoor. Sommige honden houden gewoon niet van zwemmen, sommigen leren het pas op latere leeftijd.
Een andere hond meenemen die wel zwemt, helpt ook soms.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:31

Ik heb het onze hond aangeleerd met de bal. Zoals hierboven al beschreven is.
Steeds iets verder het water in en op een gegeven moment ging ze zwemmen. :j Nu vind ze het helemaal geweldig, als we richting de plas lopen dan wordt ze al gek... :D
Het nadeel is wel, dat ze eerder altijd 'bang' van water was en plassen/modder e.d. waren dus vies aan de pootjes. Sinds ze zwemmen zo leuk vindt, loopt ze overal recht doorheen. :+

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:36

samen met je hond het water in!!en net als een kind vast houden bij de middel en zwemmen niet te ver!..langzaam als het kan moet je vriendin hem mee nemen op de hand!.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:15

Vasthouden zou ik echt niet doen persoonlijk... Ik wil wel dat mijn hond er zelf voor kan kiezen om erin te gaan of niet. Als je hem vasthoud kan hij geen kant meer op...

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:20

Mijn hond moest er ook niks van weten, als pup paar keer geprobeerd, ook met hondenvriendjes erbij, maar nee hoor. Dus we liepen altijd gewoon langs het water, als hij dorst had, ging hij wel in het water staan, maar zwemmen no way!!
Tot vorige week, hij liep erin en liep verder en verder en voila! Meneer ging zowaar uit zichzelf zwemmen! Daarna kwam hij heel blij naar ons toe en rende weer terug het water in! Alsof het voor hem ook een hele overwinning was :D
Daarna nog 2 keer terug geweest en weer had hij gezwommen! Dus hij heeft nu door dat zwemmen hartstikke lekker is!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:21

Ik zou de hond ook niet vasthouden als je de water in gaat. Hij moet zelf beslissen of hij het wilt doen of niet anders kan hij er slechte ervaringen aan over houden.
Het hem zelf uit laten zoeken of hij erin wil. Je kan wel gewoon met een vriendin in het water gaan spelen met een bal bv en dan aan hem overlaten of hij er ook in wil komen.