Kat verviltert

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lena01

Kat verviltert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 18:15

Wij hebben een kat van 12 jaar, die zich sinds 5 jaar heel slecht verzorgd. Heb 5 jaar terug ofzo alle klitten uit zijn vacht geknipt, en had hele kale plekken op zijn rug/buik/zij.

Nu vind hij zichzelf heel oud }> , is het een moeilijke kat, at vroeger nooit wat, eet nu heel erg veel, heeft al wormenkuur gehad, etc, maar is ontzettend mager, en ziet er slecht uit.

Maar hij verzorgd zich ook niet meer. Ik vermoed dat hij al een paar jaar met een hernia loopt, pijn in zijn rug, loopt zn hele leven al mank. Dierenarts zegt dat hij verder niks mankeert, alleen ouderdom. Zo ontzettend oud is 12 toch nog niet?

Maar hij verzorgd zich nu niet, en zijn vacht is helemaal aan het verfilteren. Lelijk en sneu, dat zal wel trekken.

Hebben we een Puli in huis, die we kort houden, zodat de vacht niet gaat filteren, filtert de vacht van de kat :P. Borstelen doet hem ontzettend pijn, voornamelijk aan zijn ruggetje, en zo mak is hij ook niet, krijgen hem niet zomaar te pakken..

Tips?

Pluttersput

Re: Kat verviltert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:19

Gewoon alles eraf knippen/scheren. Wij hadden precies hetzelfde bij onze pers, die liep ook heel erg slecht van zijn vacht. Dat hebben we geknipt, en toen had hij geen last meer. Dus gewoon kort maken die handel. Het ziet er niet charmant uit, maar is wel het eerlijkst naar de kat toe.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:35

Idd gewoon de schaar erin. Wij hebben een kat rondlopen die nooit helemaal heeft begrepen dat hij kat is (aanlopertje dus geen idee wat zijn verleden is). Soms heeft hij perioden dat hij zichzelf goed verzorgt, soms totaal niet, en gaat de schaar gewoon in alle klitten/vervilte stukken. De enige andere optie is het bijhouden met de borstel, maar dat vindt hij ook niets (iig niet vaker dan eens in de week).

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:40

Je kunt hem eventueel door de da laten scheren onder lichte verdoving. Denk dat hij dat wel erg zal waarderen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:42

Ik zou hem idd laten scheren, dan kan de vacht opnieuw gaan groeien en kun je het beter bij houden. Misschien ook eens naar een andere DA 12 is opzich niet oud maar dat is voor elke kat weer anders natuurlijk

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:48

Gebitje wel oke? sommige katten verzorgen zichzelf slechter als het bekje pijn doet.

Katten met pijn (je moet ook nogal lenig zijn om je helemaal te poetsen) poetsen soms ook slechter. Je zegt dat hij al tijden pijn heeft, ik neem aan dat hij dan ook pijnstillers krijgt?

Vachtproblemen kunnen ook komen doordat een kat bv nierproblemen of een andere aandoening heeft.

Is 12 oud? Ligt aan je kat, sommigen zijn dan al echt op anderen worden gewoon 20.

Zou kat zowie zo keer helemaal na laten kijken.
Echter knippen (niet aan vacht trekken en dan knippen, dan maak je er allemaal winkelhaken in, in je ka zijn vel bedoel ik dan. )
Scheren is het elegantst.
Hele brave kat kan bij trimsalon.
Stress kip onder narcose bij de dierenarts.

Spreek wel even goed af of je alleen de vervilte delen verwijderd wilt hebben of hele kat kaal. (bedenk even hoe lapjes kat kaal en behaard er uit ziet. )

Succes! (en bijhouden na de scheeractie! anders moet hij zo weer)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:49

Tip 1 zoek een andere dierenarts. Ik heb hier ook zo'n dierenarts die bij mijn hondje met elk kwaaltje zijn schouders ophaalt en zegt tja oud hondje he. Alsof oud ook al gelijk "afgeschreven" is. Nu heb ik een andere gevonden die samen met mij zijn best doet haar nóg ouder te krijgen zonder in te leveren op kwaliteit van leven. Daarbij komt dat een kat van 12 helemaal nog niet oud is!

Tip 2 Tevens zou ik bij die betere dierenarts een onderzoek laten doen en desnoods even een bloedje laten trekken om te kijken waarom je kat zo mager is, er zo slecht uitziet. Een zieke kat verzorgt zichzelf namelijk niet meer. Als je kat weer gezond is komt het met die vacht vanzelf wel weer goed.