Kat nemen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WillemYntJee

Kat nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 17:57

Ik dacht dat ik er over uit was, maar nu begin ik toch weer te twijfelen vandaar dat ik even advies nodig heb :)

Vroeger hadden we thuis altijd een zwarte poes, was erg op zichzelf maar hield van mn moeder.
Beestje is overleden toen ik 12 was en sindsdien geen huisdier meer gehad.
Nu woon ik samen met mn vriend sinds een jaar ongeveer; Hij werkt veel, ik zit nog op school, dus af en toe is 't thuis best stil.
Dus kwam het plan van mij om een kat te nemen. Vriendlief was eerst tegen, maar nu kijkt ie er positiever tegen aan.
Toevallig hadden de buren datzelfde plan en zijn we samen naar het asiel geweest (buren & ik, vriend was werken).
Nouja k was natuurlijk meteen verkocht, al die lieve kleine kittens :P

Mja de dingen waar k dus nu over twijfel zijn:
- Moeten we uberhaupt wel een kat nemen?
Beestje gaat toch zo'n 15 jaar of langer mee als t goed is. Voorlopig wonen we hier nog wel 5 jaar ivm mijn studie, maar daar weet ik het gewoon nog niet wat er gaat gebeuren.
- Moeten we wel nu een kat nemen?
Gaan over 3 weken 3 weken op vakantie, niet ver, maar dan zou t beestje toch mee moeten. Dat levert misschien wel stress op en weer wennen aan een nieuwe omgeving. Vooral met een kitten die nog niet helemaal zindelijk is, is dat misschien ook niet helemaal handig.
- Kitten of ouder dier nemen?
Kittens vind ik onweerstaanbaar schattig, tuurlijk worden ze groot maargoed. Oudere kat weet je t karakter wat meer van, maar kan je misschie bepaalde gewoontes niet meer afleren. Kittens kan je helemaal zelf opvoeden en leren wat ze wel en niet mogen.

Mocht er wel een beestje komen, we hebben een redelijk groot rijtjeshuis met tuintje. Beestje zou dan alleen onder begeleiding van 1 van ons buiten komen ivm drukke weg hier dichtbij. Buren hebben sinds gister een kitten, dus daar zou die van ons dan mee kunnen spelen. Is dit voldoende?

Kortom ik weet het echt even niet meer, wie helpt me met een heldere kijk op de zaak?

AaronYve

Re: Kat nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:04

Als ik jou was zou ik een ouder dier nemen uit het asiel die goed op zichzelf kan zijn. En sowieso pas als je terug bent van vakantie.
Eventueel zou je hem bijv. bij je ouders kunnen laten wennen (als ze dat willen) zodat je een oppas adres hebt als je volgend jaar weer op vakantie gaat. Of iemand nemen die op de kat let en voert ect. als je er niet bent.
Maar ik zou dus gaan voor een ouder dier en geen kitten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:05

Als je een kat neemt dan zou ik pas na je vakantie een kat nemen omdat het dier tijd nodig heeft om aan jullie en de omgeving te wennen en als je meteen daarna weggaat dan kan er erg veel stress komen.
Ik zou de kat niet nemen voordat je terug bent van vakantie. Als de kat gewend is geraakt bij je ouders gaat hij niet zo snel meer wennen bij jou en het levert ook veelste veel stress op in korte tijd. Eerst wennen bij je ouders huis als ze het willen en dan nog wennen aan jouw huis.
Hou er met een kitten rekening mee dat er veel tijd in kan zitten om hem zindelijk te maken en dingen aan te leren. Ook om dingen af te leren als ze de gordijnen ed ontdekken.
En ga vooral na waarom je een kat wilt hebben. Is het omdat het stil in huis is of omdat je katten geweldig vind. Zou je anders een ander dier willen hebben?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:08

Kat pas nemen na de vakantie een keer ergens heen verhuizen is al stressvol genoeg laat staan 3 keer in korte tijd.
Afhankelijk van wat je wilt en hoeveel tijd je hebt kun je een oudere kat nemen die goed alleen kan zijn en (eventueel) naar buiten mag.
Of je neemt 2 kittens waarna je zelf zeker 1 week vrij hebt om ze goed zindelijk te maken en duidelijk te maken wat jou regels zijn.
1 kitten is af te raden ze vervelen zich sneller waardoor ze sneller dingen slopen.
Een oudere kat zou na 6 weken binnen zitten voorzichtig naar buiten mogen, als je kittens neem wachten tot ze geholpen zijn.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:10

Ook bij een volwassen kat zou ik voor 2 gaan. Ze zijn wel een groot deel van de dag alleen als jij studeert of later gaat werken en dan is het niks voor ze om alleen te blijven.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:13

Ik ben ook van mening dat je na de vakantie pas een kat nemen.

Als je een oudere, lieve kat kan krijgen die gewend is veel binnen te zitten zou ik dat zeker doen (zijn jullie veel thuis?)

Omdat ze niet veel naar buiten kunnen (begreep ik uit je verhaal) zouden 2 kittens ook een leuke optie zijn (ik wil je zeker aanraden er 2 te nemen, zodat ze veel energie op elkaar kunnen botvieren).

Ik heb vorig jaar 2 kittens in huis genomen die nu een geweldig stel zijn samen die zich prima vermaken i.t.t. een kennis van mij die maar één kat heeft, daar heeft ze nu nog veel problemen mee.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 18:16

Kat zou in de vakantie dan mee gaan en dan of bij mn ouders in t vakantiehuis of bij mn schoonouders in de 'logeerschuur' (apart soort huisje waar ze de was doen enz, maar op de verdieping staat ook een 2 pers bed). Dus dan zijn we er wel bij, beestje is alleen in een andere omgeving dan thuis.

Na de vakantie heb ik in ieder geval nog 2 weken vrij en daarna 1 week introductieweek, dus dan heb ik genoeg tijd voor het beestje. Juist dingen als zindelijk maken, spelen, opvoeden e.d. lijken me heel leuk, omdat je dan ook een band met t beestje kan vormen.
Denk niet dat ik voor een ander dier zou kiezen, hond hebben we gewoon weg echt te weinig tijd voor en knaagdieren vind ik niet zo leuk. Kat kan goed op zichzelf, maar kan ook lekker met je komen kroelen enz.

Er komt er sowieso maar 1, beestje kan wel spelen met die van de buren dus hij is niet helemaal alleen. Die kat van mn ouders van vroeger was ook de enige die we hadden en dat is altijd goed gegaan. En die van de buren is dus ook 'alleen' samen met die van ons dan.

edit: ik ben aardig veel thuis, vriend wat minder.

edit 2: We hadden het inderdaad al verplaatst naar na de vakantie, maar daar ben ik nu dus zeker over. Als iedereen zegt dat dat beter is, wat ook mijn idee was, doen we dat uiteraard.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:25

Ik zou inderdaad kiezen voor een wat oudere kat uit het asiel. Wij hebben in december een kat uit het asiel gehaald (net voor de feestdagen, wat een mooie gedachte :P).

Met oudere kat bedoel ik, een jaartje of 2. Die van ons is nog steeds binnen, we vinden het beiden eng buiten omdat er ook een behoorlijk drukke weg in de buurt is. Ook is het geen sloper en vind hij het wel prima. Al denk ik soms wel es: agh, misschien moeten we je maar een keer buiten laten....

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:31

Zou voor een oudere kat gaan . Die van mij was 5 toen ik haar uit het asiel haalde. Ze kan prima alleen zijn. Ze wordt goed verzorgd als ik met vakantie ben. Gaat erg goed!!
Binnen sloopt ze niks en buiten mag ze alleen op balkon!!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 18:36

Ik heb toen bij de t asiel alleen naar de kittens gekeken, maar zal dan de volgende keer ook kijken naar de wat oudere katten.
We gaan niet zo vaak op vakantie, maar mochten we echt oppas nodig hebben kan ie of naar de buren, of naar mn ouders, of als laatste optie naar t pension wat bij t asiel in zit dus daar heb ik genoeg opties voor gelukkig.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:39

Mijn zus heeft mijn kat verzorgt toen we op vakantie waren. Ze heeft hier tijdelijk in mijn huis gewoont haha :D.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:41

Ik denk niet dat het onwijs veel uitmaakt, volwassen kat of kitten. je biedt, zo te horen, een goed thuis.
hou er inderdaad wel rekening mee dat een oudere kat van stress heel je huis onder kan plassen. in stress doen dieren rare dingen. Een kitten is toch sneller gewend en heeft al minder rare dingen achter de rug.

en inderdaad na de vakantie lijkt me slim.

En als je op vakantie gaat, zou ik de kat thuis laten hoor. Katten zijn heel stressgevoelig qua verplaatsen.
Dan kunnen de buren toch wel voeren e.d.?

succes!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:42

Het enige wat mijn kat deed toen hij hier kwam was zich verstoppen onder het buro of onder de kast. Ik hem toen hij uit de doos kwam (tja we hadden nog geen reismand) direct een paar keer op de kattenbak gezet, zo van: hier kan je je behoefte doen!

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:58

Ik heb samen met mijn vriendje een maand geleden 2 katten uit het asiel gehaald, een gecastreerde kater van 9 die vreeeeeselijk aanhankelijk is (maar ja, 9, dus minder snel geplaatst) en een gestereliseerd poesje van 3 (zwerfkat en doodsbang, dus ook minder snel geplaatst)

Ze vinden het geweldig samen, ze komen ook rustig buiten nu, ook al willen ze dat vaak niet en het zijn heerlijke beestjes om mee op de bank te zitten.

Snor (die van 9) geeft het goede voorbeeld aan Baard (die van 3) wat knuffelen betreft: Baard durft nu al een stuk meer en komt gewoon naast je liggen op de bank. In het asiel heeft ze 3 maanden in een reismandje gezeten want ze durfde er niet uit... Ging eigenlijk meteen goed, een paar keer op de kattenbak zetten zodat ze weten waar die staat en verder lagen ze aan het eind van de dag allebei te slapen in de vensterbank.

Oude kat lijkt mij het verstandigste, die kan je met een gerust(er) hart een dagje alleen laten dan een kitten.