Jonge rottweiler kleine probleempjes wie tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Jonge rottweiler kleine probleempjes wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 15:20

Onze rottweiler teef is nu 15 maanden oud, is al een tijdje gesteriliseerd, en begint nu langzaamaan steeds dominanter te worden.
Niet naar mij toe, niet naar mensen toe en ook niet naar honden toe :+
Maar ik zal even uitleggen wat het probleem is.

Rottweiler zijn van nature waaks en dit hoef je dus ook niet te stimuleren. Dit hebben we dus ook niet gedaan.
Toch is ze in huis erg waaks, vooral in de tuin. Als er iemand achter de schutting langsloopt veranderd ze opeens in een heel alerte hond en rent ze er als een idioot naartoe en begint dan te blaffen. Hard!
Daarbij begint ze ook te springen tegen de schutting aan.

Dit hebben we vanaf het begin gestraft door haar naar haar plaats terug te sturen en te zeggen dat het goed is.
Toch wordt het steeds moeilijk om haar uit deze "modus" te krijgen. Ze doet wel wat ik zeg, maar gaat klagend naar haar plaats en zodra ze het geluid weer hoort rent ze weer terug. Dan zet ik haar weer terug, etc.

Vooral het blaffen is vervelend, want daar hebben mensen natuurlijk echt last van.
Ik ben ervan overtuigd dat als er iemand over de schutting heen zou klimmen ze opeens overgaat op kwispelen en enthousiasme, want mensen, vooral die ze niet kent, zijn helemaal te gek!

Ik wil dus graag weten of er een manier is om het blaffen minder te maken. Van mij mag ze best alles in de gaten houden en een beetje grommen, maar blaffen is gewoon vervelend.

Dan is er nog een probleempje wat de kop opsteekt sinds deze week en dit vind ik echt heel erg irritant en wil ik z.s.m. afleren.
Ze begint nu dominant gedrag te vertonen als ze aan de riem zit.
Als ze een hond tegenkomt en zij zit aan de riem, dan gaat ze altijd eerst liggen. Want ze wil spelen.
Maar als de andere hond ook aan de riem zit en die blaft of gromt naar haar, dan opeens veranderd ze en begint ze ook te blaffen, grommen en springen. Voordat dat laatste is vervelend want ze vliegt echt alle kanten op.

Gisteravond liet ik haar uit en er liepen 2 jongeren op straat. De ene jongen was donkergekleurd. Ze deden helemaal niks, maar ook dit vond ze blijkbaar verdacht en ook tegen hem begon ze te blaffen en ze wilde erheen. Vond het echt niet leuk!

Haar karakter is dus heel erg open voor alles en iedereen, maar haar instinct begint steeds meer op te spelen. Ik wil niet dat dit uiteindelijk de overhand krijgt.
Iemand tips hiervoor? Vooral ook over hoe je de aandacht weer op jou krijgt gevestigd zodra ze zo "boos" wordt.

me_myself_i

Re: Jonge rottweiler kleine probleempjes wie tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:26

Voelde je zelf niet helemaal op je gemak toen je die 2 jongens tegenkwam? Want mijn hond begon ook een keer naar iemand uit te vallen (ik liep in de schemer door het bos alleen met haar en kwam een volwassen man tegen) Toen ik zei dat het goed was ging ze door (doet ze normaal niet) toen ben ik doorgelopen en heb haar genegeerd na nog wat nagrommen en blaffen liep ze weer braaf mee. Ik ben bij mezelf gaan nadenken hoe zoiets kon. En het zal wel geweest zijn dat ik me niet helemaal op me gemak voelde en dat zij dat voelde. Voor dat waken heb ik helaas geen tips voor je (dat doet onze hond ook helaas) en met andere honden tegenkomen, tja het is heel natuurlijk. Als iemand naar jou zou schreeuwen gemeen doen, dan denk jij ook niet van: ja gezellig daar ga ik eens mee babbelen. Dat heeft zij ook natuurlijk van: he die gromt naar mij, dan grom ik terug...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:28

Er zijn blafbanden met een fluittoon,zodat de hond stopt met balffen misschien is dat wat?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:35

Héél consequent blijven en gewoon eens 'te' streng reageren, jij bent de baas, niet de hond, een hond doe je niet zo gauw pijn door een ruk te geven aan de riem oid. En natuurlijk, belonen als ze t goed doet! Daar leren ze te meeste van. Mijn zus beloont haar hond altijd met wat brokjes die ze in dr zak heeft (was tevens zn voer, omdat hij erg schrokte). Een waterspuit helpt trouwens ook wel, als ze teminste niet van water houd. Als ze erheen rent en begint te blaffen spuit je dr nat en dan stopt ze vanzelf.

Idd, jou spanning bij die jongens kan overslaan op de hond.
Laat voor het blaffen vaak mensen langslopen, want hoe vaker ze het meemaakt hoe sneller ze besteft dat het nutteloos is.. teminste, als de mensen die langslopen niet verkeerd reageren (angst tonen = positieve reactie voor de hond)
Het gaan liggen is trouwens meestal onderdanig gedrag, ze staat 'lager' in rang met een andere hond.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:39

Er zijn meer honden die zich anders gedragen tegenover donkere mensen,
op de een of andere manier vinden ze dat vreemd.

Ik ken het. Ik heb een Australian Cattle Dog, en dat is precies hetzelfde verhaal.
Die stieffelt ook op iedereen af, erg intimiderend. En om alles moet geblaft worden.
Toen zij voor het eerst bij ons was, was elke bezoeker welkom en wilde met elke hond spelen.
Nu is ze elke bezoeker aan het blokkeren en heelen [in enkels bijten om te drijven] en elke hond vliegt ze zonder enige aarzeling aan.
Ze vind dat zij degene is die ons moet beschermen, aangezien zij het idee heeft dat zij de baas is.
Hier proberen we nog steeds wat aan te doen, duidelijk te maken dat wij de baas zijn,
maar niet iedereen in ons gezin is even consequent [lees: moeder is een softie] dus blijft ze een loopje nemen.

Dat het steeds moeilijker wordt om haar terug te sturen etc. ligt aan haar dominantie.
Blijkbaar vind zij het steeds onnodiger om naar je te luisteren,
en wordt jouw rol als leider op de proef gesteld. Vooral heel consequent blijven,
en desnoods met haar op een training gaan - dit kán erg uit de hand lopen.
Blaffen hebben we geprobeerd af te leren door haar te leren blaffen op commando,
en vervolgens haar te laten stoppen met blaffen op commando. Maar tevergeefs.
Vrienden van mijn vader zitten bij de hondenbrigade en volgens hun is de enige goede manier om een hond te laten stoppen met blaffen,
een electrische blafhalsband. 'Nou, deze blaft niet meer hoor!'
Hier hebben we natuurlijk enig bezwaar tegen, want verder is het wel een hele gevoelige hond.
Dus dat hebben we nog niet geprobeerd.

Ik denk toch dat alles op te lossen valt door jouw positie als leider voor haar duidelijk te stellen.
Als jij zegt dat zij moet stoppen met blaffen, moet ze stoppen. Want jij bent leider.
Blijkbaar denkt ze hier anders over, dus ik zou lekker op gehoorzaamheidstraining met haar gaan,
en haar lekker lang en vaak uitlaten, schept een goede band.
Misschien heb je wat aan mijn enorme lap tekst en mijn eigen ervaring.
;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:44

Volgens mij heb je problemen met je leiderschap...
Dus zorgen dat je appel op dr krijgt voor het te laat is...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 21:02

Ben ik het ook mee eens hoor Billy. Ze luistert in de omgeving erg goed. Zit, lig, af, los, vooruit, plaats, etc. doet ze allemaal goed. Ik ben in de omgang ook dominant, als in als ik eraan kom moet ze wegwezen etc. Ben ook zeker geen mietje, want anders had ik geen rottweiler genomen.

Maar zodra we buiten lopen ziet zij mij niet als leider, dat voel ik ook zo. Anders had ze niet de neiging gehad om te waken.

Ik vraag me alleen af hoe je een hond, zonder het waakse te stoppen, laat stoppen met blaffen :+
Wij hebben nu de oorzaak weggenomen: er loopt bijna niemand meer door de steeg. Maar eigenlijk is dat de omgekeerde wereld...

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:06

Mijn advies: schakel professionele hulp in als een rotweiler dit soort dingen gaat vertonen!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 21:11

Ik was al een beetje bang voor dit soort reacties.

Nogmaals: mijn hond is onderdanig naar zowel mens als dier. Niet iedere rottweiler is hetzelfde..

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:14

Tja,ik heb nou eenmaal slechte ervaringen met dit type hond en vertrouw ze niet....
Maar wil ze ook niet over één kam scheren,ken ook 1 lieve! ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 22:01

Ja kijk, dan heb je een vooroordeel over het ras en heb ik dus eigenlijk "niks" aan je mening. Ik ben het wel gewend hoor zo ondertussen, maar geloof me die van mij heeft meer weg van een labrador :+

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:11

Ik oordeel uit eigen ervaringen en niet uit de omgang van 1 of 2 van dit soort honden...
Heb met honden gewerkt en daaruit is deze mening gekomen.
Dit ras is niet het enige waar je voorzichtig en met kennis mee om moet gaan.
Als een hond dit soort actie´s onderneemt dan zou ik op zoek gaan naar goede begeleiding.
Vandaar mijn mening!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 22:16

Ze valt normaal nooit uit naar mensen. Dit was de eerste keer, en had geheid alles te maken met het tijdstip: midden in de nacht. Ze is ook niet vals ofzo, geen gegrom, maar ze blafde opeens naar ze.

Van mij mag ze best waaks zijn. Dit is een ras waar dat gewoon bij hoort en met een waakse hond is niks mis. Alleen dat blaffen.. dat is zó vervelend.

Dat ze boos reageert op een hond die naar haar uitvalt aan de riem vind ik ook niet vreemd. Aanvankelijk gaat ze liggen en is onderdanig, maar als de andere hond agressief gedrag vertoond gaat zij ook over op blafmodus. Geen vechtmodus, die heeft ze niet. Er worden geen lippen opgetrokken oid, alleen blaffen.

Hier een fotootje: de rechtse is dus Tarah. De linker is haar broer. Zie je ook goed hoe klein ze eigenlijk is voor een rottweiler, ze heeft ook niet zo'n groot hoofd.

Afbeelding

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:00

Wat een leuke hond! Ik ben gek op Rottweilers. :D

Wbt het blaffen, mij is verteld dat dit gewoon heel erg moeilijk af te leren is omdat de hond altijd beloond wordt.
Er loopt iemand langs de schutting af, dit ziet zij als haar terratorium, ze begint te blaffen, en degene die langsliep verdwijnt weer. In haar ogen heeft ze hem dus weggejaagd met haar bedrag en dat werkt belonend, want dat was haar doel, een vreemde wegjagen uit haar terratorium..
En doordat het werkt, en ze dus automatisch beloond wordt, zal een hond dit blijven doen.
Hoe je het dan oplost, daar kan ik je niet mee helpen.. Mijn hond deed het ook altijd, maar nu wonen we ergens anders en is het helemaal gestopt, dus heb geen hulp meer nodig gehad. ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:37

Geen paniek, ik heb een "levensgevaarlijke" bullmastiff die precies hetzelfde deed.
Van de een op de andere dag blaffen tegen voorbijgangers, blaffen tegen karretjes, blaffen tegen bomen in het donker.

Ik ga wel met haar naar cursus (daar deed ze ook blaffen tegen alles wat langs het terrein kwam), en ik vroeg wat het nou was.
Pubertijd!! Niks aan doen, heel veel negeren en afleiden.

Voor mijn gevoel moest Lola haar evenwicht vinden in haar waaksheid. Waar moet ze wel tegen blaffen en waar niet tegen.
Elke keer als jij boos wordt geef je alleen maar bevestiging dat er echt iets aan de hand is..

Hebben jullie een woordje waarmee je meteen haar aandacht hebt? Bij ons is dat "Kijk eens" pas als ze me aankijkt, oogcontact, geef ik het commando "hier".
Als ik op mijn klompen aan kan voelen dat ze toch niet komt, gebruik ik geen commando's, zeg niks en haal ik haar op. Als ze blaft tegen de schutting haal je je hond op en leg je haar af bij je. Verder doe je alsof je neus bloedt.

Binnen een maand was het voorbij. De honden van de buren kunnen alles bij elkaar blaffen, de mijnen reageren niet meer. Ze kijken naar mij, ik reageer niet, dus het zal wel goed zijn.

Wat je ook doet,bevestig dit gedrag niet. Haal haar uit de blafmodus door haar op te halen, desnoods doe je haar aan de longeerlijn en ga je een paar dagen buiten zitten, elke keer als ze begint te blaffen haal haar naar je toe zonder een woord te zeggen. Geloof me, die periode is ze zo doorheen.

Ook het blaffen naar andere honden is een stuk onzekerheid, moet ze je nu beschermen of niet? Ze weet het niet, dus je legt haar af, geeft haar favoriete speeltje zodra ze ligt en loopt daarna weer door. Geen poespas, geen drama maken. Gewoon rust behouden en je komt makkelijk door deze periode heen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:41

Nuage......... ik denk dat jouw reactie op het blaffen in de tuin haar versterkt.

Gewoon niet reageren, helemaal niks doen ........

evenals het blaffen aan de riem.......... doen alsof je neus bloed en gewoon doorlopen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 08:45

Ze zeggen dat je blaffen het best kunt afleren door ze eerst op commando te leren blaffen en daarna stil te laten zijn.
DAt commando aan het blaffen koppelen moet niet zo moeilijk zijn, maar het zwijgen achteraf lijkt me wat lastiger :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:53

Nuage schreef:
Ik was al een beetje bang voor dit soort reacties.

Nogmaals: mijn hond is onderdanig naar zowel mens als dier. Niet iedere rottweiler is hetzelfde..

Waarom ben je bang voor dit soort reactie's is toch een hele goeie tip? :?

Ik denk dat een gedragstherapuit juist goed is voor jullie.
Lees dit eens wat je schrijft;

Nuage schreef:
en begint nu langzaamaan steeds dominanter te worden.
Niet naar mij toe, niet naar mensen toe en ook niet naar honden toe

Dus ik natuurlijk benieuwd waar ze wél dominant op reageerd en dan schrijf je;

Nuage schreef:
Als er iemand achter de schutting langsloopt veranderd ze opeens in een heel alerte hond en rent ze er als een idioot naartoe en begint dan te blaffen. Hard!

Imo ogen reageerd ze op de mens niet op een plantje.

Nuage schreef:
Ze begint nu dominant gedrag te vertonen als ze aan de riem zit.
Als ze een hond tegenkomt en zij zit aan de riem, dan gaat ze altijd eerst liggen. Want ze wil spelen.
Maar als de andere hond ook aan de riem zit en die blaft of gromt naar haar, dan opeens veranderd ze en begint ze ook te blaffen, grommen en springen. Voordat dat laatste is vervelend want ze vliegt echt alle kanten op.

En hier zie ik toch echt dominant gedrag naar andere dieren toe.

Nuage schreef:
Gisteravond liet ik haar uit en er liepen 2 jongeren op straat. De ene jongen was donkergekleurd. Ze deden helemaal niks, maar ook dit vond ze blijkbaar verdacht en ook tegen hem begon ze te blaffen en ze wilde erheen. Vond het echt niet leuk!

En hier weer naar de mens.
Ze doet het dat wel vanuit een waakse modus, maar dominant gedrag naar dier en mens zie ik hier wel degelijk in terug.

Ik ben benieuwd hoe je dit aan gaat pakken

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:04

Ik denk niet dat dit dominantie is. Een dominante hond zal dit gedrag niet vertonen. Die hoeft immers niet alles uit de kast te halen om te laten zien dat er met hem/haar niet te sollen valt.

Een dominante is zelfverzekerd, die hoeft alleen zijn/haar kop te laten zien, dat is genoeg.
Ik heb een echt dominante BM reu gehad. Het enige wat hij deed was zichzelf tussen mij en eventuele belagers neerzetten. Hij blafte niet, hij gromde niet, geen borstel, hij was er en dat was genoeg.

Wat je hier leest is een voorbeeld van een heel onzekere hond die niet goed weet wat ze moet. Moet ze het nu zelf oplossen of doet de baas het?
Ik denk dat je een duidelijke leider moet zijn zonder een tiran te zijn. Bescherm haar tegen honden die over haar heen lopen. Zodra je merkt dat een andere hond een borstel tegen haar opzet of zich 2 keer zo groot maakt loop je gewoon verder. Jij regelt het wel, zij hoeft dat niet te doen.

Laat ook als ze aan de riem is geen andere honden bij haar komen. Aan de riem moet het veilig zijn. Daar mag een andere hond geen kans hebben om haar te imponeren of bedreigend over te komen. Draai je gewoon om en loop weg. Niks zeggen, gewoon weg lopen. Jij komt dan als leider heel goed over want je haalt haar uit de bedreigende situatie en lost het op.